Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trær for nær og greiner langt over nabogrensen


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

 

Det kan vel ikke være særlig mange trær i Norge som har fått vernet status, som samtidig er til store besvær for grannen vel?

 

Dessverre er det mange vernede trær. Vernet av eieren....

 

Dagens lovgivning er helt fjern på dette området, om man skulle være så uheldig å ha et medlem av "Treets venner" som nabo kan det bli et mareritt.

 

Anonymous poster hash: b6a5e...0ff

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er måter å drepe trærne (fra din side) som teknisk sett ikke er ulovlig,

 

Interessant, kan du fortelle hvordan? :)

 

Anonymous poster hash: b6a5e...0ff

 

Hvis du må bruke "teknisk sett ikke ulovlig" så husk på at erstatningsbeløp for gamle og store trær fort kommer opp i flere hundre tusen kroner.

 

Jepp, det er derfor jeg ikke vil fortelle hvordan man gjør det + at jeg liker trær så de bør få dø på en verdig måte. Så er man vel ikke akkurat bedre enn en dust hvis man er dust selv :wee:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at tre-vennene ser det annerledes, se denne siden.
 

"Reglene gjelder kun der som det ikke er mye om å gjøre for treeieren å ha treet/trærne stående. Dette må også treeieren dokumentere. Det at det holder at treet er pent å se på."

Tar jeg ikke mye feil så synes eieren av nr 3 at trærne hans er fine å se på. Inkludert dette flotte grantreet...

 

 

Anonymous poster hash: b6a5e...0ff



Anonymous poster hash: b6a5e...0ff

post-226106-0-62365900-1516319613_thumb.png

Lenke til kommentar

Etter å ha lest det du nettopp postet, så tolker jeg det til at man ikke nødvendigvis alltid kan få medhold til å få fjernet et tre fullstendig. Men at treeieren kan pålegges å måtte beskjære trær til den høyde som naboloven forklarer noe om, samt de greiner som måtte strekke seg over på naboens side.

 

Det må vel være betydelig enklere å be om en slik beskjæring? Så kanskje det er det vi skal gjøre. Så får heller treeieren ta dette innover seg at kan komme til å måtte skje på ny om noen få år. Så kanskje han velger å ta hele treet når han først er i gang med det?

 

Jeg lurer også på dette spørsmålet rundt det at man ber treeier beskjære greiner som stikker over på naboeiendommen din. Dersom en slik treeier enten nekter å foreta seg noe, eller dersom treeier sier ja, men at det strekker ut i tid. Hva gjør man da? Kan man bestille folk til å ta denne jobben, og å få treeier til å dekke for utleggene?  :) 



Anonymous poster hash: 7d77d...9e1
Lenke til kommentar

Ja jeg vet at det er lov, om en varsler, så tar saken i egne hender. Greinebeskjærelse over nabogrense. Men, gjelder det samme for tretopper, dersom de er alt for høye, og ikke stikker over nabogrensen? I følge naboloven, så skal jo helst trærne følge høyderegel i forhold til avstand til nabogrensen. Men er treets venner på en evig trenerings-status der, altså at en etter en gitt frist IKKE har lov å beskjære trehøyde?



Anonymous poster hash: 7d77d...9e1
Lenke til kommentar

Det er måter å drepe trærne (fra din side) som teknisk sett ikke er ulovlig, men det kan føre til problemer med tanke på granneloven, som er nevnt over, hvis naboen din skjønner hva som har skjedd.

Det kan også medføre et betydelig erstatningsansvar for eventuelle skader som følge av at trærne på vei ned ødelegger bygg eller skader mennesker..

Mange trær vil når de dør råtne fra innsiden og ut, dette fører til at man ikke merker hvor dårlige de er før de går over ende..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...