Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe ny bil - 2017 modell og ikke 2018


Anbefalte innlegg

Hei. Vært og prøvekjørt xx antall biler, helt nye.

 

Prøvekjørt og vil egentlig ha en Peugeot 5008 2018 modell. Fått et tilbud på en demo bil til 415.000kr, med 52.000 i rabatt pga demo bil.

 

Så sier han at bilen er første gangsregistrert i 2017, å er derfor en 2017 modell. 

 

Jeg er vant med Mercedes, VW, Nissan etc, så er alt ca etter Juni 2017 registrert som en 2018 modell. Peugeot og Renault blant annet, har reg dato som år, uansett.

 

Jeg vil vite hva dere mener om prisreduksjon ift. at jeg kjøper en 2017 modell, når jeg da like gjerne kan vente 1mnd og få kjøpe en 2018 demo bil? Evnt bare bestille en bil, eller kjøpe en som allerede er bestilt.

 

For når jeg skal selge, så har dette faktisk veldig mye å si, uansett om det er 31.12.2017 eller 01.01.2018.

 

Det skiller 1 dag, men årsmodellen er 1 år nyere. Jeg mener dette faktisk har noe å si.

Endret av TomTucker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke uvanlig at neste års modeller kommer i produksjon og salg på slutten av det forrige året. Det kan altså godt hende at det er en 2018-modell, selv om den er registrert i 2017.

 

Dette kan også gå andre veien, f.eks. at en 2017 modell blir stående over vinteren, solgt og førstegangsregistert i 2018. Det er dog fortsatt en 2017-modell.

 

Altså er modellår og registreringsår to forskjellige ting. Forhold deg til modellåret, uavhengig av når den er registrert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge Finn-søkene forholder seg til 1. gang reg, og ikke 'årsmodell' vil det ha litt å si for hvor mange kjøpere som ser annonsen, og dermed potensielt også prisen. Demo-bilen vil ikke dukke opp hvis noen søker på '2018 og nyere'. Men når kjøperne først sammenligner biler de har funnet så vil det ha lite å si, da forholder de seg til ca alder og en måned fra eller til har lite å si. Så jeg ville ikke lagt så stor vekt på det.

Teknisk vil jeg regne med at modellene er dønn like, Peugeot bruker å gjøre modellendringer på høsten når neste 'årsmodell' slippes, akkurat som de andre du nevner.

Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig at neste års modeller kommer i produksjon og salg på slutten av det forrige året. Det kan altså godt hende at det er en 2018-modell, selv om den er registrert i 2017.

 

Dette kan også gå andre veien, f.eks. at en 2017 modell blir stående over vinteren, solgt og førstegangsregistert i 2018. Det er dog fortsatt en 2017-modell.

 

Altså er modellår og registreringsår to forskjellige ting. Forhold deg til modellåret, uavhengig av når den er registrert.

 

Les om igjen, du.

 

Dette gjelder jo ikke Peugeot og renault. De bruker reg år og modellår som identisk - Som er problemet.

 

Er bilen registrert i 2017, produsert i 2017 og fabrikanten sier det er en 2017, så må jeg annonsere den som en 2017.

Peugeot og renault gjelder dette om bilen er fra 31.12.2017.

Om bilen er da fra 01.01.2018, så kan jeg annonsere den som en 2018 modell.

 

- Tingen er at ikke alle som er på jakt etter bil går rett å ser på 1.gangsregistrering. Det skiller 1 dag, men forskjellen i en salgsprosess etter 3-5år er enorm.

 

 

En VW er produsert August 2017. Bilen er en 2018 og annonseres som en 2018.

En Peugeot er produsert august 2017. Bilen er en 2017 og annonseres som en 2017.

Endret av TomTucker
Lenke til kommentar

 

Det er ikke uvanlig at neste års modeller kommer i produksjon og salg på slutten av det forrige året. Det kan altså godt hende at det er en 2018-modell, selv om den er registrert i 2017.

 

Dette kan også gå andre veien, f.eks. at en 2017 modell blir stående over vinteren, solgt og førstegangsregistert i 2018. Det er dog fortsatt en 2017-modell.

 

Altså er modellår og registreringsår to forskjellige ting. Forhold deg til modellåret, uavhengig av når den er registrert.

 

Les om igjen, du.

 

Dette gjelder jo ikke Peugeot og renault. De bruker reg år og modellår som identisk - Som er problemet.

 

Er bilen registrert i 2017, produsert i 2017 og fabrikanten sier det er en 2017, så må jeg annonsere den som en 2017.

Peugeot og renault gjelder dette om bilen er fra 31.12.2017.

Om bilen er da fra 01.01.2018, så kan jeg annonsere den som en 2018 modell.

