Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ubiquiti Unifi, Telenor Fiber og Canal Digital IPTV


Gjest Slettet-6EjMdS

Anbefalte innlegg

Enig med nomore her. Bruker samme oppsett med GET fiber IPTV og internett, bruker et Vlan only på en switchport der jeg tar inn IPTV fa GET boksen, samme Vlan på portene for GET decodere. Internett er satt opp fra samme fiberboks med da kablet til USG som normalt. (Getfiberbox i Bridge)

 

Ingen grunn til at dette ikke skal virke

 

 

Kjenner ikke til Get sin løsning. En ulempe i CDK/Telenor T-We-sammenheng med å separere dette, hvis det da settes opp slik at andre VLAN ikke har tilgang til noe på dette nettet, er at bl.a. T-We-appen ikke ser STB-en (samt at man ikke får casting for Youtube og Netflix).

 

Nå vet jeg ikke om Get i utgangspunktet har en løsning der STB-ene står på et VLAN bak deres ruter. CDK/Telenor har ikke det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke til Get sin løsning. En ulempe i CDK/Telenor T-We-sammenheng med å separere dette, hvis det da settes opp slik at andre VLAN ikke har tilgang til noe på dette nettet, er at bl.a. T-We-appen ikke ser STB-en (samt at man ikke får casting for Youtube og Netflix).

 

 

 

Nå vet jeg ikke om Get i utgangspunktet har en løsning der STB-ene står på et VLAN bak deres ruter. CDK/Telenor har ikke det.

 

 

Ser heller ikke hvorfor dette er et problem. Trafikken går jo fra separate porter på fiberboksen uansett. TV portene får IP fra GET fiberboksen, (192.168.100.xxx) uavhengig av om du har satt opp Internett i bridge.   

Lenke til kommentar

 

 

Ser heller ikke hvorfor dette er et problem. Trafikken går jo fra separate porter på fiberboksen uansett. TV portene får IP fra GET fiberboksen, (192.168.100.xxx) uavhengig av om du har satt opp Internett i bridge.   

 

 

Poenget var at CDK/Telenor-løsningen ikke krever noen spesielle VLAN-id-er e.l. Det er ingen dedikerte porter - TV går på lokalnettet på sammen med annen trafikk. I utgangspunktet er det noe som er med på å gjøre hjemmenettverksoppsettet enklere.

Lenke til kommentar

Men om TV'en går på det samme lokalnettet som alt annet - hvorfor skal en da i det hele tatt gjøre dette?

 

Hele bakgrunnen for at en setter opp dette slik eg har beskrevet er at mange leverandører har TV-nettet som ett eget separat nettverk, noe som gjør at de aller fleste med vanlig forbrukerutstyr må trekke to separate kabler(eller flere) til TV-benken for å få både TV-dekoder og annet utstyr(PS4, Apple TV osv) på nett.

 

Løsningen da som nevnt er å sette opp ett eget VLAN kun for TV, dedikere en port til dette på switchen ved hjemmesentralen hvor trafikk inn på porten blir tagget og trafikk ut blir untagget. Og så gjør man det samme på switchen i TV-benken. Resultat - man trenger kun en kabel for kommunikasjon av to(eller flere) separate nett.

 

Har en flere TV-dekodere rundtom i huset er gevinsten enda større.

 

Altibox er en av flere leverandører som har TV-nettet som ett separat nettverk.

Lenke til kommentar

Men om TV'en går på det samme lokalnettet som alt annet - hvorfor skal en da i det hele tatt gjøre dette?

 

Hele bakgrunnen for at en setter opp dette slik eg har beskrevet er at mange leverandører har TV-nettet som ett eget separat nettverk, noe som gjør at de aller fleste med vanlig forbrukerutstyr må trekke to separate kabler(eller flere) til TV-benken for å få både TV-dekoder og annet utstyr(PS4, Apple TV osv) på nett.

 

Løsningen da som nevnt er å sette opp ett eget VLAN kun for TV, dedikere en port til dette på switchen ved hjemmesentralen hvor trafikk inn på porten blir tagget og trafikk ut blir untagget. Og så gjør man det samme på switchen i TV-benken. Resultat - man trenger kun en kabel for kommunikasjon av to(eller flere) separate nett.

 

Har en flere TV-dekodere rundtom i huset er gevinsten enda større.

 

Altibox er en av flere leverandører som har TV-nettet som ett separat nettverk.

