Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvor skal vi bo? Tettsted eller BYGD


Anbefalte innlegg

Heisann. Kjapp intro. Vi er gift, venter barn, og bor i dag i en firemannsbolig i et stort byggefelt i på et tettsted med ca 15.000 innbyggere, litt utenfor Kristiansand. Jeg er født og oppvokst her. Vi bor i dag veldig greit i forhold til jobb og reisevei, mine foreldre bor i samme kommune. 

 

Vi ble egentlig enige for flere år siden om å bygge hus i min kones hjembygd, med ca 1500 innbyggere. Dette er 50 minutter nord for Kristiansand med bil. Vi eier tomt her, som vi har fått kjøpe billig. Et flott sted, og 50 meter fra hennes foreldre. Utsikt, stor tomt, gode solforhold og nær bygdas "sentrum" (butikk, skole, kommunehus) Et veldig trivelig sted alt i alt, men reisevei til jobb blir nesten 1,5 time hver vei. 

 

Det blir en salig røre med argumenter for og mot, så jeg lager en kort liste: 

 

Bygd:

 

+Rolig, trygt, store grønne områder

+Mulighet for stort nytt hus slik vi ønsker

+Dette er hva hun vil

 

 

- Ingen verdistigning, og marginal gjensalgsverdi på hus

- Mindre forhold, færre fritidstilbud

- Lang reisevei

- Avhengig av to biler

- Avhengig av å kjøre barn dit de skal frem til de kan kjøre selv

 

 

 

Tettsted: 

+ Verdistigning på bolig

+ Kort reisevei

+ Gode kollektivtilbud

+ Ubegrenset med fritidstilbud

+ Vi kan klare oss med 1 bil

 

 

- Dyrt å kjøpe

- Mer asfalt og byfølelse

- Får ikke det huset vi vil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi ble egentlig enige for flere år siden om å bygge hus i min kones hjembygd, med ca 1500 innbyggere. Dette er 50 minutter nord for Kristiansand med bil. Vi eier tomt her, som vi har fått kjøpe billig. Et flott sted, og 50 meter fra hennes foreldre. Utsikt, stor tomt, gode solforhold og nær bygdas "sentrum" (butikk, skole, kommunehus) Et veldig trivelig sted alt i alt, men reisevei til jobb blir nesten 1,5 time hver vei. 

 

Hei, 

 

du har forlovet deg. Sånn går det når du slipper ut lettvinte ord av munnen som du ikke kan leve opp til for å score billige poeng.

 

Det er en stor belasting å måtte utvide arbeidsdagen med 3 timer hver dag, 30 timer kutter dere av arbeids- og tid for samvær hver uke, barnas tid ikke medberegnet. Og du har forpliktet deg til å gjennomføre det. 

 

Men da får vi forsøke hjelpe deg, da.

 

Regn seriøst på dette tilfellet: 

- Dere kjøper mindre leilighet usentralt utenfor tettstedet du kommer fra. Eventuelt langtidsleie. Verdistigning er flatet ut en stund nå uansett. 

- Dere bygger hus på tomta. Har dere god tid kan dere gjøre mye selv, og ta kostnader i flere omganger. 

- Bo i leiligheten når dere må og tilbring tid i huset når det passer. 

- Barna fortsetter på skole der dere bor med mindre en av dere får jobb i bygda.

- Etterhvert blir det kanskje mer aktuelt med hjemmekontor noen av dagene.

 

Obs! 

Husk at fruen alltid har rett. Derfor er det viktig å være ytterst forsiktig i måten du presenterer din kommende løsning på. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Enig. Om du i dag bruker ca 30 min en vei til jobb, vs 1.5 timer om du flytter, så utgjør disse 2 timene en veldig stor forskjell i hvor mye tid du vil få sammen med familien din. Og med ett barn på vei, og kanskje ett til to nye etter det, så vil antakelig mesteparten av tiden din gå til de og ikke til kvalitetstid med kona. De to timene over flere år, vil kunne bety forskjellen på om forholdet holder eller ikke.

 

Nå kjenner jeg ikke til det aktuelle tettstedet, men de fleste tettstedene jeg kjenner til oppfyller også:

+ Rolig, trygt, store grønne områder

 

Andre faktorer er:

- Hvor mye bedre vil kona di trives der hun vokste opp vs på dette tettstedet?

- Er dine foreldre like villige til å være barnevakt som hennes? Om dere vil få mer barnepass fra hennes foreldre, så kan det gi dere noen timer ekstra fri i uka.

