Gå til innhold

Støtter du utvidete salgstider for alkohol?


  

39 stemmer

  1. 1. Støtter du utvidete salgstier for alkohol?

    • Ja
      32
    • Nei
      7


Anbefalte innlegg

– Mindre stress

 

Den nye regjeringen vil at nordmenn skal kunne handle alkohol til klokken 21, men bryggeriene forventer ikke at vi kjøper mer av den grunn.

 

Den nye regjeringen ønsker også å tillate Vinmonopolets lokale butikker å følge kommunalt fastsatte salgstider for alkohol.

 

https://e24.no/makro-og-politikk/alkohol/bryggeriene-om-utvidet-alkoholsalg-mindre-stress/24232773

 

Jeg for min del er for og det av samme grunn som de nevner her, det blir mindre stress når det ikke er så få timer å rekke det på.

 

Hva mener dere?

Endret av After Dark
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er et steg i riktig retning, skulle riktignok vært mulig å kjøpe alkohol hele døgnet om man ønsket det, f.eks på bensinstasjoner.

 

(Dette er forresten fasit og alle kan bare holde kjeft med sine teite argumenter.)

 

Teit argument, prøver du å være edgy? Hold kjeft!

 

 

Det var ikke et argument, det var fasit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er et steg i riktig retning, skulle riktignok vært mulig å kjøpe alkohol hele døgnet om man ønsket det, f.eks på bensinstasjoner.

 

(Dette er forresten fasit og alle kan bare holde kjeft med sine teite argumenter.)

 

Teit argument, prøver du å være edgy? Hold kjeft!

 

Det var ikke et argument, det var fasit.

 

Det var ikke en fasit, det var et argument. Desverre så er det slik at edgy folk gjerne tror de vet fasiten på alt. Edgy folk bare latterliggjør seg selv, som jo er bra for oss som synes idioti og tullball er god underholdning :)

Lenke til kommentar

Hadde vært kjekt om butikkene hadde lov til å selge hele sortimentet i åpningstiden.

Enig i det av praktiske årsaker i butikken (avskaff alkoholgardin osv), men nå snyes jeg også at åpningstidene er generelt alt for lange. Løsningsforslaget mitt er derfor å innskrenke åpningstidene til de sammenfaller med salgstidene for alkohol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min del kan alkohol selges døgnet rundt. At man ikke "rekker" polet er derimot et svakt argument. Polet er åpent de fleste dagene i året, og greier man ikke planlegge innkjøpene sine bedre kan man bare ha det så godt.

 

Jeg ønsker en normalisert alkoholkultur, og ikke flatfyll hver lørdag.

 

Selv er jeg avholds.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde vært kjekt om butikkene hadde lov til å selge hele sortimentet i åpningstiden.

Enig i det av praktiske årsaker i butikken (avskaff alkoholgardin osv), men nå snyes jeg også at åpningstidene er generelt alt for lange. Løsningsforslaget mitt er derfor å innskrenke åpningstidene til de sammenfaller med salgstidene for alkohol.

 

Jeg har ikke sett en alkoholgardin på et par år nå.

Lenke til kommentar

 

For min del kan alkohol selges døgnet rundt. <..> greier man ikke planlegge innkjøpene sine bedre kan man bare ha det så godt.

Er ikke dette en gigantisk selvmotsigelse?

 

 

Når du kutter ut deler av innlegget i siteringen din, altså setter uttalelsene ut av sin kontekst, så blir det jo det. Men det er da helt greit å kritisere argumentene i en debatt selv om man i utgangspunktet ikke har en mening om utfallet av den?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min del kan alkohol selges døgnet rundt. <..> greier man ikke planlegge innkjøpene sine bedre kan man bare ha det så godt.

Er ikke dette en gigantisk selvmotsigelse?

Når du kutter ut deler av innlegget i siteringen din, altså setter uttalelsene ut av sin kontekst, så blir det jo det. Men det er da helt greit å kritisere argumentene i en debatt selv om man i utgangspunktet ikke har en mening om utfallet av den?