 

Ja. Flere bruker VLAN og egne porter, så hvis man skal ha flere TV-er må man enten trekke flere kabler eller sette opp VLAN. Poenget var at CDK/Telenor ikke gjør det, og at et slik oppsett da ikke er nødvendig siden tv-multicast går sammen med annen trafikk.

 

Problemet som oppleves her er vel å slippe multicast gjennom USG, altså trolig at IGMP Proxy og IGMP Snooping må være aktivert. I tillegg til på USG-en, må også svitsjer støtte det, samt ha det aktivert hvis det er en administrerbar svitsj.

 

F.eks. på en Asus-ruter er det to innstillinger i admin-UI-et - sette "Enable" for IGMP Proxy og IGMP Snooping under LAN -> IPTV. På andre rutere igjen vil det ikke være mulig å få dette aktivert og IPTV vil da ikke fungere (en løsning kan i enkelte tilfeller være å legge inn tredjeparts software på ruteren).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-6EjMdS

 

Eg har Unifi USG som brannmur, Unifi switch og Unifi aksesspunkt. Har Altibox.

 

Eg har da opprettet ett eget VLAN for TV-nettet i Unifi kontrollpanelet, og så har eg satt det nettet som eneste nett på to porter. Så da kan eg ta inn TV-nettet inn på en port og ut på hvilken port som helst andre steder i huset uten å måtte kable opp egne TV-kabler. Fungerer helt ypperlig, selv før eg begynte å bruke Unifi/Ubiquiti.

 

Så eg forstår ikke hvorfor du ikke skal ha troen på dette. :)

Enig med nomore her. Bruker samme oppsett med GET fiber IPTV og internett, bruker et Vlan only på en switchport der jeg tar inn IPTV fa GET boksen, samme Vlan på portene for GET decodere. Internett er satt opp fra samme fiberboks med da kablet til USG som normalt. (Getfiberbox i Bridge)

Ingen grunn til at dette ikke skal virke

 

 

Fulgte Diggitox svar som nævnt her (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1796847&hl=), og da funker det. 

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Jeg vet denne tråden er relativt gammel, men jeg har noen spørsmål jeg føler er relevant. 

 

Jeg har et oppsett fra Canal Digital, nå Telenor. Jeg legger ved et bilde av svakstrømskapet mitt. 

 

VtUQlK9.jpg

 

Grønn er fiber inn som går inn i en boks fra Canal Digital (2) som har en RJ45 for internett og en Coax for TV. Jeg antar at det er en variant 2 fra denne oversikten: https://www.telenor.no/privat/kundeservice/tvhjelp/oppkobling/t-we-boks-1/velg-kontakt/

 

Jeg kunne godt tenke meg å sløyfe Coaxen, og koble TV-boksen kun på RJ45. Lar dette seg gjøre? Signalene skilles kanskje i den Canal Digital boksen på bildet?

Lenke til kommentar

Jeg vet denne tråden er relativt gammel, men jeg har noen spørsmål jeg føler er relevant. 

 

Jeg har et oppsett fra Canal Digital, nå Telenor. Jeg legger ved et bilde av svakstrømskapet mitt. 

 

VtUQlK9.jpg

 

Grønn er fiber inn som går inn i en boks fra Canal Digital (2) som har en RJ45 for internett og en Coax for TV. Jeg antar at det er en variant 2 fra denne oversikten: https://www.telenor.no/privat/kundeservice/tvhjelp/oppkobling/t-we-boks-1/velg-kontakt/

 

Jeg kunne godt tenke meg å sløyfe Coaxen, og koble TV-boksen kun på RJ45. Lar dette seg gjøre? Signalene skilles kanskje i den Canal Digital boksen på bildet?

Hei,

Ja, det er fullt mulig. Jeg har tatt ut Telenor ruter og går direkte inn på USG.

https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Routing-Switching/Telenor-IPTV-and-USG-Pro-4-Solution/m-p/2599017#M122439

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvilken linje har du? Spent på hvordan USG takler 500/500 linje + IPTV. Kunne tenkt meg router funksjonaliteten inn i unifi :D

Hi,

Har 500/500 + IPTV også. For å takle IPTV må du aktivere IGMP proxy i USG og for å gjøre det ennå mer "smooth" kjører jeg IPTV på egen Vlan, men ikke nødvendig.

Endret av Jazo
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Ser meg nødt til å blåse liv i denne "gamle" tråden.

Har nettopp fått installert fibert frå Enivest som har tv-løysing frå Get.

