Gå til innhold

Ferrari-sjefen er en av bilbransjens mest uttalte elbil-skeptikere: Nå utelukker han ikke elbil


Anbefalte innlegg

sverreb:

Bilmerkene tar seg av å planlegge når de tror det vil lønne seg å ha elektriske drivlinjer og på hvilke markedssegmenter og sørger for å ha disse klare i.h.t. til sine markedsvurderinger, det tekniske er outsourcet.

 

Jeg tror tiden vil vise at du har rett. Det store, og endelige gjennombruddet vil komme i det øyeblikk en effektiv måte å lagre hydrogen er kvalifisert. Da vil hydrogen, brenselceller og et batteri for hurtige effektvariasjoner drive de aller fleste av våre transportsystemer. Hydrogen vil bl.a. bli produsert med kraft fra PV-paneler på hustaket, og overgangen vil bety bortimot slutten på fossilalderen. Unntakene vil være petrokjemisk industri, luftfart og store skip som mest sannsynlig vil være avhengig av petroleum langt inn i fremtiden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oppsummert dine tjenester

 

 Vis listevisning

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

478 47 722

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Navn: TONNY ALISE FRYDENBØ

Beløp: 140,27

 

 

 

 

 

 

916 33 448

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Navn: FREDDY TORE FRYDENBØ

Beløp: 172,64

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror tiden vil vise at du har rett. Det store, og endelige gjennombruddet vil komme i det øyeblikk en effektiv måte å lagre hydrogen er kvalifisert. Da vil hydrogen, brenselceller og et batteri for hurtige effektvariasjoner drive de aller fleste av våre transportsystemer. Hydrogen vil bl.a. bli produsert med kraft fra PV-paneler på hustaket, og overgangen vil bety bortimot slutten på fossilalderen. Unntakene vil være petrokjemisk industri, luftfart og store skip som mest sannsynlig vil være avhengig av petroleum langt inn i fremtiden.

Siden klimanøytralt H2 etter hva vi vet ufravikelig vil være 2-4x så dyrt som samme utnyttbare energimengde via batterier vil vi ha et sterkt disincentiv til å bruke H2 som energibærer i alt annet enn der energi/vekt er kritisk. Enten fordi energimengdene som må bæres er ekstremt store eller fordi vekt i seg selv er et stort handicap (men ikke volum). Dette peker på skip og fly som mulige brukere av H2*, kanskje langdistanse godstransport på land.

 

Batterier vil nok være enerådende for lette kjøretøy, siden dette allerede er gjørbart med de tekniske løsningene som finnes i dag, og infrastruktutkostnadene med finmasket distribusjon av H2 vil være ekstremt dyrt mens distribusjon av elektrisitet allerede finnes.

 

Det er produksjonsutfordringer med batterier som må løses, men brenselsceller har tilsvarende problemer så her skiller det ikke noe vesentlig mellom de to, og det investeres mye mer i utvikling av batterier enn i brenselsceller.

 

*)Potensiellt syntetisert videre til metan med ikke-fossilt karbon.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

 

"Motorlyd er en del av denne opplevelsen, og en elbil mangler dette."

 

Både vibrasjon og lyd kan lett lages, og hvis man synes hestepromp er sexy kan man nok lett også fikse dette.

( Noen vil helst rygge inn i fremtiden?)

 

Hvordan skal en elbil erstatte motorlyden til en Ferrari V12?

 

Vil du ha lyden inne i kupeen  eller utenfor?

Lenke til kommentar

...

Hvordan skal en elbil erstatte motorlyden til en Ferrari V12?

Spør heller 'hvorfor'.. Lyden fra en Ferrari er egentlig bare støy men nettopp fordi det er en Ferrari så assosieres den med status, penger og glamorøs galskap. Verdier som enkelt burde la seg overføre til hvinet fra en vekselretter. ;)
Lenke til kommentar

Hydrogen blir sannsynligvis fremtiden til banekjøring og sportsbiler. Her vil det skje mye med både fremstilling, lagring, tanker og fylletid. En fremtid hydrogentank på en bil vil veie svært lite og da holde vekten nede.

Dummeste jeg har hørt. Hydrogenfantastene blir bare mer og mer desperate.

Lenke til kommentar

 

Marchionne fremstår som en splittet personlighet med hensyn til elbiler! Uansett bør nok FCA fortest mulig omfavne elbiler dersom de skal overleve på sikt. En halvhjertet tilnærming er ikke nok (se Ford for eksempel).

Ford er jo den produsenten som har brukt minst penger på sine elbiler. Ergo er de også de som har tapt minst. Tror Ford er veldig godt fornøyd med det. FCA har jo allerede 500e,på den taper de vel 10 000 euro pr solgte bil

 

Eventuelt: Ford er den produsenten som har investert minst penger på sine elbiler. Ergo er de også de som stiller dårligst i fremtidens marked. Tror Ford blir veldig misfornøyd med det.