Nei, jeg synes ikke det fordi hele hensikten med å ha døgnåpent er å tilfredsstille de som ikke klarer å planlegge innkjøpene sine. Hvilken annen hensikt ser du med døgnåpent alkoholsalg?

Lenke til kommentar

 

Hadde vært kjekt om butikkene hadde lov til å selge hele sortimentet i åpningstiden.

Enig i det av praktiske årsaker i butikken (avskaff alkoholgardin osv), men nå snyes jeg også at åpningstidene er generelt alt for lange. Løsningsforslaget mitt er derfor å innskrenke åpningstidene til de sammenfaller med salgstidene for alkohol.

 

 

Det første jeg tenker er at det vil bli veldig kaotisk og lange køer mellom 1500 og 1800 om åpningstidene blir som alkoholsalgstidene. Når alle de som jobber senere eller lignende må innom butikken før det stenger så alle møter opp når folk vanligvis slutter på jobb høres ut en daglig stresstest av de ansatte og systemet i butikken.. ikke minst en tålmodighetsprøve for kundene. 

Det er da en del folk som handler mellom 1800 og 21-2300.

 

Men nå har vi kanskje allerede en litt bortskjemt handlekultur i Norge hvor vi fort er i butikken annenhver dag. Hadde folk handlet mer men sjeldnere så hadde det nok løst seg..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For min del kan alkohol selges døgnet rundt. <..> greier man ikke planlegge innkjøpene sine bedre kan man bare ha det så godt.

Er ikke dette en gigantisk selvmotsigelse?

 

 

En selvmotsigelse er enten det, eller ikke. Den er hverken gigantisk eller miniatyrisk. Og forøvrig, mener jeg innlegget mitt ikke er en selvmotsigelse, her er hvorfor:

 

Min personlige mening er at salg av alkohol ikke behøver å reguleres av tidspunkt. 

Dernest mener jeg at ved å forholde seg til tidene polet er åpent i dag, vet de fleste når muligheten for å kjøpe alkohol på polet finnes.

Hvis man ikke greier å forholde seg til de gitte tidspunktene, kan man bare ha det så godt. Det utelukker altså ikke at jeg personlig mener at polet kan være åpent døgnet rundt.

 

Jeg er forøvrig enig med Sexylubb1. Det mangler vesentlig informasjon i siteringen din, og det gjør det vanskelig for andre som skal lese teksten å skjønne sammenhengen.

Lenke til kommentar

Det første jeg tenker er at det vil bli veldig kaotisk og lange køer mellom 1500 og 1800 om åpningstidene blir som alkoholsalgstidene. Når alle de som jobber senere eller lignende må innom butikken før det stenger så alle møter opp når folk vanligvis slutter på jobb høres ut en daglig stresstest av de ansatte og systemet i butikken.. ikke minst en tålmodighetsprøve for kundene. 

Det er da en del folk som handler mellom 1800 og 21-2300.

Ta en vanlig hverdag som eksempel. Mange dagligvarebutikker har åpent fra 08 til 23. Det er 15 timer i døgnet åpent, 9 timer stengt. Noen åpner også kl 07 eller 06 og noen ute i distriktene stenger 22 eller 21. Men la oss nå si 08-23 som et slags gjennomsnitt. Folk flest jobber 8 timer i døgnet inkludert lunsj. Noen har turnuisordninger, med mer noen dager og mindre andre dager, men la oss nå se bort fra det nå. I verste fall (for de fleste) sammenfaller de 8 timene jobb med de 15 timene åpningstid slik at de "bare" har 7 timer i døgnet å handle på. Noen jobber 8-16, andre 9-17, 7-15 osv. Hvis åpningstida innskrenkes fra 8-23 til 8-21 så blir det i verste fall bare 5 timer åpent utenom arbeidstid. Om vi holder ting på et enkelt nivå betyr det at butikken må ha 7 kasser i drift i stedet for 5 i timene etter kl 16. Eller i snitt 3,5 i stedet for 2,5. Folk hverken spiser eller handler mindre om de har 5 timer å handle på i stedet for 7 så butikken omsetter like mye, distributørene omsetter like mye, hyllestablerne stabler like mye osv. Antall ansatte vil bli omtrent det samme som før.

