Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vandel og kjøreseddel


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei

Har jobbmulighet som taxisjåfør og det krever kjøreseddel. Hva er vandelskravene her? Jeg har kjørt to ganger uten førerkort, det bør ikke være noe problem. Men jeg har i over 2 år vært siktet i en narkotikarelatert sak uten at det har blitt henlagt eller tatt ut tiltale enda. Vil dette være et problem? Man er vel teknisk sett uskyldig inntil dømt, og har dermed 'ingen vandel'?

 

Anonymous poster hash: 65cad...46b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter yrkestransportlova § 37d kan du midlertidig nektes kjøreseddel hvis du er mistenkt for et straffbart forhold som kan være avgjørende for om du får det. Narkorelaterte saker er som oftest slike saker, se Politidirektoratets rundskriv 2017/3 pkt 3.10.2.1. Brudd på vegtrafikkloven er også grunnlag for å nekte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har stor tiltro til politiet. De skriver ned alt de vet om TS og bruker det mot han/hun. Kjøreseddel er glemmesak. Politiet gjør veiene tryggere.

Jeg synes ikke det er greit å nekte en person et arbeid pga. han muligens har rust seg for noen år tilbake, uten dom. Ikke ser jeg hvordan det gjør veiene noe tryggere heller. Greit nok at en ikke bør kjøre ruset, det skjønner alle, men viss det er slik at du kan bli nektet å kjøre bil pga. EN MISTANKE om tidligere rusbruk lever vi i et leit samfunn.

Endret av Lite kreativt navn
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er greit å nekte en person et arbeid pga. han muligens har rust seg for noen år tilbake, uten dom. Ikke ser jeg hvordan det gjør veiene noe tryggere heller. Greit nok at en ikke bør kjøre ruset, det skjønner alle, men viss det er slik at du kan bli nektet å kjøre bil pga. EN MISTANKE om tidligere rusbruk lever vi i et leit samfunn.

 

 

Ikke "mistanke om tidligere rusbruk", men siktet i en narkotikasak som ikke er avsluttet. En viss forskjell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg synes ikke det er greit å nekte en person et arbeid pga. han muligens har rust seg for noen år tilbake, uten dom. Ikke ser jeg hvordan det gjør veiene noe tryggere heller. Greit nok at en ikke bør kjøre ruset, det skjønner alle, men viss det er slik at du kan bli nektet å kjøre bil pga. EN MISTANKE om tidligere rusbruk lever vi i et leit samfunn.

 

 

Ikke "mistanke om tidligere rusbruk", men siktet i en narkotikasak som ikke er avsluttet. En viss forskjell.

Etter yrkestransportlova § 37d kan du midlertidig nektes kjøreseddel hvis du er mistenkt for et straffbart forhold som kan være avgjørende for om du får det. Narkorelaterte saker er som oftest slike saker, se Politidirektoratets rundskriv 2017/3 pkt 3.10.2.1. Brudd på vegtrafikkloven er også grunnlag for å nekte.

Lenke til kommentar

 

Jeg har stor tiltro til politiet. De skriver ned alt de vet om TS og bruker det mot han/hun. Kjøreseddel er glemmesak. Politiet gjør veiene tryggere.

Jeg synes ikke det er greit å nekte en person et arbeid pga. han muligens har rust seg for noen år tilbake, uten dom. Ikke ser jeg hvordan det gjør veiene noe tryggere heller. Greit nok at en ikke bør kjøre ruset, det skjønner alle, men viss det er slik at du kan bli nektet å kjøre bil pga. EN MISTANKE om tidligere rusbruk lever vi i et leit samfunn.

 

 

Fordi når man er taxisjåfør er man ansvarlig for andres ved og vel. Man kjører ikke bare rundt alene. Man har som JOBB å transportere andre folk rundt i hele byen. Da er ikke en tidligere narkodom og sånt særlig greit. De velger heller noen som IKKE har den narkogreia så er de hvertfall sikre på at sjåføren ikke er rusa på jobb.

 

Jeg har opplevd så mye sinssvak drosjekjøring rundt i Europa at jeg er sjeleglad for at de plukker folk litt mere nøye i Norge.

Endret av Bytex
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har stor tiltro til politiet. De skriver ned alt de vet om TS og bruker det mot han/hun. Kjøreseddel er glemmesak. Politiet gjør veiene tryggere.

Er det rimelig at alle som har vært beruset i løpet av de siste to år nektes å kjøre drosje? Bør kun avholdsfolk få føre motorvogn? Ja, det stemmer nok at vegene da blir tryggere – trafikken blir jo også drastisk redusert, men er det det eneste hensynet en bør legge vekt på?

