Gå til innhold

hvordan få jobb i oppdrettsnæringen?


Anbefalte innlegg

noen har som har noen ideer om hvordan man bør gå fram for og få jobb innen oppdrett av laks eller andre arter utover det og søke på utlyste stillinger på NAV og andre steder?.

har saumfart internett i 3 år etter alle utlyste stillinger som røktere på alle mulige oppdrettsanlegg og søkt på dem og vært inne på intervju ca 30-40 ganger og kun fått ett kort vikariat, ikke ett eneste tilbud om fast jobb. 

Begynner rett og slett å bli lei av denne evige rund dansen av søking og jobbintervju og føler at det egentlig ikke fører noen vei. Tenker at det må finnes en mer fornuftig måte og komme inn i næringen på.

 selv så har jeg allerede en bachelor i marinebiologi og havbruk og 6 måneders praktisk erfaring ifra ett matfisk anlegg. Men dette er tydeligvis ikke langt nær nok for de fleste bedrifter.

noen som har erfaringer ifra oppdrett og kan si hvordan dere fikk jobb der og hva slags bakgrunn du hadde. 

 

og før noen foreslår at jeg må høre hvorfor de ikke velger meg etter intervju eller må prøve og bli flinkere under selve intervjuet så ringer jeg alltid og hører hvorfor og er på dette tidspunktet ganske dreven på jobb intervjuet da jeg antageligvis nå begynner og nærme meg en Norges-rekord i antall intervju på rad uten tilbud om jobb.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vill si problemet ligger i intervju runden, det er ikke normalt å ha så mange intervju uten å lande arbeid. Kanskje du bør vurdere å legge om strategien din ved intervju? 

 

Ellers ville jeg prøvd å få til noe med nav, de kan ordne med at bedriftene får betalt for å ha deg osv. Så kan du få mer erfaring. 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

var registrert i NAV ganske lenge som arbeidssøker i Trondheim og der var det absolutt ingen hjelp og få. De har ingen kjennskap til havbruk eller fiskeri og kunne derfor ikke hjelpe meg. Alt de gjorde var og melde meg opp i disse jobb kursene hvor du lærer og skrive søknad, CV og intervju oppførsel. ble etterhvert puttet på venteliste for veiledning til og få en praksis plass ett eller annet sted i Trondheim men etter og ha vært på denne listen i 10 måneder mistet jeg noen forventning om at det ville skje noe her og er ikke lenger registrert som arbeidssøker i NAV.

 

Når det kommer til min intervju væremåte så er det lite jeg kan forbedre her, har gjennom tid lært meg hva jeg skal si og ikke si og har blitt flink til å lese de som intervjuer meg. de tilbakemeldingene jeg som regel får ifra dem er at jeg ikke har nok erfaring eller mangler teknisk kompetanse. 

jeg skriver ned hvert eneste nye spørsmål jeg får og lager er godt svar på dette i Word og har nå et ganske solid manus som jeg bruker til å svare på ting de spør om. Annet en dette er jeg blid og hyggelig i intervjuet og har som regel en god dialog med dem.

Lenke til kommentar

var registrert i NAV ganske lenge som arbeidssøker i Trondheim og der var det absolutt ingen hjelp og få. De har ingen kjennskap til havbruk eller fiskeri og kunne derfor ikke hjelpe meg. Alt de gjorde var og melde meg opp i disse jobb kursene hvor du lærer og skrive søknad, CV og intervju oppførsel. ble etterhvert puttet på venteliste for veiledning til og få en praksis plass ett eller annet sted i Trondheim men etter og ha vært på denne listen i 10 måneder mistet jeg noen forventning om at det ville skje noe her og er ikke lenger registrert som arbeidssøker i NAV.

 

Når det kommer til min intervju væremåte så er det lite jeg kan forbedre her, har gjennom tid lært meg hva jeg skal si og ikke si og har blitt flink til å lese de som intervjuer meg. de tilbakemeldingene jeg som regel får ifra dem er at jeg ikke har nok erfaring eller mangler teknisk kompetanse. 

jeg skriver ned hvert eneste nye spørsmål jeg får og lager er godt svar på dette i Word og har nå et ganske solid manus som jeg bruker til å svare på ting de spør om. Annet en dette er jeg blid og hyggelig i intervjuet og har som regel en god dialog med dem.

