Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Realistisk prutningsmonn nyare bruktbil


Anbefalte innlegg

På jakt etter brukt større stasjonsvogn med restgaranti, dvs '14-modell eller nyare. Har eit budsjett på 200K kontant (ingen lånefinansiering). Ut frå kva eg ser på FINN.no burde dette vere realistisk dersom ein brukar ein tommelfingerregel på 5-10% rabatt (iallefall ved kontantbetaling).

Var hjå ein Bertel O Steen i dag. Han ville selje meg ein 508 '14-mod køyrt 44K for 193K ferdig registrert. Eg baud 175K + omreg kontant men han nekta å rikke seg på pris i det heile, han kunne i høgda slenge på ein DAB-adapter. Så då blei det no deal.

Er det forskjell på merke- og frittståande forhandlarar kor lett der å få ned prisen? Er det forskjell frå merkeforhandlar til merkeforhandlar (BOS vs Møller vs Bilia osv.)? Meiner å ha lest at Toyota kun tilbyr nettopris f.eks, stemmer det?

Eg handlar ikkje så ofte bil, men ut frå anna handel ville eg trudd at kontantoppgjer ville vere eit temmeleg bra forhandlingskort?

Takksam for tips frå nokon som har nøyare kjennskap til forhandlarane sin strategi så sparer eg både dei og meg for tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke all verdens erfaring, men det virker som om det er store forskjeller både på hvor kurant en forhandler mener at en bestemt bruktbil er og også hva som passer inn i deres 'portefølje' og hvor stort bruktbillageret er om dagen. Og så kommer det an på hvor stort ego bilselgeren har, om han har kranglet med kjærringa eller om han har veldig lyst på bonusen den måneden. M.a.o. sjekk rundt. :-)

'Nettopris' gjelder vel bare nybiler, og der er det mye strammere - og vanligvis kjedestyrt, hvilke rabatter som kan gis.

Lenke til kommentar

Ingen ekspert på bilkjøp, men generelt så tror jeg ikke kontantbetaling er et så sterkt forhandlingskort som det engang var.

 

Hos privatpersoner og mindre forhandlere kan det nok være det, men større forhandlere er sannsynligvis bare glad om en ikke betaler alt med det samme. De tjener grovt på avbetaling, enten ved å besørge det selv, eller ved å selge gjelden til finansieringsselskaper.

 

Det er ikke uten grunn at omtrent samtlige større butikker kjører hardt på "kjøp nå, betal en gang i fremtiden"-kampanjer og har Klarna eller lignende som foretrukket betalingsløsning.

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...