 

- Tingen er at ikke alle som er på jakt etter bil går rett å ser på 1.gangsregistrering. Det skiller 1 dag, men forskjellen i en salgsprosess etter 3-5år er enorm.

 

 

En VW er produsert August 2017. Bilen er en 2018 og annonseres som en 2018.

En Peugeot er produsert august 2017. Bilen er en 2017 og annonseres som en 2017.

 

 

Dette er ikke noe den enkelte forhandler kan bestemme. Modellnummeret kommer frem av VIN-nummeret som følger en internasjonal standard:

http://www.tv2.no/a/8627285/

 

Hva gjør de i så tilfelle med alle nybilene de har stående i butikken sin?

Selger de hele butikken som 2017-modeller nå i januar?

Hva hvis en kunde kommer inn og vil prøekjøre en 2018-modell:

 

- Beklager, men vi har dessverre ingen 2018-modeller tilgjengelig i butikken vår. De er nok 2017-modeller alle sammen. Kom tilbake om tre måneder, så kanskje vi har fått inn noen av årets modeller...

Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke uvanlig at neste års modeller kommer i produksjon og salg på slutten av det forrige året. Det kan altså godt hende at det er en 2018-modell, selv om den er registrert i 2017.

 

Dette kan også gå andre veien, f.eks. at en 2017 modell blir stående over vinteren, solgt og førstegangsregistert i 2018. Det er dog fortsatt en 2017-modell.

 

Altså er modellår og registreringsår to forskjellige ting. Forhold deg til modellåret, uavhengig av når den er registrert.

 

Les om igjen, du.

 

Dette gjelder jo ikke Peugeot og renault. De bruker reg år og modellår som identisk - Som er problemet.

 

Er bilen registrert i 2017, produsert i 2017 og fabrikanten sier det er en 2017, så må jeg annonsere den som en 2017.

Peugeot og renault gjelder dette om bilen er fra 31.12.2017.

Om bilen er da fra 01.01.2018, så kan jeg annonsere den som en 2018 modell.

 

- Tingen er at ikke alle som er på jakt etter bil går rett å ser på 1.gangsregistrering. Det skiller 1 dag, men forskjellen i en salgsprosess etter 3-5år er enorm.

 

 

En VW er produsert August 2017. Bilen er en 2018 og annonseres som en 2018.

En Peugeot er produsert august 2017. Bilen er en 2017 og annonseres som en 2017.

 

 

Dette er ikke noe den enkelte forhandler kan bestemme. Modellnummeret kommer frem av VIN-nummeret som følger en internasjonal standard:

http://www.tv2.no/a/8627285/

 

Hva gjør de i så tilfelle med alle nybilene de har stående i butikken sin?

Selger de hele butikken som 2017-modeller nå i januar?

Hva hvis en kunde kommer inn og vil prøekjøre en 2018-modell:

 

- Beklager, men vi har dessverre ingen 2018-modeller tilgjengelig i butikken vår. De er nok 2017-modeller alle sammen. Kom tilbake om tre måneder, så kanskje vi har fått inn noen av årets modeller...

 

 

Renault og Peugeot produsert og registrert innen 2017, er å forblir en 2017 modell. Dette er satt av hver enkelt fabrikant.

 

På mange måter ganske fair, da du skal ha deler og forventer å kjøpe en bil som er produsert og levert innen året som den er annonsert. Problemet sånn sett for forbrukeren er jo at du vil få en skjevfordeling i at majoriteten av bilmerker ikke bruker samme måte å definere årsmodell. - Det er jo helt klart og tydelig, for her sitter du å sier at dette ikke er slik. Et argument for min prisreduksjon som følge av det vil fremstå som om jeg har en bil som er 1år eldre enn hva som faktisk er realiteten når jeg igjen skal selge bilen om x antall år.

 

"- Vi har "2018-modeller" tilgjengelig i butikken vår. De er  2017-modeller, da de er produsert og registrert i 2017, men de er jo identiske og har samme oppgraderinger som 2018 modellen. Om du da selvfølgelig vil ha en "ekte 2018" modell, så har vi også bestilte biler på vei inn i Norge, som du kan kjøpe." 

Som er ganske ordrett fra Peugeot forhandler.

 

Du kjøper en mercedes 2017 modell. Den er produsert og 1.gang reg 10.06.2016. Fordi fabrikanten har sagt det er slik. Da regner jeg med du føler deg litt lurt.

 

 

 

 

Edit; det er derfor jeg har laget tråden. Jeg ber deg nå om å drite i om du tror du har riktig (for det har du ikke), jeg ber om synspunkter vedrørende verditap av kjøp av en 2017 modell som feks er registrert 31.desember 2017 kontra 1.1.2018. Modellene vil bli annonsert som 2017 og 2018 i år.

