Gå til innhold

Derfor er ikke Nintendo interessert i VR eller 4K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skeptisk til VR er en ting, men 4k?

 

Merk at hvis man skulle kjørt på med 4K til Switch'en så måtte de enten ha redusert grafikkvaliteten eller brukt kraftigere maskinvare. Kraftigere maskinvare ville betydd dyrere maskin og at den nesten garantert ikke kunne fungert (bra) som en håndholdt. Det er fortsatt ikke altfor mange med 4K TV'er og et godt 1080p bilde er bedre enn et dårlig 4K bilde.

 

Jeg synes det er et bra kompromiss å droppe 4K foreløpig med tanke på Switch'en hvertfall.

 

At VR er usosialt er jeg enig i med tanke på det sosiale (familie) aspektet Nintendo fokuserer på og jeg hadde aldri kjøpt en Switch for å spille VR, spillene Nintendo scorer på har ingenting å tjene på VR.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Skeptisk til VR er en ting, men 4k?

 

Merk at hvis man skulle kjørt på med 4K til Switch'en så måtte de enten ha redusert grafikkvaliteten eller brukt kraftigere maskinvare. Kraftigere maskinvare ville betydd dyrere maskin og at den nesten garantert ikke kunne fungert (bra) som en håndholdt. Det er fortsatt ikke altfor mange med 4K TV'er og et godt 1080p bilde er bedre enn et dårlig 4K bilde.

 

Jeg synes det er et bra kompromiss å droppe 4K foreløpig med tanke på Switch'en hvertfall.

 

At VR er usosialt er jeg enig i med tanke på det sosiale (familie) aspektet Nintendo fokuserer på og jeg hadde aldri kjøpt en Switch for å spille VR, spillene Nintendo scorer på har ingenting å tjene på VR.

 

Jojo, men 4k er da en naturlig oppgradering slik som 1080p var for 720p osv.

Spesielt når TVene blir større så bør jo også oppløsningen bli høyere.

Lenke til kommentar

Jeg er skeptisk til VR rett og slett fordi jeg har vært gjennom flere runder med gimmicker som har blitt pushet av spillbransjen gjennom 30 år og hver gang har det etter hvert blitt forkastet og man har kommet tilbake til det essensielle, nemlig det gode gameplayet.

 

Nå skal det sies at jeg heller ikke hadde så mye tro på 3D da kom (enda en gang), men nå har man vist 3D-filmer på kino i mange år og noen har 3D hjemme. Personlig synes jeg fortsatt ikke det tilfører filmene noe annet enn en slags kunstig bildedybde som jeg hadde klart meg fint uten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er det og det vet de, men det er liten vits å hoppe på 4K når man må hoppe av så mye annet hvis man gjør det. Ved neste generasjon så vil maskinvaren være mer på nivå med 4K, noe det ikke er i dag, og da vil det være mye mer naturlig å støtte 4K.

 

Prøver ikke å forsvare at de dropper 4K egentlig, prøver heller å forsvare at de valgte å lage en håndholdt med docking :)

 

Edit; @PantZman

Endret av Soseks
Lenke til kommentar

Jeg er skeptisk til VR rett og slett fordi jeg har vært gjennom flere runder med gimmicker som har blitt pushet av spillbransjen gjennom 30 år og hver gang har det etter hvert blitt forkastet og man har kommet tilbake til det essensielle, nemlig det gode gameplayet.

Jeg er ikke bekymret for VR sin fremtid på noe som helst vis. Har du spilt et skytespill eller rollespill i VR så er det ingen vei tilbake, alt annet blir tamt. Det å gå fra å se på en skjerm utenfra, til å faktisk være inne i spillet, det er etter min mening den største revolusjonen i spillverdenen noensinne. Mosjon får du også, der du istedenfor å klikke cover-knappen faktisk fysisk må dukke ned for å gjemme deg. Det eneste problemet med VR er at det er i startfasen, noe som betyr svære, klumpete headset, masse ledninger og kraftig PC. Vanskelig med sosial gaming når en PC kun kan støtte ett headset og man uansett bare ville snuble rundt i hverandres kabler hvis det var mulig med flere tilkoblinger. Men dette vil løse seg selv etter hvert som teknologien skrider frem. 

