Gå til innhold

Reisen for å skape mer indre ro - Thailand?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Før jeg går konkret på spørsmålene jeg har ang. reise, ønsker jeg å skrive litt om meg selv først. Dette er fordi at den som evt. svarer kan "se bedre" hva som gjerne passer for meg. 

 

Jeg er en mann på 25 år. Jeg har nettopp fullført den utdanningen jeg alltid har ønsket meg, samt fått meg "drømmejobben". Dessverre har denne ferden kostet en del for meg. Jeg har alltid vært bevisst og oppmerksom på dette "jaget" det moderne samfunnet krever av oss. Dessverre er ikke det å være klar over, det samme som å gjøre noe med det. Dette kan ha resultert i at jeg føler meg litt "mettet" på det moderne samfunnet vi lever. 

 

- Jeg er en person som lever et veldig sosialt liv, med en god de veldigl nære venner. 

- Samtidig er jeg en person som har veldig behov for å være alene. Jeg elsker å sitte å alene med rolig musikk, utsikt, kaffe, og bare reflektere over alle mulige ting. Jeg kan sitte slik timevis og finner stor glede i det. Får jeg ikke nok av det, så resulterer det i at jeg blir fort utslitt. 

 

- Jeg er en person med stort følelsesliv. Jeg er ofte veldig glad, men kan også være veldig lei meg. Jeg har de dagene hvor jeg må rømme hjem fordi jeg må få ut alle følelser i form av tårer. Jeg har kommet dit at jeg syns det er godt å ha det slik, da det gjør meg godt å kjenne på slike følelser. Jeg tror nok mitt refleksjonsnivå påvirker følelsene mine. Arbeidet mitt handler om å hjelpe andre mennesker i krise, og i flere tilfeller, i ekstreme krisesituasjoner. Mine kolleger sier jeg reflekterer veldig godt, og at det er derfor dømmekraften min til å fatte gode beslutninger som oftest er veldig gode. På en annen side tror jeg at jeg tar denne mye med meg hjem og inn i privat livet. Jeg bruker mye tid på å tenke over det jeg selv har valgt å kalle en "en giftig verden". Jeg er lei av å se hovmodighet og grådighet. En verden hvor "rullebåndet" bare går fortere og fortere, samtidig som man ser at flere faller av. 

 

Oppi dette skulle jeg bli lykkelig. Få den jobber jeg ønsket, og bidra til å hjelpe andre mennesker. Men jeg har fått en stor indre uro inni meg. Jeg har nettopp fylt 25 år, og merker at "rullebåndet" bare går fortere, men at jeg selv kommer til å falle av hvis jeg ikke gjør noe med meg selv. Finne tilbake til en indre ro. Jeg sier til alle at de må komme seg ut av "boblen" de lever i, og skape sin egen verden. Slik at verden ikke skaper deg. Vell, hvem er jeg som kan si noe slikt når jeg lever i en "boble" selv? 

 

Da kommer jeg til det egentlig ønsket med dette innlegget. 

 

Jeg ønsker å reise til Thailand, Japan eller Nepal. Dette fordi jeg ønsker å utforske deres levemåte, og tilnærming til livet. Jeg er nysgjerrig på meditasjon og indre ro. Jeg har nå og da prøvd å lese opp på nettet, men syns jeg overrumples av masse informasjon.  

 

- Har noen reist en slik tur? 

- Evt. hvor bør man reise?

- Er det buddhistiske templer man kan besøke og få delta over en periode? 

- Er det noen nettsider noen kan anbefale å lese seg opp på? Med gode tips til hvordan man bør gå frem? 

- Hvis du har erfaring med noe slikt, kan du ikke skrive litt om hvordan det var og hvordan du gikk frem for å fullføre en slik tur? 

 

Jeg setter pris på alle svar jeg kan få :)  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. 

Jeg skal være ærlig at jeg skumleste litt, men vil likevel svare. Jeg regner med du vil på en litt lenger reise, og da er både Japan og Thailand ikke de billigste stedene. Vet ikke priser for Nepal. 