Endret av TomTucker
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rolig nå, ingen grunn til å hisse seg. Jeg prøver bare å svare på spørsmålet ditt med en begrunnelse:

 

Jeg vil vite hva dere mener om prisreduksjon ift. at jeg kjøper en 2017 modell, når jeg da like gjerne kan vente 1mnd og få kjøpe en 2018 demo bil?

 

Jeg mener du like gjerne kan kjøpe en bil som er registert i 2017, for sannsynligheten er stor for at det likevel er en 2018-modell. Sjekk VIN-nummeret!

 

 

Dette er ikke noe den enkelte forhandler kan bestemme. Modellnummeret kommer frem av VIN-nummeret som følger en internasjonal standard:

 

Renault og Peugeot produsert og registrert innen 2017, er å forblir en 2017 modell. Dette er satt av hver enkelt fabrikant.

 

På mange måter ganske fair, da du skal ha deler og forventer å kjøpe en bil som er produsert og levert innen året som den er annonsert.

 

"- Vi har "2018-modeller" tilgjengelig i butikken vår. De er  2017-modeller, da de er produsert og registrert i 2017, men de er jo identiske og har samme oppgraderinger som 2018 modellen. Om du da selvfølgelig vil ha en "ekte 2018" modell, så har vi også bestilte biler på vei inn i Norge, som du kan kjøpe." 

Som er ganske ordrett fra Peugeot forhandler.

 

Du kjøper en mercedes 2017 modell. Den er produsert og 1.gang reg 10.06.2016. Fordi fabrikanten har sagt det er slik. Da regner jeg med du føler deg litt lurt.

 

 

 

 

Edit; det er derfor jeg har laget tråden. Jeg ber deg nå om å drite i om du tror du har riktig (for det har du ikke), jeg ber om synspunkter vedrørende verditap av kjøp av en 2017 modell som feks er registrert 31.desember 2017 kontra 1.1.2018. Modellene vil bli annonsert som 2017 og 2018 i år.

 

 

Jeg gjentar, det er en internasjonal standard avtale mellom bilprodusentene. Jeg har aldri hørt at Peugeot og Renault ikke forholder seg til denne. Det var nytt for meg, har du noen kilder på dette?

Selgeren hos Peugeot anser jeg ikke som en troverdig kilde, da han må bruke "hermetegn" om modellene og refererer til en "ekte" 2018-modell...

Det du beskriver er egentlig ikke fair. Biler får jevnlig facelifter og oppgraderinger mellom generasjoner. Delene kan derfor variere mellom en årsmodell og den neste. Neste års modeller leveres ut allerede fra høsten av det foregående året. Derfor er det viktig at det skilles på modellårene og ikke registreringsåret. Ellers måtte de potensielt hatt to sett med deler til én årsmodell.

 

 

Så mitt synsupunkt: Årsmodellen fremkommer av  VIN-nummeret. Bilen har samme verdi om den er registrert i 2017 eller 2018.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rolig nå, ingen grunn til å hisse seg. Jeg prøver bare å svare på spørsmålet ditt med en begrunnelse:

 

Jeg vil vite hva dere mener om prisreduksjon ift. at jeg kjøper en 2017 modell, når jeg da like gjerne kan vente 1mnd og få kjøpe en 2018 demo bil?

 

Jeg mener du like gjerne kan kjøpe en bil som er registert i 2017, for sannsynligheten er stor for at det likevel er en 2018-modell. Sjekk VIN-nummeret!

 

 

Dette er ikke noe den enkelte forhandler kan bestemme. Modellnummeret kommer frem av VIN-nummeret som følger en internasjonal standard:

 

Renault og Peugeot produsert og registrert innen 2017, er å forblir en 2017 modell. Dette er satt av hver enkelt fabrikant.

 

På mange måter ganske fair, da du skal ha deler og forventer å kjøpe en bil som er produsert og levert innen året som den er annonsert.

 

"- Vi har "2018-modeller" tilgjengelig i butikken vår. De er  2017-modeller, da de er produsert og registrert i 2017, men de er jo identiske og har samme oppgraderinger som 2018 modellen. Om du da selvfølgelig vil ha en "ekte 2018" modell, så har vi også bestilte biler på vei inn i Norge, som du kan kjøpe." 

Som er ganske ordrett fra Peugeot forhandler.

 

Du kjøper en mercedes 2017 modell. Den er produsert og 1.gang reg 10.06.2016. Fordi fabrikanten har sagt det er slik. Da regner jeg med du føler deg litt lurt.

