Gå til innhold

Vikeplikt rundkjøring


ITtraktor

Anbefalte innlegg

Ved Fetsund har vi en ganske spesiell rundkjøring som skaper MYE usikkerhet og etter mitt syn vikeplistsbrudd.

post-182524-0-46864500-1516569157_thumb.jpg

 

Jeg mener det hele er meget enkelt dersom man legger til grunn at det ikke gjelder noen spesielle regler for en rundkjøring. Det eneste som er relevant her er at man skal inn på en forkjørsvei og dermed har vikeplikt for biler som krysset vikelinja inn i det feltet du skal før deg. Noe hverken grønn eller blå bil får gjort. Dermed har ikke rød bil vikeplikt for noen. I og med at grønn og blå bil må foreta et feltskifte for å komme seg ut av rundkjøringa får de da vikeplikt for rød bil gitt at rød bil har krysset vikelinja før rød eller grønn bil skifter felt. 

 

Her er Statens Vegvesen egen formening, jeg mener de som vanlig tar helt feil om rundkjøringer:

 

"– Bilen som skal inn i rundkjøringen (kommer fra Lillestrøm), den røde på illustrasjonen, har vikeplikt. Hvis den grønne bilen kjører en stor venstresving sving og legger seg mer eller mindre direkte over i det ytre feltet, vil den røde ha vikeplikt. Det er utvilsomt. Biler som skal kjøre inn i rundkjøring har vikeplikt for dem som kommer fra venstre. Dette er også regulert gjennom et vikepliktsskilt, sier rundkjøringsekspert Kjell Seim i Statens vegvesen Region øst."

 

 

Dersom SV skulle hatt rett måtte feltene i rundkjøringa vært merka slik at blå og grønn bil kunne kjørt hele veien uten å bytte felt, noe de ikke kan slik merkinga er nå. Og man har selvfølgelig ikke automatisk vikeplikt for biler som kommer fra venstre. Dette er noe urovekkende mange misforstår. Det man derimot har er vikeplikt for biler som krysset vikelinja til det felte du skal, eller må krysse, før deg. Dette har faktisk høyesterett avgjort en gang for alle. 

 

Faktisk kunne vikepliktsskiltet for de røde bilene vært fjernet i sin helhet uten at det ville fått noen betydning. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror på at trådstarter har rett i vurderingene sine her. Og det har allerede vært en høyesterettsdom som bekrefter at rundkjøringer er pr. definisjon en selvstendig vei som går i sirkel. Som alle påløp har vikeplikt for. Men grønn bil har jo egentlig vikeplikt for ytterfeltet. Men rød bil har også vikeplikt dersom den har et vikepliktskilt. Akkurat der så kunne det vel med fordel ha vært et fletteskilt, for denne sære rundkjøringen. Slik det er tegnet opp så tipper jeg at rundkjøringen er innenfor stiplede linjer og ikke i det ytterfeltet øverst. Men jeg har ikke besøkt stedet.

 

Statens Vegvesen hadde jeg aldri gitt min tillitt i denne saken, og hadde gått for det Høyesterett evt. ville ha bestemt. Men nå er det vel neppe noen Høyesterettsavgjørelse for nettopp denne rare og sære rundkjøringen. Hadde det ikke vært bedre å bygget om hele rundkjøringen der. Latt det ytterfeltet ikke ha noe som helst med rundkjøringen å gjøre. Altså latt det vært et omkjøringsfelt forbi hele rundkjøringen. Det hadde nok løst opp i en del tvil ihvertfall. Det ville fremdeles ha vært det andre innerfeltet som leder inn i rundkjøringen i tillegg likevel, så folk derfra (i fra høyre) ville ha kommet seg inn i rundkjøring om de ønsket.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ved Fetsund har vi en ganske spesiell rundkjøring som skaper MYE usikkerhet og etter mitt syn vikeplistsbrudd.

post-182524-0-46864500-1516569157.jpg

Jeg mener det hele er meget enkelt dersom man legger til grunn at det ikke gjelder noen spesielle regler for en rundkjøring. Det eneste som er relevant her er at man skal inn på en forkjørsvei og dermed har vikeplikt for biler som krysset vikelinja inn i det feltet du skal før deg. Noe hverken grønn eller blå bil får gjort. Dermed har ikke rød bil vikeplikt for noen. I og med at grønn og blå bil må foreta et feltskifte for å komme seg ut av rundkjøringa får de da vikeplikt for rød bil gitt at rød bil har krysset vikelinja før rød eller grønn bil skifter felt. 

