Gå til innhold

Jeg er i 100% stilling men er tvunget å ta fri pga. mangel på arbeid.


Anbefalte innlegg

Som tittelen sier så er jeg ansatt på heltid i 100% og har normal arbeidstid fra 0700-1530 fra mandag til fredag.

Jeg jobber som hjelpearbeider i bygg og anleggsbransjen.

Vi er en liten bedrift på rundt 15 stk.

 

I desember måtte jeg ta julieferie 1,5 uke før de andre fordi det ikke var nok arbeid til meg. Jeg trengtes ikke siden det var nok folk på de forskjellige prosjektene.

Hittil i Januar har jeg fått jobbe fulle uker, men denne uken var det bare arbeid til meg mandag og tirsdag. Så idag og resten av uken har jeg vært nødt å ta fri.

 

Sjefen ringte meg på tirsdag og fikk meg til å gjøre en mindre jobb som tilsvarte 6 timer. Men etter dette visste han ikke hva han skulle sette meg til. Har ikke hørt noe mer og ingen som har ringt meg.

 

Har jeg noen slags rettigheter selv om verken jeg eller bedriften er organisert? Vet jo ikke hva jeg kommer til å ha i inntekt fra måned til måned. Det kan skape problemer siden jeg har gjeld som må betales hver måned.



Anonymous poster hash: 24637...c43
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva sier kontrakten din om arbeidstid og slikt?

 

Det er en standard arbeidsavtale. Står at normal arbeidstid er 0700-1530 og at jeg er ansatt i 100% stilling.

 

 

Har du jobbet mye overtid de siste 12mnd?

 

 

Jo forsåvidt. Vært noen uker med over 40 timer per uke. Men overtidstimene skal normalt legges inn i "timebanken" hvor vi deretter tar ut fridager av de opptjente timene. Jeg har 30 timer i min timebank, men jeg kommer ikke til å registrere de på disse 3 dagene denne uken fordi jeg ble tvunget til å ta fri. Det går jeg ikke med på. Timene i timebanken bør jeg selv kunne bestemme når jeg vil bruke.

 

Anonymous poster hash: 24637...c43

Lenke til kommentar

 

Hva sier kontrakten din om arbeidstid og slikt?

 

Det er en standard arbeidsavtale. Står at normal arbeidstid er 0700-1530 og at jeg er ansatt i 100% stilling.

 

 

Har du jobbet mye overtid de siste 12mnd?

 

 

Jo forsåvidt. Vært noen uker med over 40 timer per uke. Men overtidstimene skal normalt legges inn i "timebanken" hvor vi deretter tar ut fridager av de opptjente timene. Jeg har 30 timer i min timebank, men jeg kommer ikke til å registrere de på disse 3 dagene denne uken fordi jeg ble tvunget til å ta fri. Det går jeg ikke med på. Timene i timebanken bør jeg selv kunne bestemme når jeg vil bruke.

 

Anonymous poster hash: 24637...c43

 

Kommer jo an på avtalen dere har det. Visst det er en skriftlig avtale at du kan beordres til å ta disse i rolge perioder, så må du ta de. 

 

Visst ikke skal du ha betalt for full uke, og visst dette ikke lar seg gjøre for arbeidsgiver. Så får han heller permittere deg.

Lenke til kommentar

Man kan vel også ende opp som arbeidsledig dersom man ikke er noe fleksibel... 

Man skal passe på så man ikke blir misbrukt og overkjørt av arbeidsgiver, men man bør også prøve å være noe fleksibel når det er både mye og lite å gjøre. 

Helt enig! Spesielt når man er i denne bransjen, i en stilling som ikke er veldig vanskelig og erstatte. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...