Gå til innhold

Slik kan elbilen knekke tysk bilindustri


Anbefalte innlegg

Ja jeg vet alt dette, ikke noe nytt.

Sikkert en veldig krevende jobb der man sitter mellom barken og veden, press på alt, kostnad, tid, kvalitet, ingenting er godt nok og alt skulle vært ferdig i går. Blir for ille til slutt å jobbe i sånne firma, slitasjen på ansatte er nok stor i Tesla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Elektrisk mobilitet er tvingende nødvendig".

 

Jeg tviholder på besin og diesel :) Jeg har ingenting imot elektrisk bil, jeg liker bare ikke at lekmenn med elbilinteresse går rundt å skal belære meg som elektroingeniør, om elbil.

Bare hold kjeft og la meg være i fred, så kommer jeg med elbil når jeg selv finner det fornuftig. Så lenge dere ikke holder kjeft, så kjøper jeg dieselbil på trass så lenge jeg bare kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Elektrisk mobilitet er tvingende nødvendig".

 

Jeg tviholder på besin og diesel :) Jeg har ingenting imot elektrisk bil, jeg liker bare ikke at lekmenn med elbilinteresse går rundt å skal belære meg som elektroingeniør, om elbil.

Bare hold kjeft og la meg være i fred, så kommer jeg med elbil når jeg selv finner det fornuftig. Så lenge dere ikke holder kjeft, så kjøper jeg dieselbil på trass så lenge jeg bare kan.

Ok

Lenke til kommentar

Så kul du er, rebell og greier. 

Kos deg med stanken, vibrasjonene, støyen og reparasjonene mens du kan.

Mest av alt tenker jeg du er redd for forandring. Du er kanskje godt oppi åra? Ikke så uvanlig å være sånn da.

 

En av de tingene som irriterer meg mest er at dere faktisk ikke baserer argumentasjonen på fakta engang.

Hadde dere i det minste gjort det, så skulle jeg vurdert å ta dere seriøst.

Har ingenting med rebell å gjøre, men sånn som du/dere oppfører dere, så kan jeg aldri kjøpe elbil. Uten at dere kommer med en "hva var der jeg sa, du gav deg til sist du også". Ergo kan jeg ikke gi meg.

Som sagt, bare hold kjeft så kommer det når det kommer. Kanskje. Hvis jeg ikke dør av alderdom først. Kan fortsatt være 30-40-50-60 år til det inntreffer da, men så lite som jeg kjører så kommer nok minst en av de 4 bensin/dieselbilene mine til å vare så lenge.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bra noen er kritisk, elbiler har fortsatt en lang vei å gå, og Norge er annerledeslandet fremfor noen.

Så en rapport nettopp, der forventet de 17 % salg av elbiler i Kina, i 2035..... Så det er en lang vei å gå.

Et forbud mot fossile biler i løpet av de neste 10-årene anser jeg som en umulighet, maks at det kan forbys i visse byer eller små land. Kapasiteten på produksjon av slike biler er rett og slett for lav og det er ikke mange som er interessert i å utvikle kapasitet pga kostnadene. For de som klarer seg med dagens elbiler og det de leverer så får de en ganske god pakke, men det kommer jammen ikke uten kompromisser for å si det sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bra noen er kritisk, elbiler har fortsatt en lang vei å gå, og Norge er annerledeslandet fremfor noen.

Så en rapport nettopp, der forventet de 17 % salg av elbiler i Kina, i 2035..... Så det er en lang vei å gå.

Et forbud mot fossile biler i løpet av de neste 10-årene anser jeg som en umulighet, maks at det kan forbys i visse byer eller små land. Kapasiteten på produksjon av slike biler er rett og slett for lav og det er ikke mange som er interessert i å utvikle kapasitet pga kostnadene. For de som klarer seg med dagens elbiler og det de leverer så får de en ganske god pakke, men det kommer jammen ikke uten kompromisser for å si det sånn.

 

Second that. Liker det realistike perspektivet. Elbilen er ikke en fullgod erstatter for diselbilen. Det synspunktet har sjelden noen plass i elbildebatten i det heletatt. Da det ofte forventes at elbilen skal definere brukeren. Ikke omvendt.

