Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Søvnmønster - nattskift


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Sliter i perioder med å finne tilbake til normal døgntyme etter nattskift. Jeg går da 2 uker med nattarbeid før jeg har fri en uke. 

Det som ofte skjer da er at jeg er ekstremt trøtt når klokken nærmer seg 0.00, selv dagen etter siste nattskiftet. Legger jeg meg da så sover jeg bare 2-4 timer, for så å være lys våken. Er så våken i noen timer, for så å legge meg igjen. Den totale søvnen får jeg, men jeg ønsker å få sammenhengende søvn. 

En typisk dag kan gjerne se slik ut: Søvn 00:00-03.00. Søvn 06:00-10.00. Søvn 15.00-17.00

Jeg har prøvd forskjellige metoder, som å legge seg litt senere de første dagene etter nattskiftet (f.eks. 03.00) og så gradvis nærme seg 00.00, men dette virker ikke å hjelpe noe særlig. Jeg sliter ikke med stress/tanker og har prøvd et halvt år nylig med kun tidlig vakter. Da sov jeg 8-10 timer hver sag uten avbrudd i søvnen, i tillegg til en time eller to middagslur. 

 

Noen som har erfaringer eller tanker rundt hva som bør gjøres eller metoder som kan testes?



Anonymous poster hash: 31429...f3f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg jobbet som nattevakt i 3 år i helsesektoren. Mine rutiner var slik.

 

Nattevakt fra 22.30 til 07.30. Så sov jeg fra 08.00 til 14.00.... før jeg gikk på jobb igjen kl 22.

I perioder med fri la jeg meg tidligst midnatt og senest 03.00 før jeg sto opp i 10 - 11 tia. 

 

Et tips er å ikke bruke mobilen den siste halvtimen, og ikke skjermer..... drikk litt te. Du kan også bruke Melatonin.

 

Det er ikke sunt å være nattevakt i for mange år. Derfor sluttet jeg etter tre år.

Lenke til kommentar

Det er ikke sunt å være nattevakt i for mange år.

 

Jeg slutter meg til den konklusjonen. Det gjør også en rekke renommerte studier på området.

 

Det er svært få mennesker som faktisk tåler nattearbeid over tid. Til og med personer som ikke opplever de typiske problemene med søvnvansker, fordøyelsesplager og konsentrasjonsvansker, får senvirkninger av nattarbeid der hjerte- og karlidelser er overrepresentert. 

 

Jeg lurer på om du kunne ta i bruk et lyspanel for å på raskest mulig måte komme inn i dagsrytmen? F.eks: https://www.philips.no/c-m-pe/lysterapi

Lenke til kommentar

 

Burde kanskje nevnt at det ikke er kun nattarbeid. Jeg går en plan med 2 uker tidlig-2 uker natt, for så en uke fri imellom. Også en god frihelg mellom tidlig og natt-periodene.

 

Anonymous poster hash: 31429...f3f

 

 

Kombinasjonen dagvakter og nattevakter er aldeles ikke bra. På min gamle arbeidsplass hadde ikke nattevaktene lov til å ta dagvakter. Jeg tror kanskje årsaken ligger der. Hva med å høre med arbeidsgiver om du kan få en bedre tilrettelagt turnus?

Lenke til kommentar

Dette er innen industrien hvor man har forskjellige skiftlag, så uten at jeg ønsker å gå ned mye i lønn og miste alt av friuker og lignende, så er nok ikke det mulig dessverre. Jeg er veldig glad i å skift, og sliter ikke med søvnen når jeg først har fått tilbake rytmen. Jeg har heller ingen problemer med søvnen når jeg går fra formiddagsrytmen til nattrytmen heller. Det er kun etter nattperioden jeg bruker lang tid på å få den "normale" rytmen tilbake til tider. 



 



Anonymous poster hash: 31429...f3f
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...