 

Det du dog kan gjøre er å prøve å finne disse praksisplassene selv, kontakt nav og be om muligheten til å finne det selv. Da har du ett godt kort å spille på ved neste intervju(gratis arbeidskraft for arbeidstaker).

Lenke til kommentar

Min erfaring er at det skal svært lite til for å få en jobb i oppdrettsnæringen. Men anbefaler deg selvsagt å bruke nettverk/kjenninger for alt det er verdt.

 

Alternativt praksisplass gjennom NAV eller sommerjobb (kan være vanskelig å få sommerjobb siden de går til kidsa til de som jobber fast), slik at du får en fot innenfor bedriften.

 

Dette forutsetter at du er en normalt oppegående person som klarer å komme overens med folk

Lenke til kommentar

Regner med og prøve litt hardere til våren med og skaffe sommerjobb. Når det kommer til nettverk og kjenninger har jeg ingenting av det så kan dessverre ikke dra nytte av det. Og dette med praksisplass blir vanskelig når man ikke har bil og absolutt ikke har råd til og kjøpe, og de nærmeste anleggene som jeg vet om ligger en ca 2-3 timers kjøretur unna her hvor jeg bor nå. Har vurdert og flytte men da må jeg gå ifra den jobben jeg har og tilbake på sosialstøtte fra NAV og det har jeg absolutt ikke lyst til.

Lenke til kommentar

Er planen å bo på anlegget du får jobb på? Eks. turnusjobbing? 

 

Har selv hatt sommerjobb på ett oppdrettsanlegg i 3 år. Eg fikk jobb ved å ringe å spørre. Rett og slett. Det hjelper også å mase. Det kan gjerne virke mot sin hensikt, men det viser interesse. Om de du ringer ikke har noe å tilby, er det lurt å spør om de kjenner til andre opprett i nærheten som trenger folk/spør om tlf nummer. Oppdrettsanlegg har alltid kontakter i området da det støtt og stadig trengs ekstrahjelp ved slakt, avlusing, utstyr osv. Anlegget jeg jobbet på var i Ryfylke i Rogaland, så det er så klart ikke like mye konkurranse her som det du gjerne opplever... Mitt tips er ihvertfall å ringe rundt :)  

Lenke til kommentar

det spiller ingen rolle for meg om jeg må bo på anlegget eller ikke, er åpent for alt. for jeg jobbtilbud flytter jeg ifra Trondheim på flekken, selv om det bare er en sommerjobb. når du ringer ringer du da disse kontaktnummerene som gjerne står på nettsidene deres eller har du telefon nummerene til driftsledere ute på anleggene?.

Har dårlig erfaring med og ringe til disse nummerene som er oppgitt på nettisidene deres og blir som regel bare fortalt at jeg må følge med på deres ledige stillinger og søke på dem eller at de ikke har noe for tiden.

Lenke til kommentar

Jeg ville prøvd å få tak i driftsledere på selve anleggene ja. Er gjerne ikke det letteste å få tak i, men det er jo forskjellige veier å gå. Jeg jobbet hvertfall i Marine Harvest, tror de har kontor i Trondheim også. Ellers kan du jo fks prøve å ringe Sintef fiskeri og havbruk, og spør om de jobber sammen med opprett i nærheten.

Lenke til kommentar

Har skrevet ned kontaktinformasjonen til alle personene på alle de stillingene jeg har søkt de siste 2 årene. Har etterhvert blitt digert leksikon med mobilnummerene til nesten 200 driftsledere og produksjonssjefer over hele landet i veldig mange forskjellige oppdrettsanlegg.

Og Marine Harvest har et bitte lite kontor her i Trondheim en ca 15 minutters gåtur unna meg faktisk, var der inne en gang for ett jobb intervju. Vet ikke om det egentlig også ville vært en ide og gå innom dem i egen person og høre om det fins noen muligheter for praksis eller jobb, vet Salmar også har ett kontor her i Trondheim og har også vært der på intervju.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...