Det er altså et helt hinsides perspektiv. Det er bilen som er et verktøy for meg. ikke motsatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er bra noen er kritisk, elbiler har fortsatt en lang vei å gå, og Norge er annerledeslandet fremfor noen.

Så en rapport nettopp, der forventet de 17 % salg av elbiler i Kina, i 2035..... Så det er en lang vei å gå.

Et forbud mot fossile biler i løpet av de neste 10-årene anser jeg som en umulighet, maks at det kan forbys i visse byer eller små land. Kapasiteten på produksjon av slike biler er rett og slett for lav og det er ikke mange som er interessert i å utvikle kapasitet pga kostnadene. For de som klarer seg med dagens elbiler og det de leverer så får de en ganske god pakke, men det kommer jammen ikke uten kompromisser for å si det sånn.

 

Second that. Liker det realistike perspektivet. Elbilen er ikke en fullgod erstatter for diselbilen. Det synspunktet har sjelden noen plass i elbildebatten i det heletatt. Da det ofte forventes at elbilen skal definere brukeren. Ikke omvendt.

Det er altså et helt hinsides perspektiv. Det er bilen som er et verktøy for meg. ikke motsatt.

 

 

Jeg vill bare skyte inn at jeg er glad det ikke passer for alle, slik utskiftningen nå er(i Norge) blir det "stående igjen" ett lass av diesel/bensinbiler og det er bra at det er folk som er klar til å overta disse slik at vi slipper unødig skroting osv.

 

Jeg tror det er en god stund før vi ser at elbilen er en erstatter for alle, det trengs ett hav av modeller og funksjonalitet før vi er der. 

Lenke til kommentar

 

Så å gå med tap er å være konkurs på papiret? Da er det faen meg mange vekstselskaper som er konkurs på papiret, gitt!

Det var det som var poenget, mye ekko her.

 

Hvis du har 1 krone i inntekt og 5 kroner i utgifter, do the math.

 

Det er mulig du er helt grønn på "bissniss", men det er noe som heter å investere. Det er vanlig for vekstfirmaer å gå med underskudd, fordi de investerer i fremtidig overskudd og vekst. Det betyr ikke at de er konkurs på papiret i det hele tatt, for da er "konkurs" et meningsløst ord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Tesla har gått med dundrende underskudd i hele sin levetid på 12 år.

 

Nei.

Har de ikke?

Sikker på at du ikke blander markedsverdi og regnskap fra den daglige driften?

Det ville være spesielt om et selskap i utvikling og vekst ikke gikk med nullbudsjett eller underskudd i denne fasen.

Årsresultatet har vært negativt. Det samme gjelder driftsresultat (EBIT) de siste årene. Kremt har derfor rett, selv om Hekomo åpenbart sikter til bruttomargin, som ligger på rundt 24 %. Både BMW og Mazda har for øvrig høyere marginer. Sistnevnte ligger faktisk på 24 % med FoU-kostnader. Tesla har også skyhøye kostnader knyttet til salg og administrasjon, og bruttomargin justert for dette (uten å ta med FoU) er på rundt 3-4 %. BMW, for eksempel, ligger på 15 %.
Lenke til kommentar

 

 

Tesla har gått med dundrende underskudd i hele sin levetid på 12 år.

Nei.

 

Har de ikke?

Sikker på at du ikke blander markedsverdi og regnskap fra den daglige driften?

Det ville være spesielt om et selskap i utvikling og vekst ikke gikk med nullbudsjett eller underskudd i denne fasen.

 

De har hatt flere kvartaler med overskudd.

Lenke til kommentar

 

 

 

Tesla har gått med dundrende underskudd i hele sin levetid på 12 år.

Nei.

 

Har de ikke?

Sikker på at du ikke blander markedsverdi og regnskap fra den daglige driften?

Det ville være spesielt om et selskap i utvikling og vekst ikke gikk med nullbudsjett eller underskudd i denne fasen.

 

De har hatt flere kvartaler med overskudd.

