Gå til innhold

Bestille flybilletter via aktører som supersaver, ticket.no, gotogate osv


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal bestille flybilletter til Bali til sommeren, og har gjort mye forskjellige søk og har kommet over billig og gunstige priser og flytider dersom jeg velger f.eks fra Supersaver. Flightene jeg får opp er da med SAS og Singapore Airlines. Dersom jeg prøver å søke på SAS sine sider eller Singapore Airlines sine sider får jeg ikke oppe samme alternativene eller prisene. 

 

Spørsmålet mitt er egentlig om hva som er ulempene med å bestille fra f.eks gjennom Supersaver? Vil jeg få en booking referanse fra Singapore Airlines i ettertid slik at jeg kan følge og endre bookingen min osv fra deres sider? Eller må alt skje gjennom Supersaver? Jeg prøvde å gå litt videre i bestillingen og fikk opp valg om både setereservasjon osv.. Jeg trodde dette var ting jeg skulle gjøre gjennom Singapore Airlines sine sider i ettertid. Hva viss jeg ikke velger noe setereservasjon? Vil da ikke hun jeg skal fly sammen med bli sittende ved siden av meg? 

 

I fjor fløy vi til Sri Lanka og bestilte gjennom Kilroy, men vi fløy SAS og Qatar hele veien. Da jeg bestilte gjennom Kilroy fikk jeg rett i etterkant e-ticket fra Qatar og jeg styrte alt derfra greit. Men virker som om supersaver, gotogate osv er annerledes? Hos Kilroy får jeg forøvrig ikke opp flyvningene jeg får opp billig og bra hos supersaver.

 

Dette var mye tekst, men håper noen kan dele erfaringer og tips rundt dette å bestille slike reiser fra sånne aktrøer kontra direkte fra flyselskapene. 

 

 

Fredrik

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig ville jeg ikke gjort det. Syns det er mye trykkere å bestille fra flyselskapet. Rart du får opp forskjellige priser, da det som regel skal være likt. Leser på anmeldelser på Supersaver at det er litt ymse tilbakemeldinger på dem.

 

Hvor mye kostet billettene du ønsket å bestille, og hvilken datoer skal du reise på? Hva er kravene?

 

Skriv dem her, så skal jeg nesten garantere deg at jeg finner et bedre alternativ til deg.  :closedeyes:

 

Cooky hilsen meg.  :tease:

Lenke til kommentar

Når jeg har bestilt fra Supersaver, Tripmonster og hva de nå heter alle sammen, blir jeg henvist til "reisebyrået" hvor jeg kjøpte billetten når jeg har behov for å endre noe før en reise, det er ingen bistand å få hos flyselskapene da. Dersom det blir forsinkelser på en reise, så jeg må bookes om til ny flight/rute, er det flyselskapet som har ansvaret for å følge opp.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Har bestilt og kjøpt nokså mange slike "langdistanse utenlandsreiser" via nett og vanligvis/ofte via https://www.momondo.no/

 

Her listes det jo opp til veldig mange reisebyråer og tilbydere av reiser, og nei, prisene er på ingen måte like, og service og opplegg rundt det hele er ganske forskjellig.

 

Hvis man ønsker "god service" så bør man nok bestille direkte fra flyselskapene, men da blir ofte prisene en del høyere. Hvis det dreier seg om noen hundrelapper, da bør man nok gjøre det. For en del on-line reisebyråer så er "service" for en stor del og i praksis ikke eksisterende, og gjør man for eksempel en feil i bestillingen så kan man ha et nokså stort problem. Mistet for eksempel en gang en reise til Asia pga at jeg hadde byttet om etternavn og mellomnavn, Tok kontakt med on-line reisebyrå, men det var ingen hjelp å få. Tapte ca 8.000, tror jeg det var.

