Gå til innhold

Møt deres "nye" Herskere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er samfunnet kun staten? Har ikke folk egne meninger? Utgjør ikke vanlige folk en svært stor del av samfunnet og dets utvikling?

Nei, det var nemlig derfor jeg sa "folk flest er et resultat av samfunnet".. Du kan godt argumentere for at det er motsatt, men jeg er helt uenig isåfall. Du mener kanskje saueflokken har egne meninger?

 

Kun en ørliten minoritet utgjør en innflytelse på samfunnet og dets utvikling, oligarkene. Altså, de rike og politikerne. De rike gjennom selskaper og forretning og innflytelsen det har på samfunnet og politikerne på avgjørelser som påvirker osv. Sammen har selskaper og politikk nesten total innflytelse over hvordan samfunnet utvikler seg.

 

 

Når folk ville ha kjøttdeig uten salt og vann og ha vekk palmeolje fra alle produkter, var ikke det en utvikling i samfunnet, som utelukkende var mellom folk og private selskaper? Som gjør at vi i dag får i oss mindre salt og palmeolje fra matprodukter.

Her har du jo faktisk et bra eksempel på et unntak, hvor organisasjoner som representerer folket, eller folket gjennom press klarer å ha en innflytelse over noe som helst. Det hadde dog ikke gått uten politikerne og selskapene. Selskapene er tross alt de som lager kjøttdeigen, og politikerne som tar de endelige beslutningene.

 

Du kan ikke ta utviklingen i samfunnet og skylde det på den som styrer landet. Kanskje i NK hvor Kim bestemmer hva alle skal gjør og mene, men ikke i Norge. Og jeg ser nå videre at du sier selskaper og rike er de som kontrollerer mest, men du begynte med å kalle det offentlig vanstyre? Hvordan henger noe av dette sammen?

Selvfølgelig kan jeg si at de som styrer er ansvarlige for ting. Dog, dette henger også sammen globalt. Politikk og selskaper globalt også. En knøttliten minoritet har nesten all makt og nesten all innflytelse. Folk har svært lite kontroll på hvordan samfunnet utvikler seg, de er bare et resultat av samfunnet.

 

Kun noen få mennesker har fått til å endre samfunnet, og samfunnet er da delvis er resultat av deres innflytelse.

 

Og det å skylde overvekt på depresjon, kapitalisme, fjernsyn og teknologi får deg bare til å virke utrolig konservativ. Skeptisk til nye ting og bare grupperer det sammen og mener det er skyld i alt. Det er som når konservative velgere i UK finner ut at de kan skylde på EU for alle sine problemer. Men å gå ut av EU vil ikke fikse noen problemer overhode.

Jeg skylder ikke det kun på de tingene, jeg sier de tingene har en innflytelse. Det er ikke folk flest som har pushet denne måten vi lever på, det er selskaper og samfunnets utvikling. Som sagt, folk er et resultat av samfunnet.

 

Jeg er på en annen tråd hvor vi diskuterer noen absurditeter rundt Facebook. Hvor jeg blir stemplet som sær og unormal fordi jeg ikke lever meg inn i og deltar i merkelige normer som folk flest deltar i på Facebook osv. Idag blir man sett på merkelig om man sier man ikke har Facebook.

 

Angående EU er jeg for Europeisk sammarbeid, og mener det er den eneste måten vi kan fjerne USA sin råtne innflytelse i Europa og verden.

 

At UK forlot EU er et resultat av løgner og manipulasjon gjennom mediene og politikken som får folk til å tro på helt absurde ting. Toppen av kaken er jo at Nigel Farage ikke hadde representasjon i UK selv med millioner av stemmer og kun hadde politisk innflytelse og posisjon i EU parlamentet, en "stat" han selv kaller anti-demokratisk, mens UK i realiteten er langt mer anti-demokratisk. Her snakker vi om en øy som ikke er med i Schengen men alikevel skylder på EU for innvandring selv om problemet med innvandring i UK er ikke-Europeisk" innvandring. At folket kjøpte noe slik er kanskje også et resultat av at de overhode ikke har noe innflytelse og at anti-EU stemmen var en slags proteststemme mot oligarkene i UK som råder nesten 100% over folket og landets utvikling.

 

Det er ikke løsningsorientert tankegang. Det er å finne noe i samfunnet og skylde alt som er galt på det. Og så tenker du, ja hvis vi fjerner det så blir alt bra. Litt som hvis vi bare går ut av EU så vil alt bli bra igjen. Men det vil ikke. Så innen den tid er du enten død (de fleste konservative er eldre) eller så finner du noe annet å skylde på.

For å finne en løsning må man først identifisere riktig problem. Problemet i vårt samfunn og i verden er at vi lever under et oligarki som har all makten, som har all innflytelse over hvordan samfunnet utvikler seg, gjør folk maktesløse og styrer på en helt elendig måte, vanstyre. De skaper et samfunn som folk flest hvis de kunne skapt samfunnet og hatt innflytelse over det, ikke ville ha skapt på den måten. Dagens samfunn er dessverre rimelig forferdelig. Bare se på verden, tenk litt over hvordan verden er. Selv de "beste" samfunn er absurde.

 

Løsningen er i min formening å fjerne makten fra de som har den og gi denne makten til folket, slik at vi kan se hvordan makten utvikler seg hvis det er folket som får bestemme. Slik JEG kjenner og forstår folk har de helt andre ønsker enn det dette systemet gir dem. Folk flest er rimelig like og har rimelig like behov. Av og til går det faktisk så langt at jeg selv skylder på folk og fratar dem rimelig karakter, selv om jeg vet bedre. Men det er fordi de ikke har noe innflytelse over ting og jeg har en tendens til å gi folk flest skylden for tingenes tilstand selv om de egentlig kun er et produkt av samfunnet.

 

 

Men du har fortsatt ikke engang klart å definere problemet du ønsker å løse. Det er typisk ramser som kapitalisme, teknologi, TV osv. Hva er de konkrete problemene? Det er det du må finne. Du kan ikke løse et så abstrakt problem som du fremstiller.

Nei, kapitalisme, ja. Men ikke de andre tingene. Normer, ja. Men normer skapes av samfunnet. Idag er det selskaper som skaper normer, ikke mennesker.

 

De konkrete problemene er hvor makten og innflytelsen ligger, altså oligarkiet. Politikerne og de som eier samfunnet. Kapitalismen som modell er et stort problem ja, ikke kun fordi den ødelegger for over halve verden, ikke kun fordi den ikke er bærekraftig i fremtiden, ikke kun fordi den skaper et samfunn som kun bryr seg om penger, ikke kun fordi den automatisk velger de billigste (og ofte dårligste) løsningene, men rett og slett fordi kapitalismen er en maktfaktor i seg selv, som gir en enorm makt til selskaper og fratar all makt fra folk flest.

 

Problemet er hvor makten og innflytelsen i samfunnet ligger. For min del er jeg rimelig sikker på at et folkelig demokrati er en løsning på dette problemet.

Lenke til kommentar

 

 

De gjør det ikke lett for skatteflyktningen heller, alle disse transparente tiltak. Snart blir det jo helt umulig for oss å late som at de skjuler noe!

Da blir inkompetansen åpenbar. ;)

 

Hvilken inkompetanse? :p

 4QY6MEM.jpg

 

 

Meningen er jo at de skal representere folket, i så forstand er dette job well done ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...