Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gå ut av en arbeidskontrakt/si opp før oppstart


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

Eg vart heldig og fikk jobb A som eg skal tiltre 1.april (er i oppsigelsestid nu), men har altså fått tilbud om ein anna jobb idag- som eg mykje meir ynskjer. Har underskreve arbeidskontrakt der eg har 2 månadar oppsigelse i jobb A, korleis kan eg gå fram? Kordan e lova og reglar her? Kan eg si opp før eg e begynt, eller kan eg risikere å måtte jobbe i 2 månadar i jobb A? Eg må sjølvsagt kontakta jobb A og snakka med dei, men ville bare sjekke her fyst. På forhånd takk.

 

Anonymous poster hash: 1a3ab...ed8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener å ha lest i tidligere tråder/tilfeller at du kan måtte betale for den tiden du egentlig skulle ha jobbet. Om det gjelder bare hvis bedriften ikke klarer å finne ny ansatt i den tiden de regnet med at du skulle jobbe i den stillingen, eller ikke, er jeg usikker på. Men hvis jeg ikke husker feil, er dét risikoen du løper. Hvis ikke de er fornuftige og samarbeidsvillige, da.

 

Jeg ville tilbudt meg å være samarbeidsvillig så langt det gikk utover dette. Hvis de har banket på at du skulle jobbe der i en viss tid, så kanskje det er best. Den andre jobben går vel ikke fra deg på grunn av en måned eller to? Kanskje du også kan hjelpe dem (de du skal si opp hos) med å finne en ny ansatt, kanskje du kjenner noen i miljøet ditt.

Lenke til kommentar

Hvis de har innvendinger mot at du "går på dagen", må det være et firma drevet av spesielt retarded person(er).

Å ansatte en person, hvor opplæring koster mye penger og det tar tid før man kan og leverer 100% i en jobb, for deretter å slutte gir ingen mening.

Har selv vært i en jobb hvor jeg sluttet etter noen få uker og gikk på dagen uten problemer.

Skulle du mot alle odds måtte jobbe i 2 måneder, da regner de vel med at de har ansatte en umotivert person som neppe kommer til å gi jernet.

Håper uansett at dette løser seg så overgangen til ny jobb går greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dialog er det uansett det beste.

 

Reint juridisk så er du bunden av avtalen du har inngått, brudd på avtalen frå din side vil kunne påføre deg erstatningsansvar for arbeidsgivers tap som følge av avtalebruddet.

Størrelsen på eit slikt tap, eller om det i det heile tatt blir eit tap vil kunne variere mykje. Ofte er det slik at det for arbeidsgiver er svært vanskelig å pårope seg eit reelt tap, særleg i ufaglærte stillingar. Som påpeikt så vil også arbeidsgiver ha ein del utgifter med blant anna opplæring, arbeidstøy, osv som gjer at det ikkje er lønnsomt å kreve at arbeidstakaren jobbar i kun to månedar og sluttar før ein får nok opplæring til å kunne jobbe sjølvstendig og produktivt.

 

Så normalt sett vil arbeidsgiver sette pris på å få beskjed om at ein nyansatt har planar om å slutte tidlig, og derfor avløyser vedkommande frå avtalen for å spare utgiftene som ansettelsen medfører.

 

Dersom det er snakk om erstatning vil dette ofte være begrensa til arbeidsgivers kostnader ved å gjennomføre eit nytt jobbintervju, alternativt ny utlysning av stillinga. Men ofte så er det slik at arbeidsgiver har ein god nummer 2 på søkarlista, og då har ein heller ikkje utgifter med å ansette denne persjonen.

 

I tillegg er det tungvindt å kreve inn erstatning, så det blir sjeldan gjort sjølv om det i teorien er grunnlag for det.

 

 

Merk likevell at det kan være ein risiko for forholdsvis store erstatningskrav dersom din arbeidskompetanse f.eks. er unik og mykje verdt. Sannsynlegheita er liten, men har du f.eks. fått jobb som sjåfør for eit heilt arbeidslag som ikkje har bussertifikat, og arbeidsgiver blir nødt til å leige inn ein bussjåfør i to månedar eller ha heile arbeidslaget uproduktivt, så kan det sjølvsagt bli eit stort erstatningskrav. Men igjen, sannsynlegheita er liten, og ofte kan ein påpeike forhold som arbeidsgiver kunne ha gjort for å redusere sitt tap som følge av avtalebruddet, jamnfør ulovfesta lojalitetsplikt i avtaleforhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...