Det er 1 tp.kabel frå fiberkonverter til modem/router og så er det vilkårlig kva utgang ein brukar vidare derifra for internett eller iptv. 5 utgangar meinar eg å huse. Men eg har no erfart at get- iptv ikkje fungerer gjennom TP-Link Deco 4 mesh-system som eg har kjøpt inn.

 

Vurderer derfor å returnere det og gå for Ubiquiti. Eg har tp-kabler til alle nødvendige rom i huset. I stova må eg uansett ha switch pga behov for ein 4-5 porter, det er der iptv-decoder frå Get står. I teknisk rom står fiberkonverter, modem/router frå Enivest og eg har patchepanel for heile huset.

 

Kan nokon være så snill å dytte meg litt i rett retning av kva utstyr eg treng? Eg ser føre meg ein switch ved patchepanel og ein switch ved decoder i stova og så eit par satelittar rundt om i huset drevne av poe. Men har INGEN erfaring med dette og bør vite at get-tv vil funke i stova når det er satt opp.

 

Sett utruleg pris på alle svar.

Hi,

Har 500/500 + IPTV også. For å takle IPTV må du aktivere IGMP proxy i USG og for å gjøre det ennå mer "smooth" kjører jeg IPTV på egen Vlan, men ikke nødvendig.

 

 

Enig med nomore her. Bruker samme oppsett med GET fiber IPTV og internett, bruker et Vlan only på en switchport der jeg tar inn IPTV fa GET boksen, samme Vlan på portene for GET decodere. Internett er satt opp fra samme fiberboks med da kablet til USG som normalt. (Getfiberbox i Bridge)

Ingen grunn til at dette ikke skal virke

Endret av thamule
Lenke til kommentar

Ser meg nødt til å blåse liv i denne "gamle" tråden.

Har nettopp fått installert fibert frå Enivest som har tv-løysing frå Get.

Det er 1 tp.kabel frå fiberkonverter til modem/router og så er det vilkårlig kva utgang ein brukar vidare derifra for internett eller iptv. 5 utgangar meinar eg å huse. Men eg har no erfart at get- iptv ikkje fungerer gjennom TP-Link Deco 4 mesh-system som eg har kjøpt inn.

 

Vurderer derfor å returnere det og gå for Ubiquiti. Eg har tp-kabler til alle nødvendige rom i huset. I stova må eg uansett ha switch pga behov for ein 4-5 porter, det er der iptv-decoder frå Get står. I teknisk rom står fiberkonverter, modem/router frå Enivest og eg har patchepanel for heile huset.

 

Kan nokon være så snill å dytte meg litt i rett retning av kva utstyr eg treng? Eg ser føre meg ein switch ved patchepanel og ein switch ved decoder i stova og så eit par satelittar rundt om i huset drevne av poe. Men har INGEN erfaring med dette og bør vite at get-tv vil funke i stova når det er satt opp.

 

Sett utruleg pris på alle svar.

Slik det er for en del mesh-systemer, støttes IPTV-multicast på hovedruteren, men de blir ikke overført videre til satellitter. Dette vil i stor grad være en God Ting, ettersom multicast vil være santidstrafikk uten retransmission. Det vil kraftig kunne redusere ytelsen for trådløstnettet, samtidig som man risikerer at det blir en del bildefeil.

Lenke til kommentar

Ser meg nødt til å blåse liv i denne "gamle" tråden.

Har nettopp fått installert fibert frå Enivest som har tv-løysing frå Get.

Det er 1 tp.kabel frå fiberkonverter til modem/router og så er det vilkårlig kva utgang ein brukar vidare derifra for internett eller iptv. 5 utgangar meinar eg å huse. Men eg har no erfart at get- iptv ikkje fungerer gjennom TP-Link Deco 4 mesh-system som eg har kjøpt inn.

 

Vurderer derfor å returnere det og gå for Ubiquiti. Eg har tp-kabler til alle nødvendige rom i huset. I stova må eg uansett ha switch pga behov for ein 4-5 porter, det er der iptv-decoder frå Get står. I teknisk rom står fiberkonverter, modem/router frå Enivest og eg har patchepanel for heile huset.

 

Kan nokon være så snill å dytte meg litt i rett retning av kva utstyr eg treng? Eg ser føre meg ein switch ved patchepanel og ein switch ved decoder i stova og så eit par satelittar rundt om i huset drevne av poe. Men har INGEN erfaring med dette og bør vite at get-tv vil funke i stova når det er satt opp.

 

Sett utruleg pris på alle svar.

