Gå til innhold

Synsattest førerkort


ITtraktor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, det var ikke inkludert i førerkortet mitt da jeg tok B. Det jeg gjorde var å ta BE, slik at jeg fikk T144. Det jeg nå holder på med er å utvide ytterligere til T148 slik at jeg kan kjøre traktor i 50 km/t. Og jeg lurer derfor på om jeg må ha ny synsattest. 

 

Bare gjør det. Det koster lite.

Lenke til kommentar

Symsattesten er berre gyldig i 3 månedar, så du kan ikkje bruke oppigjen den gamle (sidan synet åpenbart kan ha endra seg på 6 år).

 

Husk også at synstesten må være utført av lege eller optikar. Så pass på at slike billige synstestar kan brukast som dokumentasjon til førarkort, og ikkje berre er ein butikkintern test for å indikere kva type briller dei kan selge deg.

Lenke til kommentar

Symsattesten er berre gyldig i 3 månedar, så du kan ikkje bruke oppigjen den gamle (sidan synet åpenbart kan ha endra seg på 6 år).

 

Husk også at synstesten må være utført av lege eller optikar. Så pass på at slike billige synstestar kan brukast som dokumentasjon til førarkort, og ikkje berre er ein butikkintern test for å indikere kva type briller dei kan selge deg.

 

Det står står førerkortattest på sidene til Synsam, da må det vel være gyldig? Hvis ikke er det jo direkte svindel.

 

https://www.synsam.no/synstest

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Symsattesten er berre gyldig i 3 månedar, så du kan ikkje bruke oppigjen den gamle (sidan synet åpenbart kan ha endra seg på 6 år).

 

Husk også at synstesten må være utført av lege eller optikar. Så pass på at slike billige synstestar kan brukast som dokumentasjon til førarkort, og ikkje berre er ein butikkintern test for å indikere kva type briller dei kan selge deg.

 

Det står står førerkortattest på sidene til Synsam, da må det vel være gyldig? Hvis ikke er det jo direkte svindel.

 

https://www.synsam.no/synstest

 

 

Ja, det burde ikkje være grunn til å tvile på det dersom det er opplyst om at synstesten kan brukast til førerkort.

Eg kjenner ikkje til Synsam, men antageligvis så har dei minst ein optikar i kvar butikk som kan gjennomføre synstesten.

 

Mitt poeng var berre at ein test ikkje nødvendigvis er ein godkjent synstest, så om ingenting er oppgitt så må du huske å spørre om den kan brukast til ditt formål.

Lenke til kommentar

 

 

Symsattesten er berre gyldig i 3 månedar, så du kan ikkje bruke oppigjen den gamle (sidan synet åpenbart kan ha endra seg på 6 år).

Husk også at synstesten må være utført av lege eller optikar. Så pass på at slike billige synstestar kan brukast som dokumentasjon til førarkort, og ikkje berre er ein butikkintern test for å indikere kva type briller dei kan selge deg.

 

Det står står førerkortattest på sidene til Synsam, da må det vel være gyldig? Hvis ikke er det jo direkte svindel.

 

https://www.synsam.no/synstest

Ja, det burde ikkje være grunn til å tvile på det dersom det er opplyst om at synstesten kan brukast til førerkort.

Eg kjenner ikkje til Synsam, men antageligvis så har dei minst ein optikar i kvar butikk som kan gjennomføre synstesten.

 

Mitt poeng var berre at ein test ikkje nødvendigvis er ein godkjent synstest, så om ingenting er oppgitt så må du huske å spørre om den kan brukast til ditt formål.

Når jeg tok B96 litt før sommeren, holdt det med en "førerkorttest" (eller hva det nå het) fra Brilleland. Husker ikke prisen, men kostet ikke så mye.

 

Og er du usikker, er det vel bare ringe og spørre hva som gjelder?

 

Edit: prislisten her sier 790,- men trodde jeg betalte mindre, men mulig jeg husker feil. Uansett kan du kanskje få det billigere andre steder hvis du ringer litt rundt.

http://www.brilleland.no/om-oss/prisliste-brilleland/

 

Mulig at den Synsam-prisen er for bare attesten, og at selve testen kommer i tillegg?... I så fall veldig godt betalt for noen få minutters ekstra arbeid.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Tilbudet til Synsam viste seg å være for godt til å være sant. Det var bare selve utstedelsen av attesten. Er det slik å forstå at fastlegen er pliktig til å tilby synsattest? Tenker jeg prøver å ringe ditt i morgen. 

