Gå til innhold

Variabel hastigihet på mobilt bredbånd (4G), hvor skal jeg starte?


Anbefalte innlegg

Hei,

I det siste så har jeg fått problemer med hastigheten på mobilt bredbånd ved at det ganske ofte går veldig tregt, nesten som jeg skulle ha brukt opp datakvoten enda jeg ikke har det. Dette gjelder en stasjonær installasjon, så det har ikke noe å gjøre med at jeg flytter meg ift. basestasjoner i hvert fall. Hadde ikke disse problemene før og jeg har brukt dette oppsettet (med forskjellige leverandører) i flere år. Men jeg sliter med å finne ut hvor jeg skal starte feilsøkingen. Kan det være modemet som har gått i stykker eller har det noe med noe som er utenfor mitt system (basestasjoner, transmissjonsnettverk) å gjøre?

 

Byttet nylig leverandør fra Telia til Telio og mener at periodene med lav hastighet har endret seg fra en gang i blant til som oftest, men de bruker jo samme nettverk (Telia) så det skulle vel ikke ha noe å si?

 

Noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre? Hvor er det sansynlig at feilen ligger, hos meg, Telio eller Telia (nettverkseier)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du forsøkt med mobiltelefon istedenfor? for jeg vet slike mini routere Dlink\Tplink er mye dårligere en mobil på bredbånd hastighet.

Man kan fint få opp mot 100 mbit eller 70 mbit fra mobil men slike mini routere er dårlige, kan fort gi 10-25 mbit desverre. Da de har dårlig antenne vertfall de små mini routerne. Man burde ha stor ruter i så fall.

 

Ellers hvis du får samme problemet fra mobilen er det nok avtalen din med mobillevrandøren din som er problemet.

 

Huawei E525s er vel greit men får kun selv 100 mbit i bestefall på den.

hvis det er 10 km eller mye hus i veien mellom antennen og til deg. Chess\telia gir raskere hastighet en telenor selv om telenor er nærmere hos meg. Man kunne sikkert fått 150 mbit ned og 50 mbit opp hvis du har kort avstand til senderene.

Så det det ble åpenkjøp. Så skal du gå for en slik løsning bør du ha kort avstand til antennen.

Desverre følger ikke eksterne antenner med. Pingtidene er ikke noe å skyte av bedre med VDSL eller coax.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

De bruker Telia. Tror kanskje jeg har funnet feilen, prøvde et annet modem og da går det bedre, men det virker som om hastigheten går ned etter noen timers oppkobling, men må teste mer først. Modemet jeg brukte før var LTE, mens det "nye" bare er HSPA, men får uansett ikke 7Mbps så begrensningen skulle ikke ligge der. Det opprinnelige modemet virker som mister forbindelsen etter en stund også må jeg slå det av og på for å få det til å virke, men ellers gir det ikke noe feilmelding, så det er veldig rart...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

De bruker Telia. Tror kanskje jeg har funnet feilen, prøvde et annet modem og da går det bedre, men det virker som om hastigheten går ned etter noen timers oppkobling, men må teste mer først. Modemet jeg brukte før var LTE, mens det "nye" bare er HSPA, men får uansett ikke 7Mbps så begrensningen skulle ikke ligge der. Det opprinnelige modemet virker som mister forbindelsen etter en stund også må jeg slå det av og på for å få det til å virke, men ellers gir det ikke noe feilmelding, så det er veldig rart...

Mener du seriøst at du har byttet fra et 4G til et 3G modem? Nedbyggingen av 3G er i full gang hos Telia, det kan være forklaringen.

Lenke til kommentar

Jeg bruker 2 forskjellige 4G modemer. Det ene er en stasjonær type med store utvendige antenner (TP-Link). Det andre er et et litt mindre transportabelt modem med innebygde antenner (Huawei.) Med samme leverandør så oppnår jeg ca 2-4 ganger så stor hastighet med det stasjonære (store) modemet i forhold til det som jeg oppnår med det transportable (lille) modemet, så jeg vil mene at hvilket modem man bruker kan ha en del å si og at forskjellige 4G modemer rent praktisk kan ha nokså ulik ytelse. For stasjonær bruk så ville jeg valgt et 4G modem med eksterne antenner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det er ikke det at 4G nettet rett å slett er overbelastet til tider da?

Det kan absolutt være en forklaring, men jeg savner fortsatt svar på to spørsmål:

- har TS byttet nett, og i tilfelle må jeg vite fra og til. I snitt er muligens Telenor raskest, men det finnes steder der Tanta fortsatt bare har 2G og/eller 3G, mens Telia har 4G. Og omvendt, selvsagt.

- har TS byttet til et 3G-modem? Ikke bare er 3G tregere (no pun intended) men flere steder fases det ut eller fjernes til fordel for 4G. Da er ikke et slikt modem mye verdt.

 

Ser frem til svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...