 

Jeg er også veldig for at du skal dra for å se levemåte samt lære å kunne stresse ned osv. Er enig at vi lever i et samfunn der alt skal gjøres etter en "A4" mal.. 

 

Et sted jeg ikke har vært men selv har lyst til, er Kambodsja. Dem har ganske tilnærmet levemåte som Thailand, og skal faktisk være en god del billigere. 

 

Artikkel fra VG.no : https://www.vg.no/forbruker/reise/reiseliv/eksotiske-kambodsja/a/10023404/

Lenke til kommentar

Hei, flott med en sånn sjeletur, men kanskje du bør tenke på hva du vil oppnå? Jeg lurer rett og slett på om konklusjonen din er et resultat av denne boblen vi lever i. De lykkeligste menneskene finner vi nemlig i Portugal, skal vi tro OECD. Så kommer vi Skandinaver. 

 

Du har valgt land det er "vanskelig" å besøke. Du kan selvsagt reise dit, men under et lag med turistmaskin, i varierende tykkelse finnes det landet du egentlig er på jakt etter. Det krever kulturforståelse, og helst språkforståelse. 

 

Jeg ville kanskje foreslått å reise til et sted hvor du lettere kan finne den roen. For noen er det i en hytte på nordvestlandet, for andre er det på ski gjennom alpene. Men å sitte med beina i kryss på en stein i Nepal? Tviler. Vi trenger alle tid til våre egne tanker, og med en kaffekopp ved en utsikt og ingen å snakke med kommer de tankene fort. 

 

Jeg finner den enorme roen med skiturer alene, eller joggeturer i skogen. Da kan jeg koble av. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

26 år selv, og hadde en 3 ukers tur rundt i Japan høst som var (alene).

 

Og det OJ Doe sier med språkforståelse er veldig korrekt, selv det å bestille mat på de mest vanlige turistlokasjonene var til tider en utfordring, engelsk kunnskapene der borte var faktisk verre enn forventet, og jeg forventet ikke mye.

 

Men om man er en avslappa type som ikke blir lett stresset av utfordringer, så er det fullt mulig å slappe av på en mer "typisk turist" ferie når man er alene.

Man legger opp dagene slik man selv vil, så om man vil bare sitte å drikke kaffi og se på kaoset i Shibuya krysset i Tokyo, så gjør man det.

Lenke til kommentar

"Den store roen", det er nok noe man helst skal ha med seg i bagasjen før eller når man reiser avgårde. Noe annet kan vel være sånn "halvskummelt".

 

Bortsett fra det så er Angkor Wat i Kambodia ett av de stedene som står på vent på ønskelisten. Har reist litt i Kambodia men rakk ikke denne plassen:

 

http://www.reisemagazinet.no/angkor-templene-i-kambodsja/

 

Hvis man skal til Thailand så har jo dette etter hvert blitt et nokså "turistifisert" land, der det meste med unntak av biltrafikken fungerer nesten irriterende bra. (Det er nesten for enkelt å reise til/fra de kjente turiststedene.) Maten er jo ellers i særklasse super-kjempebra.

 

Hvis jeg skulle til Thailand, da tror jeg faktisk at jeg ville tatt meg en tur nordover til Chiang Mai og distriktet rundt. (Jo der har jeg faktisk vært.)

 

Her er noen bilder fra noen templer og slikt. Det er ganske "storslagent":

http://www.chiangmai.bangkok.com/top10-best-temples.htm

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Dersom du har tenkt å begi deg inn på en slik "spirituell reise" - vill jeg startet her hjemme i Norge med et likesinnede yoga-kurs. Det er VELDIG ekstremt å reise rett til "kilden", med de kulturelle og språklige forskjellene det innebærer. Du blir ikke noe mer rolig eller mer frelst av å gjennomføre en slik pilegrimsreise. Jeg har reist mye, og jeg har erfart at veldig mange fra vesten med store personlige problemer flykter inn i en slags ekstrem verden med Krishna, linklær, drømmefangere og røkelse. Jeg møter mange slike sosiale flyktninger (som jeg vil kalle dem) når jeg er på reise. Jeg reiser ofte på lavbudsjett og bor deretter på billige hostels og dette har nærmest blitt en gruppe mennesker du ser over alt på backpackerturer. Tapte sjeler, som reiser rundt i søken etter det ukjente og til å bekjempe den "indre uro". 