 

Her er Statens Vegvesen egen formening, jeg mener de som vanlig tar helt feil om rundkjøringer:

 

"– Bilen som skal inn i rundkjøringen (kommer fra Lillestrøm), den røde på illustrasjonen, har vikeplikt. Hvis den grønne bilen kjører en stor venstresving sving og legger seg mer eller mindre direkte over i det ytre feltet, vil den røde ha vikeplikt. Det er utvilsomt. Biler som skal kjøre inn i rundkjøring har vikeplikt for dem som kommer fra venstre. Dette er også regulert gjennom et vikepliktsskilt, sier rundkjøringsekspert Kjell Seim i Statens vegvesen Region øst."

 

 

Dersom SV skulle hatt rett måtte feltene i rundkjøringa vært merka slik at blå og grønn bil kunne kjørt hele veien uten å bytte felt, noe de ikke kan slik merkinga er nå. Og man har selvfølgelig ikke automatisk vikeplikt for biler som kommer fra venstre. Dette er noe urovekkende mange misforstår. Det man derimot har er vikeplikt for biler som krysset vikelinja til det felte du skal, eller må krysse, før deg. Dette har faktisk høyesterett avgjort en gang for alle. 

 

Faktisk kunne vikepliktsskiltet for de røde bilene vært fjernet i sin helhet uten at det ville fått noen betydning. 

 

Reglene for feltskifte inni rundkjøringen gjelder bare når man faktisk er inni .. Ikke når man fortsatt står utenfor og venter.

 

Står man utenfor har man fortsatt vikeplikt; det vil si at det er ens plikt å ikke hindre de som er inni rundkjøringen. Dermed basta. Dette gjelder også for rundkjøringer som har flere felt; her er det ofte usikkert hvor folk skal hen (fordi de ikke viser det) og dermed må man vente.

 

Etter å ha skumlest gjennom dommen fra Høyesterett handler den mer om aktsomhet og fartstilpasning kombinert med spørsmålet om man har vikeplikt bare fra venstre eller ikke. Feltskifte er ikke et tema virker det som.

 

----

 

På bildet har derfor rød siden av grønn vikeplikt, fordi han ikke er inni rundkjøringen enda. Ergo, han må vike.

 

For blå og rød er det den som vil skifte felt som må vike/vente.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

På bildet har derfor rød siden av grønn vikeplikt, fordi han ikke er inni rundkjøringen enda. Ergo, han må vike.

 

På vei til og fra jobb har jeg en problemstilling hver dag som går på akkurat dette - er det førstemann inn i rundkjøringen, eller gjelder vikeplikt også for dem på vei inn i rundkjøringen?

 

I følgende tegning tenker jeg at i prinsippet kan B krype seg over vikepliktlinja, og dermed gi A vikeplikt, siden A ikke har krysset linja ennå. Men i praksis lar B som regel A kjøre, fordi han kommer så fort at det vil bli kollisjon om B triller ut. 

Kan egentlig B gi beng i A, og tvinge ham til å bremse, så lenge B krysser linja først?

 

7aVJ9Ux.png

 

Problemstillingen dukker somregel opp fordi A's retning er høyt traffikert, og B gjerne må vente 2 minutter på en åpning. Ofte er det en åpning, men ikke stor nok til å hive seg ut uten å hindre andre - kan han da likevel hive seg ut, så lenge han krysser linja før nestemann fra sør?

Endret av toth
Lenke til kommentar

På tross av Høyesterettskjennelse på feltet, så må du jo hanskes med to forsikringsselskaper. Og er du villig å gå rettens vei? Det må du spør deg. Du kan jo bli tatt på å kjøre for fort i "krysset", dersom det er vitner nok. Men, ja om du får etablert deg bra nok til at du f.eks. får kollisjonen på hjørnet bak bilen eller på støtfanger, så har du jo egentlig i teorien vunnet saken. Men det kan bli verre å skulle vinne den i praksis for det om. Litt å tenke på, at det kan gå til skylddeling, om du da ikke protesterer med tunge investeringer rettsapparatet.

