Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan Trine Skei Grande ha begått lovbrudd ved å ha samleie med person på 17 år?


skripis

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Tittelen sier det meste. Jeg er overrasket over at dette ikke er postet tidligere. :)

Av ren nysgjerrighet saumfarte jeg Straffelovens Kapittel 26 om seksuallovbrudd. (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-11#KAPITTEL_2-11)

 

Såvidt jeg kan se så er det ingenting som forbyr noen å ha samleie med en annen person, uavhengig av aldersforskjell, så lenge begge personer er over 16 år.

Den eneste paragraf jeg finner som kan være relevant er §295 punkt a eller c.

Punkt a: hva menes med tillitsforhold eller avhengighetsforhold? Vil en nær venn av familie kunne falle under dette?

Punkt c: kan beruselse anses som en særlig sårbar livssituasjon?

 

§291 punkt b kunne kanskje vært aktuell, dersom mannen på 17 år innrømmer at samleiet ikke ville skjedd dersom han ikke var beruset?

 

 

NB! jeg har intet ønske om å kjøre en agenda mot Trine Skei Grande. Men jeg synes affæren nærmer seg i en gråsone av det moralsk- og juridisk riktige, og det hadde vært interessant å se på saken fra en jurists ståsted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke bare å skylde på alkohol selv om saken er foreldet og trolig ikke straffbart. Grande er den voksne her (38 år på tidspunktet) og vist usedvanlig dårlig dømmekraft (både da og nå med tanke på håndteringen). Jeg skulle likt å sett media/opinion om det var en mann (f.eks. Støre) som hadde gjort nøyaktig det samme med en 17 år gammel jente. Han hadde garantert måtte gå av og trolig blitt anmeldt.

 

Det er forskjell på (stakkarslige) damer og (kåte, grisete) menn i disse sakene, dessverre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

§ 295 rammer forskjellige varianter av overmaktsforhold - altså at man oppnår sex ved å misbruke en maktposisjon. Jeg har ikke sett noen holdepunkter for det her.

Noe jeg akkurat oppdaget, som dermed ikke er med i opprinnelig post: Grande var stortingsrepresentant i 2008.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_stortingsrepresentanter_2005%E2%80%932009

 

Har dette blitt poengtert i media?

Endret av skripis
Lenke til kommentar

Jeg tror AP kunne blitt et bedre parti uten Giske. Og det har da lenge vært kjent at hans "APs Party Prins" tittel, bare var en annen måte å si: "Kan ikke oppføre seg i fylla" på.

 

Så selv om jeg ikke har mye i mot måten Giske fikk smekk på labben på nå. Så slipper ikke helt følelsen av at nøyaktig samme hendelse med Giske, ville alene vært nok til å dytte han ut slik varslene gjorde i stedet nå. Og da blir det litt merkelig å se TSG bli belønnet med ministerpost for nesten akkurat samme type skandale..

 

Jeg synes det er litt merkelig at en stortingsrepressentant tar det på seg selv å straffe en 17 åring for å være ulovlig beruset ved å pule ham.. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er noe grunnlag for å påstå at selve akten var ulovlig. Hvorvidt dette er en type oppførsel som samsvarer med det etiske nivået man bør kunne forvente av en sentral politiker er en annen sak.

 

Men det er imidlertid ulovlig å fremsette falske anklager om overgrep, hvilket Grande gjorde da hun fremstilte 17 åringen som en overgriper. Dette er svært kritikkverdig, og styrker overhodet ikke hennes sak. Hun burde også ha skjønt at slike komplett idiotiske og falske uttalelser ikke fører til stort annet enn at mannen går selv ut i media med sin egen historie, hvilket er nøyaktig hva som skjedde. At denne dama har hatt media tett innpå seg i flere sammenhenger de siste åra, gjør det desto mer kritikkverdig at hun fremdeles ikke forstår hvordan denne saken uunngåelig måtte utvikle seg. Og nå er hun altså toppsjef for medie-politikken i Norge.

 

Det er temmelig på trynet, og hun er ikke egnet for stillingen hun har blitt utnevnt til.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er flere ting som kan  gjøre at dette var straffbart. 

 

Hvis hun skjenket en mindreårig for å begå seksuell omgang med ham så rammes nok det faktisk av to lover Strl §295c og det å gi alkohol til mindreårige.

 

Så går det jo rykter om at han var psykisk utviklingshemmet, hvis det er korrekt så har du Strl § 295 b.

 

Det går også rykter om at han er nevø av en sentral Venstrepolitiker, avhengig de familiære forhold og holdninger så kan jo det kanskje rammes av Strl § 295 a. 

