Gå til innhold

Har Teknisk Fagskole (Bygg). Hvilke jobbmuligheter?


JFM

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er da en 27 år gammel gutt (mann?). På VGS gikk jeg byggfag, og fikk meg lærlingplass som tømrer hos en av landets store entreprenører i 2009. Her har jeg jobbet som tømrer hele veien.

 

Høsten 2014 begynte jeg på Teknisk Fagskole. Dette studiet tok jeg nett- og samlingsbasert over tre år. Arbeidsgiver betalte meg full lønn under samlingene, og dekket skole-materiell mot at jeg knyttet meg til å jobbe for dem  i minumum to år etter endt studie. Jeg fullførte med andre ord Teknisk fagskole våren 2017. 

 

Grunnen til at jeg gikk på studiet var fordi jeg er lei av å være tømrer. Problemet mitt nå er at arbeidsgiver ikke kan/vil tilby meg ny stilling. Og dersom jeg skulle få ny stilling vil det være stilling som formann. En stilling jeg egentlig ikke ønsker. Derfor er jeg fortsatt tømrer.

 

Jeg ønsker egentlig å finne meg en ny jobb hvor jeg ikke er ute på prosjekter hele tiden. Men er usikker på hva jeg skal se etter. Har heller ikke lyst å jobbe med alle disse utlenderne (type polakker, estlendere osv) som kommer for å jobber billig i Norge. Disse er jeg lei av fra tømringa. (Nei, jeg er ikke rasist)

 

 

Det hører også med at jeg har i datter på snart 5 år. Hun er hørselshemmet (noe jeg ikke viste da jeg begynte på Teknisk fagskole). Derfor går jeg på faste tegnspråkkurs (ca 3 ganger en uke i året). Derfor bør jeg ha en jobb hvor det passer inn å være borte disse ukene.

 

 

Så hvilke jobber er aktuelle for meg?

Lønnsmessig ønsker jeg å kunne ligge på minimum 600.000,- i året, men er forberedt på at dette kan bli vanskelig. Iallefall i starten

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Da vil jeg tro at prosjektlederjobber er veien å gå.   Antar at du ikke ønsker å starte for deg selv,  vet ikke om du har fått mesterbrevet etter fagskolen, det ligger vel noe med snittkarakterer der?

 

En bekjent av meg startet for seg selv for noen år siden, og han har siden 2013 omsatt for nesten 10millioner med 1,2 millioner i overskudd etter lønn. Og det vil jeg si er veldig akseptabelt for en "nybegynner".

 

Selv har jeg teknisk fagskole som utdanning, og begynte i jobb etter etterutdanning i 2014.  Har siden den gang hatt diverse ingeniørjobber og nå sist prosjektlederstilling siden midten av 2016.

Lenke til kommentar

Alle bruker utlendinger når det bygges i dag. Hvis du ikke ønsker disse er du i feil bransje. Du lærer å forstå dem etterhvert. Mange er faktisk oppriktig flinke arbeidere. Men sorte får fins, akkurat som hos nordmenn. Dette er en oppvekker for nordmenn som tror de kan ha jobbene sine i fred, det fins konkurranse.

Lenke til kommentar

Da vil jeg tro at prosjektlederjobber er veien å gå.   Antar at du ikke ønsker å starte for deg selv,  vet ikke om du har fått mesterbrevet etter fagskolen, det ligger vel noe med snittkarakterer der?

 

Har høye nok karakterer for å ta ut Mesterbrev. Men ser egentlig ikke poenget i det, da jeg anser at fagskole utdanningen slår det. Koster vell endel å være mester?

 

 

Har vært i kontakt med et takstfirma nå. Sendte de en søknad på stilling hos dem

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Gjest 2146d...799

Ingeniør, driftsstillinger, rådgiver, mange muligheter. 

Har sjøl teknisk fagskole, innenfor annet fag da. Og har nå en godt betalt stilling som driftssjef i det offentlige :) men er ingenting som tyder på kommunalt tempo, hektiske dager med mye jobb :)

 

 

Anonymous poster hash: 2146d...799

Lenke til kommentar
JFM skrev (På 22.1.2018 den 13.38):

Hei.

 

Jeg er da en 27 år gammel gutt (mann?). På VGS gikk jeg byggfag, og fikk meg lærlingplass som tømrer hos en av landets store entreprenører i 2009. Her har jeg jobbet som tømrer hele veien.

 

Høsten 2014 begynte jeg på Teknisk Fagskole. Dette studiet tok jeg nett- og samlingsbasert over tre år. Arbeidsgiver betalte meg full lønn under samlingene, og dekket skole-materiell mot at jeg knyttet meg til å jobbe for dem  i minumum to år etter endt studie. Jeg fullførte med andre ord Teknisk fagskole våren 2017. 

 

Grunnen til at jeg gikk på studiet var fordi jeg er lei av å være tømrer. Problemet mitt nå er at arbeidsgiver ikke kan/vil tilby meg ny stilling. Og dersom jeg skulle få ny stilling vil det være stilling som formann. En stilling jeg egentlig ikke ønsker. Derfor er jeg fortsatt tømrer.