 

On-line reisebyråene følger ofte og stort sett ikke opp noen ting, det er mitt inntrykk. Skjer det der i mot noe etter at reisen har kommet i gang så pleier flyselskapene selv å fikse opp i problemet. Kjøper man på den annen side flere separate billetter, som man så "skjøter sammen", så må man finne ut av tingene selv. Pleier å legge inn et stopp på ca 12-24 timer når en reise bygges opp av flere separate billetter. 

 

Vanligvis så pleier det hele å gå bra, og erfaringene med Supersaver og Tripmonster, de er faktisk meget bra, når forventningen er null kundeservice. Siste gang jeg var ute og reiste gikk det ikke så bra, og da kom jeg fram 5 døgn forsinket. (Første flyet var 2 timer forsinket, og så ballet det på seg.)

 

Kommer nok til å fortsette å kjøpe alle billettene fra Tripmonster og co, men man skal nok holde tungen rett i munnen når man bestiller. Husker ikke hvem av on-line reisebyråene som har dårligst kundeservice ettersom forventningene er lik null. Tror faktisk at Expedia har overrasket noen ganger ved å faktisk å hjelpe til.   

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Som andre skriver så må man forholde seg til reisebyrået hvis man har booket via disse. Og Supersaver er jo kjent for å være elendig på kundeservice. Skal du bruke et online reisebyrå så er Ticket.no et godt alternativ. Som regel noen hundrelapper dyrere men de har i hvert fall en kundeservice som tar telefonen og til og med er åpen på lørdag.

Endret av reiselyst72
Lenke til kommentar

Stavanger - Denpasar 13 juni - 5 juli.

Får opp gunstig alternativ til 6474,- med avreise fra SVG 1750 og hjemreise 2000 fra denpasar. Korte flytider og med SAS og Singapore Airlines. Sliter med å få opp det alternativet hos Singapore eller SAS direkte.

 

Det er ikke verre enn at du går først på SAS og bestiller, og deretter til Singapore Airlines. Jeg ser det er 2 timer transit mellom de to flyene. Det er for lite. Du må hente ut bagasjen din og sjekke inn bagasjen på nytt dersom du bestiller separert og reiser med to ulike selskaper. 

 

Turen virket tung. 20 timer med bytte av fly to ganger med 2 x 2 timer transit. 

 

Jeg lovet å finne en billigere tur til deg. Her kommer den:

 

Norwegian fra Stavanger via London og til Singapore. Du vil bli overrasket over flyet de har. 4200 kr,- fra 14 juni til 5 juli. 350 kr ekstra pr vei for bagasje, så 4900 med innsjekket bagasje. Mye bedre enn SAS sine langdistanse fly.

 

Deretter flyr AirAsia til Denpasar flere ganger daglig for 800 kr,- t/r Personlig ville jeg blitt en natt i Singapore før jeg reiste inn mot Bali.

 

Og der har du en tur til 5000 kr t/r - eller 5700 med bagasje. 

 

Da får du tryggheten med å bestille direkte fra fra flyselskapet også. 

 

 

Edit: Jeg er en veldig god kunde av Norwegian og får ofte opp ekstra gode priser når jeg logger inn pga det. I tillegg til litt ekstra goder jeg har (som gratis bagasje og setevalg). Mulig dette påvirker søkeresultatet litt for deg.

Edit: Jeg er en veldig god kunde av Norwegian og får ofte opp ekstra gode priser når jeg logger inn pga det. I tillegg til litt ekstra goder jeg har (som gratis bagasje og setevalg). Mulig dette påvirker søkeresultatet for deg.

Endret av MellomAlt
Lenke til kommentar

Dette ser ut til å være et veldig bra tilbud. Jeg sjekket prisene og de stemte for meg også.

 

Ellers så mener jeg helt generelt at man kanskje ikke se seg blind på reisetidene.

 

En reise på 20 timer kan noen ganger være stressende, mens en reise på 64 timer med overnattinger kan være avslappende og behagelig, ref forslag over om overnatting i Singapore.

 

Det er lurt å legge inn "pauser" i lange reiser, slik at de ikke blir "slitsomme" eller "stressende".

