Gå til innhold

Vikeplikt rundkjøring


ITtraktor

Anbefalte innlegg

Kva rundkøyring er det eigentleg snakk om? Eg fann ei i Fetsund, men den var ikkje lik den i førdtepost. Satellittbilete er alltid best i sånne tilfelle.

 

Men man har vel ikke vikeplikt for trafikken inne i rundkjøringen, men trafikken i det feltet man skal inn i eller må krysse? Jeg sier det igjen, det finnes vel ikke noen konkrete regler for rundkjøringer?

 

For å sette din påstand på spissen så har man jo da vikeplikt for biler som kommer i mot på en forkjørsvei som av en eller annen grunn vil inn i det feltet du skal inn i selv etter at man selv har krysset vikelinja. Man kunne jo da i praksis ikke kjørt inn på en forkjørsvei når det kommer biler i mot selv om de ikke er i feltet du skal inn i, fordi de kunne finne på kjøre inn i feltet du skal inn i. Dette ville jo medført totalt kaos.

Når du kjem til ei rundkøyring står det eit vikepliktskilt. Skiltet seier at hsr vikeplikt for all kryssande trafikk. I praksis tolkar ein det ofte som vikeplikt for bilar frå venstre, men du har vikeplikt for alle bilane som allereie er inni rundkøyringa. Kven som kom først inn i rundkøyringa er avgjerande. Dersom du er på veg inn i rundkøyringa og det kjem ein bil frå venstre i høg fart, som kryssa linja etter deg, så har han vikeplikt for deg.

 

I tilfellet til TS er det ganske enkelt. Raud bil som står oppe til høgre har vikeplikt for alle inni rundkøyringa. Når raud og blå allereie er inni, har blå vikeplikt ved feltskifte.

 

 

Rundkjøringa er såpass ny at den ikke er med på satellittbilder. Den ligger rett vest for Fetsundbrua, på satellittbildene vil du bare så ett lyskryss. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

I rundkjøringer går alltid kjørefeltene rundt i ring. Dette var en merkelig rundkjøring hvor halve har to felt, resten ett. Uansett er den stiplede linjen en ledelinje så jeg vil ikke si at grønn bil skifter felt. Se for deg at veibanen var dekket av snø. Ville du da sagt at grønn bil skiftet felt?

Det er helt klart ofte feltskiller - i rundkjøringer med to felt inn, ut og gjennom må du holde deg til ditt felt. Det er ganske åpenbart å se der veibanen inn er merket med rett frem+høyre for høyre felt og rett frem+venstre i venstre felt.

 

Hvis du kjører parallelt med en annen bil gjennom en rundkjøring med to felt har du vikeplikt om du vil bytte til hans felt.

Dette gjelder selvsagt også om det er snø, som all annen veimerking.

 

 

Hvordan mener du kjørefeltene går i en rundkjøring, rundt i ring, tvers igjennom??

 

I ring - og hvis det er 2 felt i rundkjøringen, har de vikeplikt for hverandre.

Her er et eksempel hvor det er to parallelle biler som uproblematisk kjører gjennom i hver sin fil.

 

2XNlamI.jpg

Lenke til kommentar

For å sette din påstand på spissen så har man jo da vikeplikt for biler som kommer i mot på en forkjørsvei som av en eller annen grunn vil inn i det feltet du skal inn i selv etter at man selv har krysset vikelinja. Man kunne jo da i praksis ikke kjørt inn på en forkjørsvei når det kommer biler i mot selv om de ikke er i feltet du skal inn i, fordi de kunne finne på kjøre inn i feltet du skal inn i. Dette ville jo medført totalt kaos.

Jeg strøk over et høyst relevant del av påstanden din, nemlig det som er forskjellen mellom å legge seg ut der den grønne bilen gjør det, og der den blå gjør det. Blå har vikeplikt (og tilsvarende om man legger seg ut et sted "mellom" grønn og blå) , det bestrider verken jeg eller Vegvesenet.

