Jump to content
SirJames

Registerreim hoppet av - Kan motoren være ok?

Recommended Posts

Hei 

 

Registerreimen hoppet av på min 2,0 VAG pumpedysemotor fra 2007. 

 

Mistet kraften fra turbo virket det som, antok at den gikk i nødmodus, som jeg har opplevd før, stoppet bilen og startet den igjen.  Da gikk den veldig rart. Nesten som på tre sylindre eller en gammel båtmotor  

Stoppet bilen etter få sekunder. Prøvde å vri om nøkkel på nytt... Da ville den ikke starte. 

 

 

Bilen står på verksted...  De sier at reim er hoppet av, de har prøvd å dra rundt motoren manuelt, og hører ikke ulyder, og kan prøve å bestille nytt registerreimsett med strammer og hele pakken. Vil koste kr 10 000 med arbeid. Er jeg heldig så er alt i orden.  Men man risikerer at motor / ventiler er gått, og da vil dette være bortkastet. 

 

Hva ville dere gjort? Prøvd reimbytte? Eller ny motor direkte. 

 Brukt motor koster minst kr 20.000 + arbeid.   

Vil sikker komme på 30-35.000 i beste fall. 

 

Bilen er verdt 70 - 90.000 kr 

 

Dette er en bil jeg hadde tenkt å selge snart. Så dette er kjipe greier. 

 

Kan eventuelt selge den som rep. objekt. 30-40.000? 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post

en pumpedysemotor overlever IKKE hvis reima hopper av... med litt flaks kan reperasjon bli billigere enn ny motor

hva er motorkoden? 8 eller 16 ventiler?

 

8V motorene står ventilene loddrett, og kamakselen kan knekke + bøyde ventiler... ny topp rundt 5000 i tyskland

16V skråstilte ventiler... her kan det bli hull i stemplene.. her er det bare å vrake motor...

  • Like 1

Share this post


Link to post

Står noen ventiler åpne uavhengig av veivposisjon?

 

ja

 

avstanden mellom stempel og ventiler er rundt 1 mm ved TDC på de motorene... en tann feil på registret er nok til havari..

slik er det vel på de fleste? dieselmotorer, uansett fabrikant

Share this post


Link to post

Hadde en gammel Mazda inne på verksted for ca 7 år siden fordi motoren gikk litt ugjevnt på tomgang. Viste seg at registerreimen var tre(!) hakk feil. Den ble justert riktig, og bilen gikk som en drøm resten av sin levetid. Fikk samtidig vite fra verkstedet at hadde dette vært en Volvo eller VW ville motoren vært grus med tre hakk feil. Ett hakk feil var nok til å ødelegge både ventiler og stempler. Tre hakk var fullstendig motorhavari.

 

Tydeligvis stor forskjell på motorer.

Share this post


Link to post

Den motoren var åpenbart ikke en interference motor.

Det er helt riktig, de fleste eldre Mazda-motorer er non-interference. Men hvorfor er ikke alle motorer det? Hvorfor bruke et design som potensielt ødelegger hele motoren når det åpenbart er mulig å la være?

Share this post


Link to post

Rundt yttersidene av sylinderen vil man ha så lite avstand som mulig mellom stempel og topplokk for å presse mest mulig av drivstoffblandingen inn mot senter. Faktisk så tett at de lager spor i stemplene for å få plass til ventilene idét de åpner.

 

post-18544-0-98267700-1516806348_thumb.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post

Tja, velg en 1.gen 1.2TSI, det må byttes hver 60k km.

Dette er jo åpenbart helt amatørmessige design, sier ganske mye om kvaliteten både på ingeniør arbeidet, testingen og åpenbart helt udugelig ledelse som faktisk sier ok til og slippe slikt.

Regner med de ei heller bytter motor gratis når det ryker.

  • Like 1

Share this post


Link to post

 

Tja, velg en 1.gen 1.2TSI, det må byttes hver 60k km.

Dette er jo åpenbart helt amatørmessige design, sier ganske mye om kvaliteten både på ingeniør arbeidet, testingen og åpenbart helt udugelig ledelse som faktisk sier ok til og slippe slikt.

Regner med de ei heller bytter motor gratis når det ryker.

 

 

ledelsen må vel spare...

 

vag gjørde en endring på de motorene (forsterket kjede) MEN de gjorde det ikke på alle fabrikkene samtidig...

juni 2011 (Mlada Boleslav) og november 2011 (Salzgitter)... altså ca 250.000 motorer ble produsert med de gamle kjedene ETTER at vag ble kjent med problemet.

 

sitat:

CBZ* 462774 (for Mlada Boleslav production); and,

CBZ* 714253 (for Salzgitter production).

The production location can be determined by inspecting the sticker on the boost pressure pipe or on the intercooler (‘M’ for Mlada Boleslav or ‘S’ for Salzgitter).

Share this post


Link to post

vag gjorde en endring på de motorene (forsterket kjede) MEN de gjorde det ikke på alle fabrikkene samtidig...

Senere gikk de over til registerreim siden det ikke ble bra nok med ny design på kjedet.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...