Gå til innhold

Regler om skilt - hvilke regler gjelder i denne veien; gågate eller ikke?


Anterialis

Anbefalte innlegg

Hei,

i Tønsberg er det en liten stikkvei mellom to hovedveier hvor det tydelig er skiltet "Gågate" (skiltnr. 548 jf. skiltforskriften). Det er et torg rett i nærheten (til venstre), og jeg ville forstått skiltingen om skiltet var vridd 90 grader med klokka (se bilde). Slik det står nå er det vanskelig for meg å tolke annerledes enn at det gjelder for denne stikkveien jeg snakker om. Men er dette en gågate-vei eller ikke??

 

Taler for gågate:

- skiltet etter min vurdering er satt opp akkurat slik det skal for å gjelde denne stikkveien.

 

Taler mot gågate:

- en gågatesone skal alltid oppheves av et "gågate-opphevet"-skilt. Det er det ikke. Neste skilt på denne stikkveien er ett vanlig stopp-skilt.

- jeg har sett både taxi-biler og kjøreskolebiler kjøre her... 

 

post-34471-0-83593400-1515842209_thumb.png

 

Stikkveien er altså veien vi nå ser "inn i / nedover". Det går en man som krysser midten av aktuelle stikkvei. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha sett litt på Google streetview så ser skiltet malplassert ut. Siden det mest sannsynlig er en kommunal vei, ta kontakt med trafikketaten i kommunen og be om en avklaring. De vil mest sannsynlig konkludere med at skiltet må flyttes eller fjernes. Det finnes massevis av eksempler på dårlig eller mangelfult gjennomtenkt skilting rundt i landet så det er bare bra om noen tar seg bryet med å ta det opp med riktig etat. Lokalpressen kan også brukes i den sammenhengen hvis du ikke får noe fornuftig svar fra kommunen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er gågata der de som får bot står?

 

Fordi etter skiltet er det gangfelt over veien, noe som ikke har noen mening i en gågate.

 

 

Hehe, jeg registrerte faktisk ikke at politiet stod der. Jeg antar at skiltet er ment inn i gata der politiet står på bildet, således mener jeg skiltet er feilplassert og burde vært vridd 90 grader med klokka. 

 

Simen1: Jeg er enig med deg. Jeg sender en mail til trafikketaten!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...