Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan lader jeg bilbatteriet på riktig måte?


cenenzo

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg kom hjem i dag etter å ha latt bilen stått ute i en og en halv måned, og ser at batteriet på bilen har blitt tappet for strøm.

 

Jeg har ladekabler som jeg kan koble til batteriet og til en stikkkontakt, men jeg som er student, har ingen erfaring eller noe kunnskap om hvordan man gjør det riktig.

 

Det jeg lurer på er derfor;

 

Hvordan lader jeg bilbatteriet på riktig måte? Hvor lenge skal den stå i lading?

 

Fylling av luft i dekkene, hvordan finner jeg ut hvor mye luft det skal være i f.eks vinterdekkene? Og hvordan kan jeg sikre at jeg ikke fyller for mye luft?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

luft i dekkene finner du i dørkarmen på bilen, eller i bilens manual.

 

Batteriladingen din høres litt verre ut, kunne du lagt ut et bilde av ladekablene du snakker om?

 

Hvordan det lades, hvilken type batteri det er og hvilken lading batteriet har vil påvirke hvor lenge det skal lade, alt fra 8 timer til 24 timer er vanlig. 

 

Det er dessverre mulig batteriet ditt har tatt skade av å utlades også, men det finner du fort ut.

Lenke til kommentar

Bilbatteriet vil kanskje ikke ta lading umiddelbart men bare la det stå på lading. Laderen bør lade med 1/10 av hvor mange amp batteriet er. Koker batteriet etter få timer kan du regne med det er gåent, men dette er ikke 100% sikkert. Amp måleren klatrer nedover ettersom batteriet blir ladet, tilslutt trekker det nesten ikke strøm. Har du en 60A batteri så skal det lades med 6A i 10 timer ca.

Dekk skal ha 1.8-2.4 bar trykk.

Lenke til kommentar

Batteriet på bilen er ganske ny, kjøpt fra Biltema.

Står det info på batteriet hvor mange amper det er osv?

Men hva er riktig instruksjon?

Hvor nytt eller gammelt det er spiller egentlig ingen rolle, et batteri blir skadet av å tømmes. Det blir enda mer skadet for hvert sekund det er tomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...