Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Forslag til overvåking og Alarm i Borertslag


Anbefalte innlegg

Jeg har nylig hatt innbrud i min bod. Tyveri til en verdi av 30 000kr. Bor i boretslag 3 etg med kjeller bod.

Problemet er at jeg ikke har tilgang til størm i Boden. også er jeg litt usikker på hvor preventivt det er med overvåking? Selv om jeg får et bilde er det ikke sikkert det gir Politiet noe og gå etter?

Så er det noen i en facebook gruppe som har anbfalt bruk av bilbatteri med omformer og alarm. Men når jeg snakket med et alarm selskap ment det det ikke ville være optimalt.

 

1. Jeg ønsker kamera som tar bilder og eventuelt sender sms, el.l når det er oppdaget en bevegelse på insiden av min bod.

 

2. Dersom alarm er mulig ønsker jeg alarm som trigges dersom dør blir forsøkt brutt opp. Men så er jeg usikker på om alarmen vil vekke noen da det er i kjelleren?
 

Et av tiltakene jeg skal gjøre er å sette et T-Jern i dør sprekken slik at tyvene ikke kommer til dør låsen. Da metoden som var brukt var innbrud med brekkjern.

 

 

PS!! Vi får kansje opp et kamera overvåkingssystem i garasje anlegget også. Har hvert i kontakt med Datatilsynets Juridisk avdeling som sier at dersom det er et gjentagene problem så kan man sette opp etter samtygge i generalsamling. Men jeg ønsker en egen sikkerhet avlikevel.

 

Takknemmelig for alle tips jeg kan få.

 


 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er enig i at viltkamera ikke gjør boden til fort knox. Bilder av gjeldstyngede narkomane blir bare henlagt av politiet og tingene dine vil være borte.

 

Hva med å forsterke vegger og dør med et bur av sveist armeringsjern? Og lage en batteridrevet alarmsirene?

 

Uten metallbur kan et batteridrevet alarmanlegg i stålkasse gjøre jobben? Tyver hater oppmerksomhet.

 

Enten bur eller stålkasse. Sånn at alarm ikke settes ut av et hammarslag.

Lenke til kommentar

Er enig i at viltkamera ikke gjør boden til fort knox. Bilder av gjeldstyngede narkomane blir bare henlagt av politiet og tingene dine vil være borte.

 

Hva med å forsterke vegger og dør med et bur av sveist armeringsjern? Og lage en batteridrevet alarmsirene?

 

Uten metallbur kan et batteridrevet alarmanlegg i stålkasse gjøre jobben? Tyver hater oppmerksomhet.

 

Enten bur eller stålkasse. Sånn at alarm ikke settes ut av et hammarslag.

 

Forslag til hvordan oppsett jeg bør gå for når vi har muse problem i garasjen. Vil ikke ta fra naboen nattesøvnen pga sensor som trigger alarm pga mus.

Lenke til kommentar

Fyrst og fremst så må du få med deg styret i borettslaget med på laget, eventuelt få med deg resten av beboerne slik at dette kan bestemmes på ett årsmøte dersom styret er motvillige.

Dette fordi "din" bod teknisk sett er felleseiendom som du kun har rettigheit til å disponere. Det kan derfor fort bli mye styr dersom du tar deg til rette mer enn styret setter pris på.

 

Det vil finnes mange måter å sikre bodene på, men kameraovervåkning er definitivt den metoden som det er mest styr med med tanke på tillatelse frå datatilsynet og med litt tvilsom effekt.

Som ved alt anna så er det forebygging som har sterkast effekt. Så forsterkning av dører og vegger, betre lås og liknande tiltak vil ha stor effekt.

Alarm vil ha litt effekt, men kun dersom den er synlig. En skjult alarm vil kun kunne varsle om at din bod er brutt opp og dine verdisaker er borte. Det er ikkje utan grunn at ein ofte seier at det viktigaste sikkerheitstiltaket når ein installerer moderne innbruddsalarmsystem er klistermerket som ein får klistre på døra.

 

 

Du bør også gjere ei vurdering på kor mykje tid og pengar som det er hensiktsmessig å bruke på slik sikring, kontra kva tid og pengar du må bruke på å ordne opp etterpå. Med god forsikring som du kun treng å bruke ein gang i blant så blir det langt billegare enn å betale eit vaktselskap kvar måned.

 

Husk også at for mykje sikring vil kunne ha motsatt effekt ved at det får eventuelle tjuvar til å forvente at det er verdisaker i boda. For det er vell ingen som betalar ein tusenlapp i måneden for å ha vekteralarm kun for å beskytte nokre tomme pappkasser, gassgrillen og sykkelen som du ikkje har brukt på 3 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vil finnes mange måter å sikre bodene på, men kameraovervåkning er definitivt den metoden som det er mest styr med med tanke på tillatelse frå datatilsynet og med litt tvilsom effekt.

Man trenger vel ikke tillatelse av Datatilsynet for å filme inni sin egen bod? Er vel først når en filmer i fellesområde det trer i kraft.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...