 

Kan kanskje tenkes at de bruker Laserdisc tankegang i stedet....

På hvilken måte?

 

Elbilen er jo mer som mobilmarkedet: En pioner viser hvordan produktet skal lages, og snur hele markedet på hodet ved at alle følger etter, noen mer motvillige enn andre.

 

LD var imidlertid ikke noe som revolusjonerte markedet, og resten løp ikke beina av seg for å følge etter.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

 

"Motorlyd er en del av denne opplevelsen, og en elbil mangler dette."

 

Både vibrasjon og lyd kan lett lages, og hvis man synes hestepromp er sexy kan man nok lett også fikse dette.

( Noen vil helst rygge inn i fremtiden?)

Hvordan skal en elbil erstatte motorlyden til en Ferrari V12?

 

Hvordan skal en bil erstatte kloppetiklopp-lyden til hest og kjerre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

...

Hvordan skal en elbil erstatte motorlyden til en Ferrari V12?

Spør heller 'hvorfor'.. Lyden fra en Ferrari er egentlig bare støy men nettopp fordi det er en Ferrari så assosieres den med status, penger og glamorøs galskap. Verdier som enkelt burde la seg overføre til hvinet fra en vekselretter. ;)

 

Som en person som liker biler ser jeg ikke på det som støy. For meg har det ingen ting å si om det er en Ferrari, en Opel kan også høres bra ut. ;)

Lenke til kommentar

 

 

"Motorlyd er en del av denne opplevelsen, og en elbil mangler dette."

 

Både vibrasjon og lyd kan lett lages, og hvis man synes hestepromp er sexy kan man nok lett også fikse dette.

( Noen vil helst rygge inn i fremtiden?)

Hvordan skal en elbil erstatte motorlyden til en Ferrari V12?

 

Hvordan skal en bil erstatte kloppetiklopp-lyden til hest og kjerre?

 

haha, ser poenget med at forbrenningsmotorer er gammeldags. Jeg syns bare det er litt trist at det skal forsvinne fra motorsport og sportsbiler.

Lenke til kommentar

Hydrogen blir sannsynligvis fremtiden til banekjøring og sportsbiler. Her vil det skje mye med både fremstilling, lagring, tanker og fylletid. En fremtid hydrogentank på en bil vil veie svært lite og da holde vekten nede. 

 

Elbiler innenfor dette markedet blir dermed fort en mellomløsning for å tilfredsstille myndighetene.

Ja hydrogen har jeg også tro på :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

"Motorlyd er en del av denne opplevelsen, og en elbil mangler dette."

 

Både vibrasjon og lyd kan lett lages, og hvis man synes hestepromp er sexy kan man nok lett også fikse dette.

( Noen vil helst rygge inn i fremtiden?)

 

 

Hvordan skal en elbil erstatte motorlyden til en Ferrari V12?

Det er bare å åpne vinduet, klemme colaboksen sammen på midten og hyle ut V10 lyd.

https://youtu.be/m40ZAfJb4f8

Lenke til kommentar

 

Han er et surrehue som gjentar retro beslutningsprosesser i Kodak.

EU har i noe over ett år hatt et forslag om å forby produksjon og alt nysalg av fossilbiler innen 2030 ute på høring. Høringen inneholder også et forslag om å forby fossilbilen overhodet innen 2040.

 

Og det vil si at det er mer eller mindre uinteressant å være lønnsom på elbil akkurat nå. Det som er nøkkelen til å overleve som bilprodusent må være å bygge opp kompetanse og markedsandeler til et høyt nivå i løpet av de neste 5-10 årene, nærmest uansett kostnad. De fleste er på god vei, enten inhouse eller ved hjelp av partnere, men det riktig at det er merkelig stille hos Ford.

 

Det forutsetter at det er denne teknologien som blir ledende. De fleste sjefene i bransjen tror ikke batteribiler bfår noe gjennombrudd. Men hey.. Hva vet vel de?. Bedre å høre på kommentarer fra folk som er opptatt av billigst mulig bilhold

Lenke til kommentar

 

Det er selvfølgelig billig å ikke være med på utviklingen nå. Å bygge opp kompetanse koster penger. Det tok Toyota rundt 10 år før hybrid-bilene deres (Prius) var lønnsomme, men de har dratt inn mye penger etter det. Ford kjører litt mer Kodak-tankegangen og satser på at elbilen ikke blir noe suksess. Problemet oppstår først hvis de ikke har kompetansen og produksjonsfasilitetene når toget går.

Nå er bilmerkene i liten grad teknologibedrifter (Ihvertfall ikke på bilteknologi). Det de er gode på er logistikk og produksjon. Selve teknologiutviklingen foregår for det meste i tier 1 leverandørene (Conti, Denso, Bosch, Delphi, Valeo etc). Til denne listen kan vi etter hvert legge på LG chem og panasonic, men det er altså her utviklingen for det meste foregår og bilmerkene vil kunne trekke av dette ettersom disse utvikler bedre løsninger for elektriske drivlinjer.

