Gå til innhold

Har jeg reklamasjon rett på varmepumpe?


mikkii

Anbefalte innlegg

Jeg vet at fra 1.september 2013 er det ulovlig å montere varmepumpen selv. Varmepumpen skal monteres av godkjent installatør. Forsikringsselskapet krever godkjent installasjon ved skade, samt at installasjon av ufaglærte fører til bortfall av produktgarantien.

 
 
Men jeg har gjort det selv og nå for ca 1 uke siden er kompressoren i en varmepumpe begynt og vibrere/dure.
 
Har jeg reklamasjon rett på den? Den er 8 måneder gammel. Det er en Qlimas luft-luftvarmepumpe SCJA 2516
 
jeg vet jeg ikke har produktgaranti
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke anledning til å avtale seg bort fra reklamasjonsretten, så den har du alltid. - Derimot så kan det jo hende reklamasjonen blir avvist dersom feilen skyldes feil montering e.l.

ok takk for svar, det er hurtigkobling på den så er litt vanskelig og montere feil og jeg har brukt den i 7-8 måneder uten feil

Lenke til kommentar

Største problemet for trådstarter, hvis det ikke er kjente merkevarer som panasonic etc.

Kan være trådstarter å betale for munteringen opp og ned med mindre trådstarter har handlet på elkjøp eller ligdene.

 

Typisk kina produkter og ikke leveres med reklamasjons på monteringen også.

Eller trådstarter må ta delevis regningen for det hvis ikke elkjøp skaffet folk som tok jobben.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Da reklamerer du til Jula på mangelen - og ser hva du får til respons der :)

 

Men i prinsippet må de kunne vise til at det er feil fra din side som gjør at produktet er ødelagt.

Lenke til kommentar

 

Da reklamerer du til Jula på mangelen - og ser hva du får til respons der :)

 

Men i prinsippet må de kunne vise til at det er feil fra din side som gjør at produktet er ødelagt.

 

Ja så det også. Jeg ringte til de og de vil sende en mail med noen tester jeg skal prøve på, og hvis det ikke hjelper skal jeg fylle ut et skjema og sende tilbake og de vil ringe til meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Største problemet for trådstarter, hvis det ikke er kjente merkevarer som panasonic etc.

Kan være trådstarter å betale for munteringen opp og ned med mindre trådstarter har handlet på elkjøp eller ligdene.

 

Typisk kina produkter og ikke leveres med reklamasjons på monteringen også.

Eller trådstarter må ta delevis regningen for det hvis ikke elkjøp skaffet folk som tok jobben.

Øh.. Hæ?

 

Hva er det du prøver å uttrykke her? Det er ikke mer eller mindre reklamasjonstid på hverken elkjøp, jula, "kina produkter(sic)" eller Panasonic. Hvis feilen ikke skyldes feilbruk/feilmontering er reklamasjonsretten i behold, uansett produsent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Største problemet for trådstarter, hvis det ikke er kjente merkevarer som panasonic etc.

Kan være trådstarter å betale for munteringen opp og ned med mindre trådstarter har handlet på elkjøp eller ligdene.

 

Typisk kina produkter og ikke leveres med reklamasjons på monteringen også.

Eller trådstarter må ta delevis regningen for det hvis ikke elkjøp skaffet folk som tok jobben.

Veldig spent på om du kan backe opp dine påstander med noen § fra forbrukerkjøpsloven. Dette er tross alt juss-delen av forumet. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så du mener hvis varmepumpen koster 2000-4000 kr og installasjonen koster mere må også europris hvis de selger varmepumper ta kostnaden hvis ikke kinalevrandøren tar det?

 

Mitsubishi Miniventilasjon VL100

muligens på slike har man kun 2 års reklamasjonstid.

For jeg tror butikkene hadde sluttet å selge de hvis de fikk regning på 3000-4000 for opp\demontering av slike kun fordi de slutter å fungere.

Lenke til kommentar

Ja. Les fkjl. Om du kun betaler for installasjonen vil det være håndverkertjenesteloven som gjelder, men du kan fremdeles reklamere på varen til selger, eller til installatør om det er installeringen som sviktet. Så saken endrer seg sånn sett ikke. 

Forøvrig er det 5 år om tingen er ment til å vare mer enn bare 2 år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du mener hvis varmepumpen koster 2000-4000 kr og installasjonen koster mere må også europris hvis de selger varmepumper ta kostnaden hvis ikke kinalevrandøren tar det?

 

Mitsubishi Miniventilasjon VL100

muligens på slike har man kun 2 års reklamasjonstid.

For jeg tror butikkene hadde sluttet å selge de hvis de fikk regning på 3000-4000 for opp\demontering av slike kun fordi de slutter å fungere.

 

 

Som nevnt ovenfor er det greit (for oss andre) at du forholdet deg til den faktiske jussen - i og med tråden er publisert i denne underkategorien. 

 

Men ja, også Europris overholde kjøpsloven. Man blir ikke automatisk fritatt forbrukerkjøpsloven for du velger å selge søppel. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...