 

 

 

 

Edit; det er derfor jeg har laget tråden. Jeg ber deg nå om å drite i om du tror du har riktig (for det har du ikke), jeg ber om synspunkter vedrørende verditap av kjøp av en 2017 modell som feks er registrert 31.desember 2017 kontra 1.1.2018. Modellene vil bli annonsert som 2017 og 2018 i år.

 

 

Jeg gjentar, det er en internasjonal standard avtale mellom bilprodusentene. Jeg har aldri hørt at Peugeot og Renault ikke forholder seg til denne. Det var nytt for meg, har du noen kilder på dette?

Selgeren hos Peugeot anser jeg ikke som en troverdig kilde, da han må bruke "hermetegn" om modellene og refererer til en "ekte" 2018-modell...

 

Det du beskriver er egentlig ikke fair. Biler får jevnlig facelifter og oppgraderinger mellom generasjoner. Delene kan derfor variere mellom en årsmodell og den neste. Neste års modeller leveres ut allerede fra høsten av det foregående året. Derfor er det viktig at det skilles på modellårene og ikke registreringsåret. Ellers måtte de potensielt hatt to sett med deler til én årsmodell.

 

 

Så mitt synsupunkt: Årsmodellen fremkommer av  VIN-nummeret. Bilen har samme verdi om den er registrert i 2017 eller 2018.

 

 

På ingen måte hissig. Om det fremkommer slik, så beklager jeg det :) 

 

Har ingen kilder utenom Peugeot forhandleren, men var innom Renault, å de sa akkurat det samme. Dette er også i forskjellige byer.

 

- 2017 og 2018 er jo da selvfølgelig identisk generasjon og identiske deler. Om de spør om den er førstegangsregistret når du henter deler, vet jeg ikke. Facelifter blir derfor av Peugeot og Renault gjort mellom Mai og Juli, som en rutine. Identiske perioder hos begge.

 

Jeg vil ha frem at hypotesen stemmer, at forhandlere av de respektive merkene har riktig. Jeg ønsker derfor at det blir tatt utgangspunkt i dette.

 

Vin nummeret sier den er produsert i 2017, første gangsregistrert i Norge i 2017. Dette er og forblir en 2017. Bilen må selges som en 2017 modell.

 

Jeg kan kjøpe en bil som står på en ferje mellom frankrike og Norge nå, blir registrert når den kommer om 3 dager, da blir dette en 2018 modell, da denne er registrert i 2018. Jeg kan da selge den som en 2018 modell.

 

Samme generasjon og alt annet som 2017 modellen lansert mellom Juli 2017 og 2018.

Lenke til kommentar

Har egentlig ikke peiling på dette, men kikket gjennom noen annonser på 5008 på finn.no og det stemmer. Fant f.eks. biler første gang registrert i november 2014 som var 2014-modell. På alle jeg sjekket var året i første reg. dato samme som årsmodell.

 

Enda en grunn til å ikke kjøpe fransk. :laugh:

Lenke til kommentar

Har egentlig ikke peiling på dette, men kikket gjennom noen annonser på 5008 på finn.no og det stemmer. Fant f.eks. biler første gang registrert i november 2014 som var 2014-modell. På alle jeg sjekket var året i første reg. dato samme som årsmodell.

 

Enda en grunn til å ikke kjøpe fransk. :laugh:

 

M.a.o. de er etterrettelige. i stedet for å gi etter for salgsbonus-mafiaen og kalle en bil produsert i august 2012 for en 2013-modell så sier de som det er: en 2012. Me like.

Endret av toffo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bra rabatt på demobil, vil neste demobil ha samme farge og være like fin for deg?

Hva er spørsmålet i tråden? Ikke det du svarer på ihvertfall

 

Oj, beklager at du oppfattet innlegget som irrelevant. Jeg forsøkte kun å påpeke at det ikke er sikkert den neste demobilen du ønsker å kjøpe har den fargekombinasjonen du ønsker.

 

Jeg mener ett år nyere bil gir ditto lavere verditap, selv om det kun er en dags forskjell på modellene. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

Bra rabatt på demobil, vil neste demobil ha samme farge og være like fin for deg?

Hva er spørsmålet i tråden? Ikke det du svarer på ihvertfall

 

Oj, beklager at du oppfattet innlegget som irrelevant. Jeg forsøkte kun å påpeke at det ikke er sikkert den neste demobilen du ønsker å kjøpe har den fargekombinasjonen du ønsker.

 

Jeg mener ett år nyere bil gir ditto lavere verditap, selv om det kun er en dags forskjell på modellene. 

 

 

Ja, helt enig at 1år nyere bil gir lavere verditap. Om det er likt eller lavere enn å rabatt fra demobilen så er det jo greit. Da kan jeg jo like gjerne kjøpe ny.

 

Endte på en Outlander PHEV, helt ny med 140.000km og 7års garanti, med 30.000 i rabatt. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...