 

Bilmerkene har derfor begrenset behov for noen videre dyptliggende kompetanse på de forskjellige tekniske detaljene som må utvikles for å lage elbiler, den jobben er det andre som tar. (Tro f.eks ikke ett sekund at den kompetansen panasonic opparbeider seg i samarbeid med tesla ikke kommer til å komme andre bilmerker til gode)

 

Bilmerkene tar seg av å planlegge når de tror det vil lønne seg å ha elektriske drivlinjer og på hvilke markedssegmenter og sørger for å ha disse klare i.h.t. til sine markedsvurderinger, det tekniske er outsourcet.

 

Noe merkelig definisjon på teknologi.... Teknologi er mye mer enn batterier

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg tror tiden vil vise at du har rett. Det store, og endelige gjennombruddet vil komme i det øyeblikk en effektiv måte å lagre hydrogen er kvalifisert. Da vil hydrogen, brenselceller og et batteri for hurtige effektvariasjoner drive de aller fleste av våre transportsystemer. Hydrogen vil bl.a. bli produsert med kraft fra PV-paneler på hustaket, og overgangen vil bety bortimot slutten på fossilalderen. Unntakene vil være petrokjemisk industri, luftfart og store skip som mest sannsynlig vil være avhengig av petroleum langt inn i fremtiden.

Siden klimanøytralt H2 etter hva vi vet ufravikelig vil være 2-4x så dyrt som samme utnyttbare energimengde via batterier vil vi ha et sterkt disincentiv til å bruke H2 som energibærer i alt annet enn der energi/vekt er kritisk. Enten fordi energimengdene som må bæres er ekstremt store eller fordi vekt i seg selv er et stort handicap (men ikke volum). Dette peker på skip og fly som mulige brukere av H2*, kanskje langdistanse godstransport på land.

 

Batterier vil nok være enerådende for lette kjøretøy, siden dette allerede er gjørbart med de tekniske løsningene som finnes i dag, og infrastruktutkostnadene med finmasket distribusjon av H2 vil være ekstremt dyrt mens distribusjon av elektrisitet allerede finnes.

 

Det er produksjonsutfordringer med batterier som må løses, men brenselsceller har tilsvarende problemer så her skiller det ikke noe vesentlig mellom de to, og det investeres mye mer i utvikling av batterier enn i brenselsceller.

 

*)Potensiellt syntetisert videre til metan med ikke-fossilt karbon.

 

Bilprodusentene mener du tar feil.. Men de har muligens et litt annet bilde av krftdistrubisjon enn enn deg? For de holder ikke til i Norge

Lenke til kommentar

 

 

Marchionne fremstår som en splittet personlighet med hensyn til elbiler! Uansett bør nok FCA fortest mulig omfavne elbiler dersom de skal overleve på sikt. En halvhjertet tilnærming er ikke nok (se Ford for eksempel).

Ford er jo den produsenten som har brukt minst penger på sine elbiler. Ergo er de også de som har tapt minst. Tror Ford er veldig godt fornøyd med det. FCA har jo allerede 500e,på den taper de vel 10 000 euro pr solgte bil

 

Eventuelt: Ford er den produsenten som har investert minst penger på sine elbiler. Ergo er de også de som stiller dårligst i fremtidens marked. Tror Ford blir veldig misfornøyd med det.

 

For å stille best mulig rustet kreves det først å fremst at man har ressurser. Det har Ford. For de har ikke brukt dem opp på å bli størst i et marked som globalt står for 0,2% av  det totale markedet

 

Kan kanskje tenkes at de bruker Laserdisc tankegang i stedet....

På hvilken måte?

 

Elbilen er jo mer som mobilmarkedet: En pioner viser hvordan produktet skal lages, og snur hele markedet på hodet ved at alle følger etter, noen mer motvillige enn andre.

 

LD var imidlertid ikke noe som revolusjonerte markedet, og resten løp ikke beina av seg for å følge etter.

 

På den måten at Laserdisc også skulle bli det store. Helt til det dukket opp noe bedre. For batteribiler har heller ikke akkurat revlusjonert markedet. På nesten 150 år har de tilrevet seg 0,2% av markedet. Til tross for store økonomiske statlige intenciver over store deler av verden.  Forst gjort å bli blind for realitetene og bare se på Norge

Lenke til kommentar

De fleste sjefene i bransjen tror ikke batteribiler bfår noe gjennombrudd. Men hey.. Hva vet vel de?.

De vet veldig lite. Akkurat som andre sjefer i bransjer som har blitt "disrupted".

 

Bilprodusentene mener du tar feil..

Ja, akkurat som Nokia, Blackberry, osv. da Apple kom på banen.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...