Jump to content

Recommended Posts

Hei,

lurte på om det var noen som jobbet som serviceingeniør her? Spesielt innenfor offshore og drift av systemer på båter, oljerigger osv.

 

Lurte på hva den beste utdanningen for å jobbe som service ingeniør i dette feltet er :) noen som jobber som det, eller vet hvilken vei som er best? Har lest en del på bachelor i elektroingeniør eller bachelor ingeniør automasjon. Hvilken av disse er best, eller er det andre retninger det er bedre å gå? Har ingen praktisk erfaring, vil det bli vanskelig å få jobb innen dette Da?

 

Takk for svar! :)

Share this post


Link to post

Hei, gode nyheter! Du trenger ingen formell utdannelse til å kalle deg ingeniør, salgsingeniør eller serviceingeniør.

 

Serviceingeniør: Typisk reiser man rund og gjør vedlikehold for leverandør.

 

Du må få innpass i en bedrift som har typisk serviceineniører.

 

Det er leverandører av cnc-maskiner, motorer, redningsutstyr, navigasjonsutstyr osv. Lang liste.

 

Språkkunnskaper, ryddig, flyplassglad, teknisk interesse, avhold osv er gode egenskaper.

 

Teknisk fagskole er bra utgangspunkt

  • Like 1

Share this post


Link to post

Hva har du lyst til å jobbe med? Hva slags systemer snakker du om? Når du nevner service på båter, oljerigger osv er dette pga interesse? Eller fordi det er der du tror du tjener mest? For hvis det er av interesse, så burde du ha en viss peiling hva du har lyst til å jobbe med.

Det finnes serviceingeniør i flere fagfelt, så spør deg selv hva du helst har lyst til å jobbe med. Men automasjon og elektro er begge gode retninger for en sånn stilling. Andre typer ingeniør kan være maskin, undervann, mekatronikk osv. Det er ikke umulig å få en sånn stilling uten praktisk erfaring, men hadde du hatt et fagbrev så hadde du stilt lang sterkere. Ser flere service eller commissioning stillinger hvor fagbrev er nevnt. Og hørt om flere som ikke har blitt vurderet fordi de ikke har fagbrev, selv om i stillingen står det bare at fagbrev er en fordel.

Edited by toy_man
  • Like 1

Share this post


Link to post
Annonse

Hva har du lyst til å jobbe med? Hva slags systemer snakker du om? Når du nevner service på båter, oljerigger osv er dette pga interesse? Eller fordi det er der du tror du tjener mest? For hvis det er av interesse, så burde du ha en viss peiling hva du har lyst til å jobbe med.

 

Det finnes serviceingeniør i flere fagfelt, så spør deg selv hva du helst har lyst til å jobbe med. Men automasjon og elektro er begge gode retninger for en sånn stilling. Andre typer ingeniør kan være maskin, undervann, mekatronikk osv. Det er ikke umulig å få en sånn stilling uten praktisk erfaring, men hadde du hatt et fagbrev så hadde du stilt lang sterkere. Ser flere service eller commissioning stillinger hvor fagbrev er nevnt. Og hørt om flere som ikke har blitt vurderet fordi de ikke har fagbrev, selv om i stillingen står det bare at fagbrev er en fordel.

 

var ikke klar over at serviceingeniører på båter tjente så mye mer enn andre felt? vet du forresten hva en gjennomsnittlig lønn vil ligge på for en med en slik stilling, eller andre felt innen service/drift?

Har mest lyst til å jobbe med det pga interesse, syns det virker som en utrolig spennende jobb med mye varierte arbeidsdager og mye reising. Skal innrømme at jeg ikke har så veldig mye peiling på den tekniske delen av det enda, men det jeg har lest og undersøkt er hovedsakelig HMI og SPL systemer. syns det virker spennende og har alltid hatt en fascinasjon for slike ting.

 

åja, virker nesten som fagbrev nesten er en nødvendighet da...er det noen mulighet for å kunne stille sterkere uten å nødvendigvis ha et fagbrev? tenkte utplasseringer eller sommerjobber man har underveis i utdanningen, vet du om dette er noe skolene tilbyr eller som arbeidstaker legger vekt på når man søker? vil heller prioritere bachelor i ingeniør. føler jeg har flere muligheter dersom jeg finner ut at service/drift ikke hadde vært riktig stilling for meg om jeg velger bachelor ovenfor fagbrev. 

