Gå til innhold

Bredbånd hastighet begrenset til 25, må jeg grave for å oppgradere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det betyr nok at du bor for langt unna sentralen til Telenor. Den store avstanden vil sette en begrensning på hvor stor hastighet som er mulig å oppnå, som i ditt tilfelle er 25 Mbps. Med tanke på at du har en begrensning på 25 Mbps, vil jeg anta at du i såfall må grave en kilometer for å byttet ut denne kabelen, noe som i realiteten ikke er noe man gjør. Ville heller råde deg i å forhøre deg om fiberutbygging i området, eller eventuelt se på mobilt bredbånd. Da vil du kunne få høyere hastighet ved hjelp av 4G dekning.

Endret av Optimist37
Lenke til kommentar

Nå har det lenge vært snakk om G.fast som vil erstatte ADSL\VDSL men fremdeles må fiberen nærmere kundene under 100-500 meter ville vært bra.

Men er lenge vært krangel hvordan telenor og Homenet og andre levrandører skal løse konflikten om hvordan det skal betales og løses.

 

Sjekk om kabeltv er mulig.

Lenke til kommentar

Takker for svar! Forhørte meg angående fiber, og det var uaktuelt siden jeg bor såpass avskjært fra naboene.

 

Hvis du betaler så er det null problem å få fiber, men kostnaden vil bli relativt enorm. Har du en god del millioner å svi av så sier ikke Telenor nei til at du tar kostnaden.

Lenke til kommentar

Prøv å hør med kommunen hva slags graveregler de har, og om det er mulig å få med naboer på spleising av fiber?

 

Irriter meg over samme selv, ikke tro internetlevrandørene vil bruke penger på dette. Eneste grunn for det er å låse kunder i bindingstid og øke prisene.

 

Hadde du fått naboene å lage fibernett som eies av felleseier om det er borettslag eller boligfelt.

Men vet selv dette er vanskelig å få til da det er så strenge regler, hadde microtrenching vært tillatt overalt ville det vært mye enklere.

Men problemet blir å legge ny asvalt og vedlikeholde den.

 

Selv har jeg hørt med telenor\canaldigital hvordan de tenker om dette, men får aldri svar.

Man trenger ikke fiberen helt til boligen, men hadde G.fast\Coax maks være strekt til under 200 meter. Burde man kunne klare 1 gigabit hvis det er under 100 kunde per node. Ville det hjelpet en del. og fiber resten. Helst 100 meter maks. Telenor nekter å gi pris på slike ting. Hvis noen andre kan det med G.fast\fiber vs docsis 3.1 ville det vært fint.

 

Sjekk gravemelding.no eller hør med borettslag i nærheten, for problemet hvis de har fiber har de egen fiber de ikke vil dele med andre. Så det gjør ting vanskeligere.

 

Men forumet vil heller ikke gi pris.

 

Det jeg vet  nkom har vel gitt tillatelse til nextgentel\homenet å tilby G.fast i området der telenor ikke vil kanskje høre med de og vise flere kunder vil betale?

 

For problemet er hvis man betaler for 250\30 mbit linje eller høyere har man ingen garanti for fiberen blir lengere.

For canaldigital\telenor vil tjene penger ikke tilby produktforbedringer med mindre kunde antallet vil minke.

Forsøkt å høre med de om dette men får ingen svar, annet de vil man betaler for raske hastigheten.

 

Så jeg mener man like godt må betale for fiber ikke for raskere bredbånd hastighet.

For levrandørene bryr seg ikke. De tenker kun penger på alt de gjør.

Eller får vi håpe utstyret dems går i stykker så må de fikse det eller bytte det ut.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Luftlinje er mye billigere enn å grave. Ulempen er at eier av stolpe vil kreve "leie" for å dekke inn vedlikehold. Tror ikke det er snakk om store summer, men noe er det.

 

Om det er straum linjer er det ikkje sikkert kraftselskapet vil ha deg oppi dei stolpene.  Telefonstolper blir noke anna. 

Her har kraftselskapet bygget ut fiber, som følger straumlinjene. 

Trur det vil være vegen å gå, få med deg kraftselskapet, søk om støtte til utbygging av fiber i ditt område. 

Lenke til kommentar

Men er det ikke slik det kun er tillatt og ha luftstrekk fra hus (Strøm\fiber) i eldre boligfelt gjort før 2000 tallet (1970) i dag er ikke luftstrekk tillatt for annet en høyspenning master eller eldre boligfelt?

 

Vertfall slik med nye hus, med mindre det er langt i skogen eller ligdene. Kanskje reglene for dette er forskjellig fra kommune til kommune?

 

Enkelte kommuner må man grave 60 cm eller dypere for fiber som gjør det dyrere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men er det ikke slik det kun er tillatt og ha luftstrekk fra hus (Strøm\fiber) i eldre boligfelt gjort før 2000 tallet (1970) i dag er ikke luftstrekk tillatt for annet en høyspenning master eller eldre boligfelt?

 

Vertfall slik med nye hus, med mindre det er langt i skogen eller ligdene. Kanskje reglene for dette er forskjellig fra kommune til kommune?

 

Enkelte kommuner må man grave 60 cm eller dypere for fiber som gjør det dyrere.

 

Hvor tar du ting ifra? Luften? Luftstrekk er fortsatt lovlig. Det har blitt vanligere å grave ned kabler enn tidligere. Kommunen kan til en viss grad regulere dette, og det kan variere innad i kommunene. 

 

Kort sagt - atter en verdiløs kommentar om noe du ikke kan!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dag er det vanlig å ta strøm i bakken fordi det gir en del praktiske fordeler og på sikt gjerne er billigere når nye felt/områder bygges ut. Det er også mindre sårbart å ha det i bakken (ref. problemene en del steder nå i disse tider pga. snø på linjene). Men når det gjøres fortetting av områder, kan det godt være at det bygges ut videre i luft. 

 

Her er det nok en del forskjeller mellom kommunene også. Når det gjelder gravedybde/graveforskrifter, er det noe man vel nå får nasjonale regler for, for å gjøre det mer forutsigbart/enklere å få bygd ut fiber en del steder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...