 

Den store forskjellen kommer på et helt annet plan: Folk vil måtte planlegge litt mer, ansatte vil få mer fornuftige arbeidstider og latskap i form av siste-liten-handling blir flyttet til et tidligere tidspunkt sånn at latsekkene ikke strekker ut kveldsskiftet til kassaarbeiderne så lenge som de gjør nå. Dette vil også være en påtvunget fordel for latsekkene selv.

 

Minus: Jeg forstår ikke hvilke andre argumenter enn latskap (tilfredsstille dårlige planleggere) som finnes for døgnåpne pol, kan ikke du forsøke å opplyse meg?

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

Det første jeg tenker er at det vil bli veldig kaotisk og lange køer mellom 1500 og 1800 om åpningstidene blir som alkoholsalgstidene. Når alle de som jobber senere eller lignende må innom butikken før det stenger så alle møter opp når folk vanligvis slutter på jobb høres ut en daglig stresstest av de ansatte og systemet i butikken.. ikke minst en tålmodighetsprøve for kundene. 

Det er da en del folk som handler mellom 1800 og 21-2300.

Ta en vanlig hverdag som eksempel. Mange dagligvarebutikker har åpent fra 08 til 23. Det er 15 timer i døgnet åpent, 9 timer stengt. Noen åpner også kl 07 eller 06 og noen ute i distriktene stenger 22 eller 21. Men la oss nå si 08-23 som et slags gjennomsnitt. Folk flest jobber 8 timer i døgnet inkludert lunsj. Noen har turnuisordninger, med mer noen dager og mindre andre dager, men la oss nå se bort fra det nå. I verste fall (for de fleste) sammenfaller de 8 timene jobb med de 15 timene åpningstid slik at de "bare" har 7 timer i døgnet å handle på. Noen jobber 8-16, andre 9-17, 7-15 osv. Hvis åpningstida innskrenkes fra 8-23 til 8-21 så blir det i verste fall bare 5 timer åpent utenom arbeidstid. Om vi holder ting på et enkelt nivå betyr det at butikken må ha 7 kasser i drift i stedet for 5 i timene etter kl 16. Eller i snitt 3,5 i stedet for 2,5. Folk hverken spiser eller handler mindre om de har 5 timer å handle på i stedet for 7 så butikken omsetter like mye, distributørene omsetter like mye, hyllestablerne stabler like mye osv. Antall ansatte vil bli omtrent det samme som før.

 

Den store forskjellen kommer på et helt annet plan: Folk vil måtte planlegge litt mer, ansatte vil få mer fornuftige arbeidstider og latskap i form av siste-liten-handling blir flyttet til et tidligere tidspunkt sånn at latsekkene ikke strekker ut kveldsskiftet til kassaarbeiderne så lenge som de gjør nå. Dette vil også være en påtvunget fordel for latsekkene selv.

 

Minus: Jeg forstår ikke hvilke andre argumenter enn latskap (tilfredsstille dårlige planleggere) som finnes for døgnåpne pol, kan ikke du forsøke å opplyse meg?

 

Spørsmålet er jo bare hvor man legger reguleringen. Hvorfor ikke fristille åpningstider? Hva er negativt om jeg som faktisk av ulike grunner ikke kan handle før 22:30 gjør nettopp det? Vi har da gode arbeidervilkår som sikrer en fornuftig turnus for de som jobber i butikkene. 

 

Jeg er ingen kapitalist, men jeg tenker at det får være opp til butikkene å bestemme åpningstider, alt etter hva de klarer økonomisk. Så får man beskytte butikkkmedarbeiderene gjennom loven, som i andre yrker.

 

Argumentet for utvidet åpningstider er greit: fleksibilitet. Det betyr kanskje ikke noe for deg, men det gjør det for mange andre. Spørsmålet er heller: hva gir deg grunn til å ville påføre meg mindre fleksibilitet? 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...