 

 

Jeg har satt opp lignende løsning med Altibox, så det burde ikke vær noe problem med Get IP-tv og. Plasser en switch i det tekniske rommet ditt, om det holder med 8 porter ta feks. en US-8-60W. Den har fire PoE utganger og kan servere strøm til både US-60 switcher og AP'er der du måtte ønske. US-8 har også pass through PoE, så du kan koble et ap videre på passthrough porten på den også. Om du trenger flere porter med PoE eller annet har du også US-16-150W og US-8-150W til det tekniske rommet. Du kan kjøre kontrolleren på din egen maskin for å konfigurere oppsettet, men om du ønsker statistikk og tilgang fra unifi cloud trenger du enten en egen server/maskin som står på hele tiden, eller en Cloud Key for å kjøre Unifi programvaren. Denne kan også kjøres eksternt feks. på en virtuell maskin eller server et annet sted, så lenge du kan styre noen porter til den. 

 

Jeg vil anta at ip-tv signalene fra Get kommer på et eget VLAN som du da kan styre dit du ønsker. Det finnes flere kanaler på nettet som tar for seg Unifi og konfigurering, feks. youtube kanalene til Crosstalk Solutions eller Willie Howe. 

Lenke til kommentar

Veldig fint. Takk for tilbakemelding! Eg må nok til med 16 porter i teknisk, 8 blir for lite. Så då er det ein us-16-150w eg må ha. Og då ser eg at det blir nokre tusenlapper for dette....

 

Eg har jo eit reserverøyr til der decoder skal stå så eg kan trekke eigen tp-kabel til den og kjøre decoder utenom mesh-nettverket. Då kan eg bruke eit enklare mesh-nettverk. Men eg synst dette virkar mykje meir avansert og forseggjort enn deco m4 frå TP-Link. Har ein dårlig magefølelse for det opplegget.

Lenke til kommentar

Veldig fint. Takk for tilbakemelding! Eg må nok til med 16 porter i teknisk, 8 blir for lite. Så då er det ein us-16-150w eg må ha. Og då ser eg at det blir nokre tusenlapper for dette....

 

Eg har jo eit reserverøyr til der decoder skal stå så eg kan trekke eigen tp-kabel til den og kjøre decoder utenom mesh-nettverket. Då kan eg bruke eit enklare mesh-nettverk. Men eg synst dette virkar mykje meir avansert og forseggjort enn deco m4 frå TP-Link. Har ein dårlig magefølelse for det opplegget.

Da antar jeg at du har en switch der fra før, og at den ikke er managed? Om den er managed kan du jo benytte den som er der, men om ikke så kan du bare legge til en liten US-8-60W for PoE og VLAN oppsettet og beholde portene fra den famle switchen som de er.

Lenke til kommentar

Da antar jeg at du har en switch der fra før, og at den ikke er managed? Om den er managed kan du jo benytte den som er der, men om ikke så kan du bare legge til en liten US-8-60W for PoE og VLAN oppsettet og beholde portene fra den famle switchen som de er.

 

Eg har ein gammel 6 porters D-link gigabit switch (midlertidig), men den var ikkje kompatibel med tp-link mesh systemet då den visstnok valgte ein ip som gav konflikt på nettverket. Ikkje styrt ja.

 

Så då blir det:

1 stk US-16-150w

3 stk UAP-AC-LITE

1 stk us-8

Dette koster 6.600kr.

 

Eg kan kutte poe og kjøpe unifi switch 24 port (uten poe) og dermed spare 1000kr. Eg har strømuttak ved alle nettverksuttak. Så eg treng strengt tatt ikkje poe.

 

Eg kan også bruke reserverøret mitt og strekke opp ein ekstra nettverkskabel til decoder. Då vil eg kunne gå for ein switch som ikkje er styrt og eg kan bruke den gamle Dlink switchen ved dekoder. Då kan eg faktisk bruke TP-Link mesh-nettet til 1800 + ein 16-porters switch til 700kr i teknisk rom.

 

Eg må sove på dette til i morgen før eg bestiller. Frister å gå all in på første alternativ, men det koster 2,5 ganger så mykje + at eg må sette opp for ulike vlan. Det slepp eg med ein ekstra kabel. Tenke tenke.... Uansett tusen takk for bidrag. Skal melde tilbake kva eg ender opp med.

 

 

Edit: Trur eg oversåg poenget ditt. Ja eg kan gå for ein 8-porters i teknisk rom + min gamle Dlink. Då sparer eg 2000 kroner berre der.

Endret av thamule
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...