Gå til innhold

Bygger verdens største hydrogenanlegg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva som er best mht CO2 utslipp til atmosfæren (elektrolyse eller gassreformering) avhenger jo av hvordan disse to prosessene fødes energimessig.

Dersom elkraften til elektrolysen er fra en lokal fornybar kilde, bra, men dersom den stammer fra (brun)kullkraft er det trolig bedre å bruke fossil energi direkte til gassreformering da man slipper flere tapsledd. En energimessig sammenligning i artikkelen ville vært nyttig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva som er best mht CO2 utslipp til atmosfæren (elektrolyse eller gassreformering) avhenger jo av hvordan disse to prosessene fødes energimessig.

Dersom elkraften til elektrolysen er fra en lokal fornybar kilde, bra, men dersom den stammer fra (brun)kullkraft er det trolig bedre å bruke fossil energi direkte til gassreformering da man slipper flere tapsledd. En energimessig sammenligning i artikkelen ville vært nyttig.

 

Det var godt du forklarte dette, for det sto jo ikke i artikkelen...

Eller, jo, det gjorde det...

«Det avhenger åpenbart av hvordan strømmen som brukes til elektrolysen er produsert, men ved gassreformering står man igjen med hydrogen og karbondioksid, mens man ved elektrolyse står igjen med hydrogen og oksygen.»

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke dårlig!

 

Det er jo flott at vi nå kan erstatte  mye fossilt  brennstoff med energi som kan (også) produseres av land uten oljetilgang/olje-gass-forekomster. En energi som har mye av de samme bruksegenskapene og frihet som oljebrenninng, uten  hverken lokale eller globale utslipp.

Fossil gass kan vi også benytte når det er nødvendig med god klimasamvittighet siden CO2 lett kan skilles ut i denne prosessen som artikkelen beskriver, og deponeres . Uansett vil dette skifte ta bort mye av de fossile utlippene.

Elektrisk energi er fremtiden, både på land, på sjø, og antagelig i luft. 

Skjøteledninger der det er best, batteri der det går, og Hydrogen som en  forlenger. Full frihet, slik olje har gitt oss i generasjoner.

Vi kan  nå produsere fornybar elektrisk  ( sol, vind, alge) energi for de fleste nasjoners forbruksbehov og transport. Med ladestasjoner og Hydrogenfyllestasjoner istedet for bensin og Diesel.

Antagelig vil vi også se mindre elektrolyse-enheter i privat eie etterhvert. Slik at  hvert bo-område/husstander kan fremstille sin egen "olje", dvs. elektrisitet og Hydrogen.  Og altså til en lavere pris enn fossilt, og med mulighet for lagring  for senere bruk/sesong, og fyllemuligheter som bensin.

 

Og Norge er altså med i teten, med NEL, i dette skiftet w.w. Ikke dårlig det heller.

 

Enda mer moro:

 

Visjonen er å kombinere eit stort landbasert produksjonsanlegg for laks med ein hydrogenfabrikk. Hydrogen er venta å bli eit viktig produkt som eit miljøvennleg drivstoff til framtidas båtar, lastebilar, bussar og bilar.«Avfallstoffet» i hydrogenproduksjon er rein oksygen, som vi kan bruke direkte i lakseproduksjonen. Ein hydrogenproduksjon frigjer også mykje varmeenergi. Vidare tenker vi oss at den sørvendte delen av halltaket på lakseanlegget kan dekkast med solcellepanel. Dessutan tenker vi å samle opp mest mogleg av dei biologiske avfallstoffa og nytte dei til produksjon av biogass, forklarer Førde.

https://www.firda.no/nyheiter/naringsliv/fiskeoppdrett/inc-vil-bygge-stort-og-gront/s/5-15-521866?access=granted

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så etter oppgraderingen vil 0,72% av hydrogenproduksjonen skje med elektrolyse. Som dere sier vil "grønnheten" til dette prosjektet avhenge veldig av hvordan strømmen produseres. CO2-utslipp (ekvivalenter for de som er nøye) har som kjent global påvirkning og ikke et lokal. Det hadde vært interessant å se kraftmiksen som brukes til å fyre i gang akkurat dette elektrolyseanlegget og hva det har å si for CO2-utslippene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det anbefales å lese seg opp i termodynamikk, spesielt om varmelærens 2ndre hovedsetning og virkningsgrad, før man kommenterer. Man vil da finne ut at man må bruke mer enn dobbelt så mye fossil energi for å produsere hydrogen med elektrolyse som det man får ut når hydrogenet brukes. Så energisparing er det ikke snakk om her.

