Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forsinkelse, overtagelse av leilighet. Holde tilbake kjøpesum


Kremen1

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjøpte en leilighet i midten av desember med overtakelse 15 januar.

Jeg sa i utgangspunktet at 20 januar eller senere passet meg best, men selger skulle ha absolutt ha 15 januar for å godkjenne budet mitt.

 

Megleren sendte kontrakten til selger, men han brukte lang tid på returnere den. 2 Januar var den mottatt og jeg dro på kontrakts møte og fylte ut de papirene megler trengte fra min side.

Selger bor i London, og på skjøtet hadde han signert papirene feil.

Dette gjorde at han måtte sende papirene til megler på nytt slik at alt var klar til overtakelsen 15 januar.

 

Selger fikk beskjed om dette 3 januar av megler. 

Ikke før 11 januar sender selger nytt skjøte fra London korrekt utfylt. Utrolig nok sender han det med vanlig brevpost uten sporing, dette har leverings tid på 3-7 virkedager. Med andre ord alt for sent.

 

Brevet hadde uansett ikke kommet frem til mandagen. Uansett, vi venter og venter og det viser seg at brevet har blitt borte i posten. Jeg sier at det er usannsynlig at det tar 7 virkedager å sende et brev fra London til Oslo, og ber om at han sender det på nytt med Express post og sporing. Selger gjør dette og skjøtet ankom lørdag slik at vi kan ha overtakelse nå til mandag. Altså 1 uke for sent.

 

Jeg sendte krav om kompensasjon for forsinkelse da dette er bare rot fra hans side. 

Skrev at jeg ville ha 1 uke med renter på mitt lån, fellesutgifter og 6 turer frem og tilbake der jeg måtte bo midlertidig pga hans forsinkelse. Totalt 2700kr.

I utgangspunktet kunne jeg vel også bedt han dekke tap fordi jeg måtte avlyse flytting og nå blir en uke forsinket med oppussingen min bare pga han. Hadde også leid bil som jeg måtte avlyse, og denne er nå fullbooket frem til torsdag så jeg får ikke flyttet inn mandag pga han engang.

 

Uansett, jeg fikk mail tilbake med at dette var smålig av meg, og at det ikke var hans skyld at posten ikke kom frem i tide.

 

Han begrunner det med" Brevet som manglet ble sendt i tide og skulle vært levert til megler innen rimelig. tid hvis Posten hadde oppfylt sine løfter. Det er derfor utenfor min kontroll at denne overtakelsen er blitt forsinket". 

Han referer også til forbrukerskjøps loven 24.

"Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelse fra selgerens side.

Dette gjelder likevel ikke så langt selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor hans eller hennes kontroll, som selgeren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av."

 

 

Han mener altså at siden posten rotet bort sendingen, så det ikke dette hans feil. Selv om han i utgangspunktet var ALTFOR treg til å sende korrekt utfylt skjøte i retur. I tillegg fikk jeg beskjed fra megler om at han sendte brevet på torsdag, altså har han overhodet ikke oppfylt sine løfter fordi leveringstiden var 3-7 virkedager. Så det ville uansett ikke ha kommet frem i rimelig tid.

 

For å toppe det, har han ikke tømt boden og det står igjen et skap på soverommet so jeg ga beskjed om at jeg ikke ville ha. Jeg sa det var greit at han kom å tømte boden litt senere siden han bodde i London og ikke skulle hjem før om noen uker, det skapet på soverommet får jeg legge ut gratis på mittanbud. Men jeg tenker hvorfor skal jeg være så snill, når jeg blir kalt smålig over hans rot.

 

Har jeg gyldig grunnlag til å holde tilbake 2700kr i morgen  ved overtagelse? 

Endret av Kremen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du har grunnlag for å holde igjen penger tilsvarende det du kan kreve i erstatning. Nøyaktig hva du kan kreve i erstatning vet jeg ikke, men i alle fall rentetap (alternativt husleie der du bor nå, men ikke begge deler) og felleskostnader (forutsatt at det er du som dekker disse. Sjekk først om ikke de betales av ham frem til eierskiftet er registrert). Ekstra reiser bør du i alle fall dokumentere godt, både kostnad og nødvendighet.

