Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan få raskest mulig behandling på DPS?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hva er raskest mulig måte å få behandling på DPS? Kan man gå innom og få en utredning (eller avtale) eller kommer man ingen vei uten henvisning fra fastlege?

 

Jeg var i behandling hos DPS før, men så flyttet jeg, og fikk ikke nytt tilbud (jeg var "for frisk"). Har slitt enormt etter dette, og nå er jeg på det punktet hvor jeg tenker konstant på selvmord og føler jeg ikke har en dritt å tape.

 

Har enormt angst for å oppsøke hjelp igjen og bli avslått. Så vil derfor komme meg i behandling uten å gå gjennom flere ledd enn nødvendig... 

 

Da jeg kom inn på DPS der jeg bodde før, trengte jeg ikke legehenvisning (hadde ingen fastlege der), men den gangen var det ikke jeg som ordnet med det, så vet ikke helt hvordan det funker.

 

Hvis noen har tips om evt. andre ting jeg kan prøve enn DPS, så si fra.



Anonymous poster hash: c36db...e09
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, kommunen skal ha et kriseteam, men dette er team som i hovedsak tar seg av personer etter alvorlige hendelser i samfunnet.

 

Derimot kan kommunen frivillig ha opprettet et psykiatrisk lavterskeltilbud hos helsesøstertjenesten eller hos sosialmedisinsk senter. Men dette er ikke en skal-oppgave for kommunen.

Siden er det noen sykehus som har et eget lavterskel psykiatrisk akutteam for å avlaste fastlegen og legevakta. Noen sykehus driver dette i en medfinansiering fra kommunen.

 

Men i all hovedsak er det fastlegen du må innom. Fastlegen har mulighet/plikt til å håndtere også akutte psykiatrisk tilstander og kan fint ta en telefon til sykehuset for å undersøke muligheten for akutt innleggelse samme dag.

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette her funker. Men de gangene du blir helt desperat av fortvilelse, hva med å ta seg en tur nedom politistasjonen, for virkelig å få rask respons. Altså dersom atte du ikke føler deg i stand til alt byråkratiet, så bør vel politiet ha myndighet til å ta deg med direkte til sykehus for evaluering tenker jeg. Som en aller siste skanse for å bevare liv og helse.

 

Men, før det steget der, så bør fastlegen kunne ta det samme grepet. Alt du behøver å gjøre er å ringe fastlegekontoret og si at du ikke orker mere. Er de greie så setter de opp en time til deg kanskje på slutten av dagen. Alternativt dersom de ikke får til det, som ville ha vært en rar respons, så drar du innom legevakten. Gjerne gå til legevakten midt på dagen i legens åpningstid, dersom avvisning hos fastlege. Kommunelegen har kanskje noe å utsette på servicenivået hos en fastlege som ikke tar pasienter seriøst. Bytt så fastlege i etterkant, dersom servicen ikke står i stil til det behovet du hadde. Ikke kun pga. servicene, men fordi det har skjedd en flau stemning mellom pasient og fastlege.

 

I vår kommune så har man et ambulant akutteam som også finner på å reise hjem til folk. Det samme kan forresten fastlegen din gjøre, dra på hjemmebesøk.

 

I nabokommunen så vet jeg at de har en tjeneste som kalles for TIPS. Her er den for Oslo

http://www.tips-kompetansesenter.no/default.aspx?pageId=2

 

Ønsker deg vel, og lykke til  :)



Anonymous poster hash: f3631...6b4
Lenke til kommentar

Bare så det er sagt så er det legevakten som tar seg av psykisk akutte tilfeller, ikke politiet (politiet blir kun involvert hvis denne personen blir farlig for andre).

Men det er politiet som kjører deg til psykiatrisk sykehus (med håndjern) når legen har bestemt at du skal tvangsinnlegges. Spiller ingen rolle om det er "frivillig". Det er uansett tvang.

 

Synes TS det er bedre å leve uten ting som førerkort, pass og uten kontroll over sine egne penger og med tvangsmedisinering og tvangs-elektrosjokk resten av livet, eller å leve med litt depresjon? Hvis TS er ei ungjente som liker å hakke på andre uten ansvar og tigge sin verge om pengertil hver eneste sigarettpakke resten av livet så er det vel ikke så ille på psykiatrisk. Men for ordentlige mennesker er det den verste tiden de har opplevd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Bare så det er sagt så er det legevakten som tar seg av psykisk akutte tilfeller, ikke politiet (politiet blir kun involvert hvis denne personen blir farlig for andre).

Men det er politiet som kjører deg til psykiatrisk sykehus (med håndjern) når legen har bestemt at du skal tvangsinnlegges. Spiller ingen rolle om det er "frivillig". Det er uansett tvang.

 

Synes TS det er bedre å leve uten ting som førerkort, pass og uten kontroll over sine egne penger og med tvangsmedisinering og tvangs-elektrosjokk resten av livet, eller å leve med litt depresjon? Hvis TS er ei ungjente som liker å hakke på andre uten ansvar og tigge sin verge om pengertil hver eneste sigarettpakke resten av livet så er det vel ikke så ille på psykiatrisk. Men for ordentlige mennesker er det den verste tiden de har opplevd.

 

Hva er så galt med at politiet tar å fjerner folk som er en fare for andre? Dine rettigheter for å være fri fra tvang slutter der andres rettigheter for å være trygg starter. 

