Gå til innhold

Ti år etter at alle skulle vært levert kommer endelig det første ferdige NH90-helikopteret


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her burde Norge hatt bedre betingelser på oppsigelse av kontrakt og trukket seg ut.

Det har ingenting med betingelser å gjøre. Kontrakten er brutt fra fabrikkens side for årevis siden, når fabrikken ikke leverte til avtalt tid. Staten har bare valgt å ikke bryte den, samt valgt å ikke kreve erstatning. Hvorfor kan vi vel bare spekulere i. Korrupsjon? Politiske tvangmidler fra Europeiske land? Your guess is as good as mine.

Endret av likferd
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det har ingenting med betingelser å gjøre. Kontrakten er brutt fra fabrikkens side for årevis siden, når fabrikken ikke leverte til avtalt tid. Staten har bare valgt å ikke bryte den, samt valgt å ikke kreve erstatning. Hvorfor kan vi vel bare spekulere i. Korrupsjon? Politiske tvangmidler fra Europeiske land? Your guess is as good as mine.

 

Det er jo ikke så mange å velge i da. 

 

Kunne valgt Sikorsky, men det ville jo vært venting der og. Fordi først er det kontrakt, så må de lages. Og de har gjerne kø?

 

Airbus og Boeing har 10 år ordrekø for fly. Så om du vil ha fly så må du betale ekstra for plassen til noen andre, lease, eller vente 10 år. Kanskje har Sikorsky 10 år ventetid på modellene Norge ville hatt?

 

Når vi mistet et Herkules fly fikk vi nytt fra USA, ellers måtte vi ventet i evigheter på et nytt. Og et Herkules er lite for USA, men mye for Norge.

 

 

Ellers så presser nok USA oss mer enn EU for kjøp av militært utstyr. Men det hjelper nok ikke på EU relasjoner å bryte kontrakten nei. Ulempen med å inngå kontrakt med venner og allierte.

 

Og til slutt. De visste nok ikke det var 10 år fra starten. De ble nok fortalt et par år. Så ble det noen ekstra. Så hadde de visst det var 10 år ville de gjerne gjort noe annet, men det kunne de ikke vite da.

Lenke til kommentar

 

 

Det har ingenting med betingelser å gjøre. Kontrakten er brutt fra fabrikkens side for årevis siden, når fabrikken ikke leverte til avtalt tid. Staten har bare valgt å ikke bryte den, samt valgt å ikke kreve erstatning. Hvorfor kan vi vel bare spekulere i. Korrupsjon? Politiske tvangmidler fra Europeiske land? Your guess is as good as mine.

 

Det er jo ikke så mange å velge i da. 

 

Kunne valgt Sikorsky, men det ville jo vært venting der og. Fordi først er det kontrakt, så må de lages. Og de har gjerne kø?

 

Airbus og Boeing har 10 år ordrekø for fly. Så om du vil ha fly så må du betale ekstra for plassen til noen andre, lease, eller vente 10 år. Kanskje har Sikorsky 10 år ventetid på modellene Norge ville hatt?

 

Når vi mistet et Herkules fly fikk vi nytt fra USA, ellers måtte vi ventet i evigheter på et nytt. Og et Herkules er lite for USA, men mye for Norge.

 

 

Ellers så presser nok USA oss mer enn EU for kjøp av militært utstyr. Men det hjelper nok ikke på EU relasjoner å bryte kontrakten nei. Ulempen med å inngå kontrakt med venner og allierte.

 

Og til slutt. De visste nok ikke det var 10 år fra starten. De ble nok fortalt et par år. Så ble det noen ekstra. Så hadde de visst det var 10 år ville de gjerne gjort noe annet, men det kunne de ikke vite da.

Vi har jo AW101, som britene allerede bruker i samme maritime rolle som "merlin". Helikoptre som vi har hatt en bestilling på siden 2013 og som er under levering i dag. Det hadde nok vært en smal sak å endret bestillingen til å legge på 16 merlin helikoptre etter britisk standard.

Lenke til kommentar

Det som slår meg når jeg leser lidelseshistorien her; Med all den inngående kunnskapen norge og norsk personell nå har fått med alle disse helikopter selskapene, hvorfor begynnervi ikke selv med produksjon av helikoptere? Naivt, tja jeg vet ikke det. Vi har teknologisk kunnskap, økonomi og da er det vel bare vilje?

Leverandøren av NH90 bør skynde på, snart er vel fregattene modne for utskifting de også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Gjør som svenskene, gå for SeaHawk - da hadde de fått maskinene for 11 år siden

Tror du norsk bruk stiller de samme kravene til helikopter, som de kravene svenskene har?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Tror du norsk bruk stiller de samme kravene til helikopter, som de kravene svenskene har?

Danmark bruger Seahawk ved Færøerne og Grønland. Svenskerne bruger Blackhawk.

 

Med all respekt å melde, så kjøper Norge nye helikoptre for fremtiden.

Blackhawk kom i 1974.

Og Seahawk kom i 1979.

Lenke til kommentar

Det som slår meg når jeg leser lidelseshistorien her; Med all den inngående kunnskapen norge og norsk personell nå har fått med alle disse helikopter selskapene, hvorfor begynnervi ikke selv med produksjon av helikoptere? Naivt, tja jeg vet ikke det. Vi har teknologisk kunnskap, økonomi og da er det vel bare vilje?

Leverandøren av NH90 bør skynde på, snart er vel fregattene modne for utskifting de også.

Det blir nok mye dyrere og gå igjennom lære fasen av og bygge fly og helikopter. Mange gruver og falle i for Norge med 0 historie innen bygging og konstruksjon av luftfart. Mye mer aktuelt og bygge fregatter. Men nei de lot vi Sør Korea bygge.. Logic..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

 

Tror du norsk bruk stiller de samme kravene til helikopter, som de kravene svenskene har?

Danmark bruger Seahawk ved Færøerne og Grønland. Svenskerne bruger Blackhawk.

 

Med all respekt å melde, så kjøper Norge nye helikoptre for fremtiden.

Blackhawk kom i 1974.

Og Seahawk kom i 1979.

NH90 kom i 1995.

 

Er de? Går ikke diskusjonen ut på at de enda ikke er levert?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Med all respekt å melde, så kjøper Norge nye helikoptre for fremtiden.

Blackhawk kom i 1974.

Og Seahawk kom i 1979.

Hvor langt inn i fremtiden skal vi vente da? Helikoptrene er nå forsinket i snart halve levetiden til skipene som skal bruke de.

 

Man skal vel forholde seg til inngåtte avtaler, men selvsagt hadde det vært bedre med en smidigere avtale med et etablert merke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...