Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avslag hundehold i borettslag. En i samme oppgang har hund. Rettspraksis?


Mariss

Anbefalte innlegg

Jeg har sendt inn søknad til borettslaget jeg bor i om å holde hund, som ba meg om å innhente skriftelig samtykke fra samtlige beboere i samme oppgang. Jeg har nå fått et avslag fra en som har allergi. Jeg ble selvsagt kjempeskuffet og overrasket, da det er en som har hund i samme oppgang. Er det noen som vet hvordan rettspraksisen fungerer i dette tilfelle?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem flyttet først inn i borettslaget av hunden i oppgangen og personen som ga deg avslag?

Er hunden som er i oppgangen en allergivennlig rase?

Er det en spesiell grunn til at du vil ha hund?

 

Den generelle vurderingen i slike saker er hundeholdets fordeler for deg sett i mot ulempene dette medfører for borettslaget og beboerne der.

Lenke til kommentar

Dersom den som har hund i samme oppgang har erklæring fra lege om at hunden eksempelvis er vikig for eieren av psykososiale årsaker, er det vanskelig for borettslaget å avslå søknad om husdyrhold.

 

Her er en tidligere tråd om emnet https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1782260

Mulig denne er utgått på dato, men det kan sikkert andre svare på http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/files/dyrehold-i-leilighet.html

 

Edit:

Skriveleif

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Hvem flyttet først inn i borettslaget av hunden i oppgangen og personen som ga deg avslag?

Er hunden som er i oppgangen en allergivennlig rase?

Er det en spesiell grunn til at du vil ha hund?

 

Den generelle vurderingen i slike saker er hundeholdets fordeler for deg sett i mot ulempene dette medfører for borettslaget og beboerne der.

Jeg er usikker på hvem som flyttet inn først.

 

Ingen hunder er vell 100% allergivennlige, men tror rasen i samme oppgang kan vere av den mer allergivennlige typen.

 

Ingen spesiell grunn annet enn at jeg har svært lyst på hund. Når jeg kjøpte leiligheten forsikret jeg meg om at hundehold ikkje var forbudt og at det samtidig var en annen i samme oppgang som hadde hund, slik at dette ikke skulle bli et problem. Hadde jeg visst dette på forhånd hadde det ikke vært aktuelt å kjøpe leiligheten.

Lenke til kommentar

Hvordan er det fremdeles mulig at hunde-eiere plutselig befinner seg boende i borettslag som ikke tillater hund?

Er dere stokk dumme?

Les reglene, og flytt inn et sted som tillater hund!

 

Forumet her er fullt av sytingen om "urettferdighetene" dere opplever.

Hvordan er det fremdeles mulig at forum-postere plutselig skriver innlegg som viser at de ikke har lest innleggene foran?

Er dere stokk dumme?

 

Hvis du hadde giddet å lese før din syting, ville du sett at TS hadde sjekket at det ikke var forbud i borettslaget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er det fremdeles mulig at hunde-eiere plutselig befinner seg boende i borettslag som ikke tillater hund?

Er dere stokk dumme?

Les reglene, og flytt inn et sted som tillater hund!

 

Forumet her er fullt av sytingen om "urettferdighetene" dere opplever.

Det er jo tillatt med hund i borettslaget. Ene naboen har allerede hund. Men en annen nabo har motsatt seg at trådstarter skal skaffe seg hund. Klart TS føler dette er urettferdig, spesielt når det allerede i samme oppgang finnes folk med hund!

 

Edit: tydeligvis mange som svarer samtidig her

Endret av Kajac
Lenke til kommentar

Hvis du hadde giddet å lese før din syting, ville du sett at TS hadde sjekket at det ikke var forbud i borettslaget.

 

Hun måtte søke, måtte hun ikke? Og fikk avslag?

Da står det selvfølgelig i borettslags-reglene at at hundehold i utgangspunktet ikke er tillatt, og må vurderes i hvert enkelt tilfelle. (er nok ikke mange borettslag som har "tillatt" som default...)

 

Hva med å søke før kontraktsunderskrift?

 

Denne fellen går hunde-eiere inn i hver dag. Ufattelig.

Endret av ozone
Lenke til kommentar

 

Hvis du hadde giddet å lese før din syting, ville du sett at TS hadde sjekket at det ikke var forbud i borettslaget.

Hun måtte søke, måtte hun ikke? Og fikk avslag?

Da står det selvfølgelig i borettslags-reglene at at hundehold er noe som vurderes i hvert enkelt tilfelle.

Hva med å søke før kontraktsunderskrift? Denne fellen går hunde-eiere inn i hver dag. Ufattelig.

Hvorfor man I det hele tatt skal ha et ulovlig forbud mot hund i borettslag er jeg også uforstående for. Er man allergisk mot alt mulig eller skal klage på alt mulig flytter man til et ensomt sted.

Lenke til kommentar

 

Allergiske folk er de mest irriterende i verden

Flott generalisering. Du er klar over at allergi er en sykdom som kan være svært alvorlig?

 

Det er neppe alvorlig om en nabo har hund, uansett hvor allergisk du er. Er allergien virkelig så ille, kan du ikke gå på butikken, på bussen, eller generelt andre steder der hunder kan ferdes. Det at en nabo allerede har hund, tyder på at allergien til vedkommende ikke er så alvorlig.
Lenke til kommentar

 

 

Allergiske folk er de mest irriterende i verden

Flott generalisering. Du er klar over at allergi er en sykdom som kan være svært alvorlig?

 

Det er neppe alvorlig om en nabo har hund, uansett hvor allergisk du er. Er allergien virkelig så ille, kan du ikke gå på butikken, på bussen, eller generelt andre steder der hunder kan ferdes. Det at en nabo allerede har hund, tyder på at allergien til vedkommende ikke er så alvorlig.

 

Du mistet hele poenget: Generaliseringen i sitatet.

 

Så direkte til ditt svar: Se for deg at eksisterende hundeeier har legeærklæring som tilsier at hundehold er vesentlig for eierens livskvalitet. Andre beboere i oppgangen har plagsom, men ikke livstruende allergi. Hensynet til hundeeieren veier derfor tyngre enn hensynet til de andre beboerne. Så kommer en nyinflyttet som ikke har særskilt grunn til å holde hund. Her veier hensynet til allergikerne i oppgangen høyere enn hensynet til den nyinflyttede, som på forhånd var klar over eller burde være klar over at man må søke om å holde hund i borettslaget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Allergiske folk er de mest irriterende i verden

 

Flott generalisering. Du er klar over at allergi er en sykdom som kan være svært alvorlig? 

 

Sant! Men det betyr ikke at de ikke kan være svært irriterende også  ;)

 

Jeg finner folk som generaliserer over en lav sko irriterende. Enkelte allergikere kan være irriterende, andre ikke. Akkurat som enkelte ikke allergikere kan være irriterende.

Lenke til kommentar

Gikk igjennom samme "søksprosessen" i sommer. Naboen under meg har allergi, men gikk med på at jeg kunne få hund så lenge jeg tok hensyn. Han har heldigvis ikke opplevd noe problem med at det bor en hund i leiligheten over. Han er riktig nok en veldig OK kar i utgangspunktet, noe alle naboene mine heldigvis er.

 

Du kan selvfølgelig ta deg en ny prat med naboen som er allergisk og prøve å finne en løsning. Om naboen går med på det kan du jo kanskje få lånt deg en hund i en ukes tid, så får naboen se om han merker noe til allergien? 

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...