 

Betydningen av vikepliktskiltet er klart beskrevet i skiltforskriften, og gjelder ikke bare kjørende i (ytter-)feltet du svinger inn i, men for "kjørende trafikk i begge retninger på kryssende veg." I rundkjøringstilfellet (og ellers i enveiskjørte gater) gjelder den til og med for biler som mot formodning (og skilting...) kjører feil vei, altså med klokka. (jada, det er et soleklart brudd på trafikkregler å kjøre mot kjøreretning i rundkjøring og andre enveiskjørte veier, men det opphever fortsatt ikke andres vikeplikt for regelbryteren.)

Et par andre regler (fra trafikkreglene §5 og 7) sier også at "Kjørende som nærmer seg eller kjører inn i vegkryss, skal kjøre slik at det ikke må stanses til unødig hinder eller forstyrrelse for trafikant på den kryssende veg (uansett felt denne ligger i, min anmerkning).", og at "Trafikant som det skal vikes for, (dvs grønn, så lenge det er klart at han vil ut i ytre felt før rød har passert vikelinja) må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse."

 

Rundkjøringen her kan sammenlignes med en to-(eller flere) feltsvei ("motorvei") med en påkjøring (med vikepliktskilt, ikke fletteskilt...)  fra høyre, hvor grønn bil er på hovedveien og foretar et feltskifte fra venstre til høyre felt enten (fordi han skal til høyre i neste kryss, eller bare fordi han avslutter en forbikjøring), samtidig som rød bil kommer inn fra påkjøringen med vikepliktskiltet.

Det er absolutt ingen selvfølge at grønn får skylden der, eller at han har vikeplikt for rød.

 

Vikepliktskilt betyr at du har vikeplikt for all trafikk i den kryssende veien, også trafikk som "normalt" sett ikke ville berøre deg og ditt felt. For å ta et forkjørsvei-eksempel; du skal til høyre inn på forkjørsvei; det er klart fra din venstre, men fra høyre (altså i det feltet du ikke skal inn i) kommer to biler, hvor den bakerste legger seg ut for å ta en (fullt lovlig i kryss på forkjørsvei) forbikjøring. Hvem har vikeplikt? Begge. Hvem har mest vikeplikt? Han som passerer skiltet (husk pyramiden...), og har vikeplikt for "kjørende trafikk i begge retninger på kryssende veg."

 

Hvem som gjør hva først her er avgjørende, men i rundkjøringstilfellet er det altså nok at grønn har satt på blinklyset sitt litt før der den grønne bilen er tegnet inn (dvs umiddelbart etter han har passert armen ut til høyre) for at rød nødvendigvis må forstå at han ikke kan kjøre inn i rundkjøringen uten at grønn blir hindret.

Lenke til kommentar

[..] i rundkjøringstilfellet er det altså nok at grønn har satt på blinklyset sitt litt før der den grønne bilen er tegnet inn (dvs umiddelbart etter han har passert armen ut til høyre) for at rød nødvendigvis må forstå at han ikke kan kjøre inn i rundkjøringen uten at grønn blir hindret.

 

 

Dessverre varierer det veldig hvordan folk bruker blinklys. I tillegg er det fort gjort å glemme å skru det av/på.

 

Summa summarum: Blinklys hjelper i grunn lite, man må ofte vente og se hvor folk tar veien.

Lenke til kommentar

 

For å sette din påstand på spissen så har man jo da vikeplikt for biler som kommer i mot på en forkjørsvei som av en eller annen grunn vil inn i det feltet du skal inn i selv etter at man selv har krysset vikelinja. Man kunne jo da i praksis ikke kjørt inn på en forkjørsvei når det kommer biler i mot selv om de ikke er i feltet du skal inn i, fordi de kunne finne på kjøre inn i feltet du skal inn i. Dette ville jo medført totalt kaos.

Jeg strøk over et høyst relevant del av påstanden din, nemlig det som er forskjellen mellom å legge seg ut der den grønne bilen gjør det, og der den blå gjør det. Blå har vikeplikt (og tilsvarende om man legger seg ut et sted "mellom" grønn og blå) , det bestrider verken jeg eller Vegvesenet.

 

Betydningen av vikepliktskiltet er klart beskrevet i skiltforskriften, og gjelder ikke bare kjørende i (ytter-)feltet du svinger inn i, men for "kjørende trafikk i begge retninger på kryssende veg." I rundkjøringstilfellet (og ellers i enveiskjørte gater) gjelder den til og med for biler som mot formodning (og skilting...) kjører feil vei, altså med klokka. (jada, det er et soleklart brudd på trafikkregler å kjøre mot kjøreretning i rundkjøring og andre enveiskjørte veier, men det opphever fortsatt ikke andres vikeplikt for regelbryteren.)