 

Spørsmål: Hvor nye håndbagasje kan man ha med hos Norwegian når man reiser for eksempel London-Singapore?

 

(Hos en del selskaper så er grensen for håndbagasje 7 kg, og det er en stor ulempe, hvis man skal ha med PC, kamera og slikt. Tror Norwegian har 10 kg for grense for håndbagasje, men er usikker på det.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Dette ser ut til å være et veldig bra tilbud. Jeg sjekket prisene og de stemte for meg også.

 

Ellers så mener jeg helt generelt at man kanskje ikke se seg blind på reisetidene.

 

En reise på 20 timer kan noen ganger være stressende, mens en reise på 64 timer med overnattinger kan være avslappende og behagelig, ref forslag over om overnatting i Singapore.

 

Det er lurt å legge inn "pauser" i lange reiser, slik at de ikke blir "slitsomme" eller "stressende".

 

Spørsmål: Hvor nye håndbagasje kan man ha med hos Norwegian når man reiser for eksempel London-Singapore?

 

(Hos en del selskaper så er grensen for håndbagasje 7 kg, og det er en stor ulempe, hvis man skal ha med PC, kamera og slikt. Tror Norwegian har 10 kg for grense for håndbagasje, men er usikker på det.)

 

De har 10 kg som vektgrense på håndbagasje. Jeg hadde med en relativt stor 32 liters ryggsekk + en stor bærepose i tillegg fra London til Florida med Norwegian. Jeg må innrømme at jeg var litt bekymra siden jeg var langt over det som var tillatt. Men ingen spørsmål, mistenkelige blikk eller noe som helst. Mange av damene i køen hadde i tillegg en nokså stor veske i tillegg til liten trillekoffert. Det var forresten første gang jeg ble bedt om å veie håndbagasjen min ved innsjekk. Den så rimelig tung og full ut. Så det var nok en stikkprøve basert på størrelsen. Heldigvis for meg veide den 9,6 kg - selv om sekken i seg selv var litt over-dimisjonert. 

 

Jeg har flydd langdistanse med både Lufthansa, SAS, KLM og Virgin. Jeg må si jeg ble MEKTING imponert over flyene til Norwegian. Trykket i kabinen er også annerledes, så jeg fikk ikke den samme trykkende følelsen i kroppen når jeg landet. Dessuten var flyet nokså stillegående. Jeg sover ALDRI på fly. Men på vei hjem forsvant plutselig 5 timer av flyreisen. Kjempebehagelig. Og det var på økonomiklasse. 

 

Jeg var seks uker på backpackertur i fjor sommer og klarte meg fint på en liten ryggsekk som jeg hadde i håndbagasjen. Om sommeren trenger man ikke så all verdens med utstyr med seg. De fleste tror jeg klarer seg helt fint med håndbagasje. Eventuelt kan man dele på et innsjekket kolli dersom man er to som reiser. Istedenfor å betale 700 kr hver for bagasjen, så blir det 350 hver. :) 

Lenke til kommentar

Tror jeg skal teste ut denne "reiseruta" neste gang jeg reiser til Asia (i påsken ?). Har vanligvis eller ofte pleid å reise via Hong Kong, for dit er det mange billige turer, men ser at Singapore også har veldig gode "forbindelser" til resten av syd-øst Asia.

 

Prøvde å sjekke overnattingssteder i Singapore via Agoda.com og det ser jo ganske greit ut.

 

Ellers så kan det jo være en god ide å fly via midt-østen hvis man skal til Asia, for eksempel Quatar Airways. Da får man delt opp turen i to forholdsvis kortere turer. Finnair til Hong-Kong fungerer også meget bra. Det samme gjelder for Cathay Pacific. KLM går jo ellers på "skinner" men her er vel prisene litt høyere.

 

Har aldri likt å reise med Dreamlineren noe særlig, men det kan jo være Norwegian har gjort noe spesielt med sin slik at den blir "ekstra bra". (Mine favoritter er vanligvis Boeing 777 og Airbus 350.) 

