Gå til innhold

Den Somaliske statsministeren er norsk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja virker ikke som at han bare har rent mel i posen, uten at jeg skal påstå for mye om ting jeg vet fint lite om.

 

Også skal det sies at en statsminister i ett land med president blir vel mer eller mindre en marionett for sjefen sjøl. For eks Medvedev/Putin, ingen tvil om hvem som sitter med den reele makta..

 

Men at dette var en morsom kuriositet syntes jeg uansett :) Syntes det har stått fint lite om dette i media.

Lenke til kommentar

Haha, måtte jo komme. Stor humor servert rett ut av låven her igjen :)

 

PS. Joda, det norske statsborgerskapet gjør ham like norsk som dere, om du/dere liker det eller ikke blir søtt likegyldig.

 

Det gir han like rettigheter som nordmenn ja, men han er ikke norsk av den grunn.

 

Ville jeg vært en kineser om jeg fikk statsborgerskap i Kina ?

Endret av geita_
Lenke til kommentar

 

Mulig jeg er sløv men dette har gått meg hus forbi. Godeste Hassan Aki Khaire har delt statsborgerskap etter å ha flyttet til Norge i 1990 og ble innsatt som Statsminister i Somalia februar 2017  :wow:

Mener jeg har nevnt det i en eller annen tråd her ...

 

 

Mye mulig noen har snappet opp dette allerede ja men fant ikke noe tråd om det her umiddelbart. Har vært fraværende en stund så jeg har sikker mye catching up to do, although something never change ;)

Lenke til kommentar

 

Haha, måtte jo komme. Stor humor servert rett ut av låven her igjen :)

 

PS. Joda, det norske statsborgerskapet gjør ham like norsk som dere, om du/dere liker det eller ikke blir søtt likegyldig.

 

Det gir han like rettigheter som nordmenn ja, men han er ikke norsk av den grunn.

 

Ville jeg vært en kineser om jeg fikk statsborgerskap i Kina ?

 

 

Ja? Eller hva tror du definerer en Kinenser, smale øyne?

 

Det blir like dumt som å si at at Fredrik Solvang i Dagsnytt 18 ikke er norsk fordi at han ikke likner nevneverdig på deg selv, noe som blir både veldig urettferdig og ignorant. Eventuelt bare smålig idiotskap.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det gir han like rettigheter som nordmenn ja, men han er ikke norsk av den grunn.

 

Ville jeg vært en kineser om jeg fikk statsborgerskap i Kina ?

 

Ja? Eller hva tror du definerer en Kinenser, smale øyne?

 

Det blir like dumt som å si at at Fredrik Solvang i Dagsnytt 18 ikke er norsk fordi at han ikke likner nevneverdig på deg selv, noe som blir både veldig urettferdig og ignorant. Eventuelt bare smålig idiotskap.

 

Urettferdig og ignorant faktisk.

 

Så alt opphav og genetikk man har går rett ut av vinduet bare man får noen papirer som forandrer statsborgerskapet.

Lenke til kommentar

Man er kineser hvis man er født i Kina. Kineserne identifiserer offisielt 55 forskjellige kulturer som minoritetskulturer.

 

Det dere kaller for en kineser er en person som mytologisk trekker sine røtter tilbake til Han-dynastiet. Og de kalles derav for Han-kinesere. En annen stor etnisistet er Hui-kinesere som også har røtter så langt tilbake i tid, men er muslimer i kultur.

 

For at man skal følge det rasebegrepet man peker på her i denne tråden, så må alle innbyggerne i Norge ha et felles opphav. Eller trekke linjene til en stamfar som alle trekker fra. Hazara-folket i Afghanistan for eksempel har Djengis Khan som en slags felles far ettersom de har felles DNA. Det er nesten som en slags farskapstest altså, hvor to barn som har felles DNA har samme far og derav kan klassifiseres som en folkegruppe.

 

Få nasjoner kan trekke en slik linje for hele dets befolkning. En nasjon som Island kommer kanskje nærmest siden det har hatt lite innvandring og lå langt borte til. Det rasebevisste i Norge tenker på med det norske folk er hovedsakelig hvite mennesker som har innvandret fra Europa med avstamming i germanske stammer, men også andre grupper fra sentral-europa.

 

Spørsmålet er selvsagt hvor linjen skal trekkes for å kunne identifiseres som norsk. Somalier, muslim og kineser er utelukket, men sentral-europa, skandinavia og er inkludert. Hva med øst-europeerne? Rumenere, bulgarere, polakker ekskludert, men ungarere, jøder og tsjekkere inkludert?

 

Vanskelig debatt egentlig!

Lenke til kommentar

-

Vanskelig debatt egentlig!

 

Nei dette er såre enkelt. Er du norsk statsborger så er du en norsk nordmann og alle som sier noe annet kan kjøre en bolle opp der du vet. Siden dette går selvfølgelig ikke på trynefaktor, isåfall hadde jo radarparet geita og han andre sjøsamen her ligget rimelig tynt an da nordmenn er kjent for å være vennlige solidariske mennesker. Men nå er det altså ikke sånn at oppførsel og utseende definerer noen ting.

 

Ganske utrolig at det ble en rasedebatt av kuriositeten som er en norsk statsminister i Somalia, men hva annet kan man vente på internett :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man er kineser hvis man er født i Kina. Kineserne identifiserer offisielt 55 forskjellige kulturer som minoritetskulturer.

 

Det dere kaller for en kineser er en person som mytologisk trekker sine røtter tilbake til Han-dynastiet. Og de kalles derav for Han-kinesere. En annen stor etnisistet er Hui-kinesere som også har røtter så langt tilbake i tid, men er muslimer i kultur.

 

For at man skal følge det rasebegrepet man peker på her i denne tråden, så må alle innbyggerne i Norge ha et felles opphav. Eller trekke linjene til en stamfar som alle trekker fra. Hazara-folket i Afghanistan for eksempel har Djengis Khan som en slags felles far ettersom de har felles DNA. Det er nesten som en slags farskapstest altså, hvor to barn som har felles DNA har samme far og derav kan klassifiseres som en folkegruppe.

 

Få nasjoner kan trekke en slik linje for hele dets befolkning. En nasjon som Island kommer kanskje nærmest siden det har hatt lite innvandring og lå langt borte til. Det rasebevisste i Norge tenker på med det norske folk er hovedsakelig hvite mennesker som har innvandret fra Europa med avstamming i germanske stammer, men også andre grupper fra sentral-europa.

 

Spørsmålet er selvsagt hvor linjen skal trekkes for å kunne identifiseres som norsk. Somalier, muslim og kineser er utelukket, men sentral-europa, skandinavia og er inkludert. Hva med øst-europeerne? Rumenere, bulgarere, polakker ekskludert, men ungarere, jøder og tsjekkere inkludert?

 

Vanskelig debatt egentlig!

 

Nå er det ikke så lett å si hvor vi er fra. Vi kalles vel norske urinnvånere? :p

Scandinavians are the earliest Europeans.
Scientists have sequenced a 37,000-year-old genome. The results show that present-day Scandinavians are the closest living relatives to the first people in Europe.

 

An international team of scientists have sequenced the genome of a 37,000-year-old male skeleton found in Kostenki in Russia.

Endret av Heradon
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...