Share this post


Link to post

Som nevnt av andre, finn ut hvilke systemer du vill jobbe med. Automasjon er en fin start om du vill jobbe innenfor elektro. Ta ett fagbrev og bygg på med teknisk fagskole eller via høgskole/universitet.

 

Selv har jeg jobbet som service ing. Siden jeg tok fagbrevet. Har jobbet med roboter og innenfor maritimt/rigg. Trives absolutt best innen førstnevnte og har nå gått tilbake til det og stortrives. Sitter akkurat å holder på med en commissioning i Japan nå:)

 

Lykke til!

  • Like 1

Share this post


Link to post

Hei, gode nyheter! Du trenger ingen formell utdannelse til å kalle deg ingeniør, salgsingeniør eller serviceingeniør.

 

Serviceingeniør: Typisk reiser man rund og gjør vedlikehold for leverandør.

 

Du må få innpass i en bedrift som har typisk serviceineniører.

 

Det er leverandører av cnc-maskiner, motorer, redningsutstyr, navigasjonsutstyr osv. Lang liste.

 

Språkkunnskaper, ryddig, flyplassglad, teknisk interesse, avhold osv er gode egenskaper.

 

Teknisk fagskole er bra utgangspunkt

Selv om man ikke krever noen formell utdannelse så vil det vel lønne seg å ha det? føler man stiller litt sterkere da. Blir vel vanskelig å komme inn i en slik stilling uten fagbrev eller utdannelse, med mindre man har kontakter innad i firma eller spesielle forutsetninger. 

 

Du nevner også teknisk fagskole, vil du si det er større muligheter for å få jobb om man har fagskole kontra ingeniør utdanning? eller stiller de like sterkt? av det jeg har lest så virker det nesten som du har bedre muligheter med teknisk fagskole alene, enn om du skulle søkt på en slik stilling med bare utdanning og ingen praktisk erfaring.

Edited by Nicklas819

Share this post


Link to post

 

Hei, gode nyheter! Du trenger ingen formell utdannelse til å kalle deg ingeniør, salgsingeniør eller serviceingeniør.

 

Serviceingeniør: Typisk reiser man rund og gjør vedlikehold for leverandør.

 

Du må få innpass i en bedrift som har typisk serviceineniører.

 

Det er leverandører av cnc-maskiner, motorer, redningsutstyr, navigasjonsutstyr osv. Lang liste.

 

Språkkunnskaper, ryddig, flyplassglad, teknisk interesse, avhold osv er gode egenskaper.

 

Teknisk fagskole er bra utgangspunkt

Selv om man ikke krever noen formell utdannelse så vil det vel lønne seg å ha det? føler man stiller litt sterkere da. Blir vel vanskelig å komme inn i en slik stilling uten fagbrev eller utdannelse, med mindre man har kontakter innad i firma eller spesielle forutsetninger.

 

Du nevner også teknisk fagskole, vil du si det er større muligheter for å få jobb om man har fagbrev kontra ingeniør utdanning? eller stiller de like sterkt? av det jeg har lest så virker det nesten som du har bedre muligheter med fagbrev alene, enn om du skulle søkt på en slik stilling med bare utdanning og ingen praktisk erfaring.

En stiller absolutt sterkere med ett fagbrev da dette er en praktisk stilling, men det er ofte ønskelig med litt mer teoretisk dybde. Fagbrev + høyere utdanning + erfaring er en gull kombo for en slik jobb. Edited by Salvesen.

Share this post


Link to post

Som nevnt av andre, finn ut hvilke systemer du vill jobbe med. Automasjon er en fin start om du vill jobbe innenfor elektro. Ta ett fagbrev og bygg på med teknisk fagskole eller via høgskole/universitet.

 

Selv har jeg jobbet som service ing. Siden jeg tok fagbrevet. Har jobbet med roboter og innenfor maritimt/rigg. Trives absolutt best innen førstnevnte og har nå gått tilbake til det og stortrives. Sitter akkurat å holder på med en commissioning i Japan nå :)

 

Lykke til!