 

Forstår det slik at man skal betale ekstra for mat og innsjekket bagasje hos Norwegian. Det har jeg aldri noen gang gjort hos de andre selskapene, men det kan jo være et det "lønner seg" allikevel. (Reiser uansett bare med håndbagasje for å gjøre reisen enklere.)  

Lenke til kommentar

Bruker ofte slike eksterne til å finne både aktuelle hotell og reiser men får som regel bedre tilbud ved å kjøpe direkte hos hotellet eller flyselskapet.

Søkte nettopp på tur til Roma i februar og fant rutene og selskapene via slike billiglinker, men sparte over 300,- på å bestille direkte hos flyselskapet.

Lenke til kommentar

Husk på at selv om flere selskaper som booker hos flyselskapet for deg ser ut til å være billigere så legger de fleste på gebyrer som de ikke forteller størrelsen på før du har registrert personalia, godtatt betingelser og klikket "bestill". Dette er absolutt i gårsone og Forbrukerombudet har lovet meg at de ser på denne praksisen.

Lenke til kommentar

... så legger de fleste på gebyrer som de ikke forteller størrelsen på før du har registrert personalia, godtatt betingelser og klikket "bestill"....

Like irriterende hver gang. Jeg har avbrutt flere bestillinger på dette punktet, ikke pga gebyrets størrelse, men pga at det ikke opplyses om gebyret før man er ferdig.

Lenke til kommentar

Tror jeg skal teste ut denne "reiseruta" neste gang jeg reiser til Asia (i påsken ?). Har vanligvis eller ofte pleid å reise via Hong Kong, for dit er det mange billige turer, men ser at Singapore også har veldig gode "forbindelser" til resten av syd-øst Asia.

 

Prøvde å sjekke overnattingssteder i Singapore via Agoda.com og det ser jo ganske greit ut.

 

Ellers så kan det jo være en god ide å fly via midt-østen hvis man skal til Asia, for eksempel Quatar Airways. Da får man delt opp turen i to forholdsvis kortere turer. Finnair til Hong-Kong fungerer også meget bra. Det samme gjelder for Cathay Pacific. KLM går jo ellers på "skinner" men her er vel prisene litt høyere.

 

Har aldri likt å reise med Dreamlineren noe særlig, men det kan jo være Norwegian har gjort noe spesielt med sin slik at den blir "ekstra bra". (Mine favoritter er vanligvis Boeing 777 og Airbus 350.) 

 

Forstår det slik at man skal betale ekstra for mat og innsjekket bagasje hos Norwegian. Det har jeg aldri noen gang gjort hos de andre selskapene, men det kan jo være et det "lønner seg" allikevel. (Reiser uansett bare med håndbagasje for å gjøre reisen enklere.)  

 

Personlig foretrekker jeg SAS når de har "Friends & Family" -kampanjer. Da får man billetter t/r fra Stavanger til Hong Kong og Tokyo for under 3000 kr,- Alt inkludert. Det som gjør dette lukruativt er at jeg da får 10 000 eurobonuspoeng for reisen. Noe som er nok til t/r Stavanger - Svalbard f.eks. Disse kampanjene må du finne selv og er ikke noe de reklamerer for. Følger man med på flyforum.no og ymse Facebook-grupper så får man beskjed. Da får man en link med passord og kode man selv på oppdrive for å bestille disse billettene. 

 

Maten hos Norwegian er kraftig overpriset og bare tull. Jeg ble nesten sjokkert når jeg så hva folk fikk for 250 kr,- Selv spiste jeg meg god og mett på NANDO'S på Gatwich, London. En fantastisk flott flyplass restaurant. Effektiv, god og rask service. Du kan i tillegg bestille take away og ta med deg en fin liten boks ombord på flyet. Jeg betalte 150 kr,- inkludert drikke. Syns det er kronglete å spise på flyet uansett. Det holder med litt snacks og drikkevarer. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...