Gå til innhold

Ferrari-sjefen er en av bilbransjens mest uttalte elbil-skeptikere: Nå utelukker han ikke elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høy fart gir kortere rekkevidde på ferrarier også.

Var på Grand Tourismo til Poznan i Polen, og der var det en Ferrari FF som brukte opp 75 liter på 17mil ned E75.

 

Men med drivstoff så er ikke rekkevidde et kompromiss. Ferrari tenker også på banekjøring, og da er vekt og rekkevidde to svært viktige punkter, spesielt i høy fart.

Lenke til kommentar

"Motorlyd er en del av denne opplevelsen, og en elbil mangler dette."

 

Både vibrasjon og lyd kan lett lages, og hvis man synes hestepromp er sexy kan man nok lett også fikse dette.

( Noen vil helst rygge inn i fremtiden?)

 

Når det gjelder forbruk og vekt kan nok dette lettest ordnes med Hydrogen som rekkeviddeforlenger, også for å beholde samme fylletid  som en forbrenningsbil.

Men at elektrisk transport-fremdift er  ( en del av ) fremtiden er vel  ganske selvfølgelig.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Marchionne fremstår som en splittet personlighet med hensyn til elbiler! Uansett bør nok FCA fortest mulig omfavne elbiler dersom de skal overleve på sikt. En halvhjertet tilnærming er ikke nok (se Ford for eksempel).

 

Ford er jo den produsenten som har brukt minst penger på sine elbiler. Ergo er de også de som har tapt minst. Tror Ford er veldig godt fornøyd med det. FCA har jo allerede 500e,på den taper de vel 10 000 euro pr solgte bil

Lenke til kommentar

 

Høy fart gir kortere rekkevidde på ferrarier også.

Var på Grand Tourismo til Poznan i Polen, og der var det en Ferrari FF som brukte opp 75 liter på 17mil ned E75.

 

Men med drivstoff så er ikke rekkevidde et kompromiss. Ferrari tenker også på banekjøring, og da er vekt og rekkevidde to svært viktige punkter, spesielt i høy fart.

 

Tror kanskje en GT-elbil (type GTC4Lusso) er mest aktuelt i starten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Marchionne fremstår som en splittet personlighet med hensyn til elbiler! Uansett bør nok FCA fortest mulig omfavne elbiler dersom de skal overleve på sikt. En halvhjertet tilnærming er ikke nok (se Ford for eksempel).

Ford er jo den produsenten som har brukt minst penger på sine elbiler. Ergo er de også de som har tapt minst. Tror Ford er veldig godt fornøyd med det. FCA har jo allerede 500e,på den taper de vel 10 000 euro pr solgte bil

 

 

Det er selvfølgelig billig å ikke være med på utviklingen nå. Å bygge opp kompetanse koster penger. Det tok Toyota rundt 10 år før hybrid-bilene deres (Prius) var lønnsomme, men de har dratt inn mye penger etter det. Ford kjører litt mer Kodak-tankegangen og satser på at elbilen ikke blir noe suksess. Problemet oppstår først hvis de ikke har kompetansen og produksjonsfasilitetene når toget går.

Lenke til kommentar

Men om det skal bygges en elektrisk superbil, er det Ferrari som skal bygge den første, sa han denne uken i Detroit.

Det kan tolkes som at de i tilfelle vil lansere den før Tesla slipper sin nye Roadster i 2020. Samtidig er det også noe uklart hva han legger i «elektrisk superbil», ettersom det kan argumenteres for at flere slike allerede har vært lansert.

Jeg tipper han tenker i retning 1M$, altså noe vesentlig villere enn Teslas nye roadster, men ikke nødvendigvis så mye råere på rene specs. Roadsteren blir en lynrask snerten sak, men jeg tror ikke finishen og teknologisk spydspiss kommer i nærheten av f.eks Bugatti, Koeningsegg og deres egen LaFerarri. Det er nok mer den klassen han tenker på.

Lenke til kommentar

 

 

Marchionne fremstår som en splittet personlighet med hensyn til elbiler! Uansett bør nok FCA fortest mulig omfavne elbiler dersom de skal overleve på sikt. En halvhjertet tilnærming er ikke nok (se Ford for eksempel).

Ford er jo den produsenten som har brukt minst penger på sine elbiler. Ergo er de også de som har tapt minst. Tror Ford er veldig godt fornøyd med det. FCA har jo allerede 500e,på den taper de vel 10 000 euro pr solgte bil

 

 

Det er selvfølgelig billig å ikke være med på utviklingen nå. Å bygge opp kompetanse koster penger. Det tok Toyota rundt 10 år før hybrid-bilene deres (Prius) var lønnsomme, men de har dratt inn mye penger etter det. Ford kjører litt mer Kodak-tankegangen og satser på at elbilen ikke blir noe suksess. Problemet oppstår først hvis de ikke har kompetansen og produksjonsfasilitetene når toget går.

 

Kan kanskje tenkes at de bruker Laserdisc tankegang i stedet....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han er et surrehue som gjentar retro beslutningsprosesser i Kodak.

EU har i noe over ett år hatt et forslag om å forby produksjon og alt nysalg av fossilbiler innen 2030 ute på høring. Høringen inneholder også et forslag om å forby fossilbilen overhodet innen 2040.

 

Og det vil si at det er mer eller mindre uinteressant å være lønnsom på elbil akkurat nå. Det som er nøkkelen til å overleve som bilprodusent må være å bygge opp kompetanse og markedsandeler til et høyt nivå i løpet av de neste 5-10 årene, nærmest uansett kostnad. De fleste er på god vei, enten inhouse eller ved hjelp av partnere, men det riktig at det er merkelig stille hos Ford.

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig billig å ikke være med på utviklingen nå. Å bygge opp kompetanse koster penger. Det tok Toyota rundt 10 år før hybrid-bilene deres (Prius) var lønnsomme, men de har dratt inn mye penger etter det. Ford kjører litt mer Kodak-tankegangen og satser på at elbilen ikke blir noe suksess. Problemet oppstår først hvis de ikke har kompetansen og produksjonsfasilitetene når toget går.

Nå er bilmerkene i liten grad teknologibedrifter (Ihvertfall ikke på bilteknologi). Det de er gode på er logistikk og produksjon. Selve teknologiutviklingen foregår for det meste i tier 1 leverandørene (Conti, Denso, Bosch, Delphi, Valeo etc). Til denne listen kan vi etter hvert legge på LG chem og panasonic, men det er altså her utviklingen for det meste foregår og bilmerkene vil kunne trekke av dette ettersom disse utvikler bedre løsninger for elektriske drivlinjer.

 

Bilmerkene har derfor begrenset behov for noen videre dyptliggende kompetanse på de forskjellige tekniske detaljene som må utvikles for å lage elbiler, den jobben er det andre som tar. (Tro f.eks ikke ett sekund at den kompetansen panasonic opparbeider seg i samarbeid med tesla ikke kommer til å komme andre bilmerker til gode)

 

Bilmerkene tar seg av å planlegge når de tror det vil lønne seg å ha elektriske drivlinjer og på hvilke markedssegmenter og sørger for å ha disse klare i.h.t. til sine markedsvurderinger, det tekniske er outsourcet.

Lenke til kommentar

Marchionne fremstår som en splittet personlighet med hensyn til elbiler! Uansett bør nok FCA fortest mulig omfavne elbiler dersom de skal overleve på sikt. En halvhjertet tilnærming er ikke nok (se Ford for eksempel).

Ferrari går ikke inn under FCA lenger, Ferrari forsvant ut fra den gjengen for 2 år siden.

Endret av fo2re
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...