Gå til innhold

Avinor: All flytrafikk i Norge elektrisk innen 2040


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes et annet aspekt også, som så vidt jeg kan se ikke har kommet opp:

 

når dagens store fly må lande med fulle tanker (=avgangsvekt) pga av en nødsituasjon så er de etter landingen moden for full overhaling. Det er ikke konstruert for landing med denne vekten. Et batteri blir ikke lettere når det er tomt.

 

Det medfører at slike fly med kun batteridrift må ha en helt annen mekanisk styrke for å tåle landingen.

 

Det er mest hjul, bremser og hjuloppheng som må forsterkes. Styrken i skroget er nok tilstrekkelig. Men verre er det at flyet må lande med mye høyere hastighet og en vil kanskje ikke ha nok rullebane. En Boeing 737-800 veier 78 tonn (MTOW) og maks landingsvekt er 65 tonn. Airbus 380 veier maks 571 tonn og maksimal landingsvekt er 394 tonn. Problemet øker med økende rekkevidde!

Lenke til kommentar

 

Hvorfor er ikke romfartsdrømmen til Musk elektrisk hvis det er framtida ?

Det er ikke så lett å elektrifisere raketter. Men man kan derimot produsere rakettdrivstoff med strøm. Dette vil gjøres på Mars for å kunne returnere.

 

Alle raketter må ihvertfall ha drivstoff selv om energien kan være elektrisk. For launchsystemer er det imidlertid ingen kandidater for slikt. Det næreste vi kommer er Rocket Labs Electron som har batteridrevne pumper.

 

For in-space raketter er det flere elektriske varinter: Hall effekt thruster, Ionemotor, VASIMR, Arcjet etc.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...