- Hjemmekontor? (som tommyb nevner)

- Gjelder 1.5 times reisevei begge to? Eller vil hun f.eks. kunne få jobb på sitt hjemsted, og dermed kunne få et større ansvar i hjemmet / med ungene, pga tiden hun vil spare på dette.

Lenke til kommentar

Det er mykje bra som alt er nevnt, men personleg så meiner eg at eventuell stor/liten verdistigning på bolig ikkje burde være eit tungtvegande argument.

Når ein bygger nytt hus på eiga tomt, så er jo det vanligvis for at det er der du har tenkt å bu resten av livet og derfor du har bygd det perfekt etter dine behov.

 

Stor verdistigning på bolig har eigentleg kun verdi dersom du planlegg å flytte regelmessig slik at du får realisert gevinsten, kva papirverdien på ein bolig som du uansett ikkje skal selge spelar vesentleg mindre rolle.

 

 

 

Hadde eg vært deg så ville eg fokusert meir på jobbaspektet. Dersom du skal fortsette i samen jobben som du har, så er eg heilt enig i at å planlegge at du skal kaste vekk 3 timar kvar einaste dag på pendling blir litt i lengste laget.

Har sjølv hatt tilsvarande pendetid, men då kun for eit par månedar fram til eg kunne flytte. Det blir ikkje mykje fritid når du brukar 11 timar om dagen på jobb. Og atpåtil så vil eit slikt jobbmønster bety at du må gå tidleg til sengs kvar kveld fordi du må stå tidleg opp.

Når/om du har små barn så vil du knappast sjå dei anna enn i helgane fordi du ikkje kjem heim før det er leggetid.

 

Alt stiller seg annaleis dersom du/dere har muligheit til å bytte jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar, jeg skal forsøke å gi dere så gode svar jeg kan tilbake. 

 

Jeg tror vi kan utelukke kompromisser, fordi det fører til en middelmådig løsning. Det blir enten eller. Jeg trivdes godt i bygda hennes også, og hun trivdes bedre og bedre hvor vi bor, når hun bygger nettverk. Det er i stor grad jobb og økonomisk fremtid som gjør at jeg nå begynner å trekke avgjørelsen i tvil. Vi kommer til å få like lang reisevei begge to. Hun har en 8-4 kontorjobb, jeg har fleksibel jobb, men den krever at jeg ferdigstiller det jeg gjør. Noen dager tar det 6 timer, andre dager tar det 18. Snittet er selvsagt rundt vanlig arbeidstid. 

 

Jeg ser nå at hvor vi bosetter oss kommer til å definere vår fremtid. Jeg ser at jeg ønsker meg den økonomiske fremtiden mine foreldre har. Hennes foreldre har den fremtiden jeg ser for oss at vi får om vi flytter. Hennes far står for den aller største delen av inntekten, mor jobber deltid rundt forbi i bygda. Jeg er nokså sikker på at det er noe min kone vil overta, selv om hun ikke vet den ennå. Det er enkelt sagt dårlig betalt, og fullstendig blottet for mulighet for mer inntekt, samt at det fører til minstepensjon. De sitter på et hus de har brukt mer penger på enn det er verdt, og selv om de er nær gjeldfrie, er ikke huset verdt så veldig mye. Det fører til at det ikke er så mye å hente av økonomisk bistand. 

 

Mine foreldre har tjent greit i alle år, hatt betydelig verdistigning, og sitter nå gjeldfrie i et hus til 4 millioner, og har omtrent hele sin inntekt som disponibel inntekt. De er også kyniske kjipinger, med et enormt ego. De er mer enn villige til å "være behjelpelige" om vi blir boende i min hjemkommune, men ønsker ikke å "betale for å ikke se barnebarna". Altså, de kommer ikke til å dele ut en million for at vi skal bygge et hus langt fra dem, med de kommer til å kaste penger på oss så lenge vi blir i område, for å "korrigere" for den stive prisen. 

 

Det er jo råttent, men det er sånn det er. Barnepass er nok enkelt uansett. Jeg er helt enig, penger er ikke alt, men jeg føler at jeg kan hente inn enorme summer ved å bli i område. Vi kan ha hytte hvor hun bor, men vi har ikke råd til det i min hjemkommune. 