Lenke til kommentar

Ja nå har vi jo fått en blå grønn regjering. Det er utrulig mye prat og lite handling angående miljø og klima. Myndighetene kan gå i bresjen for stor satsing på utvikling og produksjon av Hydrogen.

 

Hydrogen vil i fremtiden bli det beste alternativet til f.eks elbiler. Batteri alternativet har ikke noen fremtid. Noe 54 % av motorekspertene er enige om. Havet inneholder enorme mengder Hydrogen, så det er bare å få ned kostnadene på Elektrolyse så er dette drivstoffet redningen for dagens bil forurensning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Korleis ser energitapet ut når en laga hydrogen av naturgass med CO2-rensing sammenligna med straumproduksjon med CO2-rensing? Og ka med energitapet ved elektrolyse? Litt trist viss dei faktisk trur at 10 mw kan stabilisere nettet i Tyskland

 

"Litt trist viss dei faktisk trur at 10 mw kan stabilisere nettet i Tyskland"

 

Det er ganske trist om du tror på det utsagnet selv :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Korleis ser energitapet ut når en laga hydrogen av naturgass med CO2-rensing sammenligna med straumproduksjon med CO2-rensing? Og ka med energitapet ved elektrolyse? Litt trist viss dei faktisk trur at 10 mw kan stabilisere nettet i Tyskland

 

"Litt trist viss dei faktisk trur at 10 mw kan stabilisere nettet i Tyskland"

 

Det er ganske trist om du tror på det utsagnet selv :-)

Ifølge wikipedia hadde Tyskland 198 gw installert elektrisk produksjonskapasitet i 2014. Fornybare straumkilder produserte 156 twh av et forbruk på ca 600twh. Så eg meiner 10 mw i denne sammenheng har lite å seie.

En kabel på 1400 mw frå Norge er under bygging, den vil kunne hjelpe litt på balanseringa. Etter foreløpige beregninga vil det gå like mykje straum begge veger. Problemet med "die Wende" er det tyskerane har kalla "dunkelfleute", perioder då det er lite vind og sol ("mørkestille"?). Pumpekraft ser ut som den mest effektive måten å balansere sol og vind, i Alpane, Pyreneene og Skottland

Lenke til kommentar

Om hydrogen er så billig og enkelt kan vel bilfabrikantene bare skifte ut bensintanken med hydrogen. En ottomotor brenner fint hydrogen. Ingen forurensing og bilene kan fremdeles kjøres på bensin som backup. Bmw laget en slik bil for over 10 år siden.

 

Forstår ikke at dersom hydrogen er så overlegen på energilagring i forhold til batteri at ikke leverandørene setter inn tank som gir større rekkevidde. bmw hadde tank på 8 kg som lå under bakvinduet. Jeg hadde vurdert en hydrogen bil dersom jeg kunne kjørt 1500 km før jeg trengte påfyll samt at prisen var på linje med bensin. Det er slike ting som selger. Lag noe som er bedre og billigere enn dagens biler så kommer kundene. Motorlyd skal jeg klare å lage rimelig enkelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Om hydrogen er så billig og enkelt kan vel bilfabrikantene bare skifte ut bensintanken med hydrogen. En ottomotor brenner fint hydrogen. Ingen forurensing og bilene kan fremdeles kjøres på bensin som backup. Bmw laget en slik bil for over 10 år siden.

 

Forstår ikke at dersom hydrogen er så overlegen på energilagring i forhold til batteri at ikke leverandørene setter inn tank som gir større rekkevidde. bmw hadde tank på 8 kg som lå under bakvinduet. Jeg hadde vurdert en hydrogen bil dersom jeg kunne kjørt 1500 km før jeg trengte påfyll samt at prisen var på linje med bensin. Det er slike ting som selger. Lag noe som er bedre og billigere enn dagens biler så kommer kundene. Motorlyd skal jeg klare å lage rimelig enkelt.

