Gå til innhold

Seagate Ironwolf Pro 10TB


TGB

Anbefalte innlegg

Satt inn 6 * Seagate Ironwolf Pro 10TB i NAS-boksen (RAID6-sett). La merke til at temperaturen på disse diskene ligger mellom 10-15 grader lavere enn WD Red Pro-diskene i samme boks, som er veldig positivt (til tross for at Seagate kjører validering av Raid-settet og dermed mye lesing, og WD Red Pro diskene står ubrukt). Så langt ser min første runde med Seagate veldig positiv ut etter 10 år med kun Western Digital-disker. Hastigheten ser også veldig bra ut.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke brukt Ironwolf enda, men for nå 3 år siden begynte jeg å bruke Seagate Archive 8 TB disker, har nå 10 av disse diskene (7 i bruk, 3 i reserve) og utenom en feil på versjon 1 av disse diskene, har de fungert supert. Versjon 2 som de fortsatt selger har jeg ikke hatt noe problemer med. Alle 10 diskene jeg har ble kjøpt inn i 2015.

 

Så for min del har jeg kommet over Seagate skepsisen jeg hadde i mange mange år, som så mange andre også hadde/har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt mystisk; temperaturen på Ironwolf Pro diskene har ikke endret seg, men WD Red Pro diskene har også gått lavere (så nå er differansen ca 5 grader). Så noe har skjedd med luftsirkulasjonen i rommet uten at jeg klarer forklare hvordan det har skjedd - eneste differansen er at jeg har pushet inn enda en NAS boks (Synology DS3617xs i samme rom) :)

Lenke til kommentar

Sitter faktisk å lurer på om jeg skal bytte ut de gamle 4TB diskene i den ene DX513 koblet til DS1511+ (som begynner å bli virkelig gammel) med 10TB IronWolf Pro disker (skulle gjerne gått for 12TB utgaven, men prisen er en del høyere pr TB). Den skal i følge Synology håndtere volum på opp til 108TB, så bør ikke være noen begrensninger der... riktignok kun SATA2 da. Har nå en DS1511+ (med 5*4TB disker) med 2*DX513 koblet til (4TB*5 disker i hver). Så en DS3615xs med 12 disker (4TB også her) med 2 * DX1215 (12*4TB disker også her); og den siste DS3617xs med 6 * 10TB Ironwolf Pro så langt (det er plass til 12 disker; samt kan utvides med 2 * DX1215 med 12 disker hver).

 

Begynner å bli skummelt mange bokser og disker (264TB på 57 disker (en del blir borte i RAID6) + 4*4TB i reserve; og 1*10TB i reserve). Boden min begynner å nærme seg gardermoen med tanke på antall lys ;)

 

Edit:

Hadde en periode 120TB hos jotta; de fikk nervøst sammenbrudd for å si det mildt; så måtte bli litt mer selektiv på hva jeg synkroniserte  :ninja:

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Godt å ha kommet over denne tråden. Jeg er på veg til å bytte ut en del disker og sikter på de i 10TB størrelsen. 

 

Har selv 14 Seagate disker, vel å merke alle er Constellation ES .2/3 serien (både sas/sata). Diskene er 4-5 år gamle og fungerer mild sagt utmerket! Jeg er veldig skeptisk til Seagate serien ment til "vanlig" bruk og satsett heller på enterprise. 

 

Er det noen spesielt grunn til at de gikk for "Iron Wolf Pro" i stedet for "WD Gold" eller "HGST Ultrastar" ? Sålangt blir HGST til valget når prisen på alle er identisk om dagen. 

 

Hvordan liker disker seg i RAID i forhold til WD Red med tanken på skrive og spes lese hastighet?

Lenke til kommentar

WD Red Pro liker seg bra i RAID, men det gjør også Seagate Ironwolf Pro. Til nå har jeg i hovedtrekk brukt WD Red Pro, har hatt en del disker som har sluttet å virke de siste 5 årene, men alt i alt fornøyd. Grunnen til Seagete Ironwolf Pro i stedenfor WD Gold er i hovedsak pris, og at jeg har lest så mye bra om Ironwolf Pro serien (den holder seg lavere i temperatur, som igjen vil med stor sannsynlighet føre til at de holder lengre). Vibrasjonene i Ironwolf Pro er også redusert, jeg kan kjenne forskjellen med å ta på kabinettene med de 2 forskjellige diskmerkene (WD Red Pro lager større vibrasjoner).

 

Så kort oppsummert, jeg har hørt mye bra om Seagate Ironwolf Pro, og ønsket å prøve dem. Ikke noe store problem med WD Red Pro heller, og jeg er sikker på at WD Gold fungerer helt fint. Jeg pleier å holde meg til enterprise NAS-seriene. En annen fordel med Seagate er at Synology støtter utvidet diagnose av diskene og kan gi et bedre estimat om noe er galt vs SMART (som også er støttet).

