Gå til innhold

Kunde «stjal» vare fra Amazons høyteknologiske butikk ved et uhell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trenger ikke bli arbeidsledige, vi trenger å effektivisere for å ta vare på verdiskapningen. Vi trenger flere til å ta seg av de eldre når befolkningsveksten avtar.

 

Det er nok å sette fingrene i, det største problemet er vel og at det blir vanskelig å få seg en deltidsjobb for studenter.

 

Jepp, mye greiere å bruke arbeidskraften på bedre ting. Men problemet er når all profitten havner i hendene på noen meget få - så det er farer for at denne utviklingen vil få negative konsekvenser for veldig mange.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

hvordan få enda flere arbeidsledige på 1-2-3

 

Dere skjønner vel at det ikke er roboter som automatisk fyller opp hyllene av seg selv, tar imot varebestillingene, pakker opp, vasker, rydder, hjelper kunder med spørsmål osv? Selv om det ikke sitter noen i kassa så betyr det ikke at det ikke er noen som arbeider der.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Kvifor er fokuset på det eine begeret med yoghurt og ikkje det at alle andre varer vart betalt? Dersom denne butikken går som den skal, er det ei stor teknologisk nyvinning som ikkje har eksistert før, og som kan berøre heile verda på sikt. Kva er då poenget med å henge seg opp i "ekstremt sjeldne feil"? Eg hadde venta meir av ein teknologisk nettstad.

 

Fokuset er på ein liten bagateller i ein ellers veldig interessant sak. Det minnar om tabloidartiklar.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

 

Interessant.. Skulle likt og se dette konseptet ble en virkelig ting i normale butikker.

 

hvordan få enda flere arbeidsledige på 1-2-3

Vi har automatisert manuelle arbeidsprosesser i i hundrevis av år.

 

Folk har bekymret seg for arbeidsledighet siden den industriuelle revulosjonen startet rundt 1760. Og sikkert før den tid også.

 

Det har gått fint så langt. Jeg tenker det går fint fremover også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Interessant.. Skulle likt og se dette konseptet ble en virkelig ting i normale butikker.

 

hvordan få enda flere arbeidsledige på 1-2-3

Vi har automatisert manuelle arbeidsprosesser i i hundrevis av år.

 

Folk har bekymret seg for arbeidsledighet siden den industriuelle revulosjonen startet rundt 1760. Og sikkert før den tid også.

 

Det har gått fint så langt. Jeg tenker det går fint fremover også.

Utrolig naivt å tro at det ikke vil bli flere arbeidsledige, jeg registrerer bare at det er flere

(3 stk) som sier dette. Og forskjellen på mengden manuelt arbeid som måtte utføres i 1760 sammenlignet med idag, er vel ikke målbar. Dersom man i det hele tatt skal diskutere automatisering og arbeidsplasser, bør man kanskje holde seg til double digit år, f.eks 10 eller 20 år.

Det er ingen tvil om at mye arbeid vil overtas av roboter, og det diskuteres allerede tiltak som borgerlønn. I framtiden tror jeg det rett og slett vil være mengder av folk som ikke har en dritt å gjøre, og "staten" (enorme private selskaper) må faktisk "aktivisere" dem, for å redusere farene for at de finner på noe gæli, samt at de kan ha dem som "kunder."

Alle kan ikke klippe håret på naboen, eller vaske gamle folk i rumpa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok å sette fingrene i

 

Neppe.

Samme argument blir brukt i alle andre tilfeller der AI blir vurdert implementert, på bekostning av kjøtt og blod (kanskje med unntak av eldresektoren og barnehager, selv om det der også jobbes på spreng med å finne noe 'effektivisere' der også).

 

Så da er spørsmålet, hvis så og si alle bransjer skal implementere AI, fordi det er 'effektiviserende', skal hele befolkningen da jobbe med eldre og barn?

Tanken er god, men kjøper den ikke.

Kundekonsulenter, regnskapsførere, vektere, industriarbeidere, yrkessjåfører +++ Alle vil jo potensielt bli erstattet (paradoksalt nok, så vil den nok også erstatte programmerere https://thenextweb.com/artificial-intelligence/2017/10/16/googles-ai-can-create-better-machine-learning-code-than-the-researchers-who-made-it/)

 

Lenge leve hverdagsheltene i butikkene!

Lenke til kommentar

Folk har gjort det vi i dag ser på som meningsløse jobber i alle tider. Er vel få i dag som f.eks ønsker å jobbe i telesentral der jobben din er å koble sammen anrop til riktig mottaker. Om få år ser det like dumt ut at vi plukket opp dagligvarer og la dem på et bånd for at en person skulle gå gjennom varene en gang til, før vi igjen samler sammen varene.

 

Husk at vi ikke skal mange år tilbake før over 90% jobbet innen landbruk. Å tro at flesteparten blir arbeidsløse på grunn av AI er idiotisk. Vi skal heller være glad for at folk kan jobbe med det de har lyst til, ikke hva som får mat på bordet.

 

 

Kvifor er fokuset på det eine begeret med yoghurt og ikkje det at alle andre varer vart betalt? Dersom denne butikken går som den skal, er det ei stor teknologisk nyvinning som ikkje har eksistert før, og som kan berøre heile verda på sikt. Kva er då poenget med å henge seg opp i "ekstremt sjeldne feil"? Eg hadde venta meir av ein teknologisk nettstad.

Fokuset er på ein liten bagateller i ein ellers veldig interessant sak. Det minnar om tabloidartiklar.

 

Trenger ikke være så bitter. Her er en tidligere artikkel: https://www.tek.no/artikler/amazon-har-lansert-en-hoyteknologisk-butikk-hvor-du-bare-kan-ta-varene-dine-og-ga/426537

Endret av kim_InnleggNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste tenker vel i de baner at i fremtiden kommer ingen til å ha jobb. Noen tror fortsatt at en del «menneskejobber» ikke kan automatiseres bort, men hvem vet? Kanskje vi setter på de gamle et par VR-briller så tror de at de får verdens beste omsorg og menneskelige kontakt.

 

Uansett blir det ikke et problem, fordi de som eier de gigantiske selskapene trenger kunder. 100% arbeidsledighet, betyr at ingen har råd til å kjøpe varene. Borgerlønn blir helt unaturlig - alt blir isteden rett og slett helt gratis.

 

Jeg aner ikke hvordan det blir slik, eller hvordan det vil fungere - men jeg kan tenke meg et par slike VR-briller som gamlingene får.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det faktisk flere butikker i Norge som har begynt å innføre denne typen løsninger. Butikkene er ikke helt fri for ansatte. Men ting utvikler seg sakte men sikkert.

 

Amazon Go følger med via kameraer på hva du plukker av varer, og trekker automatisk penger fra kontoen din. Løsningen i norske butikker består av at man selv skanner strekkodene, og bruker et selvbetjent kassesystem med kortbetaling.

Ikke heeelt det samme!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...