Et par andre regler (fra trafikkreglene §5 og 7) sier også at "Kjørende som nærmer seg eller kjører inn i vegkryss, skal kjøre slik at det ikke må stanses til unødig hinder eller forstyrrelse for trafikant på den kryssende veg (uansett felt denne ligger i, min anmerkning).", og at "Trafikant som det skal vikes for, (dvs grønn, så lenge det er klart at han vil ut i ytre felt før rød har passert vikelinja) må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse."

 

Rundkjøringen her kan sammenlignes med en to-(eller flere) feltsvei ("motorvei") med en påkjøring (med vikepliktskilt, ikke fletteskilt...)  fra høyre, hvor grønn bil er på hovedveien og foretar et feltskifte fra venstre til høyre felt enten (fordi han skal til høyre i neste kryss, eller bare fordi han avslutter en forbikjøring), samtidig som rød bil kommer inn fra påkjøringen med vikepliktskiltet.

Det er absolutt ingen selvfølge at grønn får skylden der, eller at han har vikeplikt for rød.

 

Vikepliktskilt betyr at du har vikeplikt for all trafikk i den kryssende veien, også trafikk som "normalt" sett ikke ville berøre deg og ditt felt. For å ta et forkjørsvei-eksempel; du skal til høyre inn på forkjørsvei; det er klart fra din venstre, men fra høyre (altså i det feltet du ikke skal inn i) kommer to biler, hvor den bakerste legger seg ut for å ta en (fullt lovlig i kryss på forkjørsvei) forbikjøring. Hvem har vikeplikt? Begge. Hvem har mest vikeplikt? Han som passerer skiltet (husk pyramiden...), og har vikeplikt for "kjørende trafikk i begge retninger på kryssende veg."

 

Hvem som gjør hva først her er avgjørende, men i rundkjøringstilfellet er det altså nok at grønn har satt på blinklyset sitt litt før der den grønne bilen er tegnet inn (dvs umiddelbart etter han har passert armen ut til høyre) for at rød nødvendigvis må forstå at han ikke kan kjøre inn i rundkjøringen uten at grønn blir hindret.

 

 

Inge, så du mener at de på vei inn i rundkjøringen har vikeplikt også for de som ligger i innerste felt i rundkjøringen? I så fall er mange kjørelærere og Wikipedia uenig med deg.

Lenke til kommentar

For de som ligger i innerste felt og viser (med blinklys...) at de skal ut, ja.

 

Som f.eks. rød bil her:

post-6866-0-54460500-1516732499_thumb.jpg

 

Eller kanskje bedre, gul bil her (her er det i alle fall ingen tvil om at rundkjøringen har to felt):

post-6866-0-57985300-1516732534_thumb.jpg

 

Jeg er enig i at det normalt sett er høyst lovlig å kjøre inn i en rundkjørings ytre felt selv om det er trafikk i det indre, men det forutsetter at denne eksisterende trafikken i det indre ikke allerede har signalisert (og/eller påbegynt) et feltskifte til det ytre.

 

Kommer du "ovenfra" i det siste eksemplet, viker du ikke da for gul bil?!? Eller i det første, viker ikke gul og hvit for rød?!?

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

 

Kommer du "ovenfra" i det siste eksemplet, viker du ikke da for gul bil?!? Eller i det første, viker ikke gul og hvit for rød?!?

 

Joda Inge, jeg viker selvsagt om vedkommende har gitt tegn til at de vil skifte felt. Om de ikke blinker viker jeg nok for sikkerhets skyld for det. Men det er jo verdt å tenke på at kjøretøy i indre felt har vikeplikt ved feltskifte (Trafikkreglene § 8) og at de skal gi tegn ved feltskifte (§ 14).

Lenke til kommentar

Men rød skifter jo aldri noe felt. Feltene går jo rundt i ring. Det var du enig i. Blå derimot, må skifte (krysse) ytre for å komme ut av rundkjøringen.