 

10TB Ironwolf Pro er hyggelig priset i forhold til ytelse

Lenke til kommentar

Ikke brukt Ironwolf enda, men for nå 3 år siden begynte jeg å bruke Seagate Archive 8 TB disker, har nå 10 av disse diskene (7 i bruk, 3 i reserve) og utenom en feil på versjon 1 av disse diskene, har de fungert supert. Versjon 2 som de fortsatt selger har jeg ikke hatt noe problemer med. Alle 10 diskene jeg har ble kjøpt inn i 2015.

 

Så for min del har jeg kommet over Seagate skepsisen jeg hadde i mange mange år, som så mange andre også hadde/har.

 

Jeg har absolutt Seagate-skepsisen i behold. Vondt å vende..

Lenke til kommentar

Veldig mye bilder (D850, D810 og D800 RAW-filer tar også plass) og video (egenprodusert); samt jeg har også pushet inn en del 1000 bluray-filmer (alle med original stream for både bilde og lyd + tekst) siden jeg ikke orket lengre å fikle rundt i stablene med filmer og selvsagt musikk cd-samlingen i tapsfritt (men den tar ikke veldig mange TB). Har fått store esker med bluray og dvd-filmer opp gjennom av venner, familie og kjente (resultat av en del fant ut at HBO og Netflix finnes, uten å være så opptatt av kvalitet); kult med fysisk media, men helt umulig å finne frem i (har ikke plass til å ha dem stående i hyller heller).

 

Skal ikke legges skjul på at det har blitt kjøpt en del 1000 bluray filmer opp gjennom (også dvd, men de er i mindretall).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Har WD red Pro disker, men faktisk vurderer jeg heller enterprise serien.

Blir jo uansett ikke å skifte ut 28 hdd`s right away :)

 

Kjører kun mirror zfs, men ting skal jo synces til jotta det som er viktig ihvertfall.

Filmer,serier,musikk jeg har rippet er jo bare å ta på nytt.

Får beskjed om S.M.A.R.T errors så er enkelt og skifte ut ved behov.

 

Har ubegrenset på jotta men tror ikke jeg og familie går over 10TB

 

Har hatt dårlig erfaringer med Seagate, men tror ikke att de feilene som var før eksisterer nå, men fornøyd med Western Digital og skal noe til for å bytte.

Endret av Lindsay
Lenke til kommentar

....

 

Skal ikke legges skjul på at det har blitt kjøpt en del 1000 bluray filmer opp gjennom (også dvd, men de er i mindretall).

 

Imponerende, vi bruker jo egentlig plassen nokså likt. Har 1.500 DVD filmer + nå noe over 700 BluRay filmer, også i full kvalitet. Har også noen hundre GB med bildefiler + så mye backup og .iso filer osv.

 

Men er en stund til jeg får tusenvis av BluRay plater :D

Lenke til kommentar

Kan vi ha lan party å kopiere som back in the days? :p

Du mener at alle dere plutselig er mine nære venner?

 

Jeg er litt over snittet opptatt av opphavsrett, siden jeg selv jobber med foto og video, og vet hvor utrolig irriterende det er når noen bare tar seg til rette uten å betale  :)

 

Edit:

Favoritten min er bloggere som omsetter for flere millioner i året som ikke klarer betale for bilder og bare "låner" fra andre steder.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Dere som lagrer BluRay. Er det HEVC x265 encoded, eller full BluRay rip på 50-75GB per film?

Mesteparten av filmene jeg har liggende er x265, som skal ta mindre plass enn x264 og likevel ha bedre kvalitet.

 

Skulle jeg lagret alle mine 1500 Filmer og 50+ TV-Serier i BluRay i full kopi ville jeg trengt mye mer enn mine fattige 6 6TB disker. I tillegg kommer mine 6 6TB disker til backup.

 

Min NAS kjører 6 TB WD RED NAS, mens backup has 6 6TB IronWolf. Kjøpte IronWolf fordi den var billigst.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Dere som lagrer BluRay. Er det HEVC x265 encoded, eller full BluRay rip på 50-75GB per film?

Mesteparten av filmene jeg har liggende er x265, som skal ta mindre plass enn x264 og likevel ha bedre kvalitet.

 

 

Jeg bruker .mkv Passthrough - beholder kun engelsk (og ev norsk) lydspor, dog i alle formater som 3.2 - 5.1 - 7.1 osv + undertekster. Min erfaring er at de fleste BluRay filmer da ender opp på rundt 35-40 GB.

Jeg rører ikke video innstillingene - de er 1:1 - og ja det er i x264 format.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...