 

 

Det blir litt spesiell tolkning, etter min mening. Avgrenser du tidsrommet til akkurat der det passer deg selv best, så klarer du alltid å finne ei lita lomme med overskudd. Men det forteller oss egentlig ikke så veldig mye, annet en at du er villig til å tolke kreativt for å score debattpoeng.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Årsresultatet har vært negativt. Det samme gjelder driftsresultat (EBIT) de siste årene. Kremt har derfor rett, selv om Hekomo åpenbart sikter til bruttomargin, som ligger på rundt 24 %. Både BMW og Mazda har for øvrig høyere marginer. Sistnevnte ligger faktisk på 24 % med FoU-kostnader.

BMW har utfordringen at Tesla tar større og større biter av de mer lukrative markedssegmentene. Mazda har utfordringen at de verken investerer i elbiler eller har noen planer om å gjøre dette.

 

Jeg tror BMW vil klare seg, men Mazda er nok fort ett av de selskapene som står i fare for å bli kjøpt opp i løpet av de neste 10 årene. De er ikke store nok til å ha råd til å ha så feil strategi.

Tesla har også skyhøye kostnader knyttet til salg og administrasjon, og bruttomargin justert for dette (uten å ta med FoU) er på rundt 3-4 %. BMW, for eksempel, ligger på 15 %.

Tesla holder på å bygge opp salgs- og serviceapparatet for at de skal overleve å femdoble salget over en 12-måneders periode. Det koster penger. I tillegg ligger superladerne inne i denne kostnadsposten. Superladerne blir nå en inntektskilde for Tesla - siste mulighet til å kjøpe Tesla med ubegrenset inkludert superlading er 31. januar. Det koster penger fra første kWh på Model 3, mens på Model S/X får man 400 kWh/år inkludert om man ikke bestiller før 31. januar med henvisning fra en eksisterende eier.

 

PS: Jeg har forresten fått tilbake depositumet for min Model 3. Det tok under 2 uker, og var helt smertefritt.

Lenke til kommentar

Det blir litt spesiell tolkning, etter min mening. Avgrenser du tidsrommet til akkurat der det passer deg selv best, så klarer du alltid å finne ei lita lomme med overskudd. Men det forteller oss egentlig ikke så veldig mye, annet en at du er villig til å tolke kreativt for å score debattpoeng.

Det er like kreativt å kun se på fulle år som å se på kvartaler. Det er veldig lett å velge det som passer sitt argument...
Lenke til kommentar

 

Årsresultatet har vært negativt. Det samme gjelder driftsresultat (EBIT) de siste årene. Kremt har derfor rett, selv om Hekomo åpenbart sikter til bruttomargin, som ligger på rundt 24 %. Både BMW og Mazda har for øvrig høyere marginer. Sistnevnte ligger faktisk på 24 % med FoU-kostnader.

BMW har utfordringen at Tesla tar større og større biter av de mer lukrative markedssegmentene. Mazda har utfordringen at de verken investerer i elbiler eller har noen planer om å gjøre dette.

 

Jeg tror BMW vil klare seg, men Mazda er nok fort ett av de selskapene som står i fare for å bli kjøpt opp i løpet av de neste 10 årene. De er ikke store nok til å ha råd til å ha så feil strategi.

Tesla har også skyhøye kostnader knyttet til salg og administrasjon, og bruttomargin justert for dette (uten å ta med FoU) er på rundt 3-4 %. BMW, for eksempel, ligger på 15 %.

Tesla holder på å bygge opp salgs- og serviceapparatet for at de skal overleve å femdoble salget over en 12-måneders periode. Det koster penger. I tillegg ligger superladerne inne i denne kostnadsposten. Superladerne blir nå en inntektskilde for Tesla - siste mulighet til å kjøpe Tesla med ubegrenset inkludert superlading er 31. januar. Det koster penger fra første kWh på Model 3, mens på Model S/X får man 400 kWh/år inkludert om man ikke bestiller før 31. januar med henvisning fra en eksisterende eier.

 

PS: Jeg har forresten fått tilbake depositumet for min Model 3. Det tok under 2 uker, og var helt smertefritt.

 

Hvilket lukrativt luksussegment? Det er I hvert fall ikke store luksussedaner. Det er SUV-er de store aktørene tjener penger på.

 

Kostnadene knyttet til salgs- og administrasjon var for 2016, og selv da var marginene dårlige. Det var i 2017 de økte eksplosivt. Forbauser meg ikke at de er så høye, men tanke på hvor ustrukturert selskapet er. De burde tatt lærdom av tyskere og japanere på dette området.