 

For å sette opp et regnestykke for å vise hvor mye det faktisk kan være snakk om: 

 

Bygd:

Bygge hus: 4 millioner( med mye egeninnsats)

Salgsverdi hus nybygd: 3,5 millioner

"Tapt" arbeidsfortjeneste , uvisst, men betydelig

 

Tettsted: 

Kjøpe hus: 3,5 millioner, oppussing 500.000

Salgsverdi: 4 millioner

"Bistand" fra foreldre: 500.000 +

Begge beholder full jobb med god lønn og gode ordninger: +300 000 per år, samt 4 timer reise hver dag spart (2 stk, 1 t hver vei spart)

1 bil i stedet for 2: 50-100 000 per år

Lenke til kommentar

 

 

Vi ble egentlig enige for flere år siden om å bygge hus i min kones hjembygd

 

Bygd:

 

+Dette er hva hun vil

 

Merk som løst :wee:

 

 

/thread

 

 

Skal man gjøre noe, fordi den andre vil, når det viser seg at det vil føre til en langt dårligere familieøkonomi? Er ikke det mer uansvarlig? Min kones ønsker kommer selvsagt bak våre barns fremtid. 

Lenke til kommentar

En lykkelig kone er viktig for deres barns fremtid. Du kan veie frem og tilbake så mye du vil, men det vil alltid være fordeler og ulemper du ikke kan spå resultatet av.

 

Personlig så ville jeg ikke pendlet, men en tidligere avtale og konas ønske ville veid mer enn mange andre fordeler og ulemper.

Lenke til kommentar

Er det en tidsbegrensning på løftet? Hvis dere bor ti år til på tettstedet vil sannsynligvis prisforskjellen mellom de to stedene jobbe i deres favør. Samtidig som dere får betalt ned på lånet, øker verdien på huset. Dermed får dere mye større slingringsmonn og handlingsrom når dere skal bygge. Men da har dere også barn som slett ikke vil finne seg i å flytte. 

Lenke til kommentar

For to biler blir tre timer kjøring hver dag, i 11 arbeidsmåneder; over 100.000km og over 70.000kr i drivstoffutgifter.

 

Tatt i utgangspunkt at dere kjører 50 mil tur/retur, bruker 0,5L drivstoff/mil og kjøper drivstoff for 13kr/L

 

Dette blir jo en ganske stor utgiftspost om dere planlegger å pendle. Både mtp utgiften ved selve kjøringen, men også på grunn av det voldsomme verditapet på bilene.

Endret av Jokerjævel
Lenke til kommentar

Hva med å finne en mellomting ? Altså utenfor tettbygd men heller ikke øde?

 

Det må vell finnes noe i midten

Reisevei burde spille mye på valget deres

 

Spesielt med barn på vei.

Hvis du slutter 16:00 og er hjemme 17:30/18:00. Uten trafikk etc etc i mnd med snø vet du vell om man kan beregne mer tid ?  Vi i Oslo må ihvertfall det ^^

 

Så er det kjapp middag før ungen skal i seng rundt 19:00  (Trust me..det blir en vane :p)  Du vil ha litt kvalitetstid med fruen på kvelden

 

Da blir det en kjapp time om dagen du får vært med barnet ditt og mor tar resten av jobben.. Du er sliten etter jobb og orker ikke grining e.l ved leggetider

 

 

Du ser betydelig forskjell på barn som omgås mødrene sine alle sine våkne timer i døgnet iht til far som kun er innom synsfeltet en snau time om dagen

 

Min nevø klarer ikke slippe tak i moren sin for å sitte på fanget til far i mer enn 10 minutter, og det ser jeg tærer på faren, med dårlig samvittighet og dårlig selvfølelse

 

Jeg med mine 30 min ( 1 time i vintermåneder oftest ) reisevei føler jeg får altfor lite tid med mitt barn, men vi har funnet en løsning som vil kun gi meg 15 min og den ekstra tiden er faktisk dyrebar for meg og min samboer,

 

Er ikke før barnet blir betraktelig eldre vi kan få mer ut av dagen ^^

 

Har du sjekket evt barnehage tilbud i begge områder ? Vi har 10-15 min gange til barnehage nå, men vi vil ende opp med å ha rundt 1 minutt gange til barnehage og skole når vi flytter

 

Det er også noe å tenke på!  Hvor mange timer du faktisk er ute av huset iløpet av dagen

Legg til en hund kanskje også ? senere eller kanskje dere har allerede? da blir det en halvtime etter jobb med tur lagt på lista også

 

Mye å tenke på ^^   Har du mulighet til hjemmekontor noen dager i uka så hadde jeg kommet meg ut på bygda og fått drømmehuset ^^  Da bor dere der sikkert x antall år så verdistigning blir i form av kjapp nedbetaling, istedenfor å dra på seg mer og mer gjeld iløpet av årene som man flytter på litt mer tettbygde strøk

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...