 

Ser at mitt lokale legekontor tar hele 700 kr for førerkortattest. Da er jeg like langt. Dette begynner virkelig å irritere meg. Kan jeg foresten drar til hvilket som helst legekontor? 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Det er vel uansett en brøkdel av det førerkortet koster, så jeg ser ikke hvordan dette greier å irritere deg så mye? Det er uansett lurt å ta en ny synstest etter 6 år, man merker ikke at synet endrer seg sakte over tid. Synstester hvert år som enekelte optikere anbefaler er å dra det litt vel langt, men etter 6 år er det egentlig på sin plass.

Lenke til kommentar

Det er vel uansett en brøkdel av det førerkortet koster, så jeg ser ikke hvordan dette greier å irritere deg så mye? Det er uansett lurt å ta en ny synstest etter 6 år, man merker ikke at synet endrer seg sakte over tid. Synstester hvert år som enekelte optikere anbefaler er å dra det litt vel langt, men etter 6 år er det egentlig på sin plass.

 

Jeg tok full kontroll hos optiker for mindre enn ett år siden og da var alt i orden. Derfor føles dette veldig unødvendig. Når man er arbeidsledig og ikke får en dritt fra staten er ikke en ekstrakostnad på 700 kr ubetydelig. Har liksom skrapet sammen det jeg har for å ta dette kurset i håp om å få jobb. Velferdsstaten er en vits! Og arbeidsledigheten er ikke i nærheten av så lav som NAV prøver å fremstille den som. Og nå skal faen meg 5 år med studiegjeld betales tilbake også. Jeg føler jeg har gjort alt riktig i alle år og stått på, så ender det slik. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Da skjønner jeg at det er ekstra kjipt. Har du prøvd å kontakte NAV og høre om de kunne hjelpe deg med dette? Hvis det er såpass lite du mangler for å øke dine muligheter for å få jobb betraktelig, så kan det jo hende at du møter på noen oppegående personer som kan hjelpe?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tilbudet til Synsam viste seg å være for godt til å være sant. Det var bare selve utstedelsen av attesten. Er det slik å forstå at fastlegen er pliktig til å tilby synsattest? Tenker jeg prøver å ringe ditt i morgen.

 

Ser at mitt lokale legekontor tar hele 700 kr for førerkortattest. Da er jeg like langt. Dette begynner virkelig å irritere meg. Kan jeg foresten drar til hvilket som helst legekontor?

 

Ringte du legekontoret og spurte eller bare så du det på nettsiden deres? Førerkortattest er nemlig ikke det samme som synsattest. Førerkortattest er mest for de eldre, folk med visse sykdommer og evt yrkessjåfører som trenger en gjennomgang av sykehistorien sin og en full fysisk undersøkelse for å vurdere om de er skikket til å kjøre. De har et flere siders skjema som må utfylles og derfor koster en slik attest en god del.

 

En synsattest burde ikke koste like mye.

Jeg var heldig nok til å få det gratis ettersom jeg kjente optikeren.

Det tok han bokstavelig talt 5 minutter.

Endret av Nether
Lenke til kommentar

Ringte nå mitt lokale legesenter, som forøvrig har ufattelig dårlig sørvis. De sa at de på ingen som helst måte kunne tilby synsattest. Dersom jeg for eks skulle ha hatt førerkortattest som kreves til tyngre klasser måtte jeg i så fall ha skaffet synsattesten i tillegg hos for eks optiker.

Jeg synes dette høres meget rart ut, tror dere de kan ha misforstått hvordan dette fungere? Legen må da kunne sjekke med denne tavla si med bokstaver at jeg ser godt nok MED brillene jeg allerede har, samt sjekke sidesyn? 

 

Jeg fant denne:

https://helsedirektoratet.no/Documents/NFR/førerkortveilederen/Helseattest_førerett_syn.pdf

 

Trenger man avansert utstyr for å fylle ut side 1? Legen kan vel ikke finne ut av synsstyrke uten riktige apparater? 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...