 

takk for svar :)

 

så du begynte altså å jobbe som service ingeniør rett etter fagbrev? håper det er greit at jeg graver litt, er ikke så lett å finne svar på slike ting med mindre man hører med folk som er i bransjen.

 

hvis du ikke har noe i mot det, så må du også gjerne fortelle litt mer om hvordan arbeidsdagene ser ut. virker utrolig spennende men vet at realiteten ikke alltid er lik det man leser på diverse nettsider, så hadde satt utrolig stor pris på et lite innspill fra noen som faktisk jobber med dette til daglig :) blir det slitsomt med reising (elsker å reise så blir sikkert ikke noe problem uansett) og hvor lange perioder av gangen er man på jobb/hjemme?

Edited by Nicklas819

Share this post


Link to post

 

Som nevnt av andre, finn ut hvilke systemer du vill jobbe med. Automasjon er en fin start om du vill jobbe innenfor elektro. Ta ett fagbrev og bygg på med teknisk fagskole eller via høgskole/universitet.

 

Selv har jeg jobbet som service ing. Siden jeg tok fagbrevet. Har jobbet med roboter og innenfor maritimt/rigg. Trives absolutt best innen førstnevnte og har nå gått tilbake til det og stortrives. Sitter akkurat å holder på med en commissioning i Japan nå :)

 

Lykke til!

takk for svar :)

 

så du begynte altså å jobbe som service ingeniør rett etter fagbrev? håper det er greit at jeg graver litt, er ikke så lett å finne svar på slike ting med mindre man hører med folk som er i bransjen.

 

hvis du ikke har noe i mot det, så må du også gjerne fortelle litt mer om hvordan arbeidsdagene ser ut. virker utrolig spennende men vet at realiteten ikke alltid er lik det man leser på diverse nettsider, så hadde satt utrolig stor pris på et lite innspill fra noen som faktisk jobber med dette til daglig :) blir det slitsomt med reising (elsker å reise så blir sikkert ikke noe problem uansett) og hvor lange perioder av gangen er man på jobb/hjemme?

Ja det stemmer, jeg var dog heldig da de tok en kjangse på meg ift at jeg hadde interessen men ikke erfaring. Det gikk heldigvis bra:)

 

Dagene innenfor yrket er variert fra bransje til bransje, selskap til selskap. Og den endrer seg gjerne underveis også, ift prosjekter.

 

I jobben jeg har nå(robotics) har jeg en mdc rolle der jeg supporterer distributørene vi har i australia og midt østen(dette er mine områder). Når jeg ikke er hjemme støtter jeg disse ift spørsmål og regelmessige møter, i tillegg til en del støtte mot andre distributører. Dette er typisk via mail og telefon hvor jeg jobber sammen med våre utviklere for å løse problemer og bugs. Typisk leser jeg en masse log'er for å finne problemene og jobber videre med utvikling for å løse dette. Så typisk kontor arbeid. På reis gjør jeg mye forskjellig, trening, møter, commissioning og garanti arbeid er det som går mest igjen. Trening og commissioning er nok det vanligste for min del. Blir fort 100+ døgn i utlandet, om ikke mer.

 

Tidligere når jeg jobbet mer maritimt reiste jeg mindre og jobbet mer med utvikling, da spessielt med frontend/hmi, og litt pls. Men når jeg var ute gikk det mye i installasjon og commissioning. Gjerne noe feilsøking.

 

Jeg reiser alltid helt sporadisk og har ingen skift ordning eller noe slik. Dvs at når jeg kommer hjem fra Japan drar jeg rett på kontoret. Men har alltid hatt flexi tid, så jeg kan avspassere om jeg ønsker det.

 

 

Jeg liker også veldig godt å reise, man opptjener ganske mye poeng ved å holde på slik, så jeg har alltid "gratis" fly når jeg drar på ferie.

Share this post


Link to post

var ikke klar over at serviceingeniører på båter tjente så mye mer enn andre felt? vet du forresten hva en gjennomsnittlig lønn vil ligge på for en med en slik stilling, eller andre felt innen service/drift?

