Gå til innhold

Overklokking av RAM. Noen tips, anyone?


Belfaborac

Anbefalte innlegg

Jeg har skyflet ut de gamle minnebrikkene mine og handlet 4 x 8GB G.Skill TridentZ DDR4-3200 C14.  Tanken er å overklokke, siden det dreier seg om Samsung-B, men jeg kunne tenke meg noen tips før jeg setter i gang.

 

Primary timings har jeg styring på, men secondary og tertiary har jeg aldri brynt meg på.  Hvilke av disse, om noen, betyr noe for ytelsen og bør dermed kikkes på?

 

Om noen skulle ha råd når det gjelder spesifikke verdier så tar jeg selvsagt gjerne mot det også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo takk, settet gir et rimelig heftig kvalitetsinntrykk.  Imidlertid var det ikke helt så enkelt som jeg håpet å få til en OK overklokk.  Håpet var 4000MHz med greie timings, men selv 19-19-19-42 var umulig å få til ved 1.4V.  Sløvere timings enn det gadd jeg ikke teste, så jeg har slått meg til ro med 3600MHz 15-15-15-36 1.4V.  For nå i alle fall.

Lenke til kommentar

Du kan regne ut latency i tid, nanosekunder (ns).

Bruk formelen: (  CL / Mhz ) * 2000

For eksempel ( 19 / 4000Mhz ) * 2000 = 9,5 ns
 

 

 

3600Mhz CL15 gir en latency på 8,33 ns. Det er det laveste jeg har sett, kjører du det stabilt?

 

Isåfall tror jeg det er det kjappeste du får de brikkene. Høyere båndbredde vil gå på bekostning av latency. Trenger du mer båndbredde enn 3600Mhz? Hvis ikke ville jeg holdt på den lave latencyen.

3600Mhz CL15 er ca 10-15% raskere enn 4000Mhz CL 19 om du ser på latency, det vil være raskere i det meste som ikke er syntetiske båndbredde-benchmarks.


 

Lenke til kommentar

Kjører du command rate 2? 

Prøv å få det stabilt på 1.

 

Kan vel legge til at jeg fikk mitt minne stabilt i alt av benchmarks og spill, men ved kopiering av store mengder data over nettverk tryna maskinen. Måtte slakke opp timings pga dette. Det er riktignok på s2011-3, og minnekontrolleren her er ikke så spennende da.

 

Edit

Hvis du vil sjekke om minnet ditt er stabilt kan du lage en memtest86 usb som du booter på

https://www.memtest86.com/download.htm

 

Burde detektere det meste.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Du kan regne ut latency i tid, nanosekunder (ns).

Bruk formelen: (  CL / Mhz ) * 2000

 

For eksempel ( 19 / 4000Mhz ) * 2000 = 9,5 ns

 

 

 

3600Mhz CL15 gir en latency på 8,33 ns. Det er det laveste jeg har sett, kjører du det stabilt?

 

Isåfall tror jeg det er det kjappeste du får de brikkene. Høyere båndbredde vil gå på bekostning av latency. Trenger du mer båndbredde enn 3600Mhz? Hvis ikke ville jeg holdt på den lave latencyen.

 

3600Mhz CL15 er ca 10-15% raskere enn 4000Mhz CL 19 om du ser på latency, det vil være raskere i det meste som ikke er syntetiske båndbredde-benchmarks.

 

Stabilt nok for meg i alle fall - HCI Memtest Pro over natta uten feilmeldinger.

 

Har absolutt tenkt å holde meg der jeg er, det hadde bare vært morsomt å få til 4000 17-18-18-38 eller såder slik noen rapporterer.  Om 4000 19-19-19 hadde fungert hadde jeg uansett ikke brukt de settingene, jeg ville bare sjekke om jeg kunne få 4000 til å funke.

 

 

Kjører du command rate 2? 

Prøv å få det stabilt på 1.

 

Jepp, kjører T2.  Får se om jeg forsøker å teste mer senere en gang, men for nå har jeg fått nok.  Det er lenge siden jeg gadd å bruke dagevis på å tweake for oppnå noen promille ekstra ytelse.

Lenke til kommentar

4000 burde gå greit med de brikkene.

Prøv å øke IO og SA voltage da det sannsynligvis er imc i cpu som stopper deg

 

Forlengst utført.

 

 

 

Jepp, kjører T2.  Får se om jeg forsøker å teste mer senere en gang, men for nå har jeg fått nok.  Det er lenge siden jeg gadd å bruke dagevis på å tweake for oppnå noen promille ekstra ytelse.

Klarer ikke mer enn 2750 CL14 CR1 jeg så du har ikke noe å klage på uansett  :wee:

 

 

Klager på ingen måte.  Kun litt....overrasket, er vel det beste ordet, gitt hvor hypet akkurat disse brikkene er overalt.

Lenke til kommentar

 

 

Jepp, kjører T2.  Får se om jeg forsøker å teste mer senere en gang, men for nå har jeg fått nok.  Det er lenge siden jeg gadd å bruke dagevis på å tweake for oppnå noen promille ekstra ytelse.

Klarer ikke mer enn 2750 CL14 CR1 jeg så du har ikke noe å klage på uansett  :wee:

 

 

Klager på ingen måte.  Kun litt....overrasket, er vel det beste ordet, gitt hvor hypet akkurat disse brikkene er overalt.

 

Er 99% sikker på at det ikke er brikkene, men IMC som gjør det

Lenke til kommentar

Lite riving i hår her, enten det måtte være brikker eller IMC.  3600 CL15 er mer enn greit slik jeg ser det og jeg tenker jeg avgrenser videre tweaking til å se om CR1 kan funke, om tRAS og tRFC kan reduseres og tREFI økes (de siste er på 560 og 14038).  Orker ikke nå, men jeg får se etterhvert.  Ender jeg tilbake akkurat der jeg er nå så er det imidlertid helt OK.

 

3200 vs høyere frekvens er selvsagt ikke noe jeg noen gang vil merke forskjell på, så sånn sett kunne jeg like godt valgt XMP og latt det bli med det.  Litt testing må en imidlertid gjøre, om ikke annet så fordi det er tradisjon.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg testet litt mer, siden influensaen har tatt meg og jeg ikke orker så mye annet.

 

Fra 3600 15-15-15-36 CR2 og alt annet på auto har jeg gått til:

 

3600 15-15-15-35 CR1

 

tWR 15

tRFC 300

tREFI 32000

 

VDIMM er fremdeles 1.4V.

 

Det gir meg følgende i AIDA64 benchmarks (høyeste av 5 runs):

 

MEMRead: 101.650

MEMWrite: 105.411

MEMCopy: 90.700

MEMLatency: 54.6ns

 

Stabilt i 2.5 runder i HCI Memtest Pro.

 

Er det da noe mer å hente noe sted som er verdt å bry seg om, eller skal jeg bare legge inn håndkledet nå?  Jeg gidder ikke å mikke med alle de gjenstående subtimingene for å oppnå 0.05% bedre benchmarks, men om en eller flere av dem faktisk kan levere noe mer håndgripelig så tar jeg gjerne mot forslag.

Endret av Belfaborac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...