Har man hydrogen som energikilde, så er det gammeldags å forbrenne den i en forbrenningsmotor.

Se heller til hvordan brenselceller virker. Det er der fremtiden ligger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Brencelleller fordyrer og gir et mere komplekst fremdriftsystem. I og med at alll produksjon skal foregå co2 fritt med fornybar overskuddskraft spiller vel ikke virkningsgrad så stor rolle. Bmw klarte over 40% på sin motor. Da vil man slippe både batteri og brennstoff celle. Samt at man slipper el tap.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Brencelleller fordyrer og gir et mere komplekst fremdriftsystem. I og med at alll produksjon skal foregå co2 fritt med fornybar overskuddskraft spiller vel ikke virkningsgrad så stor rolle. Bmw klarte over 40% på sin motor. Da vil man slippe både batteri og brennstoff celle. Samt at man slipper el tap.

Problemet kommer den dagen man ikke har mer olje.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_Hydrogen_7

 

WTAoKlO_QmaCaCr41o5Vsg.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har man hydrogen som energikilde, så er det gammeldags å forbrenne den i en forbrenningsmotor.

Det kommer helt an på virkningsgrad. Nå er jo ikke akkurat brenselceller heller spesielt effektivt.

 

Jeg vet ikke når hjulet ble funnet opp, men vi bruker da vitterlig den oppfinnelsen ennå. "Gammeldags" er ikke et argument, det er ren fordom.

 

Brencelleller fordyrer og gir et mere komplekst fremdriftsystem. I og med at alll produksjon skal foregå co2 fritt med fornybar overskuddskraft spiller vel ikke virkningsgrad så stor rolle. Bmw klarte over 40% på sin motor. Da vil man slippe både batteri og brennstoff celle. Samt at man slipper el tap.

Hydrogen basert på fornybar overskuddskraft er et hett argument fra hydrogentilhengerne men det er jo framtidsvisjoner, ikke slik det fungerer i dag. Dessuten er det ikke noe eget poeng å slippe batteri. Det er veldig nyttig i forbindelse med regenerering av bremseenergi.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel det som er poenget. Hydrogen er en ekstremt lite effektiv energibærer i forhold til batteri. Skulle vi komme i en posisjon der vi hadde så mye energi tilgjennelig at vi hadde mengder med hydrogen tilgjennelig til en pris som ligner bensin kunne vi ha brent den i hva som helt. Der er vi ikke i dag og så lenge vi ikke globalt har energi overskudd vi ikke kan nyttegjøre oss er hydrogen et blindspor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Har man hydrogen som energikilde, så er det gammeldags å forbrenne den i en forbrenningsmotor.

Det kommer helt an på virkningsgrad. Nå er jo ikke akkurat brenselceller heller spesielt effektivt.

 

Jeg vet ikke når hjulet ble funnet opp, men vi bruker da vitterlig den oppfinnelsen ennå. "Gammeldags" er ikke et argument, det er ren fordom.

 

Brencelleller fordyrer og gir et mere komplekst fremdriftsystem. I og med at alll produksjon skal foregå co2 fritt med fornybar overskuddskraft spiller vel ikke virkningsgrad så stor rolle. Bmw klarte over 40% på sin motor. Da vil man slippe både batteri og brennstoff celle. Samt at man slipper el tap.

Hydrogen basert på fornybar overskuddskraft er et hett argument fra hydrogentilhengerne men det er jo framtidsvisjoner, ikke slik det fungerer i dag. Dessuten er det ikke noe eget poeng å slippe batteri. Det er veldig nyttig i forbindelse med regenerering av bremseenergi.

 

Hjulet er vel ikke erstattet av noe med en bedre egenskap.

Virkningsgraden på brenselceller ligger i dag på teoretiske 40-60% (36% i praksis),og opp til 85-90% om man bruker spillvarmen til noe fornuftig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_cell#Efficiency_of_leading_fuel_cell_types

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...