Gå til innhold

Kunde «stjal» vare fra Amazons høyteknologiske butikk ved et uhell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

hvordan få enda flere arbeidsledige på 1-2-3

Dere skjønner vel at det ikke er roboter som automatisk fyller opp hyllene av seg selv, tar imot varebestillingene, pakker opp, vasker, rydder, hjelper kunder med spørsmål osv? Selv om det ikke sitter noen i kassa så betyr det ikke at det ikke er noen som arbeider der.

 

Det er myyyyye enklere å lage en robot for oppfylling av hyller enn det var å lage systemet som overvåker hva folk handler. Det forutsetter kanskje at både pakningene maten kommer i, og hyllene endres, men da kommer det til å skje.

 

Vasking av gulv er også robotiserbart.

Lenke til kommentar

Dette er jo noe som flere butikker i Norge alt gjør. Alt fra IKEA som har erstattet de fire som satt i kassene med et menneske som passer på fire stasjoner der folk scanner selv, til flere X-tra butikker der du scanner og betaler selv uten at betjening er innblandet. I sistnevnte tilfelle så sitter det nok en vekter og overvåker scannestasjonene så en veldig stor innsparing spørs det om det er.

 

Men for kundens del så betyr det mindre kø. Noe som oppleves som et pluss i seg selv og kan gjøre at folk foretrekker akkurat denne butikken foran andre. Personlig synes jeg det faktisk er mer behagelig å slippe at et menneske du til stadighet møter på i kassen på butikken følger med på alt du kjøper og spiser. For DET gjør de. Har møtt på ansatte fra dagligvarebutikker på byen som i samtaler viser seg å åpenbart huske hele handlemønsteret ditt. Ikke det at hva du spiser til middag er så utrolig sensitivt, men føles bare bedre at kjedens datamaskiner heller følger med på dette enn at levende mennesker du møter på til daglig gjør det.

 

Men et viktig poeng som de norske versjonene av disse artiklene om Amazon Go åpenbart ikke har fått med seg er hovedgrunnen til at Amazon gjør dette. Det er neppe for å spare inn noen kroner på noen underbetalte folk som sitter i kassene. De kronene som spares der dekker neppe en gang i nærheten opp for all teknikken som finnes i butikken som både skal kjøpes og vedlikeholdes. Og de har nok fortsatt vektere etc i nærheten som holder et øye med at ikke noen jukser.

 

Men det som Amazon oppnår er å få gjennomført en studie uten sidestykker av kunders handlemønster. Alt fra hva som reelt tiltrekker folk i forhold til hylleplassering/reklamer/bannere rundt i butikken. Hva som gjør at folk ombestemmer seg og sette tilbake en vare. Da vet de at du i alle fall er litt interessert i denne varen, og kan mase på deg via tilbud på denne i mailer og på hjemmesiden deres. Hvilke mønstre beveger kundene seg i? Hvilke farger tiltrekker folk? Absolutt alt analyseres ned til et detaljnivå som verden aldri har sett maken til.

 

Denne kunnskapen er verdt uendelig mye mer for Amazon enn hvorvidt det sitter noen i kassen eller ikke. Og så er det jo også slik at når folk ikke må betale for varene der og da, men i stedet får en kredittkortregning senere så er det for alt for mange korttenkte mennsker lettere å handle mye mer enn man ville gjort ellers. Så om man skal være kritisk til disse butikkene så se heller på alle problemstillingene rundt dette.

 

De fleste vil innta samme posisjon som de gjør i forhold til f.eks Facebook og godta at en gir bort alt tenkelig av informasjon om en selv. Men Facebook kan folk flest med stor nytte velge bort. Men det er verre den dagen ingen får kjøpt noe så pass nyttig som mat uten å la seg overvåke på alle bauger og kanter og få registrert alt du kjøper. Som regel med full åpning for at disse opplysningene selges videre til f.eks forsikringsselskapet som samme kjede eier og som ikke vil gi deg hjelp for hjertesykdommen fordi du har kjøpt for mye Grandiosa. Og mindre alvorlig...for å oversvømme deg med tilbud om alt de mener du trenger (en av kjedene har du faktisk alt i dag gitt lov til å maile, sms-e, ringe deg etc ved å bruke kundeprogrammet deres. Og det gjelder ikke bare dagligvarebutikkene deres. Det gjelder også andre firma de eier).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Interessant.. Skulle likt og se dette konseptet ble en virkelig ting i normale butikker.

hvordan få enda flere arbeidsledige på 1-2-3

 

 

Da kan vi bruke arbeidskraften vi har tilgjengelig til mer meningsfulle arbeidsoppgaver. Jeg ser bare positivt på å automatisere mange av de tradisjonelle arbeidsoppgavene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...