Lenke til kommentar

Jeg kan umiddelbart si at det ikke har vært noe rus eller kjøring i påvirket tilstand eller noe i den slags. Ingenting trafikk eller personrelatert.

 

Jeg har ingen dom på meg, enda. Det er ikke snakk om rulleblad ifm jobb, men kjøreseddel som ikke automatisk fører til jobb. Altså en tillatelse til å kunne kjøre taxi er det snakk om.

 

Anonymous poster hash: 65cad...46b

Lenke til kommentar

Er det rimelig at alle som har vært beruset i løpet av de siste to år nektes å kjøre drosje? Bør kun avholdsfolk få føre motorvogn?

 

Selvfølgelig er ikke det rimelig!

Men ingen har påstått noe slikt i denne tråden iallefall.

 

"Narkosaken" som nevnes lenger oppe kan jo være smugling, dyrking, pushing, eller hva som helst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, men nå er det sånn at politet kan og vil bruke alt de har om deg i slike saker, skyldig eller uskyldig. Rus vil da være en stor faktor, så sannsynligvis vil han ikke få kjøreseddel. Men det er selvsagt bare å prøve. Trodde det var en kjent sak at folk kan miste lappen for rusbruk, selvom de ikke har vært ruset i trafikken. Det er synd, og jeg ville anbefalt deg å prøve, men ikke ha for store forhåpninger.

Lenke til kommentar

Rus og narkotikarelatert høres ut som det samme for min del. Men viss det du sier er ar du ikke har brukt, men drevet med dyrking, salg, smugling eller lignende, tror jeg nok ikke det høres så mye bedre ut. Poenget er ganske enkelt at politiet kan bruke dette mot deg, og det kommer de sannsynligvis til å gjøre. Hvis du ønsker endelig svar, er det beste du kan gjøre å faktisk søke om kjøreseddel.

Lenke til kommentar

Det er en grunn til at ikke alle bare kan ta seg jobb som drosjesjåfør, men må søke om kjøreseddel.

Den grunnen er at folk setter seg inn i en bil med en fremmed i god tro, og skal kunne forvente at vedkommende er skikket og ikke har gjort ulovligheter av en viss alvorlighetsgrad tidligere. Da har man nemlig vist en karakterbrist; har man gjort det før, så kan man gjøre det igjen! Men altså ikke som sjåfør i en drosje.

 

EDIT: når det er sagt, så er der jo foreldelses-regler på hva som skal oppgies på en politi-attest, så det er godt mulig at de tingene du nevner ikke vil vises der.

Men jeg tviler på at man etter å ha kjørt uten lappen to ganger, får kjøreseddel for drosje.

Endret av ozone
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For det første sa du to innlegg over at det ikke var rimelig. For det andre så gjelder det ikke bare alvorlige forbrytelser. Dersom vedkommende kun hadde røykt en fredelig joint en lørdagskveld, ville det gjeldt også. Det samme ville gjeldt en privatperson som ønsker vanlig førerkort.

 

Og til det siste du skrev, så kan politet bruke dette mot deg selvom saken er foreldet. Politet bruker ikke ordinær attest i slike saker, men uttømmende, og dette kommer til å forfølge han i mange år selvom han skulle bli dømt uskyldig.

Lenke til kommentar

Fikk forøvrig følgende svar fra en advokat :

 

'Det jeg kan si er at det er ingen anmerkning på din vandel før du er dømt og dommen er rettskraftig. Det kan ta tid. Først sak i tingretten som ennå ikke er berammet og dermed flere måneder fram i tid. Deretter kan det bli anke og dermed ny ventetid på flere måneder.

 

Det skal bety at du skal få kjøreseddel før du har en endelig rettskraftig dom på deg. Kravet er plettfri vandel siste 5 år. Deretter vil det nok kunne skje at du mister seddelen om du senere blir dømt. Kan være forskjell fra distrikt til distrikt også denne kontrollen. Det som nok er å forvente er at politiet - som utesteder kjøreseddel - har et system som fanger opp endringer i vandel opp mot utstedte kjøresedler.

 

Jeg har ikke et sikkert svar, men kortsvaret er at du bør få den, men vil kunne miste den ved senere dom - om det blir slik.'

 

Anonymous poster hash: 65cad...46b

Lenke til kommentar

Vedkommende advokat har tilsynelatende oversett yrkestransportlova § 37d:

 

Blir ein som ikkje har kjøresetel med skilleg grunn mistenkt for straffbart forhold, som kan vere avgjerande for retten til å få kjøresetel, kan politimeisteren eller den han gir myndigheit bestemme at kjøresetel ikkje skal utferdast før saka er endeleg avgjort, likevel ikkje ut over tre månadar utan orskurd frå tingretten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...