Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

fukt mellom kjellergulv og vegg


Anbefalte innlegg

Etter at vi flyttet inn i hus har vi oppdaget fukt i kjelleren, i form av sopp på vegger.
Har fjernet alt av panel og gulv, og står nå igjen med bare betongen. Mye av fukten skyldes nok feilkonstruksjon, da det var brukt dampsperre på veggene og ikke var god nok utlufting. Men huset er fra 1998, så det er ikke så gammelt. 

Men ser at det kommer litt fukt i kantene mellom gulvet og veggen. På gulvet er det lagt plast med støp oppå. Inntil kanten går denne plasten ca. 10 cm opp langs veggene. Når jeg bretter ned plasten både ser og kjenner jeg at det er fuktig. Spørsmålet er hva gjør jeg med dette?

Kan jeg klippe plasten helt ned med gulvet, og tette med noen form for fugemasse eller støp?

 

post-39831-0-27195600-1515584450_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det kun på ett punkt/sted, eller hele veggen/overgang gulv/vegg?

 

Det er antageligvis ikke nok knotteplast på utsiden av grunnmuren (langt nok ned), eller det finnes ikke overhodet. Fukten kommer jo fra et sted. Å bare tette med silikon eller ekspanderende skum fikser ikke det grunnleggende problemet.

 

Hvis de bare har støpt oppå plast, som så ligger på jord, så er det ikke rart hvis det blir fukt. Det skulle vært kapillærbrytende lag i bunnen (singel), avrettet, jackon-plater, plast, plastsko til armeringsjern og armeringsjern. Eventuelt varmekabler knyttet til dem. Det spørs hvor langt under bakken dette er. Kanskje det beste er å ta en slegge og banke opp litt betong i et hjørne, eller der det er fukt, så du kan undersøke hva som er under. Går fint an å kjøpe en sekk ferdigmørtel og punktstøpe igjen etterpå. Bare pass på, hvis det mot formodning -er- varmekabler, at du ikke ødelegger den.

Fra Murerhåndboka 2013 (Det ble forbasket utydelig,du ser i hvert fall bildet.)

 

Grunnmur.jpg

 

Det kan hende du må grave opp på utsiden og helt ned til fundamentet for å gjøre jobben som de tidligere eierne antageligvis ikke har gjort. Lei inn en graver/gravemaskin.

 

Men det er lenge siden jeg drev med det her, så kan hende det vil lønne seg for deg å be om en times konsultasjon av en murer/støper.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Jeg tror underlaget skal være bra. Huset er ikke engang 20 år gammelt, og oppført av en anerkjent entrepenør og husbygger som fortsatt er i virksomhet. Så arbeidet med grunnmur og drenering skal være korrekt utført etter datidens standard.

 

Mulig at det skyldes knotteplast som du sier. Denne er på plass, men ikke avsluttet riktig med list i overkant...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...