Gå til innhold

Åpningstider/alkohol


nemlig

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et ørlite skritt i riktig retning. En nesten betydningsløs endring. Hva skjedde med FrPs ønske om å la butikkene selv bestemme når de skal selge alkohol? Det er bare rett og rimelig, spør du meg.

 

I tillegg burde vinmonopolet fjernes. Hvorfor skal bare staten få lov til å selge sprit?

Endret av Skurupu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I tillegg burde vinmonopolet fjernes. Hvorfor skal bare staten få lov til å selge sprit?

 

Vinmonopolet er en god ting og det er ikke vanskelig å få tak i vin og sprit her til lands. De fleste synes ordningen er helt grei.

http://aarsberetning.vinmonopolet.no/2015/arsberetning

 

Man kan tilogmed bestille på nett i disse dager.

https://www.vinmonopolet.no/levering

 

At private aktører skal tjene penger som ellers går til statskassa (du vet, den som sørger for velferden vi har) blir for dumt. Vinmonopolet nærmer seg 100 år nå, vil du at vi skal fjerne en stor del av norsk kultur bare så folk kan handle sprit på Rema?

Lenke til kommentar

At private aktører skal tjene penger som ellers går til statskassa (du vet, den som sørger for velferden vi har) blir for dumt. Vinmonopolet nærmer seg 100 år nå, vil du at vi skal fjerne en stor del av norsk kultur bare så folk kan handle sprit på Rema?

Ja. Og på Narvesen, 7-Eleven, Circle K, etc, etc. Jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke skal kunne få lov til å kjøpe sprit døgnet rundt, året rundt. Jeg mener at staten ikke har noe med hvilke tider jeg velger å kjøpe alkohol.

 

Velferden vår er jeg også veldig for, så jeg mener ikke at vi skal svekke statskassa. Alkoholavgiften kan forbli der den er. Kanskje private aktører til og med må betale litt ekstra, for å dekke for pengene vi taper ved nedgang i salget på Vinmonopolet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

At private aktører skal tjene penger som ellers går til statskassa (du vet, den som sørger for velferden vi har) blir for dumt. Vinmonopolet nærmer seg 100 år nå, vil du at vi skal fjerne en stor del av norsk kultur bare så folk kan handle sprit på Rema?

Ja. Og på Narvesen, 7-Eleven, Circle K, etc, etc. Jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke skal kunne få lov til å kjøpe sprit døgnet rundt, året rundt. Jeg mener at staten ikke har noe med hvilke tider jeg velger å kjøpe alkohol.

 

 

 

Enig.

Så lenge noe er lovlig og selges over disk, mener jeg ikke at staten har noe med hvor og når dette kjøpes av den enkelte. 

Endret av Gurglemuffin
Lenke til kommentar

vil du at vi skal fjerne en stor del av norsk kultur bare så folk kan handle sprit på Rema?

Ja.

 

Vinmonopolet er en flott butikkjede, med stort utvalg og høy kompetanse. På den annen side er jeg er tilhenger av et fritt markedet, og jeg ser ikke at monopol kan forsvares av tradisjoner uansett hvor god hensikten må være. All markedsforskning tilsier at monopol er skadelig både for kunder, leverandører og sågar monopolisten selv.

 

Og hvem har sagt at Vinmonopolets butikker må legges ned selv om Rema kan selge øl og sprit til alle døgnets tider? Det må da absolutt være et marked for en spesialbutikk, til og med Gulating eksiterer selv om de er bundet på hender og føtter med tanke på åpningstider og sortiment. Dersom ikke Vinmoopolet (som åpenbart burde endre navn til Arcus, for de skal ikke ha monopol) kan konkurrere i et fritt marked, da er de i så fall ikke så bra som vi tror.

 

Det er for øvrig enkelt å finne paraleller som kan trekkes.

 

Vi har over 1000 år med tradisjon for kongehus i Norge, og de fleste er tilfreds med dagens kongehus (selv om det var litt synd at Ari ble stemt ut). Det er vrient å fine noe som helst av betydning som er negativt med det norske kongehuset. De er populære både som institusjon og som enkeltindivider, og de er sikkert billigere i drift enn presidenter som skal skiftes ut på regelmessig basis. Problemet er bare at samme hvor bra kongehuset er, så er jeg prinsipielt motstander av at denne type makt og posisjon skal gå i arv.

 

Jeg synes NRK lager veldig mye bra innhold, og fyller en viktig rolle som almennkringkaster. Like fullt er jeg sterkt kritisk til at NRK med sin garanterte pengestrøm skal trampe inn i alle mulige forretningsområder, og utkonkurre andre aktører. De fungerer i praksis som en monopolist, og hvis vi ikke snart bremser dem ned kraftig, så risikerer vi at de også blir det.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Noen som har meninger om de "nye" salgstider for kjøp av alkohol?Ser vel ut til at alle samfunslag får tak i nok av dette for tiden!!!

 

Synes ikke det bør være noen regler. Alkoholikere kjøper uansett før stengetid. De strenge reglene er bare til irritasjon for de som har et ansvarlig forbruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...