 

Ditt innlegg oser av bitterhet. Har du blitt tvangsinnlagt selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Politiet må ofte være med ved tvangsinnleggelse, men ikke i alle tilfeller, f.eks. når psykiatriambulanse tar seg av innleggelsen.

 

Synes TS det er bedre å leve uten ting som førerkort, pass og uten kontroll over sine egne penger og med tvangsmedisinering og tvangs-elektrosjokk resten av livet, eller å leve med litt depresjon?

Dette er helt absurde valgmuligheter. Det står selvsagt ikke mellom disse to.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er så galt med at politiet tar å fjerner folk som er en fare for andre? Dine rettigheter for å være fri fra tvang slutter der andres rettigheter for å være trygg starter.

 

Ditt innlegg oser av bitterhet. Har du blitt tvangsinnlagt selv?

Det stemmer ikkje at det berre er folk som er til fare for andre som vert innlagt på psykiatrisk. Eg undrar meg på kven som verkeleg ønskjer seg sjølv så vondt at ein vil inn i dette systemet heilt frivillig. Ikkje kan systemet hjelpe, ikkje er det nokon som bryr seg, og på lang sikt er ein sjukare med behandling enn det ein truleg hadde vore utan. Eg var innlagt sist hausten 2016 etter press frå fastlege. Lite visste eg at systemet ville ta frå meg førarkortet. Ankemulighetene var elendige. Måtte sende skriftleg søknad til fylkesmannen, som gav ein god dag i å svare meg. I vurderinga var det null skjønnsmessig vurdering, berre reinspikka skjemavelde - systemet behandlar deg som ein diagnose, ikkje som eit individ. Second opinion er umulig fordi kameraderiet blant psykiaterar er så sterkt. Og dette er berre ein liten del av det å vere innlagt. Medikamenta som vert delt ut har grufulle biverknader, dei bryt ned både kropp og sjel. Avdelinga er som eit fengsel, ein må tigge om kvar minste luftetur. Og er ein riktig uheldig vert ein beltelagt i eit mørkt rom (heldigvis har ikkje eg opplevd dette). Så det ein kan lære av å ha vore innom systemet, er å halde seg så langt unna som berre råd er. Så lenge systemet er basert på straff i staden for hjelp, ser eg ingen grunn til å oppsøke problema. Då er det betre å snakke med nokon som ein stolar på og som ein veit vil ein vel.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Cair Paravel, forstår godt at du er negativ til psykiatrien etter å ha mistet lappen. Må ha vært utrolig bittert å ha brukt masse penger på sertifikatet, for senere å miste den fordi at du har oppsøkt hjelp. Kjenner ikke til alle regler for sertifikat og psykiatri, men har hørt at døm er veldig strenge når det kommer til rus, og terskelen for å ta lappen fra folk er visst veldig lav når en klient har brukt rusmidler. Det er en ting som gjør at rusmisbrukere vegrer seg for å oppsøke hjelp. Kanskje burde midlertidig lapp-suspendering vært tingen, fremfor å ta sertifikatet vekk fra folk on a permanent basis.

 

Lenke til kommentar

Tøys, i fra dette året av elns. så har psykiatrien blitt tvungen til å ta i fra folk lappen, basert på forskjellige kriterier. F.eks. om du har opplevd psykose. En har kanskje vært vant med at folk som opplever epilepsi blir fratatt lappen, med god grunn. Men, at folk som tidligere helt fint har greid seg etter en utskrivelse, nå må vente i månedsvis før de kan få lappen tilbake, det er en skam. Det finnes ingen skjønn, fastlegen din kan gjøre null og niks for deg. Det er absurd at folk skal tvinges å måtte ta kollektivtransport, uansett livssituasjon. Det er ikke holdbart, og jeg tror at på sikt så må de innføre alternativ måter å sile ut de individer som kan bli farlige i trafikken. Men, det er så mye mye enklere å bare greie alle over en kam. Nei, flytte til utlandet, og vekk i fra overformynderiet Norge?



Anonymous poster hash: f3631...6b4
Lenke til kommentar

 

Tøys, i fra dette året av elns. så har psykiatrien blitt tvungen til å ta i fra folk lappen, basert på forskjellige kriterier. F.eks. om du har opplevd psykose. En har kanskje vært vant med at folk som opplever epilepsi blir fratatt lappen, med god grunn. Men, at folk som tidligere helt fint har greid seg etter en utskrivelse, nå må vente i månedsvis før de kan få lappen tilbake, det er en skam. Det finnes ingen skjønn, fastlegen din kan gjøre null og niks for deg. Det er absurd at folk skal tvinges å måtte ta kollektivtransport, uansett livssituasjon. Det er ikke holdbart, og jeg tror at på sikt så må de innføre alternativ måter å sile ut de individer som kan bli farlige i trafikken. Men, det er så mye mye enklere å bare greie alle over en kam. Nei, flytte til utlandet, og vekk i fra overformynderiet Norge?

 

Anonymous poster hash: f3631...6b4

 

Beklager men vet du hva det vil si å være i en psykose? Det er ikke rart at det tar laaaang tid før du før kjøre igjen, du må såklart kunne vise at det ikke er noe du vil oppleve igjen. Du har også forskjellige typer psykoser og masse forskjellige ting som kan utløse dem, men generelt sett så har ikke en person som er i en psykose, eller nylig har vært, noe i en bil å gjøre, ett farlig kjøretøy som fort blir ett drapsvåpen i de gale hender. I en psykose kan man fort ødelegge og skade folk noe jævlig, så er ærlig talt helt korrekt det de gjør her. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...