Jeg sa "ved eventuelt feltskifte" - for rød blir det hvis han av en eller annen grunn vil inn i indre felt, eller legge seg over i venstre etter at han har kommet ut av rundkjøringen.

 

Igjen skjønner jeg ikke problemet, hva lurer du på?

Endret av Hårek
Sitatpyramide
Lenke til kommentar

 

Men rød skifter jo aldri noe felt. Feltene går jo rundt i ring. Det var du enig i. Blå derimot, må skifte (krysse) ytre for å komme ut av rundkjøringen.

Jeg sa "ved eventuelt feltskifte" - for rød blir det hvis han av en eller annen grunn vil inn i indre felt, eller legge seg over i venstre etter at han har kommet ut av rundkjøringen.

 

Igjen skjønner jeg ikke problemet, hva lurer du på?

 

 

Når du sier "eller legge seg over i venstre etter at han har kommet ut av rundkjøringen", hvor lenge etter mener du da? Er det f.eks 10m etter du har forlatt rundkjøringen er det helt klart et feltskifte, men å plassere seg direkte i venstre (selv om du ligger i høyre i rundkjøringen) er ikke et feltskifte. Les forøvrig Trafikkreglene paragraf 3 (Svinging) punkt 3.

Lenke til kommentar

 

 

Men rød skifter jo aldri noe felt. Feltene går jo rundt i ring. Det var du enig i. Blå derimot, må skifte (krysse) ytre for å komme ut av rundkjøringen.

Jeg sa "ved eventuelt feltskifte" - for rød blir det hvis han av en eller annen grunn vil inn i indre felt, eller legge seg over i venstre etter at han har kommet ut av rundkjøringen.

 

Igjen skjønner jeg ikke problemet, hva lurer du på?

Når du sier "eller legge seg over i venstre etter at han har kommet ut av rundkjøringen", hvor lenge etter mener du da? Er det f.eks 10m etter du har forlatt rundkjøringen er det helt klart et feltskifte, men å plassere seg direkte i venstre (selv om du ligger i høyre i rundkjøringen) er ikke et feltskifte. Les forøvrig Trafikkreglene paragraf 3 (Svinging) punkt 3.

Hvis vi ser bort fra at det er vanskelig å upraktisk å kjøre ut i venstre felt fra ytre rundkjøringsfelt(det blir en ganske brå sving og vanskelig å gjøre uten å krysse skille-linjen utenfor rundkjøringen), så gjelder veimerking - når det er to felt ut av rundkjøringen er disse skilt med stiplet linje - krysser man deler av denne, om enn bare med høyre bakhjul så foretar man naturlig nok et feltskifte, og har vikeplikt for det feltet man skifter til.
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvis vi ser bort fra at det er vanskelig å upraktisk å kjøre ut i venstre felt fra ytre rundkjøringsfelt(det blir en ganske brå sving og vanskelig å gjøre uten å krysse skille-linjen utenfor rundkjøringen), så gjelder veimerking - når det er to felt ut av rundkjøringen er disse skilt med stiplet linje - krysser man deler av denne, om enn bare med høyre bakhjul så foretar man naturlig nok et feltskifte, og har vikeplikt for det feltet man skifter til.

 

 

Si meg, mener du at i en rundkjøring (f.eks den du la ved satellittfoto av i innlegg #22) går kjørefeltene parallelt rett igjennom? Det er i tilfelle feil. Den stiplede linjen inne i rundkjøringen er en ledelinje, kjørefeltene går rundt i sirkel. Ledelinjer er for å lede trafikken (ikke samme som kjørefeltlinje). Du må nesten lese deg opp om veimerking.

 

Ser jeg skrev feil over her i innlegg #33. Det var trafikkreglene paragraf 6 (Svinging) punkt 3 jeg mente. Der står det følgende: "Ved sving inn på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen kan det kjøres inn i det av feltene som passer best."

Altså når du svinger ut av rundkjøringen og inn på en ny vei kan du velge hvilket felt som passer best. Skal du f.eks svinge til venstre i neste kryss litt lenger fremme kan du med fordel legge deg direkte i venstre.