 

Dette er innenfor hans kontroll. Papirarbeidet burde vært på plass for lenge siden, og man sender uansett ikke originale skjøter som ordinær brevpost.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at det nytter å vise til Fkjl. ved salg av leilighet. Selger har nok bare funnet en lovtekst som sier det han ønsker uten å se om den faktisk gjelder. Fkjl. gjelder først og fremst ved salg til forbruker fra næringsvirksomhet, dessuten står det i §2 at loven ikke gjelder for kjøp av fast eiendom.

Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at det nytter å vise til Fkjl. ved salg av leilighet. Selger har nok bare funnet en lovtekst som sier det han ønsker uten å se om den faktisk gjelder. Fkjl. gjelder først og fremst ved salg til forbruker fra næringsvirksomhet, dessuten står det i §2 at loven ikke gjelder for kjøp av fast eiendom.

Absolutt, men det samme fremgår uansett av avhendingsloven § 4-5.
Lenke til kommentar

Hei!

 

 

For å toppe det, har han ikke tømt boden og det står igjen et skap på soverommet so jeg ga beskjed om at jeg ikke ville ha. Jeg sa det var greit at han kom å tømte boden litt senere siden han bodde i London og ikke skulle hjem før om noen uker, det skapet på soverommet får jeg legge ut gratis på mittanbud. Men jeg tenker hvorfor skal jeg være så snill, når jeg blir kalt smålig over hans rot.

 

Jeg antar at skapet på soverom er et garderobeskap?

 

I så tilfelle skal det følge med i handel og du kan ikke kreve at selger fjerner det.

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen!

 

Det var greit å vite, hele mailen hans virket kun som skremsel egentlig og jeg må si jeg ble fryktelig provosert over at han kaller meg for smålig. Det hadde vært greit vis det var en god forklaring på dette, men dette skyldes kun sløvet fra han side og dette har forsinket meg veldig i tillegg til å bruke 3 timer hver dag på kjøring til jobb istedenfor 10min. 

 

Jeg fjernet kravet om reiseutgifter da det blir styr å frembringe dokumentasjon på dette.

Sender han og megler mail på at jeg holder tilbake rente utgifter og fellesgifter 1 uke fra kjøpesummen. Dette noterer jeg på overtakelsesprotokollen i morgen, alternativt at han overfører meg pengene nå og sender kvittering.

Er dette innenfor? 

 

Fellesutgiftene har han betalt for denne måneden, men jeg overførte han penger for de to siste ukene til bankkontoen hans før overtakelse siden planlagt overtakelse var 15 januar.

 

Det er et lite løstmontert garderobeskap, ja. Trodde dette skulle fjernes. :) 

Lenke til kommentar

alternativt at han overfører meg pengene nå og sender kvittering.

 

Hvilke kvittering ? Det er enkelt å forfalske "kvitteringer" på bankoverføringer så her er det ikke noe som er sikkert før pengene er bokført på din konto. Vipps er grei skuring for småbeløp som dette.

Endret av Illus
Lenke til kommentar

 

Hei!

 

 

For å toppe det, har han ikke tømt boden og det står igjen et skap på soverommet so jeg ga beskjed om at jeg ikke ville ha. Jeg sa det var greit at han kom å tømte boden litt senere siden han bodde i London og ikke skulle hjem før om noen uker, det skapet på soverommet får jeg legge ut gratis på mittanbud. Men jeg tenker hvorfor skal jeg være så snill, når jeg blir kalt smålig over hans rot.

 

Jeg antar at skapet på soverom er et garderobeskap?

 

I så tilfelle skal det følge med i handel og du kan ikke kreve at selger fjerner det.

Det kommer helt an på når han ga beskjed. Hvis han gjorde det før avtale ble inngått, eller motparten har akseptert det, så følger det ikke med i handelen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...