 

Så er det jo dette med blotting som kan være aktuelt. Det er ikke helt fritt frem for folk å pule i skog og mark. Og en åker er jo endog innmark. Så her kan Strl § 298 komme til anvendelse, både a og b. 

 

Så har du Strl § 320 siden hun beskyldte ham nærmest for å være overgriper. Det var iallefall slik han oppfattet det ifølge uttalelser til VG. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis hun skjenket en mindreårig for å begå seksuell omgang med ham så rammes nok det faktisk av to lover Strl §295c og det å gi alkohol til mindreårige.

 

 

Er vell strengt tatt ikke straffbart i seg selv å gi mindreårige alkohol. Alkoholloven §8-8 regulerer kun kjøp av alkoholholdig drikke på vegne av noen som ikke er gammel nok. Hvis det ikke er andre bestemmelser jeg ikke er klar over som regulerer dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes det ikke en lov om hva man skal foreta seg dersom man observerer lovbrudd?

 

I utgangspunktet har man ikke plikt til å gjør noe dersom man observerer eller blir kjent med at et straffbart forhold har funnet sted. 

 

Men etter straffeloven §196 har man en plikt til å søke å avverge en rekke forskjellige lovbrudd som er oppgitt i bestemmelsen. Dette er primært alvorlige straffbare handlinger, som blant annet terror, drap, og sedelighet.

 

Også §197 regulerer en varslingsplikt ved funn av bortkommet barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvis hun skjenket en mindreårig for å begå seksuell omgang med ham så rammes nok det faktisk av to lover Strl §295c og det å gi alkohol til mindreårige.

 

 

Er vell strengt tatt ikke straffbart i seg selv å gi mindreårige alkohol. Alkoholloven §8-8 regulerer kun kjøp av alkoholholdig drikke på vegne av noen som ikke er gammel nok. Hvis det ikke er andre bestemmelser jeg ikke er klar over som regulerer dette?

 

 

 

Jo det kalles "langing" selv om det ikke er salg, samt at man bistår. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

§ 295 rammer forskjellige varianter av overmaktsforhold - altså at man oppnår sex ved å misbruke en maktposisjon. Jeg har ikke sett noen holdepunkter for det her.

Sånn juridisk sett, hvor samtykkekompetent er en full 16 åring?

Lenke til kommentar

 

 

Hvis hun skjenket en mindreårig for å begå seksuell omgang med ham så rammes nok det faktisk av to lover Strl §295c og det å gi alkohol til mindreårige.

 

Er vell strengt tatt ikke straffbart i seg selv å gi mindreårige alkohol. Alkoholloven §8-8 regulerer kun kjøp av alkoholholdig drikke på vegne av noen som ikke er gammel nok. Hvis det ikke er andre bestemmelser jeg ikke er klar over som regulerer dette?

 

 

 

Jo det kalles "langing" selv om det ikke er salg, samt at man bistår.

 

Jeg foreslår du finner en lovhjemmel for denne påstanden.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hun fremstilte det først som om han var overgriper, helt til han kom med sin versjon. Grande er shady.

Hvordan fremstilte hun det som om han var en overgriper? Hun sa jo at det var frivillig fra begge parter. Hvordan kan hun da ha påstått at han var en overgriper, når hun selv sier hun var frivillig med på det?

 

Men kan du ikke ta denne avsporingen i en annen tråd? Her ønsker TS å diskutere jussen.

Lenke til kommentar

 

§ 295 rammer forskjellige varianter av overmaktsforhold - altså at man oppnår sex ved å misbruke en maktposisjon. Jeg har ikke sett noen holdepunkter for det her.

Noe jeg akkurat oppdaget, som dermed ikke er med i opprinnelig post: Grande var stortingsrepresentant i 2008.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_stortingsrepresentanter_2005–2009

 

Har dette blitt poengtert i media?

 

Kan du konkret fortelle hvordan hun har misbrukt en maktposisjon?

 

Mener du å si at stortingsrepresentanter ikke kan ha sex med noen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

§ 295 rammer forskjellige varianter av overmaktsforhold - altså at man oppnår sex ved å misbruke en maktposisjon. Jeg har ikke sett noen holdepunkter for det her.

Sånn juridisk sett, hvor samtykkekompetent er en full 16 åring?

 

Tilstrekkelig.

 

Det eneste jeg har sett så langt i denne tråden som er noenlunde på ball er blotting. Det er mulig Grande er skyldig i dette. Påstander om at dette skal rammes av § 295 eller § 291 (b) er helt uten belegg.

 

Det er ikke tilstrekkelig verken for å konstatere ærekrenkelser eller falsk anmeldelse at gutten oppfattet hennes uttalelser som at han ble fremstilt som en overgriper.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...