Gå til innhold

Ny/oppgradering av PC ca 15-20k. Intel basert + skjerm. Hjelp ønskes


Anbefalte innlegg

Ønsker å oppgradere  / evt kjøpe helt ny pc. Ønsker helst intel basert, men er åpen for forslag.

 

Denne skal brukes hovedsaklig til tunge spill og ønsker den skal være fremtidsrettet.

 

Tenker meg en plass mellom ca 15-20k (skjerm utenom)

 

Dette er hva jeg har fra før;

 

TowerFractal Design - Define C Black

Hovedkort ; Utdatert

CPUIntel Core i5-6600K Skylake - Box 

RAM; utdatert

SkjermkortMSI GeForce GTX 970 GAMING - 4GB GDDR5

PSUEVGA SuperNOVA 750 G2 - 750W PSU 

CPU kjøler; Cooler Master Hyper 212 Evo 

Skjerm; utdatert

Hardisker; utdatert

 

Regner med det som evt kan beholdes er tower, psu og cpu kjøler? Alt er over 3 år gammelt.

Åpen å kjøpe nytt om nødvendig.

 

Har snoket en del på forslaget i mainthreaden på "capital offense" på både komponenter og skjerm.

 

Ønsker å oppgradere  / evt kjøpe helt ny pc. Ønsker helst intel basert, men er åpen for forslag.

 

Denne skal brukes hovedsaklig til tunge spill og ønsker den skal være fremtidsrettet.

 

Tenker meg en plass mellom ca 15-20k (skjerm utenom)

 

Dette er hva jeg har fra før;

 

TowerFractal Design - Define C Black

Hovedkort ; Utdatert

CPUIntel Core i5-6600K Skylake - Box 

RAM; utdatert

SkjermkortMSI GeForce GTX 970 GAMING - 4GB GDDR5

PSUEVGA SuperNOVA 750 G2 - 750W PSU 

CPU kjøler; Cooler Master Hyper 212 Evo 

Skjerm; utdatert

Hardisker; utdatert

 

Regner med det som evt kan beholdes er tower, psu og cpu kjøler? Alt er over 3 år gammelt.

Åpen å kjøpe nytt om nødvendig.

 

Har snoket en del på forslaget i mainthreaden på "capital offense" på både komponenter og skjerm.

Endret av ReCore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig med MrMidget om å vente med å oppgradere CPU, hovedkort og RAM. Det som haster mest i forhold til spill, er nytt skjermkort - f.eks et GTX 1080 Ti kort. Nå er nVidia ventet å lansere ny serie med kort innen noen få måneder, så om du vil vente på de korta eller kjøpe nå må være opp til deg - hvor mye dette haster eller ei med bedre ytelse.

 

Så har man jo hele den Intel fiaskoen disse dager da med Meltdown og Spectre sårbarhetene i Intel sine CPU'er. Av den grunn også, så kan det lønne seg å vente med CPU kjøp til dette er fixet permanent - altså nye CPU'er fra Intel som er redesignet. Om disse kommer i år eller neste år vet ingen.

Lenke til kommentar

Problemet mitt er at mitt hovedkort røk for ca 2 år siden og ble ersattet via en lokal pcforhandler. Kan ikke huske hva hovedkortet het, men mener det var asus. Hvordan finner jeg ut da om GTX 1080 ti vil være kompabel ?

 

Hasten er ikke stor, men kjenner jeg faller bak på visse nye spill.

 

 

Anbefales det bare å vente å se hva nytt som kommer ut ?

Endret av ReCore
Lenke til kommentar

Hvordan finner jeg ut da om GTX 1080 ti vil være kompabel ?

 

Har hovedkortet et PCI-e spor så er det kompatibelt. Ingen mainstream hovedkort som har blitt lansert de siste mange årene mangler PCI-e. Vel, bortsett fra diverse mikro-greier og ting som Raspberry Pi.

Endret av Soseks
Lenke til kommentar

 

Nytt hovedkort, 2x8Gb ram og en SSD, f.eks: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD

Så har du en bra pc.

 

 

 

Tolker det som om trådstarter allerede har hovedkort.

 

Problemet mitt er at mitt hovedkort røk for ca 2 år siden og ble ersattet via en lokal pcforhandler. Kan ikke huske hva hovedkortet het, men mener det var asus. Hvordan finner jeg ut da om GTX 1080 ti vil være kompabel ?

Lenke til kommentar

GTX 970 er ganske ok om du har 1920x1080 skjerm. Hvis cpu ligger opp mot 100% under spilling så er det cpu som begrenser.

Om hovedkortet støtter overklokking så kan prøve høyere frekvenser, opp mot 4.5GHz kan være mulig, må bare følge med på temperatur da det er forskjellig fra chip til chip hvor mye de greier. Det en gjør er at en øker frekvensen litt i gangen. Når det ikke går lenger prøver en litt høyere vcore, og ser om det hjelper. Max anbefalt vcore er 1.3V.

 

I mange spill er det skjermkort som er begrensingen, spesielt på 1440p og 4k skjermer. Da er det greit med til og med 1080ti skjermkort på denne pc.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

GTX 970 er ganske ok om du har 1920x1080 skjerm. Hvis cpu ligger opp mot 100% under spilling så er det cpu som begrenser.

Om hovedkortet støtter overklokking så kan prøve høyere frekvenser, opp mot 4.5GHz kan være mulig, må bare følge med på temperatur da det er forskjellig fra chip til chip hvor mye de greier. Det en gjør er at en øker frekvensen litt i gangen. Når det ikke går lenger prøver en litt høyere vcore, og ser om det hjelper. Max anbefalt vcore er 1.3V.

 

I mange spill er det skjermkort som er begrensingen, spesielt på 1440p og 4k skjermer. Da er det greit med til og med 1080ti skjermkort på denne pc.

 

Nja, GTX 970 viser tegn på alder ved 1080p gaming i nye spill. Iallefall om man ønsker ~144 fps på Ultra settings. GTX 1080Ti er ikke bortkastet for 1080p gaming. Prisen er kanskje høy, men det er det spør du meg.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...