Har mest lyst til å jobbe med det pga interesse, syns det virker som en utrolig spennende jobb med mye varierte arbeidsdager og mye reising. Skal innrømme at jeg ikke har så veldig mye peiling på den tekniske delen av det enda, men det jeg har lest og undersøkt er hovedsakelig HMI og SPL systemer. syns det virker spennende og har alltid hatt en fascinasjon for slike ting.

 

I utgangspunktet har serviceingeniørar omtrent samme lønna som andre ingeniørar, den store forskjellen er at med så mange reisedøgn så blir det mykje ulempetillegg (eller at ulempetillegga er bakt inn i lønna som fastlønn). På grunn av dette så er det stillinga i seg sjølv som avgjer om du tjener mykje, om du er lønna som ufaglært, teknikker, ingeniør eller sivilingeniør som grunnlønn utgjer forholdsvis liten forskjell sidan det er ulempetillegga som gjer lønna høg.

 

 

Med nedgang i oljeidustrien og ei næring som leitar etter billegare måtar å gjere ting på så blir det nok langt færre slike serviceingeniørjobbar i framtida. Det vil derfor kunne være høg konkurranse for å få slike jobbar.

Så min anbefaling er at du går for y-veg der du tek fagbrev og deretter bygger på med ingeniørkompetanse.

Innen denne bransjen så er praktisk arbeidserfaring ettertrakta, men for å auke sannsynlegheita for å få jobben så bør du også kunne vise til tung teknisk kompetanse.

Slike jobbar får du vanligvis ikkje utan å også vise til at du har blitt skitten på fingrane.

Share this post


Link to post

 

 

var ikke klar over at serviceingeniører på båter tjente så mye mer enn andre felt? vet du forresten hva en gjennomsnittlig lønn vil ligge på for en med en slik stilling, eller andre felt innen service/drift?

Har mest lyst til å jobbe med det pga interesse, syns det virker som en utrolig spennende jobb med mye varierte arbeidsdager og mye reising. Skal innrømme at jeg ikke har så veldig mye peiling på den tekniske delen av det enda, men det jeg har lest og undersøkt er hovedsakelig HMI og SPL systemer. syns det virker spennende og har alltid hatt en fascinasjon for slike ting.

 

åja, virker nesten som fagbrev nesten er en nødvendighet da...er det noen mulighet for å kunne stille sterkere uten å nødvendigvis ha et fagbrev? tenkte utplasseringer eller sommerjobber man har underveis i utdanningen, vet du om dette er noe skolene tilbyr eller som arbeidstaker legger vekt på når man søker? vil heller prioritere bachelor i ingeniør. føler jeg har flere muligheter dersom jeg finner ut at service/drift ikke hadde vært riktig stilling for meg om jeg velger bachelor ovenfor fagbrev. 

 

 

Nei folk tror at man tjener mer bare fordi man jobber med skip eller offshore, men lønnen er ofte mer lik enn man skulle tro. Så var derfor jeg lurte.

Lønnen styres mer av utdannelse og erfaring. En med fagskole tjener mindre eller likt som en med bachelor. Mens en med master tjener mer enn de to nevnt. Og så kommer erfaring i tillegg.

 

Hvis det er PLS og HMI du vil jobbe med så er automasjon/kybernetikk veien å gå :)

 

I dagens marked kan det bli sett på som en nødvendighet. Ettersom konkurransen er såpass stor at jo mer du skiller deg ut jo sterkere stiller du. Og i noen bransjer så begynner de å stille strengere krav til hva en ingeniør får lov til og ikke. Så har du fagbrev og ingeniør utdannelse dekker du to områder. Selv har jeg fagbrev og master i automasjon.

Sommerjobb i relevante stilling/bedrift er absolutt positivt. Spesielt hvis du får referanser og gode attester. Da kan det være gull verdt!

Så jobb for det hvis fagbrev er uaktuelt. Usikker på hvor gammel du er og om du har valgt videregående retning.

Hvis du lurer på om skoler fokusere på utplassering, så kan jeg si nei. Jeg har ikke hørt om noen skoler som gjør. For utenom om noen økonomi utdannelser og 2 åring master utdanninger (innovasjon og entreprenørskap på HvL f.eks).

 

 

 

 

Edited by toy_man

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...