Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gå ned i lønn for å beholde jobben


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei. Jeg fikk meg en ny jobb på slutten av fjoråret. Nå, få månder senere får jeg beskjed om at jeg ikke lengre får beholde jobben.

Spørsmålet mitt dreier seg om det er noen unntak i arbeidsmiljø loven som jeg kan bruke som argument for å beholde jobben samtidig som jeg går ned i lønn.

En av grunnene arbeidsgiveren min har som utgangspunkt for at jeg ikke lengre får bli i jobben er fordi det "blir for dyrt" å opplære meg. Grunnen til dette er at jeg er på et så faglig lavt nivå at de mener det rett og slett blir for dyrt. Nå vil jeg gjerne ikke diskuterte sistnevnte fordi jeg er delvis enig og sånnsett ikke vil påstå at jeg er super flink.

Takk for alle svar.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Spørsmålet blir vel heller om de har saklig grunn til å si deg opp. Har du prøvetid?

Hei!

 

Jeg mener utgangspunktet deres er veldig seriøst, men at de kanskje gir seg for enkelt.

 

Og nei, jeg spør om det er noen unntak i loven som gir meg rett til å ta mindre betalt.

 

Dersom det er en av hovedpunktene for ikke å la meg forsette så faller det på sin egen urimlighet.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Har du eller din tillitsvalgte hatt drøftingsmøte? Slike alternative løysningar i staden for oppsigelse er typisk tema for slik drøfting.

Men har arbeidsgiver bestemt seg så er det ikkje så mykje du får gjort. Arbeidsgiver har plikt til å delta på drøftingsmøte, og arbeidsgiver har plikt til å høyre dine argument, men du har ikkje støtte til å kreve ei anna løysing etter arbeidsmiljøloven.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Har du eller din tillitsvalgte hatt drøftingsmøte? Slike alternative løysningar i staden for oppsigelse er typisk tema for slik drøfting.

Men har arbeidsgiver bestemt seg så er det ikkje så mykje du får gjort. Arbeidsgiver har plikt til å delta på drøftingsmøte, og arbeidsgiver har plikt til å høyre dine argument, men du har ikkje støtte til å kreve ei anna løysing etter arbeidsmiljøloven.

 

Hei. 

 

Nei, tillitsvalgte var ikke tilstede under selve møte. Det rare med hele greiene er at jeg ikke fikk noe informasjon om hva møtet kom til å handle om før under selve møtet. 

 

Problematikken er også den at jeg egentlig aldri fikk noen "hint" om at jeg kom til å miste jobben. Heller ingen møter eller samtaler med nærmeste leder i den forstand så det var ganske spesielt sånn sett. 

 

Dog til deres forsvar så har jeg vært svært fornøyd med jobben, men utviklingen nå er å meddele kritikkverdig. 

 

Hvorvidt alternative løsninger er vurdert er imidlertid et element i lovens saklighetskrav.

 
De undersøkte men det var ikke noen alternativer slik jeg forsto det. 
Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Når du ikke var informert på forhånd om hva møte gjaldt, kan vel det ikke kalles et drøftelsesmøte? 

 

Er jo det jeg synes er så rart. 

 

Er en sær avtale bedriften og NAV har som gjør at det meste har gått igjennom NAV, men synes dette har funket svært dårlig ift. informasjon. 

Lenke til kommentar

TS fikk sparken siden h*n ikke klarte å gjennomføre arbeidsoppgavene tilfredsstillende.

 

Det er en saklig grunn i følge loven har jeg skjønt. Har du ikke blitt varslet før at du gjør en dårlig jobb? Isåfall mener jeg at loven sier arbeidstakeren har krav på dette. Eventuelt finne andre muligheter for å brukt din kompetanse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

TS fikk sparken siden h*n ikke klarte å gjennomføre arbeidsoppgavene tilfredsstillende.

 

Det er en saklig grunn i følge loven har jeg skjønt. Har du ikke blitt varslet før at du gjør en dårlig jobb? Isåfall mener jeg at loven sier arbeidstakeren har krav på dette. Eventuelt finne andre muligheter for å brukt din kompetanse.

Flott å se noen som er direkte.

 

Nei, jeg fikk ikke beskjed om at jeg ikke gjorde en tilfredstillene jobb før under møtet og det er jo litt av problematikken her. Når en arbeidsgiver ikke gir deg tilbakemeldinger er det desverre ikke enkelt å forandre seg.

 

Når det kommer til om jeg ikke klarte å gjennomføre arbeidsoppgavene stemmer det ikke. Problemet er tempo slik jeg ser det, og at arbeidsgiver mener jeg ikke vil kunne bli selvstendig, noe jeg ikke forstår meg på etter så kort tid i jobben.

 

Det viktige å huske på er at jeg fra tidligere hadde en annen jobb innen samme fag, og der fikk jeg som regel gode tilbakemeldinger, med noen få unntak.

 

Derav er det også viktig å huske på at dette skulle være opplæring.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...