Gå til innhold

Beste oppsett for skjerm = print resultat.


Anbefalte innlegg

Jeg jobber en del med kunst og illustrasjon, og jeg forsøker å finne ut hvordan jeg burde sette opp utstyr så vel som Photoshop for å få mest 1=1 forhold mellom skjerm og print.

 

Jeg har blitt anbefalt å jobbe i Adobe RGB (1998) fargerommet, men dette fungerer dårlig siden fargerommet er utrolig mye større og lyssterk enn hva som er mulig å få til på print. 

 

Det er derfor mye bedre at Photoshop lar meg velge farger som er mulig å gjengi på print, istedet for at jeg kan velge f.eks en knallsterk lys rosa som vil bli mye mer mørk og død som farge på print. 

 

Eksempel:

En venn ba meg lage et slags bursdagskort, og jeg laget det i Adoe RGB. Jeg printet det selv på min EPSON SureColor P800, og brukte papiret jeg hadde til rådighet som var var Hahnemuehle - William Turner (matt watercolour texture) og det ble en ekstrem forskjell fra skjerm til print: 

 

 post-16788-0-09172400-1516553424_thumb.jpeg

 

Jeg leser at det er viktig å ha en godt kalibrert skjerm, printer, men etter det jeg kan se virker også selve papiret en velger til å gi utrolig store utslag på fargegjengivelse. 

 

Derfor forsøker jeg nå å forstå hvordan jeg burde gå frem slik at alt er satt opp riktig og jeg unngå å få en overraskelse som ovenfor.

 

Burde jeg allerede nå vite hvilket papiret jeg skal bruke, og angi det som profil i "color setting" i PS? Flere sier at dette ikke er riktig måte å gjøre det på, men det å jobbe i et fargerom som ikke printere kan gjengi, og så la printeren bare velge nærmeste gjengivbare farge blir for mye bingo også.

Noen gode råd?

 

Tusen takk!

(Når det gjelder skjerm har jeg en Asus  pa238.)

Endret av Johan Reisang
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er nok inne på løsningen selv - skjermen må kalibreres for å få riktige farger. Generelt er ofte lysstyrken på skjermer altfor lys så printene kommer ut mørke, så en kvikk-fiks kan være å justere ned lysstryrken på skjermen et par hakk, justere illustrasjonen og testprinte litt. 

 

Min erfaring er at printing er mye prøving og feiling, spesielt med spesialpapirer som du nevner her. Det er billigere og lettere å teste først med noe standardpapir - Epson Luster er fint å starte med.

 

Henning

(Kul illustrasjon forresten)

Lenke til kommentar

Er det denne skjermen du har https://www.asus.com/Monitors/PA238Q/?

 

Den støtter så vidt jeg kan se kun sRGB-profil. Det forhindrer ikke at du kan velge Adobe RGB som working color space i Photoshop, men du vil aldri kunne se farger fra det større fargerommet på skjermen din. Alt som ligger utenfor sRGB vil mappes inn i sRGB-området for visning.

 

Når det gjelder hva du skal bruke så finnes det ikke noe fasitsvar på det. Men med en sRGB-skjerm og (høres det ut som) ikke stålkontroll på fargerom osv gjør du nok livet enklere for deg selv ved bare å bruke sRGB hele veien.

 

Det finnes mange printere som kan gjengi omtrent Adobe RGB fargerom, eller til og med litt mer, men velger du å jobbe i aRGB vil du da ikke se de faktiske fargene du har valgt før du printer (gitt at printeren din kan gjengi aRGB, og det tror jeg P800 kan). For meg høres det kronglete ut.

 

Det jeg ville gjort:

- Ser at Asus P238 skal være fabrikkalibrert. Da er det to muligheter:

   1. Det fulgte med en profil som du kan laste inn

   2. Du velger en sRGB-modus på skjermen hvis det finnes og setter fargeprofil til sRGB

- Har du eget kalbreringsustyr lager du profil for skjermen med det i stedet for å bruke det som fulgte med.

- I Photoshop velger du sRGB som working space

- Veldig mange problemer med at print ser forskjellig ut skyldes for høy lysstyrke på skjermen. For Foto anbefaler mange rundt 80 til rundt 120 cd/m2. Det er veldig mørkt i forhold til standardinnstillinger på de fleste skjermer.

 

Har du ikke kalibreringsutstyr som kan hjelpe deg med lysstyrke må du nesten prøve deg frem til du synes du får sånn omtrent riktig match mellom skjermen og utskriftene. Det finnes også noen forslag på nettet om hvordan bruke et kamera for å vurdere skjermens lysstyrke, men finner ikke igjen det akkurat nå. Du kan eventuelt prøve å søke litt. 

 

Når det gjelder sleve printerdialogen til Epson så kan jeg ikke si så mye, men du må (som advarselen på screendumpen din sier) disable fargestyring for printeren hvis du lar Photoshop styre fargene (og det bør du).

 

Og så må du velge riktig profil for din papirtype og så skal det i prinsippet fungere...

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...