 

Altså, nå er jeg en smule negativ her merker jeg.  :hrm: Selvkritikk. Men jeg tror også jeg har et poeng. Så jeg lar det stå.

 

Hadde jeg vært deg, ville jeg rett å slett startet med en europa-tur som backpacker med sekk på ryggen. Bo på vandrehjem du finner på hostelworld.com og ikke bo på kjipe hotell. Velg litt alternative hostels/vandrehjem, der vil du møte personer som kan inspirere deg og følge deg inn i en verden av Krishna, linklær, frømmefangere og røkelse.  :green:

 

Nei, helt seriøst. Dersom du heller gjør det på denne måten. Møter du likesinnede, der kulturforskjellene er såpass små at dere kan ha en "felles reise" i det dere ønsker å oppnå. Jeg tror du vil føle deg ganske lost og fortapt dersom du hopper rett til Nepal. 

 

Men inngangen er yoga. Lær deg litt basic med en matte og litt Youtube. Dette er skikkelig "inn", og er en veldig lett ice breaker når du reiser som backpacker på hostels osv. Det er uansett lekende lett å komme i kontakt med folk. Det finnes et hav av organiserte kurs, reiser og møter der du er for deg selv, men samtidig i en gruppe. 

 

Dette er det absolutt beste tipset jeg kan gi deg:

- Pakk sekken! Ikke for mye. Jeg klarer meg med en 32-liters sekk på 6 uker. Ikke la tingene distrahere deg. Du kan kjøpe det du trenger underveis. Reise lett, da er det enklere å forflytte seg. 

- Ta deg GOD tid. For meg begynner reisen først etter 3 uker, da er jeg i "modus". Har du 2-3 måneder til overs, gjør det !!!

- Reist mindre velstående land der det menneskelige betyr mer enn det materielle. Øst-Europa og Balkan kan anbefales. 

- Start med EN flybillett, uten retur. Book noen netter på et vandrehjem. Bli kjent med folk, bli med dem videre, si ja til alt du får tilbud om. Du vil garantert få mange tilbud om å reise dit eller hit med folk. Da bør kalenderen din være tom.

 

..... på min siste reise. Jeg planla lite. Jeg startet med en flybillett til Praha, tok toget til Bratislava, fløy til Skopje, tok buss til Ohrid - deretter "strandet" jeg 10 dager i Albania, før jeg fløy til Budapest og tok et knallhopp helt tilfeldig til Kasakhstan før jeg tok et 24 timer langt tog til grensen mot Kirgisistan. Jeg bodde hos lokale via Couchsurfing og det skjedde så mye sykt og uforutsett på denne reisen - noe jeg umulig kunne ha planlagt på forhånd. Det er det som er deilig med å reise. :) 

 

Det er rett å slett bare å pakke sekken å reise. Enkelt og greit. Resten fikser du etterhvert. Du trenger kun pass, reiseforsikring, tid, litt penger og enda mer gøts. ^^

Lenke til kommentar

Interrail er jo også en mulighet. Her kan man også spare en del penger på å overnatte på togene, dvs man går på jernbanestasjonen på kvelden, og så tar man bar et tog som går ett eller annet sted med en reisetid på 8-10 timer, så kan man våkne opp på et nytt sted hver morgen. Kan også med fordel kombineres med videre "øyhopping" i Hellas eller en tur over til Afrika.

 

https://www.interrail.eu/en/interrail-passes/pass-benefits/interrail-youth-discounts

 

Det med bagasje er ekstremt viktig. Det er jo bagasjen som kan ødelegge turen ved at man har for mye å dra på. Vurderer hvert eneste gram når jeg pakker, for det første om jeg virkelig trenger gjenstanden og der nest om det ikke finnes en lettere eller mindre utgave av den samme gjenstanden.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...