Lenke til kommentar

post-20187-0-58215000-1516801811_thumb.png

 

Raud og lilla bil har begge vikeplikt for alle bilar som allereie er inne i rundkøyringa. Før bilen er inne i blå sone, er du utanfor rundkøyringa som eit system og har vikeplikt for alt og alle inni. Inni rundkøyringa er det to felt som går i sirkel, blått og oransje. Når du først er kome inn i eitt av dei felta, kan du i teorien køyre rundt og rundt heile dagen utan at du får vikeplikt for andre. Rundkøyringa er eit lukka system der dei på utsida må vike inntil dei har fått plass inni.

 

I tilfellet under har raud bil aldri vikeplikt for andre bilar inni rundkøyringa. Han har vikeplikt før han er inne i blått felt, men deretter skiftar han aldri felt.

 

Lilla bil derimot må skifte felt to gonger for å kunne køyra rett fram, illustrert med svart sirkel. I utgangspunktet har han vikeplikt for alle inni rundkøyringa før han sjølv er inne. Deretter kjem han først inn i blått felt og må umiddelbart foreta eit feltskifte. Her har lilla bil vikeplikt for ev. bilar som allereie ligg i oransje sone. Når lilla bil etter kvart er komen inn i oransje sone, må han snart skifte felt igjen fordi han må krysse blå sone for å kunne forlate rundkøyringa. Igjen illustrert med svart sirkel. Her har lilla bil vikeplikt for bilar som ligg i blått felt.

 

Lyserosa bil frå toppen har to feltskifte.

 

Rosa bil frå botn gløymde å ta med kofferten då han la i veg, så han måtte heim igjen. Å svinge ut i blått felt er unødvendig, men ikkje forbode. Bilen må alltid passe på vikeplikta ved feltskifte. I dette tilfellet skiftar rosa bil felt fire gonger frå han er inni rundkøyringa til han er ute igjen.

 

I tilfellet i førstepost har grøn bil fullt lov å skifte felt der han gjer det, sjølvsagt ved å gje teikn. Raud bil som skal inn i rundkøyringa har vikeplikt for all trafikk inni rundkøyringa og derav vikeplikt for grøn bil. Grøn bil har kun vikeplikt for bilar som allereie er inni rundkøyringa, noko raud endå ikkje er. Med litt høg fart og sånn av grøn bil kan sjølvsagt raud koma seg inn i rundkøyringa for deretter å bli påkøyrd, så der ikkje noko fasitsvar på skuld dersom dei kolliderer der, men så lenge raud er utanfor rundkøyringa og grøn inni, så har raud vikeplikt for grøn og må koma seg inn i rundkøyringa utan å vere til hinder for grøn bil.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvis vi ser bort fra at det er vanskelig å upraktisk å kjøre ut i venstre felt fra ytre rundkjøringsfelt(det blir en ganske brå sving og vanskelig å gjøre uten å krysse skille-linjen utenfor rundkjøringen), så gjelder veimerking - når det er to felt ut av rundkjøringen er disse skilt med stiplet linje - krysser man deler av denne, om enn bare med høyre bakhjul så foretar man naturlig nok et feltskifte, og har vikeplikt for det feltet man skifter til.

Si meg, mener du at i en rundkjøring (f.eks den du la ved satellittfoto av i innlegg #22) går kjørefeltene parallelt rett igjennom? [/size]

Hvis du faktisk leser diskusjonen du skled inn i så mener jeg absolutt ikke det.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det viser seg at det de fleste av oss har antatt, at en rundkjøring er to felt i sirkel ikke nødvendigvis stemmer - i denne rundkjøringen er det jo tydelig markering som går fra utenfor og gjennom rundkjøringen uten avbrudd i to retninger:

 

OQj7Cow.jpg

 

Om det er feilmerking eller ikke vet ikke jeg.

Lenke til kommentar

 

Det viser seg at det de fleste av oss har antatt, at en rundkjøring er to felt i sirkel ikke nødvendigvis stemmer - i denne rundkjøringen er det jo tydelig markering som går fra utenfor og gjennom rundkjøringen uten avbrudd i to retninger:

 

 

Det er ledelinjer. Kjørefeltene går rundt i ring.

Høres fornuftig ut, men ser gjerne en kilde eller eksempel på andre typer ledelinjer, ikke hørt det før..
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...