 

Jeg ønsker egentlig å finne meg en ny jobb hvor jeg ikke er ute på prosjekter hele tiden. Men er usikker på hva jeg skal se etter. Har heller ikke lyst å jobbe med alle disse utlenderne (type polakker, estlendere osv) som kommer for å jobber billig i Norge. Disse er jeg lei av fra tømringa. (Nei, jeg er ikke rasist)

 

 

Det hører også med at jeg har i datter på snart 5 år. Hun er hørselshemmet (noe jeg ikke viste da jeg begynte på Teknisk fagskole). Derfor går jeg på faste tegnspråkkurs (ca 3 ganger en uke i året). Derfor bør jeg ha en jobb hvor det passer inn å være borte disse ukene.

 

 

Så hvilke jobber er aktuelle for meg?

Lønnsmessig ønsker jeg å kunne ligge på minimum 600.000,- i året, men er forberedt på at dette kan bli vanskelig. Iallefall i starten

 

Hei har en kompis som ble utdannet fagtekniker i fjor sommer. Han fikk jobb etter 3mnd som tømrer. Da ble han tømrer med lovnad om prosjektleder. Etter 3mnd ble han prosjektleder og steg fra 540 000kr til 650 000kr i lønn og har nettopp flyttet inn på kontor.

Finnes mange jobber for deg. Hvorfor ønsker du ikke formann stillingen? Dette er jo en naturlig vei inn til prosjektleder, både hos firmaet ditt og andre steder.

Kompisen min jobbet 1mnd som tømrer, fikk mer ansvar(vaktlister, befaringer etc) etter 1-2mnd og på 3-4mnd ble han som sagt prosjektleder og er nå stort sett inne med kontortid. Er han ute av kontoret er det for befaringer, oppfølging av ansatte etc.

Uansett: Bas, formann, prosjektleder er nok de nærmeste stillingene for deg. Etter erfaring kan du nok ta sikte på HMS/Bygg-ingeniør stillingen, men kvalifisere med fagtekniker+erfaringen :)

Endret av comadore
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke påberope meg å være noen eksptert innefor feltet, men jeg har likevel noen innspill som jeg mener er verdt å nevne

 

Bygg og anleggsbransjen i Norge gjennomgår for tiden en voldsom omveltning, som møter stor motstand i betydelige andeler av bransjen. I Norge har vi et organ som godkjenner hvert enkelt firma som ansvarlig innenfor sin respektive bransje i en tiltaksklasse i 3 kategorier. Herav er kategori 1 den enkleste, og kategori 3 den mest krevende. Denne løsningen har eksistert i mange år. Tiltaksklasse 1 (TK 1) gir anledning til å utføre arbeid i den enkleste klassen innenfor sin bransje, mens tiltaksklasse 3 (TK3) gir anledning til å utføre arbeid (stå ansvarlig) innenfor sin respektive bransje på det mest avanserte nivå.

 

Helt siden dette systemet ble innført har ting fungert som følgende: TK1 og TK2 uavhengig av bransje har blitt tildelt personer/firmaer med fagrev og en "forvarlig/utfyllende mengde erfaring". Slik har det fungert i en mengde av år helt siden DIBK (Direktoratet for byggkvalitet) ble oprettet, uten særlige innvendiger. Det som nå skjer i anleggsnorge, er at tiltaksklasse 2 fratas alle firmaer som tidligere har innehatt dette i enten en mannsalder eller kun 1 år. Dette begrunnes med at høyere akademisk eller faglig utdannelse kreves dokumentert for å inneha tiltaksklasse 2 eller høyere. Dette har skapt furore i bygg og anleggsbransjen, noe som i seg selv ikke er noen overraskelse.

På den ene side forstår jeg fagarbeidere med sitt eget firma som har innehatt TK2 helt siden de begynte i anleggbransjen. La meg konstruere et eksempel: Murerfirmaet Jenssen & sønn AS har i en årrekke utført konstruksjon av broer i betong med en spennvidde på maksimalt 12 meter, fordi TK2 tillater spenn opptil slike lengder. Problemet for Jenssen & sønn AS er at tiltaksklassen deres er i ferd med å bli omgjort til maksimalt klasse 1. Dette tillater brokonstruksjoner på maksimalt 6 meter spennvidde. Daglig leder i Jenssen og sønn AS er i harnisk, fordi dette har medført nedsatt arbeidsmengde.

 

For de som ikke orker å lese hele teksten ovenfor, her er sammendraget: Selvom jeg respekterer fagarbeidernes opprør mot det å miste tiltaksklasse 2 innenfor alle fagfelt i bygg og anleggsnorge, har jeg forståelse for myndighetens avgjørelse:

 

Vil du helst ferdes over en motorveibro på det grunnlag av broen er konstruert på en kopi av en annen bro som "ikke har kollapset enda" eller ferdes over en bro som har et akademisk grunnlag for hvordan broen er konstruert.

 

Poenget mitt opp i alt sammensurumet er at din utdannelse gjennom fagskolen er gull verdt for enhver tømrermester som ønsker å inneha ansvarsrett i tiltaksklasse 2.

Endret av Gamle ørn
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...