Endret av XE800
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nintendo Japan (husker ikke hvem spesifikt, men mener det var under E3) har jo tidligere uttalt at de ser på VR som interessant og at de ser på hva de kan gjøre med det i fremtiden, og selvfølgelig er det også noe de har gjort. Nintendo har også turnert med Mario Kart VR på spillmesser i Japan. 

 

At Switch ikke støtter 4K enda er ikke noe savn, men det ville være rart om deres neste konsoll ikke støtter det.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Påtvunget 4k er ikke vits nei. Synest fremdeles 1080p er glimrende til det meste. Synest flyt og detaljer/textures osv. er minst like viktig (i spill).

 

Jepp, det er egentlig derfor jeg har droppet å handle inn en 4K skjerm. 1080'en min er bra nok og jeg måtte ha brukt noen tusen ekstra på maskinvare for å få skikkelig flyt og grafikk.

 

Hadde sikkert vært greit til film og serier, men foreløpig så er det ikke nok innhold jeg liker som er laget i 4K.

Lenke til kommentar

Jojo, men 4k er da en naturlig oppgradering slik som 1080p var for 720p osv.

Spesielt når TVene blir større så bør jo også oppløsningen bli høyere.

Er enig i det, men dette krever at forholdene prosessorkraft/batteri/størrelse/varme etc er gode nok for håndholdte enheter.

De færreste bruker vel Switch for å oppleve den mest blennende naturtro grafikken, men heller for sosial og enkel spillbarhet. Foreløpig synes jeg dermed fokuset er fornuftig. På en liten switch-skjerm vil jo uansett 1080p være mer enn bra nok.

 

Evt. måtte man hatt en egen prosessor i dockingen som kun ble brukt når man kjørte det opp på stor skjerm. Men dette ville økt prisen ganske mye, og Nintendo ønsker nok å holde prisen lavere enn de andre "fullblods" konsollene.

Lenke til kommentar

Nintendo Japan (husker ikke hvem spesifikt, men mener det var under E3) har jo tidligere uttalt at de ser på VR som interessant og at de ser på hva de kan gjøre med det i fremtiden, og selvfølgelig er det også noe de har gjort. Nintendo har også turnert med Mario Kart VR på spillmesser i Japan. 

 

At Switch ikke støtter 4K enda er ikke noe savn, men det ville være rart om deres neste konsoll ikke støtter det.

Hvis vi snakker om en håndholdt maskin, glem 4k.
Lenke til kommentar

 

Nintendo Japan (husker ikke hvem spesifikt, men mener det var under E3) har jo tidligere uttalt at de ser på VR som interessant og at de ser på hva de kan gjøre med det i fremtiden, og selvfølgelig er det også noe de har gjort. Nintendo har også turnert med Mario Kart VR på spillmesser i Japan. 

 

At Switch ikke støtter 4K enda er ikke noe savn, men det ville være rart om deres neste konsoll ikke støtter det.

Hvis vi snakker om en håndholdt maskin, glem 4k.

 

 

Jeg tror ikke det er urealistisk å tro at Nintendos neste konsoll, håndholdt eller ikke, vil støtte 4K ved docking. Vi snakker sikkert 4-5 år frem i tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

4K er jeg helt enig i at er temmelig meningsløst, spesielt per dags dato når maskinvarekraften rett og slett ikke er til stedet. Selv på PlayStation 4 Pro og Xbox One X så tar jeg heller 1080P@60 kontra 4K@30 på min LG OLED65C7V og vi sitter da 2,5 meter fra TV-en.

 

Har sett mye på 4K innhold nå, blant annet Stranger Things 2 og endel filmer og serier på Netflix og Amazon Prime, samt jeg har lastet ned endel 4K Blu-Ray som jeg har testet via Plex og rent visuelt så er det jo knapt mulig å se noen merkbar forskjell på filmer og TV-serier i 4K kontra 1080P. Klarer nok sikkert å se noen forskjeller på detaljnivå om jeg får se det side-om-side men til vanlig så er det så minimalt at det uten betydning. HDR er av litt større betydning, men det har heller ikke blåst meg av banen så langt.

