Gå til innhold

Eksperter mener det er idioti at koding skal inn i barneskolen: - Skyldes ikke noe annet enn mangel på kunnskap (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med all mulig respekt for andres mening, må jeg si at tilgang på programmering som fag i skolen må være utrolig positivt.

 

Tilgang til er bra, men så er det de tullebukkene som vil ha det som et fast fag. Å vise litt HTML og CSS i datatimen er fint, men det trenger ikke være mer avansert enn det for å få en god nok smakebit til å vekke interesse for å skrive kode og se hva som skjer på skjermen.

 

Skal ikke mye til for å få et barn til å utforske noe h*n synes ser spennende ut på egenhånd :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg mener programmering og logikk absolutt bør havne i skolen, ikke fordi vi skal ha tusner av profesjonelle programmerere, men fordi noen behov står folk ganske alene om, og da er det greit om de klarer å lage litt kode som kan spare dem for flere timer med arbeid. Det gjør dem også bedre i stand til å kommunisere behov til utviklere av systemer de jobber med hvis de f.eks. er saksbehandlere, fordi de vet både hva som er mulig, og hvordan de skal forklare seg.

Endret av fail
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle er ikke matematikere, men kunne grunnleggende matte er viktig for enhver. Det tror jeg nok de fleste vil være enig i. Og i dagens samfunn hvor digitalisering er så gjennomtrengende, så forstår jeg ikke hvorfor man ikke skal ha iallefall grunnleggende kunnskaper rundt hvordan dataprogrammer fungerer. Det ene er jo at man da skaffer seg evner til å kunne løse enkle oppgaver selv - men hva når man trenger å kommunisere med de som faktisk skal programmere de programmene man benytter? Jeg merker veldig godt selv hvor mye ekstra tid jeg må bruke om jeg må forklare problemstillinger til kunder som har null kompetanse innenfor programutvikling, kontra de som har grunnleggende kunnskap (gjerne anskaffet gjennom erfaringer de har skaffet seg gjennom jobb). Vi trenger ikke at alle skal jobbe som programmerere, men jeg som programmerer ser gjerne at de jeg kommuniserer med skjønner basisfunksjonalitet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vi må slutte å snakke om koding i skolen som om det er svaret på å gi den oppvoksende generasjonen tilstrekkelig teknologiforståelse. Det å begrense diskusjonen til koding er som å begrense sløydfaget til hammer og spiker.

Veldig godt poeng. Man kan åpenbart ikke bare starte med for-loops uten å snakke om hva en prosessor er osv.

Jeg har faktisk problemer med å se for meg et universalt godt pensum for dette faget, men så er jeg heldigvis ikke lærer heller. (Selv om jeg jobber nesten utelukkende med ex-lærere. Lykkeligere folk har du aldri møtt ;)

Endret av Shruggie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Viktigere enn å lære å programmere er det å forstå hvordan programmering fungerer. Det er å lære seg å bryte opp komplekse problemer i forståbare størrelser. Det er ingen, som mener at alle skal bli programmerere.

Videre kan koding, eftersom det er en god blanding av estetikk (skrive ren og pen kode, balansere arkitekturen, slik at koden blir vakker) med matematikk og funksjoner, kanskje føre til at flere barn ser litt over gjerdet fra en matte- eller estetikk-interesse over til "den andre siden". Slik sett kan koding være et kongefag, som favner flere forskjellige fag under seg og kan gi elevene en forståelse for __praktisk__ bruk av forskjellige andre fag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Enig med de fleste her. Programmering på skole handler ikke bare om å skrive programmer som 1000-vis skal bruke, men kunnskapen om å håndtere et "verktøy".

 

Et verktøy som kan hente, sammenstille og behandle data er ganske viktig i vår tidsalder - både privat og på jobb. Skulle man være så heldig å lage et bra verktøy som 1000-vis bruker, så ja... da er jo det en fin bonus :-)

Lenke til kommentar

Vi hadde Java (programmering) på VGS for mange, mange år siden. Læreren vår var fremdragene, langt bedre enn mange av de jeg sener hadde på Universitetet. Gammel veteran fra utviklermiljøet, som jobbet som lærer et par timer i uka etter han pensjonerte seg fra næringslivet. 

 

Det var mitt første møte med programmering, og satte så dype spor at jeg valgte å utdanne meg innen Teknologi. Dersom jeg aldri hadde hatt det faget, så hadde jeg nok vært en helt annen plass i dag.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

"Det er rett og slett ikke behov for at alle skal kunne programmere."

 

Det er heller ikke behov for at alle skal kunne skrive noveller, dikt eller kåseri.

 

Tullete argumentasjon.

 

Selv om jeg ikke jobber innen IT har jeg flere ganger brukt det å kunne skrive kode som hjelp i arbeidshverdagen. Eksempelvis Visual basic koding i Excel for å automatisere sammenligninger mellom Excel ark, eller utføre oppdatering av ukerapporter basert på rådata fra forskjellige andre datasystemer. I tillegg til mindre python scripts som utfører trivielle ting som jeg, for å være ærlig, anser som bortkastet tid å gjøre 'manuelt'.

 

Jeg har hverken IT utdanning eller noe diplom eller kursbevis for programmering, men er utelukkende selvlært.

 

Det jeg vet med sikkerhet er at dersom jeg hadde hatt grunnleggende programmering gjennom skolen ville jeg nok vært kompetent til å lage enda mere komplekse kodesnutter som ville gjort hverdagen litt enklere og mer effektiv på jobben, selv om jeg ikke jobber innen IT eller ett IT relatert fag i det hele tatt.

 

Da jeg først starter med disse småprogrammene åpnet det seg en hel verden med muligheter for å kunne utføre ting mer effektivt, spesielt når man jobber med mye data og informasjon som skal både oppdateres, formidles, gjøres visuelt osv.

 

Men slike muligheter ser man ikke før man først begynner å sette seg inn i koding og finner ut hvilke muligheter man har. Man er rett og slett blind for mulighetene til å effektivisere ting når man ikke, men fare for å bruke ett noe nedlatene uttrykk, ikke vet bedre.

 

Min hverdag har ihvertfall blitt enklere takket være at jeg selv satte meg inn i koding. Garantert at dersom elever lærer grunnleggende koding gjennom skolen så vil det hjelpe dem i fremtiden, enten de jobber med IT relaterte fag eller ikke.

 

Her handler det om å åpne opp for muligheter og la elevene bruke den kunnskapen videre.

 

Ingen kunnskap er tung å bære!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...