Gå til innhold

Googles strømmepinne og smarthøyttaler setter rutere ut av spill


Anbefalte innlegg

Har slitt med dette problemet de siste ukene. Hadde tilmed routeren inne til service, uten at det hjalp. Chromecast får Huawei-routeren fra Telia til å knele.

Oppdaget når  jeg sjekket Wifi-nettet med WiFianalyzer (app) at Chromecast sender et meget sterkt WiFi-signal på samme kanal som routeren. Prøvde å endre kanal på routeren,med det resultat at Chromecast automatisk skiftet til samme kanal. Det gjorde meg mistenksom, og et søk på nettet bekreftet at problemet var Chromecasten. Om det er dette sterke signalet alene, eller andre årsaker slik det antydes i artikkelen, vites ikke. Vi får bare vente å se om det kommer en fiks.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest at chromecast innebygget er like ikke. Min tv har googletv med chromecast innebygget. Problemet skal muligens være relatert tilbat chromecasten sender ut en utrolig mengde trafikk til ruter når den komner ut av standby og kneler ruter. Jeg har fått problemer både når jeg er på mesh og på ruterens trådløse nett.

Lenke til kommentar

Har lest at chromecast innebygget er like ikke. Min tv har googletv med chromecast innebygget. Problemet skal muligens være relatert tilbat chromecasten sender ut en utrolig mengde trafikk til ruter når den komner ut av standby og kneler ruter. Jeg har fått problemer både når jeg er på mesh og på ruterens trådløse nett.

 

Det er vel klientene som er problemet, feks en mobiltelefon Som sender ut pakker for å oppdage castenheter på nettverket.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqzORNGH

Huh, det gir mening. Deler wifi med huseieren, som jeg mener har en Chromecast elns, of wifi hastigheten er ekstremt ustabil. På det beste får jeg 30+mbps, på det dårligste rundt 10.

Lenke til kommentar

Jeg slet med at både kablet og trådløst nettverk gikk ned.

Det viste seg til slutt at problemet kun oppstår hvis man slår av Sony surroundforsterkeren, alt virker fint når den er påslått.

Løsningen ble da å koble ut nettverkskabelen fra forsterkeren, da Sony ikke har kommet med noen firmware-fiks for hverken STR-DN1070 eller 1080. Alt virker fint når den er tilkoblet via trådløst nettverk.

Disse forsterkerne har innebygget støtte for Chromecast, men det rare er at problemet oppstår kun når man skrur av forsterkeren (standby), og at det kun er et problem når den er koblet til med nettverkskabel.

 

Etter googling fant jeg at dette problemet med Sony forsterkere har vært kjent i over et år, men avslått utstyr er ikke det første man tenker på når man skal feilsøke.

Lenke til kommentar

Wifi`n begynte plutslig å bli ustabilt..

Oppdaget samtidig med dette et nytt trådløst nettverk ( Chromecast soverom B ). En usikret chromecast tilhørende en eller annen nabo ?.. Jeg har en Cisco EPC3940 router ifra GET..

Har en stygg mistanke om at det er denne som er synderen.

Noen andre som har erfaringer med lignende problem ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Dette skal visstnok skje hver gang enhetene vekkes opp fra søvnmodus, og jo lenger enheten er i søvnmodus, jo større skal disse datapakkene være"

 

Hæ? Hva menes med "søvnmodus" ? Når de er helt avslått? Når de står med bare "hjemskjermen" aktiv og viser vær og bildevisning? Har forsåvidt kun problemer med 5GHz her.. 2,4GHz funker fint. Men akkurat det har med selve routeren min å gjøre så.

Lenke til kommentar

Wifi`n begynte plutslig å bli ustabilt..

Oppdaget samtidig med dette et nytt trådløst nettverk ( Chromecast soverom B ). En usikret chromecast tilhørende en eller annen nabo ?.. Jeg har en Cisco EPC3940 router ifra GET..

Har en stygg mistanke om at det er denne som er synderen.

Noen andre som har erfaringer med lignende problem ?

 

For å caste til enheten må den enten være på samme nettverk eller man kan bruke gjestemodus om man er nær nok. Så trur du skal skifte passord på nettverket ditt jeg så naboen slutter å koble seg på...

En chromecast er btw aldri sikret i den forstand. Det er nettverket ditt sin jobb. Chromecasten mottar kun en beskjed fra enheten du skal caste fra om hvor den skal hente media.

Lenke til kommentar

Wifi`n begynte plutslig å bli ustabilt..

Oppdaget samtidig med dette et nytt trådløst nettverk ( Chromecast soverom B ). En usikret chromecast tilhørende en eller annen nabo ?.. Jeg har en Cisco EPC3940 router ifra GET..

Har en stygg mistanke om at det er denne som er synderen.

Noen andre som har erfaringer med lignende problem ?

 

Du får ikke disse pakkene igjennom din router med mindre den er koblet til ditt nettverk så det har neppe noe med det å gjøre.

Lenke til kommentar

Hmm...

Jeg har hatt tider der nettet har stoppet helt opp.

Jeg har ikke tenkt så mye på det, men dette kan være årsaken muligens.

 

Jeg har en nyere versjon av Chromecast liggende på stuebordet, som jeg bestilte med kabel nå nylig.

Å få Chromecast på kabel kan kanskje hjelpe, men om de fullstendig tar alt av båndbredde fra oppstart, så hjelper vel dette lite vil jeg tro. Har en Linksys WRT1900AC. (Om noen har samme problem og Ruter)

Lenke til kommentar

Wifi`n begynte plutslig å bli ustabilt..

Oppdaget samtidig med dette et nytt trådløst nettverk ( Chromecast soverom B ). En usikret chromecast tilhørende en eller annen nabo ?.. Jeg har en Cisco EPC3940 router ifra GET..

Har en stygg mistanke om at det er denne som er synderen.

Noen andre som har erfaringer med lignende problem ?

 

Nei dessverre, ikke utenom en usikret 5ghz ruter, ASUS_5G, mens ASUS (2.4Ghz) er WPA2 sikret hos en eller annen nabo...

 

Men jeg lurer på hvordan du ser en usikret Chromecast?

Får du den opp i Google Home eller via ruteren?

Eller rett og slett når du søker etter nytt nettverk på PC, mobil etc?

 

Kunne vært greit å vite om man kan ha problemer led forstyrrelser den veien også. (Bor i rekkehus)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...