 

Så hvorfor spillkonsoller skal drive å rendere så til de grader mange ekstra piksler når det har såpass lite å si for den visuelle kvaliteten er for meg en eneste stor gåte. Da er jo bildeflyt langt viktigere også kan man jo heller bruke den ekstra GPU-kraften til å prioritere bedre visuelle effekter i spillet fremfor ekstra piksler som selv på 65-tommer med sittavstand på 2,5 meter føles temmelig meningsløst.

 

TV-er som støtter 4K@60 vil også også ha muligheten for 1080P@120, ville heller fokusert på sistnevnte fremfor førstnevnte for å være helt ærlig.

 

 

 

VR blir jo en helt annen sak, men det virker alt for "gimmicky" per dags dato at jeg ser noen særlig god grunn for at konsoller skal drive å fokusere på det. For å få eliminert "screen-dor-effekten" så må vi fort opp mot 8K oppløsning og for å ikke ha utfordringer med motion sickness så trenger man en stabil FPS på minimum 75 Hz påstås det men spør om ikke vi helst skulle vært endel høyere enn dette også. Det å få drevet noe sånt via en konsoll uten at det må være tegneseriegrafikk er jo utopi per dags dato. Dette er en teknologi som må modnes og pushes via PC-markedet hvor det mer maskinvarekraft osv før det blir mer mainstream og kan fungere på konsoll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan hende uttalelsene er noe feiltolket og at de snakket om Switch'en som de selvfølgelig burde være skeptisk til å slenge inn 4K på. Jeg tviler veldig sterkt på at de mener at "4K ikke kommer til å bli en vanlig ting". De har gjort sine feil og sagt mye rart oppigjennom, men de er ikke helt bak mål :wee:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har sett mye på 4K innhold nå, blant annet Stranger Things 2 og endel filmer og serier på Netflix og Amazon Prime, samt jeg har lastet ned endel 4K Blu-Ray som jeg har testet via Plex og rent visuelt så er det jo knapt mulig å se noen merkbar forskjell på filmer og TV-serier i 4K kontra 1080P. Klarer nok sikkert å se noen forskjeller på detaljnivå om jeg får se det side-om-side men til vanlig så er det så minimalt at det uten betydning. HDR er av litt større betydning, men det har heller ikke blåst meg av banen så langt.

 

Det er mulig dette blir litt off topic, og at jeg har et litt mer trent øye ettersom jeg jobber i som fotograf i filmbransjen, men klarer du virkelig ikke å se mer forskjell? Netflix har ganske ok bitrate, og jeg mener forskjellen er veldig synlig fra 1080p opp til 4K selv på min 50" tv. Serier som Mindhunter, House of Cards, Abstract osv ser virkelig mye skarpere og penere ut i 4K.

 

Ellers er jeg forøvrig enig med deg i at 4K langt i fra er noe must enda, spesielt ikke i spill.

Lenke til kommentar

4K blir naturligvis en vanlig ting, det er jo lite poeng i å masseprodusere TV-er som ikke er 4K i dag når teknologien er såpass etablert og det neppe koster noe mer i produksjon.

 

Men de kan jo fremdeles være skeptisk til 4K til spill da det har så fryktelig lite for seg og krever såpass mye ekstra av maskinvaren. Hvilken verdi har 4K til spilling når man knapt nok ser noen forskjell sammenlignet med 1080P med oppegående kantutjevning? Hvorfor kaste bort maskinvareressurser på noe som er gir så lite igjen?

 

Selv om neste-generasjon konsoller kommer om 2-6 år og på den tiden så sitter "alle" med 4K TV-er så er det jo fremdeles temmelig meningsløst å rendre spill i 4K når det har såpass lite for seg. Hvem kommer til å bry seg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...