 

Bil A bør nemlig kjøre sakte nok til at kollisjon kan unngås. Bil B bør være ekstra på vakt, fordi ikke bare har den en vikeplikt og forventninger om å opptre mer forsiktig enn A, men den bør få etablert seg fullstendig om stuntet skal forsøkes.

 

Å bedrive opplæring av bilførere i posisjon A kan koste deg en del i årlige utgifter og ikke minst tid.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet her er hvilken av de to vikepliktene (grønn pga feltskifte, og forsåvidt også høyreregel, rød pga vikeplikt for trafikk inne i rundkjøringen) som rangerer høyest. Svaret burde være enkelt.

 

trafikk_pyramide.fullbredde.jpg

 

Men man har vel ikke vikeplikt for trafikken inne i rundkjøringen, men trafikken i det feltet man skal inn i eller må krysse? Jeg sier det igjen, det finnes vel ikke noen konkrete regler for rundkjøringer? 

 

For å sette din påstand på spissen så har man jo da vikeplikt for biler som kommer i mot på en forkjørsvei som av en eller annen grunn vil inn i det feltet du skal inn i selv etter at man selv har krysset vikelinja. Man kunne jo da i praksis ikke kjørt inn på en forkjørsvei når det kommer biler i mot selv om de ikke er i feltet du skal inn i, fordi de kunne finne på kjøre inn i feltet du skal inn i. Dette ville jo medført totalt kaos. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Grønn bil bør legge seg helt ytterst i rundkjøringen, og bytte fil der den møter rød bil. Da blir vikeplikten tydeliggjort overfor rød bil. Det eneste spesielle ved den rundkjøringen er at trafikk fra Lillestrøm tvinges til å velge fil slik at de ikke får en fysisk kant under seg.

Lenke til kommentar

Grønn bil bør legge seg helt ytterst i rundkjøringen, og bytte fil der den møter rød bil. Da blir vikeplikten tydeliggjort overfor rød bil. Det eneste spesielle ved den rundkjøringen er at trafikk fra Lillestrøm tvinges til å velge fil slik at de ikke får en fysisk kant under seg.

 

I praksis er rundkjøringa utformet på en slik måte at det blir VELDIG unaturlig om ikke umulig for grønn bil å kjøre slik. Men ja rød bil har selvfølgelig vikeplikt for grønn bil dersom grønn bil bytter felt før rød bil krysser vikelinja. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg lærte den teknikken da jeg tok lappen for minibuss. Poenget var å kjøre slik at du tok så mye plass at biler på vei inn i rundkjøringa skjønte at de måtte vike.

Lenke til kommentar

 

I praksis er rundkjøringa utformet på en slik måte at det blir VELDIG unaturlig om ikke umulig for grønn bil å kjøre slik. Men ja rød bil har selvfølgelig vikeplikt for grønn bil dersom grønn bil bytter felt før rød bil krysser vikelinja. 

 

 

Er den stiplede linjen en ledelinje eller kjørefeltlinje? På tegningen ser det ut som ledelinje da mellomrom og hvit strek er like lange. På kjørefeltlinje er mellomrommet dobbel så lang som hvit strek. Hva det er må jo være vesentlig for skyldspørsmål.

 

Forøvrig en idiotisk rundkjøring.

Endret av Hallgeir Jensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men man har vel ikke vikeplikt for trafikken inne i rundkjøringen, men trafikken i det feltet man skal inn i eller må krysse? Jeg sier det igjen, det finnes vel ikke noen konkrete regler for rundkjøringer? 

 

For å sette din påstand på spissen så har man jo da vikeplikt for biler som kommer i mot på en forkjørsvei som av en eller annen grunn vil inn i det feltet du skal inn i selv etter at man selv har krysset vikelinja. Man kunne jo da i praksis ikke kjørt inn på en forkjørsvei når det kommer biler i mot selv om de ikke er i feltet du skal inn i, fordi de kunne finne på kjøre inn i feltet du skal inn i. Dette ville jo medført totalt kaos. 

