Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Er dette trygt? Spørsmål om veggkontakter


Anbefalte innlegg

Var litt usikker på hvor jeg skulle poste dette, men lurer altså på hvor mye strøm man kan trekke fra samme vegguttak med to stikkontakter?

 

Jeg vet at sikringen for rommet har en grense for watt og amp, men kunnskapen min om elektrisitet er ganske laber utover at strømmen ikke går med dette oppsettet etter utprøving i et døgn.

 

Har to stasjonære PCer på samme vegguttak, strømforsyninger på 600w og 750w. Sistnevnte står på 24/7, førstnevnte tilnærmet samme bruk.

 

Vegguttak med 2 stikkontakter:

Stikkontakt 1 -> Forgreningsuttak brukt som forlengelse -> PC og Skjerm

Stikkontakt 2 -> Forgreningsuttak brukt som forlengelse -> PC og mobillader

Endret av Nwader
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var litt usikker på hvor jeg skulle poste dette, men lurer altså på hvor mye strøm man kan trekke fra samme vegguttak med to stikkontakter?

 

Jeg vet at sikringen for rommet har en grense for watt og amp, men kunnskapen min om elektrisitet er ganske laber utover at strømmen ikke går med dette oppsettet etter utprøving i et døgn.

 

Har to stasjonære PCer på samme vegguttak, strømforsyninger på 600w og 750w. Sistnevnte står på 24/7, førstnevnte tilnærmet samme bruk.

 

Vegguttak med 2 stikkontakter:

Stikkontakt 1 -> Forgreningsuttak brukt som forlengelse -> PC og Skjerm

Stikkontakt 2 -> Forgreningsuttak brukt som forlengelse -> PC og mobillader

 

Det er ikke anbefalt å trekke mer enn 10A på en schuko kontakt over lengre tid, en bør egentlig holde seg under 8A. Du er altså langt i fra dette :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe. Tror du ville blitt overrasket hvis du fant ut hvor mange skjermer og pcer du kan dra på en enkelt kontakt. Dette er absolutt ikke noe å bekymre seg over. Du kan koble på et et helt hjemmekinoanlegg i tillegg og vel så det. ;P 

 

Edit: Selv bruker jeg en slik: 

https://www.komplett.no/product/823043/tv-lyd-bilde/tv-video/tv/kabler/monster-core-power-600-usb?offerId=KOMPLETT-310-823043#

 

Ikke fordi jeg må. Men føler meg litt mer komfortabel med en ekstra overspennsvern. Alle seks er i bruk.

Endret av MellomAlt
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tviler på du trekker noe særlig mer enn 500 watt fra veggen med alt. Strømforsyningene kan trekke opp til 600w og 750w men da har du unormalt strømsultne komponenter i pcen, overklokket cpu og flere skjermkort f.eks.


Det som bruker mye strøm er oppvarming, varmeovner og vannkokere.

 

Jeg vil si du bør kunne trekke 1500watt til fra veggen til f.eks. en varmeovn uten at det skal være noe problem.



Hvis det blir noe problem vil du merke det når sikringen går.

Lenke til kommentar

Hehe. Tror du ville blitt overrasket hvis du fant ut hvor mange skjermer og pcer du kan dra på en enkelt kontakt. Dette er absolutt ikke noe å bekymre seg over. Du kan koble på et et helt hjemmekinoanlegg i tillegg og vel så det. ;P 

 

Edit: Selv bruker jeg en slik: 

https://www.komplett.no/product/823043/tv-lyd-bilde/tv-video/tv/kabler/monster-core-power-600-usb?offerId=KOMPLETT-310-823043#

 

Ikke fordi jeg må. Men føler meg litt mer komfortabel med en ekstra overspennsvern. Alle seks er i bruk.

 

Overspenning har ingenting med hvilken effekt en tar ut, dette sparer elektronikken din ved uforutsette spenningstopper(lyn etc). 

Lenke til kommentar

Da konkluderer jeg med at dette går helt fint, takk for svar

 

 

Strømforsyningene kan trekke opp til 600w og 750w men da har du unormalt strømsultne komponenter i pcen, overklokket cpu og flere skjermkort f.eks.

Nevnte bare psu istedenfor komponenter siden psu w er maks av hva de kommer til å trekke  :)

Endret av Nwader
Lenke til kommentar

 

Hehe. Tror du ville blitt overrasket hvis du fant ut hvor mange skjermer og pcer du kan dra på en enkelt kontakt. Dette er absolutt ikke noe å bekymre seg over. Du kan koble på et et helt hjemmekinoanlegg i tillegg og vel så det. ;P 

 

Edit: Selv bruker jeg en slik: 

https://www.komplett.no/product/823043/tv-lyd-bilde/tv-video/tv/kabler/monster-core-power-600-usb?offerId=KOMPLETT-310-823043#

 

Ikke fordi jeg må. Men føler meg litt mer komfortabel med en ekstra overspennsvern. Alle seks er i bruk.

 

Overspenning har ingenting med hvilken effekt en tar ut, dette sparer elektronikken din ved uforutsette spenningstopper(lyn etc). 

 

 

Overspenning = lyn osv.... Sa ikke at det hadde noe med effekten den tar ut. 

Lenke til kommentar

 

 

Hehe. Tror du ville blitt overrasket hvis du fant ut hvor mange skjermer og pcer du kan dra på en enkelt kontakt. Dette er absolutt ikke noe å bekymre seg over. Du kan koble på et et helt hjemmekinoanlegg i tillegg og vel så det. ;P 

 

Edit: Selv bruker jeg en slik: 

https://www.komplett.no/product/823043/tv-lyd-bilde/tv-video/tv/kabler/monster-core-power-600-usb?offerId=KOMPLETT-310-823043#

 

Ikke fordi jeg må. Men føler meg litt mer komfortabel med en ekstra overspennsvern. Alle seks er i bruk.

 

Overspenning har ingenting med hvilken effekt en tar ut, dette sparer elektronikken din ved uforutsette spenningstopper(lyn etc). 

 

 

Overspenning = lyn osv.... Sa ikke at det hadde noe med effekten den tar ut. 

 

 

Men det var jo dette TS var redd for, ikke overspenning :) Bruker forsåvidt det samme til det meste av elektronikk for å spare det, så det er absolutt ett godt tips sådan. 

Lenke til kommentar
Gjest bruker-378349

Avhengig av hvilken sikring den kursen har. Dersom sikringen er på 16 ampere og 230 volt, så kan du trekke 3680 watt på den kursen, før sikringen ryker. Det verste som kan skje er bare at sikringen ryker om elektro installasjonen er moderne.

 

Det som kan være farlig er om du bruker en underdimensjonert strømpadde som for eksempel er beregnet på en kurs med 10 ampere og 230 volt, hvor den kun takler 2300 watt, da vil ikke sikringen ryke før strømpadden eventuelt tar fyr pga varmeutvikling. Derfor bruk 16A strømpadde på 16A kurs, osv. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...