 

Mazda skal samarbeide med Toyota om utvikling av elbiler - og vil lansere sin første elektriske bil i 2020.

 

Det skulle bare mangle at du fikk reservasjonsdepositumet på under to uker.

Lenke til kommentar

 

Det blir litt spesiell tolkning, etter min mening. Avgrenser du tidsrommet til akkurat der det passer deg selv best, så klarer du alltid å finne ei lita lomme med overskudd. Men det forteller oss egentlig ikke så veldig mye, annet en at du er villig til å tolke kreativt for å score debattpoeng.

Det er like kreativt å kun se på fulle år som å se på kvartaler. Det er veldig lett å velge det som passer sitt argument...

 

Nå må du gi deg. Å se på ett eller flere hele regnskapsår er da for det første hva som er gjeldende praksis, og for det andre så får du er mer realistisk bilde av trenden.

Å velge en liten variasjon som bekrefter budskapet som noen trenger for å score et debattpoeng,  og så definere tidsperspektivet deretter, det sier absolutt ingenting om trenden. Det er å definere svaret på forhånd, og deretter formulere spørsmålet så man får ønsket svar. Det er i strid med vitenskapelig metode, pensum første uke på ingeniørhøyskolen.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det blir litt spesiell tolkning, etter min mening. Avgrenser du tidsrommet til akkurat der det passer deg selv best, så klarer du alltid å finne ei lita lomme med overskudd. Men det forteller oss egentlig ikke så veldig mye, annet en at du er villig til å tolke kreativt for å score debattpoeng.

Det er like kreativt å kun se på fulle år som å se på kvartaler. Det er veldig lett å velge det som passer sitt argument...

 

Nå må du gi deg. Å se på ett eller flere hele regnskapsår er da for det første hva som er gjeldende praksis, og for det andre så får du er mer realistisk bilde av trenden.

Å velge en liten variasjon som bekrefter budskapet som noen trenger for å score et debattpoeng,  og så definere tidsperspektivet deretter, det sier absolutt ingenting om trenden. Det er å definere svaret på forhånd, og deretter formulere spørsmålet så man får ønsket svar. Det er i strid med vitenskapelig metode, pensum første uke på ingeniørhøyskolen.

 

Ja, det er årsrapporten som viser det endelig regnskapet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå må du gi deg. Å se på ett eller flere hele regnskapsår er da for det første hva som er gjeldende praksis, og for det andre så får du er mer realistisk bilde av trenden.

Å velge en liten variasjon som bekrefter budskapet som noen trenger for å score et debattpoeng,  og så definere tidsperspektivet deretter, det sier absolutt ingenting om trenden. Det er å definere svaret på forhånd, og deretter formulere spørsmålet så man får ønsket svar. Det er i strid med vitenskapelig metode, pensum første uke på ingeniørhøyskolen.

Jeg kan ikke huske å ha sett på tallene til Tesla på årsbasis, noensinne. Kvartalstallene derimot bruker jeg regelmessig. Det gir liten mening i å se på tall som er et år gamle for ett vekstselskap - de var utdaterte for mange måneder siden. Kvartalsrapportene er noenlunde ferske innblikk i hvordan det står til i selskapet. (Gjerne skulle de kommet 1 mnd tidligere, nå er det slik at de kommer ca 5 uker etter kvartalsslutt.)

 

Årsrapportene gir mer mening å se på for selskaper som er ute av vekstfasen, og selskaper som har veldig varierende omsetning i løpet av året. Tesla er ett vekstselskap der omsetningen ikke er spesielt sesongbetont. Forsåvidt endret dette seg litt når Solar City ble kjøpt opp - nå er det mer inntekt fra solkraftproduksjon på sommeren, men dette er ikke av enorm betydning. Det vil kanskje også endre seg enda mer nå betaling for superlading drar seg til. Plutselig vil vi kunne se at omsetninger blir høyere på sommeren fra det også ("driving season").

 

Jeg sier ikke at årsrapportene er uten verdi, men kvartalsrapportene er av større verdi. Da er det heller ikke åpenbart om det er årsrapportene eller kvartalsrapportene man skal se på for å vurdere om Tesla har gått med tap i hele sin historie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...