 

I praksis er rundkjøringa utformet på en slik måte at det blir VELDIG unaturlig om ikke umulig for grønn bil å kjøre slik. Men ja rød bil har selvfølgelig vikeplikt for grønn bil dersom grønn bil bytter felt før rød bil krysser vikelinja. 

 

Trengs ikke nye regler når de eksisterende gjør susen. Klarer man ikke å føye seg får man la være å kjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kva rundkøyring er det eigentleg snakk om? Eg fann ei i Fetsund, men den var ikkje lik den i førstepost. Satellittbilete er alltid best i sånne tilfelle.
 

Men man har vel ikke vikeplikt for trafikken inne i rundkjøringen, men trafikken i det feltet man skal inn i eller må krysse? Jeg sier det igjen, det finnes vel ikke noen konkrete regler for rundkjøringer?

For å sette din påstand på spissen så har man jo da vikeplikt for biler som kommer i mot på en forkjørsvei som av en eller annen grunn vil inn i det feltet du skal inn i selv etter at man selv har krysset vikelinja. Man kunne jo da i praksis ikke kjørt inn på en forkjørsvei når det kommer biler i mot selv om de ikke er i feltet du skal inn i, fordi de kunne finne på kjøre inn i feltet du skal inn i. Dette ville jo medført totalt kaos.

Når du kjem til ei rundkøyring står det eit vikepliktskilt. Skiltet seier at har vikeplikt for all kryssande trafikk. I praksis tolkar ein det ofte som vikeplikt for bilar frå venstre, men du har vikeplikt for alle bilane som allereie er inni rundkøyringa. Kven som kom først inn i rundkøyringa er avgjerande. Dersom du er på veg inn i rundkøyringa og det kjem ein bil frå venstre i høg fart, som kryssa linja etter deg, så har han vikeplikt for deg.

I tilfellet til TS er det ganske enkelt. Raud bil som står oppe til høgre har vikeplikt for alle inni rundkøyringa. Når raud og blå allereie er inni, har blå vikeplikt ved feltskifte.

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 I rundkjøringer går alltid kjørefeltene rundt i ring. Dette var en merkelig rundkjøring hvor halve har to felt, resten ett. Uansett er den stiplede linjen en ledelinje så jeg vil ikke si at grønn bil skifter felt. Se for deg at veibanen var dekket av snø. Ville du da sagt at grønn bil skiftet felt?

Lenke til kommentar

I rundkjøringer går alltid kjørefeltene rundt i ring. Dette var en merkelig rundkjøring hvor halve har to felt, resten ett. Uansett er den stiplede linjen en ledelinje så jeg vil ikke si at grønn bil skifter felt. Se for deg at veibanen var dekket av snø. Ville du da sagt at grønn bil skiftet felt?

Det er helt klart ofte feltskiller - i rundkjøringer med to felt inn, ut og gjennom må du holde deg til ditt felt. Det er ganske åpenbart å se der veibanen inn er merket med rett frem+høyre for høyre felt og rett frem+venstre i venstre felt.

 

Hvis du kjører parallelt med en annen bil gjennom en rundkjøring med to felt har du vikeplikt om du vil bytte til hans felt.

Dette gjelder selvsagt også om det er snø, som all annen veimerking.

Endret av toth
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

I rundkjøringer går alltid kjørefeltene rundt i ring. Dette var en merkelig rundkjøring hvor halve har to felt, resten ett. Uansett er den stiplede linjen en ledelinje så jeg vil ikke si at grønn bil skifter felt. Se for deg at veibanen var dekket av snø. Ville du da sagt at grønn bil skiftet felt?

Det er helt klart ofte feltskiller - i rundkjøringer med to felt inn, ut og gjennom må du holde deg til ditt felt. Det er ganske åpenbart å se der veibanen inn er merket med rett frem+høyre for høyre felt og rett frem+venstre i venstre felt.

 

Hvis du kjører parallelt med en annen bil gjennom en rundkjøring med to felt har du vikeplikt om du vil bytte til hans felt.

Dette gjelder selvsagt også om det er snø, som all annen veimerking.

 

 

Hvordan mener du kjørefeltene går i en rundkjøring, rundt i ring, tvers igjennom??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...